Windows 7 redan nästa år

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilket är precis lika fel som:
new_ways_of_doing_stuff == GOODSTUFF

Håller med till fullo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag personligen gillar inte vista av en enda anledning och det är att jag inte får igång mitt multiscreen-system på det. Kan jag inte använda alla mina skärmar har jag ingen som helst anledning till att tycka det är bra. Även om alla andra saker jag stör mig på hade vart perfekta så faller hela vista på bara den punkten.

Sen är jag krånglig, vista känns för enkelt. Allt är så anpassat och figursytt för "jag är inte så duktig på det här med att tänka"-kategorin av användare och det är ingenting jag tycker man kommer ifrån även om man stänger av allt skräp man inte behöver i form av GUI och "hjälpmedel". Så jag har ingen anledning till att byta. Ska jag byta till någonting så blir det till linux som har alla fördelar vista har, men inga av nackdelarna.

Vad har du för grafikkrets? Jag har ett nVidia-kort och då ställer jag in multiscreen i nVidias utilities.

Jag håller inte med om att Linux har alla Vistas fördelar och inga av nackdelarna, det är bara naivt att säga. Däremot så är det till en mycket stor del sant.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur kommade OS med arbetsnamnet "Windows 7" kommer att bli och utvecklas. Vista har sina för och nackdelar, jag vet en person som är rätt duktig på datorer som fick hålla på länge med det innan den blev mer vän med vistan. Förutom det har det varit en hel del problem med t.ex. drivrutiner och stöd för olika mjuk- och hårdvaror. Så det är inte bara handhavande fel som gör att många tröttnar på vistan - även många olika företag (både i Sverige och utomlands) avfärdar vistan av olika skäl och de stannar kvar vid XP och 2000 (om de använder dem), så länge det går i väntan på andra alternativ/möjligheter.

Jag själv har idag varken hårdvara eller kringutrustning som till 100% stödjer vistan men jag har dock tittat lite på vistan... men det finns saker som jag inte gillar med det. Så är det, att vissa gillar vistan som den är och andra inte. Jag är ingen Vista hatare bara för det och jag har liknande erfarenheter ur användarsynpunkt som en del andra skribenter i tråden med ex. från 3.11 och fram till XP. Dock har man börjat titta mer åt *nix baserat system, som blir allt bättre med åren och skulle kunna fungera väl till t.ex. en vanlig "arbetsdator" hemma. Jag är således inte ensam att börja snegla åt *nix hållet som alternativ till operativsystem än det från Microsoft.

Visst XP fungerar för det mesta väl men man kan få jobba en del med det innan man blir nöjd med det. Nu börjar tiden rinna ut för XP och man får hoppas att nästa OS från Microsoft får en rad olika förbättringar mot vistan, för att inte tappa marknadsandelar mot andra alternativa datorsystem med andra OS. Men motgångarna för Microsoft just nu kan både sporra dem att göra nästa OS bättre men även öka på utveckligen med ökad konkurens av andra OS lösningar. Vem som gynnas av vad får framtiden utvisa.

Slutligen, lincoln bra inlägg i tråden men även andra skribenter har sina poänger i sina inlägg.
Alla har vi olika erfarenheter och preferenser från datorvärlden.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Håller med till fullo.

Vad har du för grafikkrets? Jag har ett nVidia-kort och då ställer jag in multiscreen i nVidias utilities.

Jag håller inte med om att Linux har alla Vistas fördelar och inga av nackdelarna, det är bara naivt att säga. Däremot så är det till en mycket stor del sant.

Den som inte fungerar är en Intel GMA 3100-krets trots att både krets och drivrutiner skall fungera i vista. Problemet är att den i vista inte vill köra den skärm jag har kopplat till den på en annan upplösning än övriga. Kör jag 1280x1024 som på de övriga (som är kopplade till ett GF8600GTS) så klarar inte den stackars 15" jag har ansluten det, och byter jag till 1024x768 så händer en av två saker. Antingen lägger skärmen på grund av "no signal" eller så byts även upplösning på de andra skärmarna trots att de enligt intsällningarna fortfarande står kvar på 1280x1024.

