Nvidia uppgraderar Geforce GTX 280

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Jo, men jag vet inte om gtx280 kommer bli så väldans mycket bättre än det nuvarande kortet. Vore det nästan då inte lite fel, kanske rent av olagligt, att göra en så stor förändring som att byta, inte bara produktnamn, utan hela serienamnet?

Edit: Det jag försöker säga att: är det inte lite roligare om man försöker vara så ärlig som möjligt och "säger" att man förbättrat ett kort. Istället för att byta hela namnet vilket kan vara ganska missvisande. Då okunniga konsumenter rent av betalar för mycket för det stora prisgapet mellan en ny och äldre serie. När korten i själva verket inte skiljer sig så mycket från varandra i prestanda.
Då vi vet att kort i en ny serie ofta brukar ha ett överpris, som snabbt sjunker.

Saker och ting förändras hela tiden, i de här fallet så gäller de grafikkort som får sig ett upplyft, men ibland så är de kanske kakor som fått nytt recept och kanske lite godare men säljs under samma namn och för samma pris.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Kan dom inte förbättra 8800gt med!? Oj juste... 9800gt

Jag tycker absolut inte det är något fel med att förbättra korten som redan finns bara det görs på ett fint sätt som kanske gtx 285 eller nåt i den stilen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Saker och ting förändras hela tiden, i de här fallet så gäller de grafikkort som får sig ett upplyft, men ibland så är de kanske kakor som fått nytt recept och kanske lite godare men säljs under samma namn och för samma pris.

Bilar brukar ju uppdateras då och då. Då brukar tillverkarna lägga till en siffra för årsmodellen t.ex. volvo V70 -08. Nu har väl inte grafikkort och andra datordelar så lång livstid men varför skulle Nvidia inte kunna kalla GTX 280 med 55nm för GTX 285 eller GTX 280+ eller liknande för att visa att det är en uppdatering?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hur tänker du igentligen, eller om du nu gör det? Det är du som påstår utan någon grund att nVidias 55nm tillverkningprocess har stora problem. Jag säger att detta påstående är inte rätt då det finns inga källor för detta.

Men varför dom var så sen med 55nm och redan nu ska hoppa på 40nm så fort som möjligt?

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Men varför dom var så sen med 55nm och redan nu ska hoppa på 40nm så fort som möjligt?

Det vet ingen. Men att dra slutsatsen och presentera det som fakta att de hade problem med 55nm pågrund av att de sent med denna tillverkningprocess är helt grundlöst.

Spekulation varför nVidia är ivriga på att gå över till 40nm så fort är för att de ser mer vinning med 40nm givetviss. Om de kan handera 40nm så är det bara uppmuntrade för både för oss konsumenter och nVidia.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

Bättre prestanda och mindre värmeutveckling för en billig peng är alltid välkommet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Jo, men jag vet inte om gtx280 kommer bli så väldans mycket bättre än det nuvarande kortet. Vore det nästan då inte lite fel, kanske rent av olagligt, att göra en så stor förändring som att byta, inte bara produktnamn, utan hela serienamnet?

Edit: Det jag försöker säga att: är det inte lite roligare om man försöker vara så ärlig som möjligt och "säger" att man förbättrat ett kort. Istället för att byta hela namnet vilket kan vara ganska missvisande. Då okunniga konsumenter rent av betalar för mycket för det stora prisgapet mellan en ny och äldre serie. När korten i själva verket inte skiljer sig så mycket från varandra i prestanda.
Då vi vet att kort i en ny serie ofta brukar ha ett överpris, som snabbt sjunker.

Grejen är den att Nvidia är inte trovärdiga när det gäller namngivning. Kolla 8800gts debaklet. Där hade de uppgraderat ett kort otroligt mycket utan att uppdatera namnet. Det är missledande för kunder som inte är så insatta. De tror att de köper de senaste medan de får ett kort som är 9 månader gammalt. Samma sak händer just nu med 8800gt och 9800gt. 95% av alla 9800gt är ett 8800gt med uppdaterat bios. Om man har tur eller undersöker korten så kan man eventuellt få ett som stödjer 3-way sli men det är inte många. Igen tror konsumenten att 9800gt automatiskt är bättre än 8800gt då det är en helt ny serie men i själva verket så är de båda korten identiska. Om nu inte GTX280 55nm heter GTX280+ eller GTX285 så blir det samma historia igen. Folk som beställer GTX280 i hopp om att få 55nm får 65nm och blir blåsta av dålig namngivning. Förstår hur det kan bli väldigt jobbigt för konsumenten med deras sätt att namnge sina produkter? Till och med korttillverkarna har ju retat upp sig på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hur tänker du igentligen, eller om du nu gör det? Det är du som påstår utan någon grund att nVidias 55nm tillverkningprocess har stora problem. Jag säger att detta påstående är inte rätt då det finns inga källor för detta.

