AMD och Nvidia i misstänkt kartellbildning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Nja du har missuppfattat det hoppas jag.

När det är i en kartell handlar det om att två företagen går ihop till att sälja produkterna till ett extra högt pris.
Ska du spela spel är Nvidia och AMD de enda som du kan köpa grafikkort av. Hade dom satt priset till 10.000$ styck hade du som konsument inte haft ett val om du vill spela på din dator.

Båda kortsiktigt och långsiktigt kan det vara negativt.
Kortsiktigt är det för dig som kund som kanske får betala dubbelt så mycket för varan än rimligtvis.
Långsiktigt är ex. Intel när dem förr i tiden var enda stora innan Athlon 64 kom, dvs de satte hiskeliga priser eftersom du som konsument var tvungen att välja dom. Dessa extrema summor pengar företagen gör stärker företaget, vilket kan leda till att företaget expanderar och förstärker monopolet till att bara bli värre.

Dom flesta kunder köper inte varor till ett orimligt pris.

Hade företagen som exempel satt ett pris på $10.000 hade bara en minoritetsgrupp köpt dom senaste grafikkorten.
Detta hade i sin tur lett till att folk köpt färre grafikkrävande spel.
Vilket i sin tur hade lett till att spelutvecklarna slutat satsa mängder av resurser på grafikutveckling.
Detta hade då grafikkortstillverkarna själva förlorat på i längden.

Balans...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Kanske borde, men gör det inte Sätter mig i deras sits. Vill jag ha deras produkt så köper jag den om jag tycker priset är rimligt. Hade jag sålt en produkt tycker jag att jag ska ha rätt att sätta vilka priser jag vill. Sätter jag högt pris så är det förre som köper men mer vinst per grafikkort, sätter jag lägre pris säljer jag fler fast till mindre vinst per grafikkort. Tycker det går jämt ut i slutet ändå

Hur baserar du om priset är rimligt på en produkt som ständigt rasar i pris? Jo jämför mot vad man under samma tid får hos konkurrenterna. Hade inte Nvida och Ati varit så billiga idag, så kanske Matrox kort hade varit prisvärdiga gamerkort idag.

Så jag tycker det är mycket allvarligt när företag börjar fiffla som oss löntagare och skaffar karteller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Minst lika larvigt som böterna Microsoft fick. Det är väl upp till företagen att göra vad de vill. Tycker ni inte om det.. köp inte! De som ändå köpte kan väl inte ha ansett att priserna var orimliga?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Minst lika larvigt som böterna Microsoft fick. Det är väl upp till företagen att göra vad de vill. Tycker ni inte om det.. köp inte! De som ändå köpte kan väl inte ha ansett att priserna var orimliga?

Detta är inte böter, det är förlikning. Det innebär att ATi och nVidia gerl ite pengar till de som stämmer för att de ska lägga ner åtalet. Och de som stämmer går med på detta, antagligen för att de inte har tillräckligt med kött på benen för en fällande dom.

ATi och nVidia vill inte ha denna negativa publicitet. Även om de kan gå vinnande ur rättegången och inte behöva betala någonting så går de med på en liten summa för att slippa negativ publicitet. Oavsett om de är skyldiga eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Detta är inte böter, det är förlikning. Det innebär att ATi och nVidia gerl ite pengar till de som stämmer för att de ska lägga ner åtalet. Och de som stämmer går med på detta, antagligen för att de inte har tillräckligt med kött på benen för en fällande dom.

ATi och nVidia vill inte ha denna negativa publicitet. Även om de kan gå vinnande ur rättegången och inte behöva betala någonting så går de med på en liten summa för att slippa negativ publicitet. Oavsett om de är skyldiga eller ej.

Jag förstår inte ens varför företag & privatpersoner försöker stämma för en sån sak? :S Det skulle säkert blivit böter om EU var i farten

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Byt ut i ovanstående text intel mot microsoft så ser du hur det varit under alla år även i mjukvarubranschen.

Jajamensan, MS hade varit ett bättre exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Dom flesta kunder köper inte varor till ett orimligt pris.

Hade företagen som exempel satt ett pris på $10.000 hade bara en minoritetsgrupp köpt dom senaste grafikkorten.

Självklart var $10.000 bara något jag skrev. Men en prisökning på 10% i snitt kanske vore något mer trovärdigt. Då hade vinstmarginalen skjutit iväg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Detta hade i sin tur lett till att folk köpt färre grafikkrävande spel.
Vilket i sin tur hade lett till att spelutvecklarna slutat satsa mängder av resurser på grafikutveckling.
Detta hade då grafikkortstillverkarna själva förlorat på i längden.

Balans...

Tror du verkligen hela spelbranschen till PC-plattformen hade påverkats så mycket?
Absolut inte att den hade. Totala datorpriset hade ökat med kanske 200kr för en mainstream dator. Detta leder självklart inte till att spelutvecklarna slutar satsa på grafikkrävande spel.
Hade det påverkat det allra minsta hade det fortfarande inte kostat gkortstillverkarna 10% extra vinstmarginal/per kort i längden.. Allt är så logiskt.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Avstängd

Är inte denna nyhet gammal? För övrigt så tvivlar jag inte alls på att detta kan stämma. Det förekommer mycket fiffel och hemliga överenskommelser bland företagen i världen.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Är inte denna nyhet gammal? För övrigt så tvivlar jag inte alls på att detta kan stämma. Det förekommer mycket fiffel och hemliga överenskommelser bland företagen i världen.

Tror inte det. Det är väl gammal nyhet att de stäms. Men en ny nyhet att de förlikas och betalar denna lilla summa för att slippa stämningen.

Permalänk
Avstängd

Synd att de ska hålla på att fula sig med olagligheter.
Jag hoppas att de fängslar någon...

Permalänk

Kan inte priserna sättas ner något då dom är på tok för höga(enligt mig)

Kolla hur mycket Intel har gått ner med sina priser på deras processorer jämfört med innan... Dom har nästan halverat deras priser... tycker nästan ati och nvidia kan göra samma sak(fast 1.5 istället för halvera) så kommer vi iaf ner till en ännu mer rimmligare nivå)

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Synd att de ska hålla på att fula sig med olagligheter.
Jag hoppas att de fängslar någon...

Fast de får just nu anses som oskyldiga från anklagelserna. Får se om någon domstol framöver kommer säga något annat.
De som stämmer verkar ju inte vara så säkra på sin sak då de går med på en sån här förlikning.