EU röstar om nätets framtid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Men men, "you have my sword"

And my Axe!

OT: Kan vi inte köra någon sorts kupp av ngt slag och tvinga staten att vi ska gå ur EU :P?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
And my Axe!

OT: Kan vi inte köra någon sorts kupp av ngt slag och tvinga staten att vi ska gå ur EU :P?

jeppe1990 styrde precis tråden rakt in till FRAs skrivbord

Permalänk
Medlem

Källa?

Finns det nån som har en länk till lagförslaget? Vore trevligt att i alla fall ha en möjlighet att titta på det och inte bara kritisera...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Fram med spadarna!
Dags att gräva ett nytt nät !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
Jag ser inte att det är EU i sig som om är boven utan snarare, alla äckliga mångmiljonärer som är artister, skådespelare eller helt enkelt sitter och äger skiv- eller filmbolag. Idioter som inte nöjer sig med att vara överdrivet rika utan måste tjäna ännu mer.
Tills de erbjuder filmer för under 20 lappen så tycker jag att fildelning är bra.
Sen är en annan sak om man inte gillar EU, det går lätt att lösa genom att rösta på Sverigedemokraterna...

Håller med!

Visa signatur

♣ASUS Rampage III Gene♣Intel Core i7 930♣Corsair 4GB 1600MHz DOMINATOR DHX♣Corsair SSD 64GB♣2 8800GTX SLI♣Tt 850W♣1TB lagring♣CPU EK Supreme HF♣GPU EK FC88 GTX♣Radiator XSPC RS360♣Tank Swiftech MCRES-Micro♣Pump - Swiftech MCP655 (Laing D5)♣Chassi Lian Li V1000♣

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Ja? Vem har sagt att man skall tjäna pengar som artist/skådespelare?

Du skojar väl människa? Inte kan du vara så dum på riktigt?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Vi behöver inte se på när detta går igenom. För ngn vecka sedan bestämde EU-parlamentet nya klimat-policys. Det såg riktigt illa ut bara någon dag innan, så representanter från Sverige som var i Bryssel vid tillfället vädjade att folk skulle maila EU-parlamentarikerna och säga vad dom tyckte. Flera av dessa säger att det verkligen påverkade sitt beslut då de menade att de aldrig hör ngt från allmänheten. Så skriv ett mail med det ni tycker och skicka till några väl valda parlamentariker! Ett jättelätt sätt att verkligen påverka!

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
va bara tvungen.

Last week Travolta got a leg up not only on Hanks but also on Tom Cruise, Jim Carrey, and every other $20 million actor by signing to do three movies for $20 million apiece.

är dom verkligen värda den lönen per film? i think not.
samma med svenska politiker, dom tjänar mer än vad dom är värda med.

Bra att alla klagar på att skådespelare och musiker tjänar så himla mycket, vilka i helvete tror ni har satt dem i den sitsen?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

värdelöst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluidage
Fram med spadarna!
Dags att gräva ett nytt nät !

Lär väl bli åt detta hållet det kommer gå, mot ett helt krypterat nät (TOR, darknet eller liknande) och kanske i slutändan även mer avancerade lösningar med routing via olika wlan istället för dom stora bolagens fiber.

Permalänk
Medlem

Bahnhof, rädda oss!

Som om detta skulle hjälpa artisterna tjäna mer pengar? Pff, knappast.
Ni som är positiva till dessa förslag, ser ni några andra fördelar med lagen?

Går ju att säkert räkna upp 1000 anledningar till varför det är något negativt med detta.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk

Det är öppna torrentsidor som förstör för alla. Som t.ex. Thepiratebay, tankafett etc.

Dem gör det tillgängligt för dem som inte kan så mycket om Fildelning och hur scenen fungerar att ladda ner. Och det missgynnar oss som sitter på privata krypterade FTP nätverk alt privata torrenttrackers.

Såklart det har blivit enormt mycket fler som laddar ner och därför är det mer fokus på att stoppa det. Jo det är olagligt.