Hur tänker du egentligen? Nvidia har snackat om att gå över till 55nm i snart ett år. Tror du de stannar kvar på 65nm för att det är kul? De krävs inte mer än en ärta till hjärna att fundera ut att någonting är galet. Det kan vara att de inte har tillgång till teknologin så mycket då ATI använder samma fabrik(TSMC), eller helt enkelt att de har svårt att implementera tekniken. Har för mig att det har funnits en artikel angående det här på Sweclockers till och med. Du kan ju googla det så ser du ett antal kända hårdvaruforum som har samma uppfattning. Inget officiellt men man får ju ändå tänka till lite själv.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Hur nVidia än gör har de ändan bak? Byter de namn/serie får de skit för det, byter de inte namn/serie får de ändå skit. Hur ska nVidia göra för att inte få en massa tjuriga swec-användare mot sig (och tror ni verkligen att det gör nån egentlig skillnad att gnälla)?

Den troligaste anledningen till att nVidia inte gått över till 55nm-teknik i stor skala beror väl på begränsad produktionskapacitet hos tillverkaren? Ska tillverkaren uppgradera sina fabriker för att kunna öka produktionen så är det väl ändå troligare att man går mot 40nm-teknik då detta är "framtiden" istället för att investera i teknik som blir omodern mycket tidigare.

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Bilar brukar ju uppdateras då och då. Då brukar tillverkarna lägga till en siffra för årsmodellen t.ex. volvo V70 -08. Nu har väl inte grafikkort och andra datordelar så lång livstid men varför skulle Nvidia inte kunna kalla GTX 280 med 55nm för GTX 285 eller GTX 280+ eller liknande för att visa att det är en uppdatering?

Tidigare när Nvidia har uppgraderat kort samt bytt namn från t.ex. 7900 till 7950 så har folk bara klagat på hur många kort Nvidia släpper, så de kan ha nåt me de att göra kanske? Visst, jag skulle också föredra att dom kanske döpte kortet till 285, blir lättare att veta vilket som är nytt, fast de är väl snack om att de ska heta 280+? Så de blir förmodligen lite lättare iaf.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Hur tänker du egentligen? Nvidia har snackat om att gå över till 55nm i snart ett år. Tror du de stannar kvar på 65nm för att det är kul? De krävs inte mer än en ärta till hjärna att fundera ut att någonting är galet. Det kan vara att de inte har tillgång till teknologin så mycket då ATI använder samma fabrik(TSMC), eller helt enkelt att de har svårt att implementera tekniken. Har för mig att det har funnits en artikel angående det här på Sweclockers till och med. Du kan ju googla det så ser du ett antal kända hårdvaruforum som har samma uppfattning. Inget officiellt men man får ju ändå tänka till lite själv.

Tänka på vadå? Ta lite ryckte, hörsäg och späda ut det med din egen uppfattning och man tycker att man har svaret på nästan vad så helst. Om ett påstående ska ha någon substans så ska den backas upp den med dokumentation.

nVidia har inte alls snackat om att gå över 55nm över ett år. Första rykten (The Inq) om att nVidia kommer gå över till denna tillverkningsprocess var i början av sommaren/ sen vår.

Citat:

Till och med korttillverkarna har ju retat upp sig på det.

Fel. Korttillverkare har retat upp sig pågrund av att de har fortfarande stor lager av gamla GT200. Vilket gör det svårt att sälja dessa när nya GT200 (216s) kommer. Det har inget med namnet att göra.

Sedan hela snacket om att konsumenter skulle blir lurade är bara skrattretande, absurd och löjlig. Det är konsumentens skyldighet att ta reda på vad den köper, inte företagets. Företagets skyldighet är att ge ut information om sina produkter vilket de gör. Sedan finns det hundratal sidor där det finns tester och gemförelser på grafikort t ex gpureview.com. Vilken jag rekommenderar för alla som vill läsa review och gemföra grafikort. Så jag har ingen förståelse för denna resonemang om att konsumenter som handlar grafikort skulle lurade.

