Extrem kylning på moderkort från Gigabyte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Att bara ha en massa koppar är ingen optimal lösning, visserligen leder koppar värme bra MEN det är dåligt på att ge ifrån sig samma värme, så, en kylningslösning i ren koppar lagrar på sig värme och till sist blir det för varmt ändå.

Därför kombineras oftast kopparkylare med tunna aluminiumfenor som är extremt bra på att ge ifrån sig värme. Och hur kopplar man bäst ihop dem? Tja, tex mha heatpipes som leder värme från kopparblocket till aluminiumfenorna och vips har du en Noctua, True, Scythe osv -kylare. Eller en sån som kyler nordbryggan på det omnämnda moderkortet.

Jag letade just i mina böcker för att finna något belägg för påståendet och kunde faktiskt inte hitta något, förutom att aluminium används då det är mindre känsligt och mer lätthanterligt, samt betydligt billigare.
Kan du förklara här, eller via ett PM, varför aluminium skulle avge värme snabbare än koppar ?
Jag minns inte ett enda exempel i skolan där vi räknade på vilken metall som avgav värme snabbast (alltså att inte använda sig av värmeledningsförmågan, ), (det borde åtminstone finnas formler, eller konstanter färdiga, men jag hittar inga sådana).
Värmekapacitet, och värmekonduktivitet är de två viktigaste faktorerna.
Aluminium har högre värmekapacitet, men dubbelt så låg värmeledningsförmåga.
Det borde vara värmeledningsförmågan som är avgörande för kylningen.
Däremot borde det ta längre tid att värma upp 1 kg aluminium, än ett kg koppar utan att ta hänsyn till värmeledningsförmågan, då aluminium kan rymma "mer" värme per enhet, alltså krävs det mer energi för att höja temperaturen en grad.
Sedan är ju temperaturen + ytan avgörande för hastigheten på avkylningen.
Jag kan inte föreställa mig hur ett block aluminium skulle på snabbare sätt avge värme än koppar.

Kopparflänsar är mycket känsliga, och därför tror jag att man gör dom i aluminium istället.

Permalänk
Medlem

Och vad landar ett sånt där monster på prismässigt?

Permalänk
Avstängd

överkill?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Vill inte ens veta priset för den där *show off* Men marknadsföring med begrepp som XTREME ger ju ofta klir i kassan ^^

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Stor kylning...

Jag skulle gärna vilja ha en mindre kylning som var passiv. Jag vill inte ha någon jättekylning.

Permalänk

Så ser riktig Mobo-kylning ut hehe

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Den där "lilla" kylfänsen skulle passa bra på min nordbrygga.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

TYcker verkligen det var snyggt, synd att de inte fixat en liknande lösning till sina 780G kort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem

Me like... Vill ha...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Jag letade just i mina böcker för att finna något belägg för påståendet och kunde faktiskt inte hitta något, förutom att aluminium används då det är mindre känsligt och mer lätthanterligt, samt betydligt billigare.
Kan du förklara här, eller via ett PM, varför aluminium skulle avge värme snabbare än koppar ?
Jag minns inte ett enda exempel i skolan där vi räknade på vilken metall som avgav värme snabbast (alltså att inte använda sig av värmeledningsförmågan, ), (det borde åtminstone finnas formler, eller konstanter färdiga, men jag hittar inga sådana).
Värmekapacitet, och värmekonduktivitet är de två viktigaste faktorerna.
Aluminium har högre värmekapacitet, men dubbelt så låg värmeledningsförmåga.
Det borde vara värmeledningsförmågan som är avgörande för kylningen.
Däremot borde det ta längre tid att värma upp 1 kg aluminium, än ett kg koppar utan att ta hänsyn till värmeledningsförmågan, då aluminium kan rymma "mer" värme per enhet, alltså krävs det mer energi för att höja temperaturen en grad.
Sedan är ju temperaturen + ytan avgörande för hastigheten på avkylningen.
Jag kan inte föreställa mig hur ett block aluminium skulle på snabbare sätt avge värme än koppar.

Kopparflänsar är mycket känsliga, och därför tror jag att man gör dom i aluminium istället.

Det du menar är det lite udda yttrycket Diffusivitet eller termiskdiffusivitet, к som är konduktvitet/spec. värmekapacitet. Detta är ett yttryck för att beskriva olika materials förmåga att sprida termiskpåverkan, men också den tid som krävs för att en temperaturförändring skall förflytta sig...
Enheten blir ju en hastighet [m2/s-1 x 10-6] eller liknande...

Detta tog jag ur "Boundary layer climates" av T.R OKE den meteorologiska bibeln

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Lär ju värma upp burken mer än vad det leder bort. Hämnar ju all annan luftcirkulation.