Om det bara va 1-2 våldtäckter om året av random instidenter i stockholm som t.ex. så hade ju inte polisen gjort nått för att stoppa det. Eftersom det är ju bara nått som hände. Men om det heltplötsligt ökade till 30000 våldtäckter om året såklart fan dem gör nått för att förhindra er.

Såklart folk måste vara mer försiktiga med sitt fildelande och gömma det. Så hade inte detta hänt. Men tack vare öppna torrentsidor och idioter så missgynnar det oss som är lite mer kunniga.

Såklart andra kriminella skrattar åt dem som inte är försiktiga och åker fast..

Skyll inte på politikerna, skyll på thepiratebay!

Permalänk
Medlem

Alla som "har rent mjöl i påsen" kan inte tänka särskilt långt. Ni tror ni har det nu, men vänta tills de har registrerat era politiska åsikter, er sexuella läggning, hur ni rör er ute, hur och vart ni kör bil, era vanor på nätet osv osv.
Då ska ni se att "rent mjöl i påsen" kan skifta väldigt fort.
Att de vill jaga olagligheter kan jag vara med på, men det får inte ske på bekostnad av alla andra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Vi behöver inte se på när detta går igenom. För ngn vecka sedan bestämde EU-parlamentet nya klimat-policys. Det såg riktigt illa ut bara någon dag innan, så representanter från Sverige som var i Bryssel vid tillfället vädjade att folk skulle maila EU-parlamentarikerna och säga vad dom tyckte. Flera av dessa säger att det verkligen påverkade sitt beslut då de menade att de aldrig hör ngt från allmänheten. Så skriv ett mail med det ni tycker och skicka till några väl valda parlamentariker! Ett jättelätt sätt att verkligen påverka!

bra, finns det nån länk med adresser till utvalda parlamentariker ? måste jobba så har lite dåligt med tid att googla, risken är att jag glömmer bort när jag kommer hem, men sitter jag och skriver mail i outlook ser det dock ut som jag vässar på något superviktigt

Permalänk
Avstängd

Skyll inte på mej, jag röstade NEJ, även i EMU-frågan.

Permalänk
Medlem

Jag har inte rent mjöl i påsen. Detta suger.
Guy Fawkes time weehaa

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
bra, finns det nån länk med adresser till utvalda parlamentariker ? måste jobba så har lite dåligt med tid att googla, risken är att jag glömmer bort när jag kommer hem, men sitter jag och skriver mail i outlook ser det dock ut som jag vässar på något superviktigt

Jag har inte heller tid riktigt, men kom så här långt med lite google
http://www.europarl.europa.eu/parliament/public.do;jsessionid...

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan.Jarl
Det är öppna torrentsidor som förstör för alla. Som t.ex. Thepiratebay, tankafett etc.

Dem gör det tillgängligt för dem som inte kan så mycket om Fildelning och hur scenen fungerar att ladda ner. Och det missgynnar oss som sitter på privata krypterade FTP nätverk alt privata torrenttrackers.

Såklart det har blivit enormt mycket fler som laddar ner och därför är det mer fokus på att stoppa det. Jo det är olagligt.

Om det bara va 1-2 våldtäckter om året av random instidenter i stockholm som t.ex. så hade ju inte polisen gjort nått för att stoppa det. Eftersom det är ju bara nått som hände. Men om det heltplötsligt ökade till 30000 våldtäckter om året såklart fan dem gör nått för att förhindra er.

Såklart folk måste vara mer försiktiga med sitt fildelande och gömma det. Så hade inte detta hänt. Men tack vare öppna torrentsidor och idioter så missgynnar det oss som är lite mer kunniga.

Såklart andra kriminella skrattar åt dem som inte är försiktiga och åker fast..

Skyll inte på politikerna, skyll på thepiratebay!

så bara för vi inte sitter bakom krypterade FTP nätverk och priata trackers så har vi inte rätt att ladda ner? dummaste jag har hört

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
så bara för vi inte sitter bakom krypterade FTP nätverk och priata trackers så har vi inte rätt att ladda ner? dummaste jag har hört

Ingen har rätt till det. Men man måste ju skylla på vissa för att göra det förstort för att omvärlden ska se det som ett problem att bekämpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan.Jarl
Ingen har rätt till det. Men man måste ju skylla på vissa för att göra det förstort för att omvärlden ska se det som ett problem att bekämpa.

varf betala 100-200 för en film eller va de är, för att göra ett film bolag ännu rikare, dem tjänar gott mkt ändå på bio intäkterna.

så varför betala för en film när man kan få den gratis?

vem tackar nej till det?