PS: Om nVidia skulle namn ge sina nya kort med ett plus i slutet eller skriva GTX 290 eller vad det skulle bli, så skulle folk ändå klaga på något. För många kort, konsumenter blir förvirrade, lurade osv. Det är alltid något...det är ett evigt snurrande hjul.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Ojj så oväntat!

Permalänk
Avstängd

*förbereder sig för flamewar...*

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Avstängd

Trevligt, då blir det kanske en liten prissänkning på HD4870x2 för att hålla Nvidia upptagna tills R800 kommer

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hjälpsam

Japp, dom planerar nog att gå över till 55nm på fler av sina modeller också.
Jag kan tänka mig att om inte HD4800 serien kommit, skulle dom väntat med 280 och 260 tills dom kunna släppa dom i 55nm, ryktet var ju ganska länga att dessa kort skulle släppas under Q4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tänka på vadå? Ta lite ryckte, hörsäg och späda ut det med din egen uppfattning och man tycker att man har svaret på nästan vad så helst. Om ett påstående ska ha någon substans så ska den backas upp den med dokumentation.

nVidia har inte alls snackat om att gå över 55nm över ett år. Första rykten (The Inq) om att nVidia kommer gå över till denna tillverkningsprocess var i början av sommaren/ sen vår.

Fel. Korttillverkare har retat upp sig pågrund av att de har fortfarande stor lager av gamla GT200. Vilket gör det svårt att sälja dessa när nya GT200 (216s) kommer. Det har inget med namnet att göra.

Sedan hela snacket om att konsumenter skulle blir lurade är bara skrattretande, absurd och löjlig. Det är konsumentens skyldighet att ta reda på vad den köper, inte företagets. Företagets skyldighet är att ge ut information om sina produkter vilket de gör. Sedan finns det hundratal sidor där det finns tester och gemförelser på grafikort t ex gpureview.com. Vilken jag rekommenderar för alla som vill läsa review och gemföra grafikort. Så jag har ingen förståelse för denna resonemang om att konsumenter som handlar grafikort skulle lurade.

PS: Om nVidia skulle namn ge sina nya kort med ett plus i slutet eller skriva GTX 290 eller vad det skulle bli, så skulle folk ändå klaga på något. För många kort, konsumenter blir förvirrade, lurade osv. Det är alltid något...det är ett evigt snurrande hjul.

Nazisterna brände 97% av all deras dokumentation. Betyder det att förintelsen inte hände då de inte har något officiellt uttalande? Jag har hört rykten om att de skulle gå över till 55nm ungefär samtidigt som AMD gjorde det men The Inquirer har säkert rätt.

Konsumenter blir lurade. Så enkelt är det. Vanliga Svensson förstår att 9800gt skall vara bättre än 8800gt men så är inte fallet. Det är lurendrejeri. Lanserar de ett nytt kort (dvs. GT206) så skall kortet heta något annat. Och ett kort skall inte ha två olika namn. Så enkelt är det. Hade ATI gjort det hade jag sagt samma sak om dem. Att folk ens försvarar sånt är skrattretande. Du tycker säkert det är synd om Nvidia som har en omsättning på si och så många miljarder dollar per år. Tänk på lille 10-åriga Per i stället som har fått betala extra för någonting han trodde var en uppgradering men i själva verket var samma kort. Visst är det kundens skyldighet att veta vad han/hon ger sig in på. Men alla har vi olika intressen. Alla vet inte vad som är bra inom datorvärlden medan andra sitter och skrattar åt folk som skulle köpa en Scott eller Crescent cykel och tycker att det är löjligt.

Om folk klagar på att kortet skulle heta GTX290 så får de gärna göra det. De klagomålen är ogrundade om kortet är förbättrat. Då blir det logisk namngivning och det vinner både Nvidia och kunderna på.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det vet ingen. Men att dra slutsatsen och presentera det som fakta att de hade problem med 55nm pågrund av att de sent med denna tillverkningprocess är helt grundlöst.

Spekulation varför nVidia är ivriga på att gå över till 40nm så fort är för att de ser mer vinning med 40nm givetviss. Om de kan handera 40nm så är det bara uppmuntrade för både för oss konsumenter och nVidia.

