Har du mecenatkort? Grattis då får du Windows Server 2008 gratis!

Permalänk
Medlem

Jag valde också Mecenat som högskola (jag går på gymnasiet) och jag fick en nyckel utan större problem. Får se när jag laddar ner och testar.
För att få det att fungera loggade jag in på csn-kortet.se och klickade på mer information om Server 2008 och då kom jag in på sidan där man fick sin nyckel.

Permalänk

undrar vem det är som betalar kalaset?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd

Microsoft antar jag

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Sådär nu går det.

var visst något med windows live ID

En fråga bara, får jag min nyckel när jag klickar på något program/OS att ladda ner?

Skulle kunna testa men är inte säker på om jag vill hadet än och om jag sitter på nyckeln så länge är jag säker på att jag kommer slarva bort den.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

är det en uppdaterings dvd eller kan man även bränna och göra en vanlig instalation?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är det några begränsningar i den version som Microsoft ger ut nu, dvs tjänar man på att tanka ner en vanlig "trial" och installera med nyckeln man fick?

Funderar på att Dualboota med XP, installera 2k8Server nu på samma partition som XP, någon som har erfarenheter av det?

Det är en väldigt dålig idé att installera två windows OS på samma partition.
Ta ner något gratisprogram och krymp den nuvarande om du inte har ledigt opartitionerat utrymme.
ntfsresize för linux är bra på det, det finns ett grafiskt gränssnitt för det, en partition magic look-a-like som heter gparted (boot-cd finns).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
är det en uppdaterings dvd eller kan man även bränna och göra en vanlig instalation?

Uppdatera från vad?
Från XP och Vista går det såklart inte att uppdatera, men från server 2003 vet jag inte, om det går så hänger det också på vilken utgåva man har (kan tänka mig att server 2003 enterprise inte går att göra till server 2008 standard).
Ivf jo du kan göra en ren vanlig installation, precis vad folk i tråden gjort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är en väldigt dålig idé att installera två windows OS på samma partition.
Ta ner något gratisprogram och krymp den nuvarande om du inte har ledigt opartitionerat utrymme.
ntfsresize för linux är bra på det, det finns ett grafiskt gränssnitt för det, en partition magic look-a-like som heter gparted (boot-cd finns).

Är medveten om att det kan medföra problem, men jag har kört så tidigare och hade inga större problem med det tidigare dock. Har mer hört om problemen som kan vara med bootloadern om man installerar på en annan partition (vilket även jag gjort tidigare kom jag på). Då får man dubbla bootloaders och alla problem man kan tänka sig brukar bli faktum.

Jag har bara 50GB på partition C:. Kör nämligen 2x200GB i RAID1, varav systemet är på 50GB och 150GB för backup och säker lagring. Skulle ju vara bäst att ta 50GB av 150GB partitionen... Frågan är bara om jag har "plats" för det.

Alternativt skippar jag det nu och väntar tills jag skaffar en helt ny burk och kör enbart W2008.

What Me Likes != Problem

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hur är 2008 att använda som desktop-OS? Spelar aldrig. Förresten. Funkar Vista-drivare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Hur är 2008 att använda som desktop-OS? Spelar aldrig. Förresten. Funkar Vista-drivare?

I princip exakt som Vista, fast tvärtom, man får slå på ett antal tjänster för att få det att "bli Vista" medans man på Vista får slå av en massa för att få det slimmat.

Som desktop-OS, på modern hårdvara, är det mycket enklare att bara köra Vista.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
I princip exakt som Vista, fast tvärtom, man får slå på ett antal tjänster för att få det att "bli Vista" medans man på Vista får slå av en massa för att få det slimmat.

Som desktop-OS, på modern hårdvara, är det mycket enklare att bara köra Vista.

Enklare på vilket sätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Enklare på vilket sätt?

Du behöver inte modda det till workstation = enklare

En del desktop-program som inte känner igen Server 2008, ex. antivirus/brandväggar, går att köra = enklare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Men va i.... Drog PRECIS in 2003 på servern Nu blir det ju till att göra om allt

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du behöver inte modda det till workstation = enklare

En del desktop-program som inte känner igen Server 2008, ex. antivirus/brandväggar, går att köra = enklare

Hmm. NOD32 borde väl funka? Annars verkar 2008 helt enkelt lite snabbare och smidigare än Vista. Har jag fel?

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På en modern rigg med båda OS tweakade för samma funktionalitet, och med Vista SP1, lär det vara rätt omöjligt att märka någon skillnad öht.

Större skillnad mellan Vista med eller utan SP1.

Kör man Server 2008 strippat som det server-OS det är så är det såklart extremt rappt, men så fort man börjar aktivera tjänster/funktionalitet för att göra desktop-OS av det så blir det som sagt Vista av det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är medveten om att det kan medföra problem, men jag har kört så tidigare och hade inga större problem med det tidigare dock. Har mer hört om problemen som kan vara med bootloadern om man installerar på en annan partition (vilket även jag gjort tidigare kom jag på). Då får man dubbla bootloaders och alla problem man kan tänka sig brukar bli faktum.

Jag har bara 50GB på partition C:. Kör nämligen 2x200GB i RAID1, varav systemet är på 50GB och 150GB för backup och säker lagring. Skulle ju vara bäst att ta 50GB av 150GB partitionen... Frågan är bara om jag har "plats" för det.