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det tar innan någon bombar dom med en lastbil c4 ^.-

Nä men jag tror att inom snar framtid springer största delen av sveriges befolkning runt beväpnade me allt från smörknivar till helautomatiska hagelgevär...

Visa signatur

[quote]Failure to comply will result in death by catapult.[/quote]
Awesome...

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli ganska oroad över vart själva internet är på väg.
Tycker personligen inte om när saker och ting blir allt för kontrollerade!

Håller mina tummar för det bästa, cheers!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan.Jarl
Det är öppna torrentsidor som förstör för alla. Som t.ex. Thepiratebay, tankafett etc.

Dem gör det tillgängligt för dem som inte kan så mycket om Fildelning och hur scenen fungerar att ladda ner. Och det missgynnar oss som sitter på privata krypterade FTP nätverk alt privata torrenttrackers.

Såklart det har blivit enormt mycket fler som laddar ner och därför är det mer fokus på att stoppa det. Jo det är olagligt.

Om det bara va 1-2 våldtäckter om året av random instidenter i stockholm som t.ex. så hade ju inte polisen gjort nått för att stoppa det. Eftersom det är ju bara nått som hände. Men om det heltplötsligt ökade till 30000 våldtäckter om året såklart fan dem gör nått för att förhindra er.

Såklart folk måste vara mer försiktiga med sitt fildelande och gömma det. Så hade inte detta hänt. Men tack vare öppna torrentsidor och idioter så missgynnar det oss som är lite mer kunniga.

Såklart andra kriminella skrattar åt dem som inte är försiktiga och åker fast..

Skyll inte på politikerna, skyll på thepiratebay!

Ja, skyll på mördarna för att det är olagligt att mörda. Jävla idioter, hade de inte mördat folk så hade det ju inte varit olagligt.

Vi ska inte skylla någonting på TPB, var och en tar ansvar för sina handlingar. Det är politikerna som beslutar sådant här och därför ligger ansvaret på dem - inte på TPB.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
varf betala 100-200 för en film eller va de är, för att göra ett film bolag ännu rikare, dem tjänar gott mkt ändå på bio intäkterna.

så varför betala för en film när man kan få den gratis?

vem tackar nej till det?

Klart man skall betala för sig, jag köper hellre ex än film än jag tankar den. Tycker det är lite småtrevligt att ha ett bibliotek av boxar att fröjdas över. Dock krävs det en prisjustering, nya filmer är på tok för dyra, Kära Harrison Bengtsson kanske klarar sig med 100 000$ per film istället för 10.000 000 $ ? att bolagen prioriterar extrema skådespelarlöner är lite löjligt då vi får pröjsa oskäligt mycket i slutändan, nu handlar det väl inte bara om just deras löner men ändå. Sen har det lite med tillgång att göra också, jag gillar att se äldre filmer och olika typer av dokumentärer som kan vara näst intill omöjliga att få tag på på andra ställen än internet.

Men piratkopiering eller inte, även med en minimal piratkopiering tror jag vi hade fått detta lagförslag över oss, vissa människor tjänar på att övervaka och styra vårat agerande, sen att de inte säger det rakt ut utan börjar tala om säkerhet och annat skitsnack är en annan sak

Permalänk
Medlem

What's at stake if we lose Net Neutrality?

The consequences of a world without Net Neutrality would be devastating. Innovation would be stifled, competition limited, and access to information restricted. Consumer choice and the free market would be sacrificed to the interests of a few corporate executives.

On the Internet, consumers are in ultimate control -- deciding between content, applications and services available anywhere, no matter who owns the network. There's no middleman. But without Net Neutrality, the Internet will look more like cable TV. Network owners will decide which channels, content and applications are available; consumers will have to choose from their menu.

The free and open Internet brings with it the revolutionary possibility that any Internet site could have the reach of a TV or radio station. The loss of Net Neutrality would end this unparalleled opportunity for freedom of expression.

The Internet has always been driven by innovation. Web sites and services succeeded or failed on their own merit. Without Net Neutrality, decisions now made collectively by millions of users will be made in corporate boardrooms. The choice we face now is whether we can choose the content and services we want, or whether the broadband barons will choose for us.

Dom vill nämlimligen vara så snälla mot oss att dom utser en grupp med människor/företag som väljer vilken information på nätet som är 'trovärdig'. Dom pumpar fram dessa förslag genom att säga att dom skyddar användarna mot missinformation. Man kan ju undra vem som kommer att sitta i denna grupp som väljer vilka sidor som är 'trovärdiga'.

När sidorna sedan får denna stämpel så kommer dom att få mer eller mindre bandbredd på webben. Eller blockeras totalt.

Vad skulle då detta betyda? All alternativ information som nu kan hittas på nätet skulle kunna försvinna, mycket lätt. Det skulle bara finnas en grupps sida av åsikter om t.ex. vacciner, 9/11, big pharma, nwo, who, eu eller varför inte just det som diskuteras här, internet freedom. Alla som säger mot skulle genast kunna tystas ner.

Internet är den enda fria media vi har och om det försvinner så ligger vi nog alla i pisset, varesig vi har massor av rent mjöl i påsen eller inte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Två namn: Sovjet och Nord Korea.

Ett hett tips, historieböcker och öppet sinne. Att M är idioter är inte att förneka men att säga att stalinister och leninister osv står för frihet när den dokumenterade historien visar annat är att vara lite väll dåligt påläst.

Stalinister och leninister ska man akta sig för men dom är å andra sidan inte speciellt vanliga. Jag vill inte yttra mig om nordkorea för jag vet inget om det. Bortsett från att jag vet att vi i sverige har utsatts för skamligt mycket propaganda mot det och att nästan alla svenskar (100%) har en felaktig bild av landet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Dock krävs det en prisjustering, nya filmer är på tok för dyra, Kära Harrison Bengtsson kanske klarar sig med 100 000$ per film istället för 10.000 000 $ ? att bolagen prioriterar extrema skådespelarlöner är lite löjligt då vi får pröjsa oskäligt mycket i slutändan, nu handlar det väl inte bara om just deras löner men ändå.

Nej, priserna är förmodligen precis lagom. Om de hade varit för höga skulle folk köpa färre filmer, företagen skulle tjäna mindre pengar och troligen försöka kompensera detta genom att justera priserna. Varför skulle det vara på något annat sätt? Observera att det inte gynnar någon (förutom möjligen den enskilde tittaren) att den totala filmkonsumtionen är maximal eller liknande, företagen tjänar inget på att folk ser film utan att betala för sig. Det är därför mera lönsamt att sälja x filmer med vinsten 2y kronor/styck än att sälja 2x -1 filmer med vinsten y kronor/styck.

Permalänk

a

Den som inte tror att dem redan avlyssnar oss är rent ut sagt naiva, redan just nu kan USA's regeringen, kanadas, kina och nord korea se va du laddar ner oavsett vilka "lagar" du tror som skyddar dig.

Visa signatur

lär mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
And my Axe!

OT: Kan vi inte köra någon sorts kupp av ngt slag och tvinga staten att vi ska gå ur EU :P?

Haha, låter som en kul idé, man undrar om antalet som stödjer vår sak är större än antalet som skrattar åt vårt någorlunda tunna politiska budskap ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
jeppe1990 styrde precis tråden rakt in till FRAs skrivbord

Yey, precis där jag alltid velat vara :D:P

Permalänk
Medlem

De flesta medier är hårt kontrollerade, där personer och organisationer väljer vilka röster som skall höras och vilken typ av information den slutliga läsaren/användaren skall få.
Att internet ska få vara någon sorts bevarad frizon har jag svårt att se.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.