Ny dubbelkärnig processor från AMD

Permalänk
Melding Plague

Ny dubbelkärnig processor från AMD

AMD:s senaste dubbelkärniga processor bygger på samma teknik som Phenom. De första testerna visar på en rejäl förbättring från nuvarande Athlon 64 X2.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man undrar hur länge till de kommer fortsätta släppa nya tvåkärniga processorer. Det är uppenbart att konkurrensen mellan Intel och AMD framöver i första hand inte kommer handla om hur många GHz processorerna kommer upp i, utan om hur många kärnor varje processor kommer ha.

Permalänk
Medlem

Skiljer hastigheterna fortfarande mellan AMD och Intel? Jag har inte tittat åt AMD sedan Barton tiden och då skilde det en hel del.

Permalänk

AMD har inte några 3GHz+ än i phenom serien så jo det skiljer än hel del.

Permalänk
Medlem

Hur klockar en 3-kärnig i förhållande till 4x om 2x klockar så mycket bättre? Eller är den inaktiverad kärnan på något sätt i vägen?

Permalänk
Relik 📜

X3 klockar väl rätt OK om jag minns rätt, den billigaste modellen upp till 2.6-2.7 i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Finns det något behov av högre än ~2.2GHz och 2 kärnor?

bla bla, nej men verkligen, finns det?

Jag har ett gammalt as till CPU, 4400+ x2, 939.. det är 2.2GHz och jag har absolut inga som helt problem med CPU:n i spel eller program, Crysis går hur bra som helst.

Så finns det verkligen behov av "bättre"?

Jag ser folk som köper det absolut senaste CPU:n som lite efter i utvecklingen, det är oftast grafiken som behöver förbättras när FPS sjunker i spelet.
Hur många spel stödjer 3-4core fullt ut? är det värt pengarna för en spel som stödjer det men spelet är bara 10h speltid... stupid is stupid does känns det som.
Visst förr då när man satt där med en P2 300MHz som kom det ju alltid nyare spel som krävde högre MHz, så man köpte och köpte vart efter det blev högre krav, men runt Athlon 2500+ som började det plana ut lite, tror det var 1.8GHz.
Men med dubbla kärnor och över 2GHz så var det verkligen plant, inte ett endaste spel kräver högre, har inte gjort det under 3 senaste åren jag haft min sketna 2.2GHz:are.

Det enda anledningen jag ser med uppdatering är att kunna hoppa på något modernare DDR minnen än det som 939 stödjer... DDR2 eller DDR3 AM2+, men då blir det en 4400+ ändå... jag behöver inget mer då inget kräver mer.

Bara mina tankar.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Finns det något behov av högre än ~2.2GHz och 2 kärnor?

bla bla, nej men verkligen, finns det?

Jag har ett gammalt as till CPU, 4400+ x2, 939.. det är 2.2GHz och jag har absolut inga som helt problem med CPU:n i spel eller program, Crysis går hur bra som helst.

Så finns det verkligen behov av "bättre"?

Jag ser folk som köper det absolut senaste CPU:n som lite efter i utvecklingen, det är oftast grafiken som behöver förbättras när FPS sjunker i spelet.
Hur många spel stödjer 3-4core fullt ut? är det värt pengarna för en spel som stödjer det men spelet är bara 10h speltid... stupid is stupid does känns det som.
Visst förr då när man satt där med en P2 300MHz som kom det ju alltid nyare spel som krävde högre MHz, så man köpte och köpte vart efter det blev högre krav, men runt Athlon 2500+ som började det plana ut lite, tror det var 1.8GHz.
Men med dubbla kärnor och över 2GHz så var det verkligen plant, inte ett endaste spel kräver högre, har inte gjort det under 3 senaste åren jag haft min sketna 2.2GHz:are.

Det enda anledningen jag ser med uppdatering är att kunna hoppa på något modernare DDR minnen än det som 939 stödjer... DDR2 eller DDR3 AM2+, men då blir det en 4400+ ändå... jag behöver inget mer då inget kräver mer.

Bara mina tankar.

Kanske det finns annat att göra med en dator än att spela också? Tänkt på det nån gång?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Kanske det finns annat att göra med en dator än att spela också? Tänkt på det nån gång?

Många gör inte annat än spelar, det är upp till konsumenten att avgöra vad de vill ha sina saker till, så det du förespråkar gäller inte, då han tydligt ger budskap om att andra behov inte finns, och om de gör det, så är de en liten del av hans användande...

För at kommentera påståendet att processorkraft inte behövs i större utsträckning för spelande då det nästan endast är grafikkortet som arbetar är svaret - ja. Du har greppat detta korrekt.
Vad beträffar spel som nyttnar alla cores - jag har inget spel som gör det, me jag spelar inte så mycket.
Framtiden kommer presentera spel som stödjer flera cores, jag tror mig hört att det finns spel som stödjer, men kan inte nämna något.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Finns det något behov av högre än ~2.2GHz och 2 kärnor?

bla bla, nej men verkligen, finns det?

Jag har ett gammalt as till CPU, 4400+ x2, 939.. det är 2.2GHz och jag har absolut inga som helt problem med CPU:n i spel eller program, Crysis går hur bra som helst.

Så finns det verkligen behov av "bättre"?