Nu spekulerar ju du också,och jag tycker allt att nvidia kan ta lite skit nån generation eller så för kommer dom igen för snabbt så ser vi dom hutlösa ockergtx priserna 5000+ som dom körde bra länge med när dom var herre på täppan.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Suck vilket svammel i denna tråd.
Vissa gnäller på att man inte byter namn när man justerar korten, vissa gnäller på att man hela tiden byter namn på korten sen finns det några som tycker att man ska byta namn "lite". Självklart kan man inte uppfylla alla dessa forumidioters önskemål.

Va fan man har ju till exempel döpt om 9800 till 9800+ när man justerat det. Aldrig blir fok nöjda. Är så löjligt att det kan gå mode i att gnälla på ett företag.

Om man till exempel tar 8800gt > 9800gt så kan man ju också se det som att nvidia släpper en generation i taget och deras namn ska jämföras i sin tillhörande serie. Alltså deras mål är att en butik skall ha framförallt 9 series kort när de är aktuella. Då ser man ganska lätt hur korten ligger i rangordning prestandamässigt. 9800 är tex bättre än 9600. Jag tror att man just för att förbättra möjligheten för de som INTE är 100% insatta har bytt namn på 8800gt. Att kräva att de skall ha ett namnsystem där man kan jämföra mellan olika generationer tror jag kan vara svårt. Men eftersom just nu nvidia har fått tagit på sig rollen som djävulen själv så tänker alla att det måste vara för att vilseleda stackars Agda som ska köpa dator till sin sonson. För visst skulle det vara förjävligt om hon skulle få betala 50kr extra för ett grafikkort som nästan bara är uppdaterad via namnbyte. Jag anser att det finns värre orättvisor i världen och värre tjuvar än nvidia, gå och fokusera på något annat!

Permalänk
Inaktiv

GTX 260 riktar sig mot hd4870, och jag tror deta är detta ni menar i artikeln?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Trevligt, då blir det kanske en liten prissänkning på HD4870x2 för att hålla Nvidia upptagna tills R800 kommer

R800 kommer ju Q1 så

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ooh nej fler likadana kort?!

Permalänk
Medlem

Nice ! Ännu ett alternativ till Core i7 köp

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Suck vilket svammel i denna tråd.
Vissa gnäller på att man inte byter namn när man justerar korten, vissa gnäller på att man hela tiden byter namn på korten sen finns det några som tycker att man ska byta namn "lite". Självklart kan man inte uppfylla alla dessa forumidioters önskemål.

Va fan man har ju till exempel döpt om 9800 till 9800+ när man justerat det. Aldrig blir fok nöjda. Är så löjligt att det kan gå mode i att gnälla på ett företag.

Om man till exempel tar 8800gt > 9800gt så kan man ju också se det som att nvidia släpper en generation i taget och deras namn ska jämföras i sin tillhörande serie. Alltså deras mål är att en butik skall ha framförallt 9 series kort när de är aktuella. Då ser man ganska lätt hur korten ligger i rangordning prestandamässigt. 9800 är tex bättre än 9600. Jag tror att man just för att förbättra möjligheten för de som INTE är 100% insatta har bytt namn på 8800gt. Att kräva att de skall ha ett namnsystem där man kan jämföra mellan olika generationer tror jag kan vara svårt. Men eftersom just nu nvidia har fått tagit på sig rollen som djävulen själv så tänker alla att det måste vara för att vilseleda stackars Agda som ska köpa dator till sin sonson. För visst skulle det vara förjävligt om hon skulle få betala 50kr extra för ett grafikkort som nästan bara är uppdaterad via namnbyte. Jag anser att det finns värre orättvisor i världen och värre tjuvar än nvidia, gå och fokusera på något annat!

Skitsnack! Det enda vi (eller jag) kräver är att namnen ska vara logiska och konsistenta så att man lätt ser skillnad på olika kort och dess prestanda. nVidia hade iaf rätt bra namn förut och det var ingen som klagade då. Två olika kort kan ju inte heta likadant för då blir det ju en ren slump vilken variant man får. Och sen är det ju onödigt och korkat att ha olika namn på samma produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
R800 kommer ju Q1 så

Har jag inte läst något om. Men det känns som AMD har hamnat i en situation där de har den bästa platformen att bygga från - de har en priseffektiv enhet med topprestanda vars enda problem i grunden är mjukvarubaserat nedklockning.

