EU-parlamentet röstar om telekompaketet

Permalänk
Melding Plague

EU-parlamentet röstar om telekompaketet

EU-parlamentet röstade idag om det så kallade telekompaketet. Exakt vad röstningen kommer att innebära i praktiken är inte helt klart. Ett svenskt tillägg mot övervakning röstades dock igenom.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kort sagt, najs.

Permalänk

Fan va härligt. 1984 kanske inte blir verklighet riktigt än. Hoppas bara de skrotar resten av paketet också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Ah sweeeet! Har nästan suttit och svettats hela veckan över det här ju, men nu lugnar jag ner mig.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt... just att det var ett svenskt tillägg gjorde mig bara ännu gladare (:

(Dom kanske har lärt sig av FRA-frågan)

Permalänk
Medlem

OK lite bättre då, men det återstå att se vad det blir av det hela
själv misstänker jag att om få antal år så blir internet lite mer reglerat än idag, men en reglering som sköts av media jättar etc.
I USA tex vill ju dom stora telekombolagen ta kontrollen över internet, med åtföljande avgifter för dom siter som vill överhuvudtaget kunna synas på nätet, får betala för att få bandbred helt enkelt.
Finns också det omvända dvs användarna får betala för att få tillgång till viss site, ungefär som TV fungerar idag, basutbud säg 100 siter och sen dyrare ju mer siter man vill ha tillgång till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gött, nu slipper man oroa sig mer

Permalänk

Jag skulle inte säga att detta är glada nyheter, men dom är iaf mindre dåliga än väntat, om ni förstår hur jag menar. Men vi får se vart det leder...

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk

Då slipper man i alla fall flytta till norge

Permalänk

Hyckleri, hur kan de sitta och rösta igenom FRA lagen när de handlar helt annourlunda utanför våra gränser?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Fan vad trevligt!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gick ett tillägg i den stilen igenom? I EU av alla ställen?!?!?!

Måste kolla om grisar köpt SAS och börjat flyga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Hyckleri, hur kan de sitta och rösta igenom FRA lagen när de handlar helt annourlunda utanför våra gränser?

Precis, hoppas ngn eunisse också tycker det och skrotar FRA-lagen.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

So far, so good alltså.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Lite överraskande att det var ett svenskt tillägg MOT reglering som gick igenom. T.o.m överraskande att det ens kom ett sånt tillägg från just Sverige med tanke på FRA-lagen. Trodde svenska parlamentariker skulle göra precis allt för att FRA-lagen skulle få lite bättre genomslag även i EU

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, inte total katastrof iaf!

Permalänk
Medlem

Nej men det här var ju riktigt bra, om det inte gömmer sig nån liten jävel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilPuppy
Lite överraskande att det var ett svenskt tillägg MOT reglering som gick igenom. T.o.m överraskande att det ens kom ett sånt tillägg från just Sverige med tanke på FRA-lagen. Trodde svenska parlamentariker skulle göra precis allt för att FRA-lagen skulle få lite bättre genomslag även i EU

dom är inte dumma och vill skaffa röster idag e jag glad över att dom tänker "kort siktigt" dock

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilPuppy
Lite överraskande att det var ett svenskt tillägg MOT reglering som gick igenom. T.o.m överraskande att det ens kom ett sånt tillägg från just Sverige med tanke på FRA-lagen. Trodde svenska parlamentariker skulle göra precis allt för att FRA-lagen skulle få lite bättre genomslag även i EU

Är väl ingen större skillnad om dom har ett svenskt tillägg mot reglering om det
redan finns tillämpningar i svensk lagstiftning som låter dom övervaka ändå.
Tänker då på FRA-lagen, den finns ju tyvärr kvar oavsett EU-röstningen.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Gött, nu slipper man oroa sig mer

Nej det gör man inte

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilPuppy
Lite överraskande att det var ett svenskt tillägg MOT reglering som gick igenom. T.o.m överraskande att det ens kom ett sånt tillägg från just Sverige med tanke på FRA-lagen. Trodde svenska parlamentariker skulle göra precis allt för att FRA-lagen skulle få lite bättre genomslag även i EU

Tyckte då inte jag, med tanke på att Sverige är nog bland dom om inte den främsta förespråkaren om anonymitet på internet I Sverige ska man få göra vad fan man vill utan att någon ska lägga sig i... Iaf på internet^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Hyckleri, hur kan de sitta och rösta igenom FRA lagen när de handlar helt annourlunda utanför våra gränser?

Men handlar inte FRA om att spåra hot mot landet (iaf vad 'dom' påstår) medan detta handlade om just olaglig fildelning?

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Tyckte då inte jag, med tanke på att Sverige är nog bland dom om inte den främsta förespråkaren om anonymitet på internet I Sverige ska man få göra vad fan man vill utan att någon ska lägga sig i... Iaf på internet^^

Jag tror du har missförstått. Sverige var nog den främsta förespråkaren för internet anonymitet. Men det sket sig på senare år.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Lesson learned, lesson taught.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elektrofredrik
Jag skulle inte säga att detta är glada nyheter, men dom är iaf mindre dåliga än väntat, om ni förstår hur jag menar. Men vi får se vart det leder...

Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
Men handlar inte FRA om att spåra hot mot landet (iaf vad 'dom' påstår) medan detta handlade om just olaglig fildelning?

Jo, det är sant. Men i grund och botten handlar det ju om vår integritet.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Hyckleri, hur kan de sitta och rösta igenom FRA lagen när de handlar helt annourlunda utanför våra gränser?

Håller med. Ett jävla hyckleri!

