Defekta Radeon ute i handeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Hur då?
Om ett moderkort har fel på lödningarna eller dåliga kondensatorer håller väl knappast folk AMD/Intel till svars för att de har gjort chipsetet?
Håller med ovanstående talare om att det är för mycket Aftonbladetrubriker nuförtiden.

Det är ju klart att om svensson får reda på att det finns defekta ATIkort på marknaden så skadas ATIs varumärke av det, oavsett om det är ATIs fel eller ej.

Denna nyhet gör att jag kommer att hålla mig till de större tillverkarna även om de ligger ett par hundra över "no-name"varianterna i pris för att vara säker på kvaliteten.

Edit: Klagandet på artikelrubriker är patetiskt! Det verkar som en majoritet av de som klagar på rubrikerna är 13-14 år gamla och tycker att rubriken måste vara precis som de själva vill ha den annars börjar de högljut protestera. En rubrik är inte essentiell, släpp det.
Denna observation kan även göras på forumet. Inte en allt för hård diss mot sweclockers men det är ett forum på internet, inte blodigt allvar. Folk blir extremt upprörda och inte sällan med personangrepp som följd. Det är inte nödvändigt att proklamera sin åsikt i varje tråd, lojaliteten hos de flesta forumskribenterna är redan känd. Tillför hellre något relaterat till artikeln, inte dina egna åsikter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt. Tillåter ATI vem som helst att tillverka deras grafikkort? Och när det blir fel så skyller dom på andra? Har dom inga regler som tillverkarna måste följa för att få tillverka i deras namn?

Jag har funderat på att köpa ett nytt grafikkort men har blivit väldigt osäker efter jag har tittat här på forumet. Jag vill inte börja med att ändra kylningen eller ändra fläkt config när jag köper ett nytt grafikkort som enligt mig borde fungera från början.
Det är en sak om man överklockar men inte när man kör på stock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil5
Jag vill inte börja med att ändra kylningen eller ändra fläkt config när jag köper ett nytt grafikkort som enligt mig borde fungera från början.
Det är en sak om man överklockar men inte när man kör på stock...

Håller helt med, kylningen ska vara tillräcklig i standardutförande. Behöver man ändra konfigurationer för att få ner temperaturen eller dyl så ska det vara gjort när man får kortet. Vore nice om de kunde börja sälja kort utan kylning dock så man inte behöver betala för en kylare som man ändå kommer att byta om man ska klocka eller bara vill ha ett tystare kort.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Ajsan, Inte bra! Hoppas att det inte finns liknande fel i deras 4800 serie. Sapphire har redan problem med något udda fel. Det får inte bli värre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Usch och fy, ATi Inte bara Nvidia som gör missta.g

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Hahaha detta täppte till truten på alla ATI fanboys!!!

Sådär ja. Titta här på er. AMD har inga problem alls, Diamonds problem hade varit diamonds problem hela tiden om man formulerat det så. Men nu med en enkel formulering i en nyhet så är det plötsligt AMDs problem.
Aftonbladetstil på rubriksättning leder ju till att folk som ni här ovan får för er massa saker som inte är sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är också AMD:s problem eftersom deras anseende är helt beroende av produkterna som använder deras kretsar.

---

Vi bemöter gärna kritik, men inte i diskussionstrådarna. Använd feedback eller kontaktformuläret:

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...
http://www.sweclockers.com/info_contact.php

Sedans man blivit ganska dåligt bemött, ignorerad och fått höra direkta lögner, ja faktiskt provocerad med. Ja då känns det inte som en bra idé att ha sånt där i det dolda där ingen ser det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil5
Jag har funderat på att köpa ett nytt grafikkort men har blivit väldigt osäker efter jag har tittat här på forumet. Jag vill inte börja med att ändra kylningen eller ändra fläkt config när jag köper ett nytt grafikkort som enligt mig borde fungera från början.
Det är en sak om man överklockar men inte när man kör på stock...

Man behöver inte göra det. Det är bara nybörjare som har fått för sig att kortet överhettas när det når 80c.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil5
Jag förstår inte riktigt. Tillåter ATI vem som helst att tillverka deras grafikkort? Och när det blir fel så skyller dom på andra? Har dom inga regler som tillverkarna måste följa för att få tillverka i deras namn?

Jag har funderat på att köpa ett nytt grafikkort men har blivit väldigt osäker efter jag har tittat här på forumet. Jag vill inte börja med att ändra kylningen eller ändra fläkt config när jag köper ett nytt grafikkort som enligt mig borde fungera från början.
Det är en sak om man överklockar men inte när man kör på stock...

ATi säljer krestarna, Diamonds kort har inte genomgått valideringen och är inte validerade av AMD dessutom är det upp till tillverkarna att välja kvalitet på korten. Sånt här händer jämt. Ganska vanligt bland t.ex. moderkort att någon billig tillverkare har dålig kvalitet.