Jag höll på att tjafsa med det där i veckor innan jag gav upp och gick tillbaka till XP. Ändå så ska alla komponenter i burken klara vista... men som sagt, orkar inte. När det gäller linux så skulle jag inte säga naivt eftersom det för mig stämmer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
För att slippa onödiga dispyter som man är bunden att förlora så kan det vara bra att läsa ett inlägg två gånger och tänka på semantiken i det innan man svarar på det. Du är fri att ha vilken åsikt du vill, jag har inte ens nämnt vad jag tycker om den, det jag har klankat ner på är vilken typ av argument du använde. Att dra en slutsats av något baserat på en annan persons upplevelse är mycket korkat om det inte råkar vara så att man t ex utför en statistisk undersökning eller dylikt, vilket ioförsig också är korkat med endast en testperson.

vadå en annan persons upplevelse?, det är jag som hart tvingats hjälpa min mor med hennes dator och har därmed själv upplevt vista. Det är inte åsikter som jag fått av nån annan utan mina egna..

jo du har sakt vad du tycker om min åsikt

"Det är den typen av argument som jag finner rent ut sagt idiotiska. Jag antar att det är fler än jag som ser ner på sådana."

Jag står fast att tycka det jag tycker om vista det går inte att ändra på. Och jag förstår inte varför visa måste försvara Vista så mycket. Vista är windows svarta får och kommer förmodligen inte ens räknas med som os gjort av windows om 10år frammåt i tiden

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker synd om er som klagar på vistan.
Har man en trött gammal dator med uttjänta komponenter så är det klart att det kan krångla med vista. Jag tycker ni kan hålla er till DOS!

Visa signatur

Jag tycker du är ful :)

Antec Ninehundred, Zalman 600W Modular, GA-P45-DS4, Q9550, 4GB Minne, MSI NX8800GT, Raptor 300Gb + 16TB lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
vadå en annan persons upplevelse?, det är jag som hart tvingats hjälpa min mor med hennes dator och har därmed själv upplevt vista. Det är inte åsikter som jag fått av nån annan utan mina egna..

Och vad är det för en burk din mamma har? En bärbar med: singlecore celeron, 512 mb ram och uselt grafikkort?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Och vad är det för en burk din mamma har? En bärbar med: singlecore celeron, 512 mb ram och uselt grafikkort?

Känns det som om hans mamma skulle lägga pengar på att uppgradera sin gamla dator från win95 till vista?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainbowpol
Jag tycker synd om er som klagar på vistan.
Har man en trött gammal dator med uttjänta komponenter så är det klart att det kan krångla med vista. Jag tycker ni kan hålla er till DOS!

Nu är det inte riktigt så att alla vi som inte tycker om Vista skulle sitta på gamla komponenter. Eller är C2D E6600, 4GB RAM, Gigabyte P35 moderkort, 3TB HDD och ett 7800GTX för gammalt för att driva Vista? Eller Acer laptop med Turion X2 1.9GHz, 3GB RAM, 160GB HDD, Ati HD 2400XT m.m för den delen?

Mitt avsky för Vista baseras på att jag tycker att systemet drar för mycket resurser, gränssnittet är vedervärdig (samma gäller offce 2007) och att det helt enkelt inte tillförde ett skvatt som jag var intresserad av.

Tacka vet jag XP x64 och Server 2003 x64

Permalänk
Hjälpsam

Windows 7 blir säkert ett nedskalat XP, helt utan influenser från Vista.
Man har säkert minskat all besvärlig säkerhet i stället för att höja den.
Ingen UAC, Indexering, prefetch och annat trams, sånt som vi tvingades på i Vista.
Sen har man säkert minst lika bra bakåtkompabilitet som i XP, så att alla gamla program och drivrutiner funkar minst lika bra.
Dom har säkert mindre onödigt skräp, det här blir ett slimmat och spartanskt OS.
Ironi för er som inte fattade det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Känns det som om hans mamma skulle lägga pengar på att uppgradera sin gamla dator från win95 till vista?