Tack och lov för dessa:
Banhof: "Vi vägrar sammarbeta med FRA"

Ludden på KTH: "Jag hugger av fibern med yxa den 1Jan 2k9 om det inte slopas, och då menar jag slakta kabeln, så att någon meter saknas."

Alexander Stubb (Finsk EU parlamentariker): "Drar Sverige inför rätta om brott mot de mänskliga rättigheterna, om det här går igenom."

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Många har nog missförstått själva FRA-lagen. Även om den strider mot den lilla integritet vi besitter idag här i Sverige så måste vi även ha en lag av detta slag som tillåter spionage eller liknande mot terrorister.

Folk förstår inte hur samhällen runt om i världen fungerar. Varför den här lagen inröstades är därför att länder runt omkring har andra synsätt som inte kan defineras som mänskliga över huvud taget. Därför föredrar jag en superdator som kontrollerar och förebygger exempelvis Rysslands kommunism att styra. Inte heller vill jag att ubåtar och liknande skall ligga utanför vår kust och spionera på vårat försvar, vilket redan har skett flertalet gånger. Detta är typiskt ett kommunistiskt tänkande, vilket jag avskyr.
Så om vi kan ha en lag som beskyddar oss svenskar mot kommunismen på ett sätt som strider mot våran lag berörande integriteten, kommer jag att må bättre än om vi skulle bli, bokstavligen, erövrade av rysslands arméer.
Värt att notera är att Ryssland fick ihop en armé på 300K man på en timme vid en krisövning. Tror ni mig inte när jag säger att dem har kapacitet? Jag litar inte på dem för fem öre nu när dem börjat tänka precis som förr, under sovjetunionens tid.

Självklart är detta bara spekulationer, men jag kommer till skillnad från många andra inte bli förvånad.

Permalänk

Caylon, allvarligt talat, har du bott under en sten under de senaste 500 åren? Tror du på allvar att rysk militär kommunicerar helt öppet via Sverige?

SJÄLVKLART är all militär kommunikation som är minsta lilla viktig hårt krypterad, på ett sådant sätt att det inte går att knäcka.

Det är tragiskt att det finns så många som du, som går omkring och lever i sina egna myter om hur lätt det är att avlyssna militär kommunikation...

Det enda FRA kommer att kunna övervaka är svensson. Det vet alla som har minsta lilla koll på hur internet och kryptering fungerar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ryssland må ha kappasiteten att kröa över störe delen av europa och starta krig med USA.

Men felet med många mäniskor är att vi får en totalt snvriden bild av världen genom media som vinklar allt som kan sälja och frångar uppmärksamhet. Vi är sådana som mäniskor. itne an bryr sig nån om stackars lilal fido som sprang bort men säger nån att en forskare gjorde ett svart hål som kudne slukat gjorden så blir folk skrämda till livet och börjar göra kolektiva självmord. Ltie överdrivet men itne lågt ifrån, bara kolla LHC. Medias fel totalt. Så jävla absurt.

Men i alla fall.

Jag personligen tycker inte skillnadne mellan USA och ryssland är specielt stort. Båda tävlar mot varan, båda har state of the art i atomubåtar, kärnvapen, flygplan och övrig stridsmatriel. Ryssland må ha hammnat efter i racet pga kolappsen men USA ser det inte så jävla just ut för just nu heller med deras ekonomiska kris. Ryssland har trots allt ett imponenrande krigs maskineri.

Och om man nu tror att det ligger ubåtar rakt utan för kusten dagligen så är det rätt absurt med. En sak om det är ett anfibie uppdrag men dagens ubåtar kan kan höra räkor på 1600km avstånd lätt så dom behöver inte komma specielt nära. Samma sak vad det gäller vapen så når dom så lågt att ryssarna har sina under arktiska isen vid nordpolen så som typhoon ubåtarna så dom behöver bara gå genom isen eller förflytta sig utanför istäcket för att avfyra en robbot. Annars ligger dom där och gör ett hål i vattnet.

jag personligen är inte specielt rädd för ryssarna. Komunism i teorin är väl en fin ide precis som diktatur är om man har en perfeckt icke korupt diktator som lyssnar på folkets vilja men problemet är att det spårar ut i regel. Därför mackt ska fördelas men även det kan skita sig.

USA är varken bättre eller sämmre än ryssland annaser jag. Olika kulturer men inget större fel med det.

FRA lär inte fånga upp nåt vicktigt från ryssland ändå. DEt dom kan fånga upp är knappas vicktigt. Dom kankse hoppas ryssarna ska klanta sig. Men å andra sidan kan det lika gärna röra sig om falska information för att villseleda så information är inte mö värd obekräftad.

Jag personligen ogillar nog mer USA än ryssland men optimala vore om båda lugnade sig och sket i att eta upp varan.

Sedan vad det gäller ubåtar så är det senaste modet inom spionage. Sveriges ubåtar må vara lite mer konventionela men dom är välldigt tysta, tystare än en atomubåt, hyffsad räckvid under vattnet och uthållighet med sterling motorn. Tyskarna är ännu vassare med sina väte celler.

Men facktum är att sverige säkte USA's hangarfartyg i en övning för ett tag sedan. Så var simulerad sänkning då men oavset är det mycket svårt å ta sig förbi konvojen som skyddar hangarfatryget villket man gjorde och sedan tog ett kort på nära håll för att bekräfta den simulerade träffen.

Kokum sägs ju har ordrar på G från deverse länder i syd bland annat då dom är avsevärt mycket billigare än några andra ubåtar.

Så krig vill vi nog inte ha för det lär sluta i total förintelse näst inpå om det blir WW3.

Det kan mycket väl hända och lär bli ett större krig för eller senare. Frågan är vem som skjuter först.