Och du behöver inte byta kylningen. 80 grader är helt ofarligt för grafikkoret. Därför har ATi valt att lägga korten på den temperaturen för att sedan köra fläkten tystare. Tror att GeForce 8800GTX t.ex. inte stänger av sig förräns närmare 130 grader för att undvika skador. 80 grader är därför ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det är ju klart att om svensson får reda på att det finns defekta ATIkort på marknaden så skadas ATIs varumärke av det, oavsett om det är ATIs fel eller ej.

Denna nyhet gör att jag kommer att hålla mig till de större tillverkarna även om de ligger ett par hundra över "no-name"varianterna i pris för att vara säker på kvaliteten.

Edit: Klagandet på artikelrubriker är patetiskt! Det verkar som en majoritet av de som klagar på rubrikerna är 13-14 år gamla och tycker att rubriken måste vara precis som de själva vill ha den annars börjar de högljut protestera. En rubrik är inte essentiell, släpp det.
Denna observation kan även göras på forumet. Inte en allt för hård diss mot sweclockers men det är ett forum på internet, inte blodigt allvar. Folk blir extremt upprörda och inte sällan med personangrepp som följd. Det är inte nödvändigt att proklamera sin åsikt i varje tråd, lojaliteten hos de flesta forumskribenterna är redan känd. Tillför hellre något relaterat till artikeln, inte dina egna åsikter.

Angående din kritik mot de som kritiserar.. Det har visats i en/flera undersökning/ar att många människor bara läser rubriken sen skimmar genom resten av texten och missar ofta det de egentligen handlar om... Rubriken är fullkomligt missledande.

"Flera rapporter om defekta grafikkort från Nvidia har cirkulerat i pressen den senaste tiden. Nu kommer uppgifter om att konkurrenten AMD inte är utan bekymmer – Radeon HD 3850, 3870 och 3870 X2 från Diamond dras med kvalitetsbrister."

Är ju ännu mer missledande eftersom det ser ut som att AMD/ATI är ansvariga.

Rubriken borde ju vara något i stil med "Diamond anklagade för att levererat defekta radeon" eller något i den stilen.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
ATi säljer krestarna, Diamonds kort har inte genomgått valideringen och är inte validerade av AMD dessutom är det upp till tillverkarna att välja kvalitet på korten. Sånt här händer jämt. Ganska vanligt bland t.ex. moderkort att någon billig tillverkare har dålig kvalitet.

Och du behöver inte byta kylningen. 80 grader är helt ofarligt för grafikkoret. Därför har ATi valt att lägga korten på den temperaturen för att sedan köra fläkten tystare. Tror att GeForce 8800GTX t.ex. inte stänger av sig förräns närmare 130 grader för att undvika skador. 80 grader är därför ingenting.

Man borde också tänka på att grafikkortet ökar chassits inner temperatur om det blir så pass varmt som 80 grader. Ökad chassitemperatur kan skada andra närliggande komponenter. Det kanske inte är något jätte stort problem men det tål att tänka på.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Angående din kritik mot de som kritiserar.. Det har visats i en/flera undersökning/ar att många människor bara läser rubriken sen skimmar genom resten av texten och missar ofta det de egentligen handlar om... Rubriken är fullkomligt missledande.

"Flera rapporter om defekta grafikkort från Nvidia har cirkulerat i pressen den senaste tiden. Nu kommer uppgifter om att konkurrenten AMD inte är utan bekymmer – Radeon HD 3850, 3870 och 3870 X2 från Diamond dras med kvalitetsbrister."

Är ju ännu mer missledande eftersom det ser ut som att AMD/ATI är ansvariga.

Rubriken borde ju vara något i stil med "Diamond anklagade för att levererat defekta radeon" eller något i den stilen.

Som vanligt massa fanboys som försvarar sitt älsklingsföretag genom att skjuta budbäraren.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Man borde också tänka på att grafikkortet ökar chassits inner temperatur om det blir så pass varmt som 80 grader. Ökad chassitemperatur kan skada andra närliggande komponenter. Det kanske inte är något jätte stort problem men det tål att tänka på.

Skulle tro att det krävs lite mer än 80 grader på gpu kärnan för att skada närliggande komponenter..

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Som vanligt massa fanboys som försvarar sitt älsklingsföretag genom att skjuta budbäraren.....

ja just det fanboy.. om du kollar sigen så kör jag både med nvidia och AMD.. men visst jag e fanboy..

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk

Fel lodrulle alla gånger Illa där Diamond!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Hahaha detta täppte till truten på alla ATI fanboys!!!

Skrämmer mig inte ett dugg. Kommer köpa mina ATI kort precis som vanligt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Man borde också tänka på att grafikkortet ökar chassits inner temperatur om det blir så pass varmt som 80 grader. Ökad chassitemperatur kan skada andra närliggande komponenter. Det kanske inte är något jätte stort problem men det tål att tänka på.