Är du extrem överklockare kanske du köper ett chassi med mycket gott luftflöde? Det har du visst inte tänkt på. Eftersom man inte får vara elak mot folk på detta forum, så... så jag kan väll säga att du e motsatsen till einstein.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Att bara ha en massa koppar är ingen optimal lösning, visserligen leder koppar värme bra MEN det är dåligt på att ge ifrån sig samma värme, så, en kylningslösning i ren koppar lagrar på sig värme och till sist blir det för varmt ändå.

Därför kombineras oftast kopparkylare med tunna aluminiumfenor som är extremt bra på att ge ifrån sig värme. Och hur kopplar man bäst ihop dem? Tja, tex mha heatpipes som leder värme från kopparblocket till aluminiumfenorna och vips har du en Noctua, True, Scythe osv -kylare. Eller en sån som kyler nordbryggan på det omnämnda moderkortet.

Tror knappast att aluminium är bättre på att "ge ifrån sig värme" till luft än vad koppar är (som även påpekats tidigare i tråden). Möjligtvis om en aluminiumyta är lite mer ojämn vilket då skulle kunna leda till att turbulensen ökar vilket skulle leda till bättre värmeöverföring mellan metall-gas.

Tror priset och vikten är en avgörande faktor.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Det vore coolt att se ett chassi som man kan sätta fast heatpipes i från processor/gpu etc och ha hela chassit som en kylfläns
Skulle inte förvåna mig om det finns, men jag har aldrig sett en konsumentprodukt som bygger på detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Tror knappast att aluminium är bättre på att "ge ifrån sig värme" till luft än vad koppar är (som även påpekats tidigare i tråden). Möjligtvis om en aluminiumyta är lite mer ojämn vilket då skulle kunna leda till att turbulensen ökar vilket skulle leda till bättre värmeöverföring mellan metall-gas.

Tror priset och vikten är en avgörande faktor.

Jag hade fel när jag av någon anledning klämde ur mig att koppar avger värme sämre än aluminium, det gör det inte, men det är inte heller så jättemycket
bättre. Det blir alltså kostnad och praktikalitet som är avgörande.

Det var inget ämne jag ens hade föreställt mig att diskutera, jag reagerade bara på föregående talare som dissade kylningen för att den inte var i bara ren koppar.

Nätet är fullt av diskussioner i ämnet, ex:

http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/77909585/m...

Här är en mer nykter syn på saken från ett företag:

http://www.thermshield.com/ThermshieldPages/Copper_vs_Aluminu...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag hade fel när jag av någon anledning klämde ur mig att koppar avger värme sämre än aluminium, det gör det inte, men det är inte heller så jättemycket
bättre. Det blir alltså kostnad och praktikalitet som är avgörande.

Det var inget ämne jag ens hade föreställt mig att diskutera, jag reagerade bara på föregående talare som dissade kylningen för att den inte var i bara ren koppar.

Nätet är fullt av diskussioner i ämnet, ex:

http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/77909585/m...

Här är en mer nykter syn på saken från ett företag:

http://www.thermshield.com/ThermshieldPages/Copper_vs_Aluminu...

Du är inte så illa ute Squonken.
Alu släpper ifrån vid låg cirkulation/luftflöden när CU är bättre på högre luftflöde.

Har fortfarande kvar en Zalman 7000B AlCU och kommer ihåg SpcR´s tester där den hade lika bra temps som den betydligt tyngre rena CU varianten 7000B CU.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Det vore coolt att se ett chassi som man kan sätta fast heatpipes i från processor/gpu etc och ha hela chassit som en kylfläns
Skulle inte förvåna mig om det finns, men jag har aldrig sett en konsumentprodukt som bygger på detta...

Zalman var väl först(?) med
http://zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116

Populärast idag är HFX olika HTPC-case (en vacker dag skall jag absolut bygga en sådan, synd att jag inte behöver någon ), ett av dem testat här:
http://www.silentpcreview.com/article678-page1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Zalman var väl först(?) med
http://zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116

Populärast idag är HFX olika HTPC-case (en vacker dag skall jag absolut bygga en sådan, synd att jag inte behöver någon ), ett av dem testat här:
http://www.silentpcreview.com/article678-page1.html

Tack för länkarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Zalman var väl först(?) med
http://zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116

Populärast idag är HFX olika HTPC-case (en vacker dag skall jag absolut bygga en sådan, synd att jag inte behöver någon ), ett av dem testat här:
http://www.silentpcreview.com/article678-page1.html

Satan, hur kan jag ha missat detta? =O