Jag ser folk som köper det absolut senaste CPU:n som lite efter i utvecklingen, det är oftast grafiken som behöver förbättras när FPS sjunker i spelet.
Hur många spel stödjer 3-4core fullt ut? är det värt pengarna för en spel som stödjer det men spelet är bara 10h speltid... stupid is stupid does känns det som.
Visst förr då när man satt där med en P2 300MHz som kom det ju alltid nyare spel som krävde högre MHz, så man köpte och köpte vart efter det blev högre krav, men runt Athlon 2500+ som började det plana ut lite, tror det var 1.8GHz.
Men med dubbla kärnor och över 2GHz så var det verkligen plant, inte ett endaste spel kräver högre, har inte gjort det under 3 senaste åren jag haft min sketna 2.2GHz:are.

Det enda anledningen jag ser med uppdatering är att kunna hoppa på något modernare DDR minnen än det som 939 stödjer... DDR2 eller DDR3 AM2+, men då blir det en 4400+ ändå... jag behöver inget mer då inget kräver mer.

Bara mina tankar.

Tror inte alls på det där med att processorn inte utgör något hinder för Crysis. Jag prova att spela på en kompis dator som var också med en 939 Athlon 64 x2 i ungefär 2 - 2.4 GHz(kommer inte ihåg exakt nu) och en 8800gts 512mb. Spelet flöt betydligt sämre på hans dator än det gör på min trots att jag har snäppet sämre grafikkort (8800gt) än honom och kör allt på high medans han kör i medium. Vi provade att överklocka hans processor till ~2.8GHz och det hjälpte avsevärt, men räckte ändå inte för att få ut i närheten av allt ur grafkkortet.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Förstår inte varför den har slå låg hastighet.... min x2 6000+ ligger ju på 3ghz, skulle de inte vara smartare att släppa en som var bättre en de äldre modellerna.

För jag tror nämligen inte att den slår min i stock speed. men med klock blir det antagligen en annan historia. Skulle vara mer förtståeligt om de la upp den på 3ghz eller så.....

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Phenom arkitekturen slår den gamla k8, då Phenom kärna för kärna på 2.5ghz är likvärdig 3.0ghz av våra gamla duals.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

snälla skriv likvärdig med istället, likgiltig betyder något helt annat.
Har sett samma felskrivning tidigare här på forumet också.

Permalänk
Medlem

Sen är ju den äldre 90nm modellen utav K8 X2 snabbare per klockcykel med sin dubbla mängd L2 cache och lägre accesstid på cache, och med tanke på att min gör 3.6GHz stabilt så vet jag inte om det är värt en uppgradering. 45nm modellen är nog att invänta och satsa på och köra med den tills Bulldozer kommer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hur jävla svårt hade det varit att döpa den till Phenom X2 och fått en kontinuitet i namnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Finns det något behov av högre än ~2.2GHz och 2 kärnor?

bla bla, nej men verkligen, finns det?

Jag har ett gammalt as till CPU, 4400+ x2, 939.. det är 2.2GHz och jag har absolut inga som helt problem med CPU:n i spel eller program, Crysis går hur bra som helst.

Så finns det verkligen behov av "bättre"?

[...]

Har precis samma CPU som du. Med HD4850 så flaskar CPUn något enormt i t.ex Simcity 4
Sen så komprimerar jag mycket film, men det gör jag mest på lillebrors dator med låg prio. Med sin Core2 på 3GHz går det mycket fortare än på min trots att han spelar samtidigt.
Funderar starkt på en Core i7 (den billigaste), alternativt en äldre quad när/om de sjunker i pris.

Permalänk
Medlem

Phenomen arkitekturen är bättre men dom verkar har svårt att få upp klockfrekvensen på den.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Phenomen arkitekturen är bättre men dom verkar har svårt att få upp klockfrekvensen på den.

Arkitekturen är ju designad för 45nm och inte 65nm så det säger sig självt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Sen är ju den äldre 90nm modellen utav K8 X2 snabbare per klockcykel med sin dubbla mängd L2 cache och lägre accesstid på cache, och med tanke på att min gör 3.6GHz stabilt så vet jag inte om det är värt en uppgradering. 45nm modellen är nog att invänta och satsa på och köra med den tills Bulldozer kommer.

Offtopic:
Dej ser man inte speciellt mycket längre, har du blivit utbränd framför datorn? :).

Lite mer Ontopic:
Jag väntar också på Bulldozer, men ibland rycker det i fingrarna att köpa en Phenom 9950BE till mitt Asus moderkort.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på Bulldozer. 2009 blir det dock Deneb FX som får leda prestandatronen hos AMD. Bulldozer kommer väl först 2010.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jag väntar också på Bulldozer. 2009 blir det dock Deneb FX som får leda prestandatronen hos AMD. Bulldozer kommer väl först 2010.

M-SPACE och Thread-fusing *mums*

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Intressant! Hoppas den landar på runt 800kr...

Permalänk
Avstängd

Okej så med andra ord har jag haft "turen" att slippa extremt CPU krävande spel.

Nu har jag inte jämfört mot snabbare CPU så jag vet inte exakt hur det är, har bara tyckt att det jag har är helt lagom..

Tyvärr så kom jag på att jag knappt använder datorn till mer än kolla film, spela, surfa, maila och kanske leka lite i photoshop.
Knappast CPU krävande, tänka sig

Måste knuffa bort stenen jag bott under hela tiden

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk

Jag undrar hur denna kommer att prestera vid uppspelning av 1080p? Kommer det att komma en processor i denna serien som kan konkurrera med 4850e i kr/prestanda månne??