Jag är jäkligt intresserad och se när produkterna ramlar ned i 40nm och de hur detta kan ha för inverkan på priserna samt även kanske termisk prestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Suck vilket svammel i denna tråd.
Vissa gnäller på att man inte byter namn när man justerar korten, vissa gnäller på att man hela tiden byter namn på korten sen finns det några som tycker att man ska byta namn "lite". Självklart kan man inte uppfylla alla dessa forumidioters önskemål.

Va fan man har ju till exempel döpt om 9800 till 9800+ när man justerat det. Aldrig blir fok nöjda. Är så löjligt att det kan gå mode i att gnälla på ett företag.

Om man till exempel tar 8800gt > 9800gt så kan man ju också se det som att nvidia släpper en generation i taget och deras namn ska jämföras i sin tillhörande serie. Alltså deras mål är att en butik skall ha framförallt 9 series kort när de är aktuella. Då ser man ganska lätt hur korten ligger i rangordning prestandamässigt. 9800 är tex bättre än 9600. Jag tror att man just för att förbättra möjligheten för de som INTE är 100% insatta har bytt namn på 8800gt. Att kräva att de skall ha ett namnsystem där man kan jämföra mellan olika generationer tror jag kan vara svårt. Men eftersom just nu nvidia har fått tagit på sig rollen som djävulen själv så tänker alla att det måste vara för att vilseleda stackars Agda som ska köpa dator till sin sonson. För visst skulle det vara förjävligt om hon skulle få betala 50kr extra för ett grafikkort som nästan bara är uppdaterad via namnbyte. Jag anser att det finns värre orättvisor i världen och värre tjuvar än nvidia, gå och fokusera på något annat!

Det var det dummaste jag läst på länge. Det är ju Nvidia själva som har satt sig i den situationen då de har gjort valet att sälja tre generationer samtidigt. Visst är 9800gt bättre än 9600gt men inte fan är det bättre än 8800gt vilket är fokus med en ny serie (dvs: bättre prestanda än förra generationen). Hade Nvidia varit smarta så hade de kört slut på en serie innan de lanserar nästa (vilket de gör för att de alltid måste vara i topp). Planerar de lite bättre så slipper de ha förton olika serier med kort på marknaden och då slipper de hela namndiskussionerna och ser framför allt mer professionella ut.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Visst är det kundens skyldighet att veta vad han/hon ger sig in på. Men alla har vi olika intressen. Alla vet inte vad som är bra inom datorvärlden medan andra sitter och skrattar åt folk som skulle köpa en Scott eller Crescent cykel och tycker att det är löjligt.

Det handlar inte om intresse det handlar om vanlig vettig efterforskning på vad man köper. Det finns hundratal olika kanaler för detta. Om man är för flat att ta sitt ansvar att göra det så ska man inte känna sig lurad efteråt då det beror på ens eget fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Nu spekulerar ju du också,och jag tycker allt att nvidia kan ta lite skit nån generation eller så för kommer dom igen för snabbt så ser vi dom hutlösa ockergtx priserna 5000+ som dom körde bra länge med när dom var herre på täppan.

Ja, jag spekulerar eftersom jag skrev det din dumbom. Jag skriver inte det som fakta som Smartidiot89 gällande påstående om att nVidia har problem med 55nm tillverkning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det var det dummaste jag läst på länge. Det är ju Nvidia själva som har satt sig i den situationen då de har gjort valet att sälja tre generationer samtidigt. Visst är 9800gt bättre än 9600gt men inte fan är det bättre än 8800gt vilket är fokus med en ny serie (dvs: bättre prestanda än förra generationen). Hade Nvidia varit smarta så hade de kört slut på en serie innan de lanserar nästa (vilket de gör för att de alltid måste vara i topp). Planerar de lite bättre så slipper de ha förton olika serier med kort på marknaden och då slipper de hela namndiskussionerna och ser framför allt mer professionella ut.

Vem har sagt att 8800gt skall vara bättre än 9800gt?
Att folk på forum orkar bli så arga och dömma ut ett helt företag pga om de har en 5 ett plus eller inte i slutet av namnet på en produkt. Det är ju inte så att de mörkar med sina justeringar, internet är ju fullt med info angående detta. Skulle vara kul att se hur detta skulle funka i till exempel bilbranschen. "Nä jag hatar Volvo för de har inte skrivit att deras nya v70 är lite bättre än den året före." Där händer det saker VARJE år men bilen har hetat V70 bra länge. Årsmodeller som någon sa tidigare har vi i form av generationsnamnet på grafikkkort, och skulle fungerar ganska dåligt då livslängden inte är så lång på grafikkorten. Dessa justeringar som nvidia har gjort har ingen av dem lurat någon kund så att de fått något annat än vad de betalat för i förhållande till vad nvidia erbjuder. Nvidia och ati/amd gör säkert många fel men att justera namnen är ganska oviktigt.