det påstår jag inte, men idag men framförallt för ett tag sedan så såldes datorer med Vista och ganska usel hårdvara till och på dessa datorer är det inte så konstigt om prestandan är dålig. Vidare så är det lite som så att märkestillverkare tenderar att installera allsköns olika program som egentligen inte behövs som segar ner datorn.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nu är det inte riktigt så att alla vi som inte tycker om Vista skulle sitta på gamla komponenter. Eller är C2D E6600, 4GB RAM, Gigabyte P35 moderkort, 3TB HDD och ett 7800GTX för gammalt för att driva Vista? Eller Acer laptop med Turion X2 1.9GHz, 3GB RAM, 160GB HDD, Ati HD 2400XT m.m för den delen?

Mitt avsky för Vista baseras på att jag tycker att systemet drar för mycket resurser, gränssnittet är vedervärdig (samma gäller offce 2007) och att det helt enkelt inte tillförde ett skvatt som jag var intresserad av.

Tacka vet jag XP x64 och Server 2003 x64

pfft!

De som gnäller är dom som är rädda för förändring, okunskap och ovilja att ta till sig något nytt.

Nä okej, din dator fungerar, men knappast att du vinner något på att köra XP.
Och 64 bitars? Hur stabilt system vill du ha egentligen? Har du läst på ett skvatt?
Det lär ju ska vara det minst kompatibla system ever? Använder du dig bara av Wordpad och Klockan kanske?

Och drivrutinerna, tror du tillverkarna av komponenter lägger lika dyrbar tid på XP och 64 drivare som 32 drivare?
Skulle inte tro det.
Drivrutinerna till Vista blir mer slipade än till XP. That`s just the way it is!
Vista 32, bäst ever!

Btw, bra att någon håller äldre system vid liv, kan säkert bli värt något med åren,
synd bara att XP:n går på respirator nu på senare dar Äh vad vet jag.

Ta inte illa upp av mina åsikter, fortsätt med porrsurfandet eller vad du nu har datorn till ;P

Mvh Vista Robin

Visa signatur

Jag tycker du är ful :)

Antec Ninehundred, Zalman 600W Modular, GA-P45-DS4, Q9550, 4GB Minne, MSI NX8800GT, Raptor 300Gb + 16TB lagring

Permalänk
Medlem

Alltså, jag ser personligen inga enormt stora nackdelat med vista förutom att jag blev besviken på att det inte erbjöd någon direkt fördel över XP för mig, tex mer lättdrivet eller vad som helst som jag skulle tycka vare bättre. Men sättet som en del argumenterar på är ganska omoget.

Mer normala diskussioner brukar gå till så här i någon form:
Det här grafikkort är bättre än det andra för att det drar mindre ström/är snabbare/etc

Exempel på diskussioner som är mindre intressanta:
Även jag inte kommer på något som är bättre med här grafikkortet så är det bättre än det andra för så är det bara

Windows 7 har självklart potential att vara bättre än både vista och xp på de flesta områden som folk bryr sig om vilket jag hoppas det blir. Men efter alla år de hade på sig att komma med något revolutionerande efter XP och det "bara blev vista" så är nog många med mig mer skeptiska nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
förutom att jag blev besviken på att det inte erbjöd någon direkt fördel över XP för mig

Vistas prefetch (eller superfetch kanske det kallas: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_I/O_technologies#S... ) skulle jag nog säga är den största fördelen och är överlägsen den i XP.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det har läkt lite bilder på Windows 7. Ser då precis ut som Vista, hoppas bara att det blir mer bantat, iaf att man kan välja och banta ner det. Det saknar jag...
http://www.thinknext.net/archives/2268

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut som Vista eftersom man använder Vista-utseendet.

Det kommer ändras senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det ser ut som Vista eftersom man använder Vista-utseendet.

Det kommer ändras senare.

knappast i någon större utsträckning

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
knappast i någon större utsträckning

Jodå. Det grafiska är det sista dom putsar på.