Där har du helt fel.
Att du har en fläkt som kyler ner kortet mer gör inte att det producerar mindre värme. Att man vrider upp fläktstyrkan gör alltså inte att chassits värmeproduktion minskar. Det enda fläkten gör är att flytta värmen från kortet till övriga chassit. Att öka tempot i vilket den gör detta genom att vrida upp fläkten ger inte svalare chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Där har du helt fel.
Att du har en fläkt som kyler ner kortet mer gör inte att det producerar mindre värme. Att man vrider upp fläktstyrkan gör alltså inte att chassits värmeproduktion minskar. Det enda fläkten gör är att flytta värmen från kortet till övriga chassit. Att öka tempot i vilket den gör detta genom att vrida upp fläkten ger inte svalare chassi.

Jo det har du rätt i. Men det är väl ändå lite skillnad på när värmen stannar kvar på ett ställe och när den blås iväg ut från chassit. Om man har ett dualslot kylare med luft hål i chassit så borde det vara bättre att fläktarna får snurra lite fortare, men jag tänkte inte riktigt på att det är alltid lika mycket värme oavsett om man har bättre kylare elr ej.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jo det har du rätt i. Men det är väl ändå lite skillnad på när värmen stannar kvar på ett ställe och när den blås iväg ut från chassit. Om man har ett dualslot kylare med luft hål i chassit så borde det vara bättre att fläktarna får snurra lite fortare, men jag tänkte inte riktigt på att det är alltid lika mycket värme oavsett om man har bättre kylare elr ej.

Nä med dualslotkylare är det en helt annan sak. Där går det att vrida upp fläkten lite om man vill få ut värmen ur chassit mer. Men HD4850 har inte det så det hjälper itne alls på HD4850.

Men eftersom HD4850 inte utvecklar speciellt mycket värme, ungefär som många andra kort. Så är inte värmen för chassit ett problem direkt. Den låga idle-fläktfarten ger lite skrämmande siffror men det är som sagt ingenting att bry sig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Hur då?
Om ett moderkort har fel på lödningarna eller dåliga kondensatorer håller väl knappast folk AMD/Intel till svars för att de har gjort chipsetet?
Håller med ovanstående talare om att det är för mycket Aftonbladetrubriker nuförtiden.

Dålig jämförelse. Svenne-banan som köper ett grafikkort tänker inte "Nu ska jag köpa ett Diamond/Sapphire/Club3D/whatever kort. Han tänker "Nu köper jag ett kort från AMD/ATI eller nVidia". Om då Diamondkortet är undermåligt drar han förmodligen slutsatsen att "AMD/ATI/nVidia-korten håller låg kvalitet". Därmed blir chipptillverkaren lidande. För gemene man är nog chippets tillverkare viktigare än leverantören när det gäller grafikkort. För moderkort däremot är det nog vanligare att PCBns tillverkare är ganska viktigt. Man ser ofta forumtrådar som rör huruvida man sa köpa ett ASUS eller Gigabyte kort, detta i större utsträckning än exempelvis Diamond vs. Sapphire.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Dålig jämförelse. Svenne-banan som köper ett grafikkort tänker inte "Nu ska jag köpa ett Diamond/Sapphire/Club3D/whatever kort. Han tänker "Nu köper jag ett kort från AMD/ATI eller nVidia". Om då Diamondkortet är undermåligt drar han förmodligen slutsatsen att "AMD/ATI/nVidia-korten håller låg kvalitet". Därmed blir chipptillverkaren lidande. För gemene man är nog chippets tillverkare viktigare än leverantören när det gäller grafikkort. För moderkort däremot är det nog vanligare att PCBns tillverkare är ganska viktigt. Man ser ofta forumtrådar som rör huruvida man sa köpa ett ASUS eller Gigabyte kort, detta i större utsträckning än exempelvis Diamond vs. Sapphire.

Fast de allra flesta kommer aldrig i kontakt med ett Diamond kort- Och långt ifrån alla som gör det vet ens vad ATi är eller får några problem. Det största problemet är hur det rapporteras. När rubriker säger att det är ATis problem istället för Diamonds så finns det ganska många idioter där ute som inte läser mer än så, utan tror att det är ATis problem.

Tror det är fler människor som upplever som ATi som dåliga efter en sådan nyhet än vad det är som gör det efter att de fått skicka in sin alienware dator på reparation.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar jag bli riktigt orolig. Diskuterar en ibland nykter och dessemellan påstruken Boris med sig själv? Boris och boris_vodka?

Äntligen blir det ordning på diskussionen!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Nu börjar jag bli riktigt orolig. Diskuterar en ibland nykter och dessemellan påstruken Boris med sig själv? Boris och boris_vodka?

Äntligen blir det ordning på diskussionen!

Vill man ha kloka svar så finns det inga andra alternativ. Och är man inte schizofren nog för det så tar man till spriten.

Permalänk
Avstängd

Sprit löser inga problem, jo möjligen om man ska tvätta datordelar från pasta m.m.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64