Angående 3 generationer samtidigt. Så du tycker det skulle vara bättre om alla dessa kost skulle heta 8800 någonting? Att det är helt nya kort till 2XX serien förtjänar väl om något ett nytt "generations namn" Kul också att ingen skrivit in och tyckt att de blivit lurade... konstigt att jävligt många värnar om de stackars lurade satarna som skulle kunna köpt ett 8800gt i stället för 9800gt till samma pris! För de kostar samma presterar samma....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Vem har sagt att 8800gt skall vara bättre än 9800gt?
Att folk på forum orkar bli så arga och dömma ut ett helt företag pga om de har en 5 ett plus eller inte i slutet av namnet på en produkt. Det är ju inte så att de mörkar med sina justeringar, internet är ju fullt med info angående detta. Skulle vara kul att se hur detta skulle funka i till exempel bilbranschen. "Nä jag hatar Volvo för de har inte skrivit att deras nya v70 är lite bättre än den året före." Där händer det saker VARJE år men bilen har hetat V70 bra länge. Årsmodeller som någon sa tidigare har vi i form av generationsnamnet på grafikkkort, och skulle fungerar ganska dåligt då livslängden inte är så lång på grafikkorten. Dessa justeringar som nvidia har gjort har ingen av dem lurat någon kund så att de fått något annat än vad de betalat för i förhållande till vad nvidia erbjuder. Nvidia och ati/amd gör säkert många fel men att justera namnen är ganska oviktigt.

Angående 3 generationer samtidigt. Så du tycker det skulle vara bättre om alla dessa kost skulle heta 8800 någonting? Att det är helt nya kort till 2XX serien förtjänar väl om något ett nytt "generations namn" Kul också att ingen skrivit in och tyckt att de blivit lurade... konstigt att jävligt många värnar om de stackars lurade satarna som skulle kunna köpt ett 8800gt i stället för 9800gt till samma pris! För de kostar samma presterar samma....

Det handlar inte om bilar. Bara så du vet.

Det hela började då G92 kom som var både bättre och sämre än G80 på samma gång. Så jag kan förstå att nVidia blev lite förvirrade när de skulle namnge modellerna. Jag skulle ha svårt att placera G92 också.

Men nVidia kanske skulle ha låtit namnge kortet så här (mitt förslag bara):

G80-korten är nog bra som de är.

G94 (9600GT) duger nog också.

G92 8800GS/9600GSO -> 9700GS
G92 8800GT -> 9700GT
G92 8800GTS -> 9700GTS
G92 9800GTX -> 9700GTX
G92 9800GTX+ 55nm -> 9750GTX
G92 9800GX2 -> 9700GX2

GT200 GTX260 -> 9900GT
GT200 GTX260 216 shaders -> 9900GTS
GT200 GTX280 -> 9900GTX

55nm GT200 -> 9950?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Alltid lättare att sitta i efterhand och skriva ner godtyckliga namn. Lite svårare när man ska namnge dem och inte har 100% klart vad som kommer i framtiden. Annars tycker jag att det där var vettiga namn. GT200 korten tycker inte jag ska heta 9XXX dock. Men tro mig människor skulle klaga på de namnen också, speciellt just nu då nvidia verkar få all skit.

Och jag vet att det inte handlar om bilar....

Permalänk
Medlem

Jo nog är det alltid lättare att vara efterklok. Tyckte bara det blev väldigt rörigt med namnen på G92 och nu börjar nVidia igen - fast tvärtom nästan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Ett 4850 är bra prestanda för pengarna. Om man som jag föredrar nVidia blir det värre då varken 9800GTX+ eller GTX 260 i dagens läge har bra pris/prestanda i jämförelse.

ett 4850 är som G92 GTS 512MB - 9800GTX (som är samma med höjda frekvenser)

Ett GTX260 är STARKT (tål slänga på AA o rez), men OC gör att det blir snabbt. i 12x10 rez skiljer det nog inte mycket vs G92, men 4xAA o högre rez: kanonkort. o det klockar bra, tyst, svalt

Mitt kort (GTX260) var fan i mig inte dyrt...1990kr

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210