Fler bilder på Intels kommande processor och kylare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Någon som vet ungefär vad de billigaste i7 som kommer nu om en månad kommer kosta?

Edit: Hittade lite information själv genom Google;)
http://www.guru3d.com/news/intel-core--i7-and-x58-prices--exp...
Den billigaste i7, 920, kommer enligt källan att kosta 284 dollar per tusen processorer, alltså ca 1850kr.
Vad skulle man kunna tippa att de kommer kosta i affär här hemma då?

Lägg på en sisådär 10% vinst och släng sen på 25% moms så kanske du får ut priset som den kostar i butik sen.

Plus ca 600 kr för de billigaste minnena och sen ett moderkort till på det. Kommer nog att landa på precis under 5000kr iallafall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jag tyckte c2d kylaren va ful, men denna e ju ännu ett snäpp fulare ^^.... och dom dära pushpinsen e ju åt helvete.... höll på en kvart/20 min för att få på min fläkt :S..... liksom har precis tryckt på 3 av dem, o sen när man trycker fast den sista så ploppar en annan ur osv.... skitirriterande

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

kan man få någon info om hur bättre kylarn är frånd den gammla?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Vad är skillnaden mellan L2 och L3 cache? T.ex. E8400 har ju 6MB L2 cache men dessa har bara 1MB L2 cache (4x256 KB) men istället 8MB L3 cache.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

hm, får ett Core i7 system (mobo o cpu med kylare) plats i ett Antec Sonata 3, tro?

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Vad är skillnaden mellan L2 och L3 cache? T.ex. E8400 har ju 6MB L2 cache men dessa har bara 1MB L2 cache (4x256 KB) men istället 8MB L3 cache.

Ju lägre Level desto närmare kärnan och alltså mindre latancy. L1 är snabbast, sen kommer L2 osv. L1 är minst eftersom det är ont om plats närmast kärnan medan L3 på i7 är stor cache som alla delar på.

Kan jämföra det med att L1 är din ficka, L2 är skrivbordslådan där du sitter och L3 är garderoben. Går snabbare att ta fram något från fickan än att gå bort till garderoben men där får det såklart plats mer saker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Pushpins är irriterande ja. Det är bara att bita i hop och bara pressa i skiten. Det borde vara tillverkat så att den skall klara den kraften när man trycker. Då tänker jag på moderkorten.

Om inte får man väl kräva pengarna tillbaka för att man följt instruktionerna.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur man kan använda pushpins på även den här generationen övergår mitt förstånd, tur att man inte kör med referenskylaren...

Jag är ganska säker på att minst 50% av alla "Min C2D/C2Q blir för varm"-trådar här på swec beror på att pushpins är svåra att montera...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ju lägre Level desto närmare kärnan och alltså mindre latancy. L1 är snabbast, sen kommer L2 osv. L1 är minst eftersom det är ont om plats närmast kärnan medan L3 på i7 är stor cache som alla delar på.

Kan jämföra det med att L1 är din ficka, L2 är skrivbordslådan där du sitter och L3 är garderoben. Går snabbare att ta fram något från fickan än att gå bort till garderoben men där får det såklart plats mer saker.

Varför minskar Intel L2 cachen då? Det finns ju vissa Core2Quad Extreme som har 12MB L2 Cache. Använder Nahelem cachen mer effektivt så det inte behövs mer eller går det helt enkelt inte att få in mer cache?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Varför minskar Intel L2 cachen då? Det finns ju vissa Core2Quad Extreme som har 12MB L2 Cache. Använder Nahelem cachen mer effektivt så det inte behövs mer eller går det helt enkelt inte att få in mer cache?

Den behöver väl inte cachen då nehalem har minneskontrollern inbyggd i processorn.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Varför minskar Intel L2 cachen då? Det finns ju vissa Core2Quad Extreme som har 12MB L2 Cache. Använder Nahelem cachen mer effektivt så det inte behövs mer eller går det helt enkelt inte att få in mer cache?

De är två olika arkitekturer helt enkelt. Sen är L3 cache dyrare än L3.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

eeh, jag tycker P4an är lik AMDs processorer till utseendet, lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
De är två olika arkitekturer helt enkelt. Sen är L3 cache dyrare än L3.

det är väll för att c2d delar på L2 cashe medans Nahelem delar sitt L3 cashe? istället, och jag tror du skrev fel när du skrev att L3 cashe e dyrare än L3 cashe

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Hur länge tror ni att det kommer dröja innan dem släpper snabbare versioner av i7?
Eller kommer i7 940 vara herre på täppan under lång tid? (räknar inte med extreme versionerna för dem är på tok för dyra)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Pushpins är irriterande ja. Det är bara att bita i hop och bara pressa i skiten. Det borde vara tillverkat så att den skall klara den kraften när man trycker. Då tänker jag på moderkorten.

Om inte får man väl kräva pengarna tillbaka för att man följt instruktionerna.

Att knäcka ett moderkort, eller valfritt PCB, är mycket svårare än många tror. Jag vet inte hur det är att skada olika komponenter, men jag tror inte att många klarar av att bryta av en PCB i första taget.

Ännu mindre tror jag att någon knäcker ett moderkort som är fastmonterat rätt.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Att knäcka ett moderkort, eller valfritt PCB, är mycket svårare än många tror. Jag vet inte hur det är att skada olika komponenter, men jag tror inte att många klarar av att bryta av en PCB i första taget.

Ännu mindre tror jag att någon knäcker ett moderkort som är fastmonterat rätt.

allt handlar om vad för teknik man använder (måste tästa bryta av ett gammalt mobo nu ^^

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |