Nytt genombrott kan ge 22 nanometer tidigare än väntat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeorix
Ursäkta en n00b som mig, men vad tusan har det för betydelse vilken storlek transistorerna har? Jag förstår inte riktigt.
Bli processorn mindre? Eller är det bra på det sättet att de kan klämma in fler på samma yta? Förklara plox

Mindre storlek på transistorerna ger högre klockfrekvenser till lägre strömförsörjning!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Konstigt att AMD ligger kvar på 65nm när dom sammarbetar med IBM. Hoppas att AMD skippar 32nm o går direkt på 22. Hehehe då skulle nog både intel och nvidia få sig ett riktigt bakslag.

Permalänk

Kul att höra att det går framåt iaf
På tal om elektroner (tyckte jag iaf såg någon skriva något om det) så var det inte snack om att börja med spinnande elektroner som skulle göra grejer snabbare? Är inte så insatt tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Mindre storlek på transistorerna ger högre klockfrekvenser till lägre strömförsörjning!

finns en lite bättre förklaring hehe, o de e,

hur många studenter får man i en volksvagen bubbla, svaret, beror på hur stora de är

ja du fattar, fler transistorer på samma yta, och transistorerna som mindre drar mindre effekt, plus att plattan blir mindre dvs billigare, eller om man vill göra en mer avancerad arkitektur,

krymper man transistorn hälften får man faktiskt plats med dubbelt så mnga, dvs 2 processorer istället för en ut

MVH

Permalänk

Sigh

IBM sammarbetar inte med Intel, så dom lär inte kunna dra sååå mycket nytta av denna utveckling

AMD däremot som sammarbetar med IBM kanske kommer kunna dra nytta....

Gamla nyheter föresten, va på engadget för ett bra tag sedan

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Inaktiv

nanotechnology is the future, everywhere!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
krymper man transistorn hälften får man faktiskt plats med dubbelt så mnga, dvs 2 processorer istället för en ut

Nästan men inte riktigt, krymper man transistorerna med en faktor 2 vinner man en faktor 4 i area.
Därför använder man 70% som steg mellan noderna, dvs krymper man transistorn med 70% får man plats med dubbelt så många transistorer på samma yta. (1/0.7)^2=2

Fördelen man får med att krympa transistorerna är inte längre relaterat till frekvens. Det är helt enkelt så att man får plats med fler transistorer på samma yta och därmed kan bygga mer avancerad logik.

Ni har kankse märkt att processorerna inte blivit snabbare sen P4 3.8 GHz som kom 2004, snarare tvärtom.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W