Alternativt skippar jag det nu och väntar tills jag skaffar en helt ny burk och kör enbart W2008.

What Me Likes != Problem

Vilka olika windows körde du då förut tillsammans? Bara en sådan sak som program-mappen, om de skulle blanda sig ger nog många problem mellan olika versioner av windows. Jag kan tänka mig att lite olika versioner och språk skulle kunna samexistera men rekommenderar ingen att pröva.
Microsoft rekommenderar aldrig att man installerar flera windows på samma partitionen men de stödjer ju fullt ut att man har flera partitioner.
Jag ser inte att det leder till något problem. Kör man 2000/XP/2003 så kommer de ju alla ha gamla bootloadern, det blir inte flera. Kör man Vista/2008 med någon av de gamla så kommer den nyare vista bootloadern ta över men även kunna ladda in den gamla om man vill. Om man inte själv vill pilla med inställningarna via kommandoprompten så finns gratisprogram som vista boot pro att få hjälp.
Men grundsaken är att man inte behöver ändra och fixa något när man dualbootar med olika partitioner, med olika windows på samma så ber man och väntar på problemen tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Hmm. NOD32 borde väl funka? Annars verkar 2008 helt enkelt lite snabbare och smidigare än Vista. Har jag fel?

Mvh

Hur det är för NOD32 låter jag vara osagt men generellt på antivirus och brandväggsmarknaden så vägrar privatpersonsversionerna/gratisversionerna installera sig på server-windows.
Så vista --> enklare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Hm, man ska ju välja land, och sedan studieplats, och där finns det ju bara högskolar/universitet? Hur gjorde du?

Jag använde länken i första inlägget.

Edit: Går genom processen och blir skickad till www.mecenat.se, sen när jag ska logga in där står det i rött "Du har ett CSN-kort och måste besöka www.csn-kortet.se för att kunna använda ditt kort."

På csn-kortet.se kan man bara få server 2003 gratis

Fel fel, det står att man får 2003 men det är 2008 testa får du se

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem

hoppas att erbjudandet står kvar i vår då dottern börjar studera igen.
mercernatkortet har gått ut nu.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

NU KAN DU PÅ CSN KORTET MED

GUIDE OM HUR MAN FÅR PÅ CSN KORT MED:

Citat:

På csn-kortet.se kan man bara få server 2003 gratis

DE TVÅ SISTA BILDERNA KAN INTE VISAS SÅ NI MÅSTE KLICKA PÅ DEM

se till att du har msn eller hotmail....

logga in på www.csn-kortet.se

direkt under ser du logga in på windows live... klicka där

logga in och gå sedan tillbaks till www.csn-kortet.se

klicka kampanjer

scrolla ner och klicka microsoft - utvecklingsverktyg

klicka sedan mer info brevid windows server 2003

du redirektas du till Microsoft dreamspark

klicka dreamspark main

klicka sedan view all product

windows server o resten av verktygen kan du nu ladda ner ( du kan möjligtvis kanske behöve klicka in logga in knappen. men om du får kartan framför dig klicka bakåt och då borde du kunna ladda ner)

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

"3. STUDENT PROGRAM USE RIGHTS.
a. Installation and Use Rights. You may install one copy of the Software made available to You through the Student Program on Your own device, but only (a) to support science, technology, engineering, mathematics and/or design (“STEM-D”) courses, labs, or programs You are enrolled in and attending through Your educational institution; (b) in non-commercial STEM-D research; or (c) to design, develop, test, and demonstrate software programs for the above purposes.
b. Restrictions. You may not use the Software:
• for commercial purposes (except as permitted under Section 3(d); or
• to develop or maintain Your own administrative or IT systems, or those of Your educational institution.
c. Violations. If Microsoft informs You that You have violated these license terms, You must immediately discontinue any use of the Software provided to You under the Student Program, and You must return or destroy all copies of the Software in Your possession.
d. No commercial use. If You use the Software to create software programs, You may only commercially use or distribute them upon the purchase of appropriate commercial license(s) for the Software."

Hur ska de komma på att man inte använder det som man "ska"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
"3. STUDENT PROGRAM USE RIGHTS.
a. Installation and Use Rights. You may install one copy of the Software made available to You through the Student Program on Your own device, but only (a) to support science, technology, engineering, mathematics and/or design (“STEM-D”) courses, labs, or programs You are enrolled in and attending through Your educational institution; (b) in non-commercial STEM-D research; or (c) to design, develop, test, and demonstrate software programs for the above purposes.
b. Restrictions. You may not use the Software:
• for commercial purposes (except as permitted under Section 3(d); or
• to develop or maintain Your own administrative or IT systems, or those of Your educational institution.
c. Violations. If Microsoft informs You that You have violated these license terms, You must immediately discontinue any use of the Software provided to You under the Student Program, and You must return or destroy all copies of the Software in Your possession.
d. No commercial use. If You use the Software to create software programs, You may only commercially use or distribute them upon the purchase of appropriate commercial license(s) for the Software."

Hur ska de komma på att man inte använder det som man "ska"?

tankeläsning såklart *bogowogowogogogog*
Så du måste skynda på och köpa en magneto hjälm

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Hur är det med oss som inte har Mecanent eller CSN-kortet utan Studenkortet?

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblin
Hur är det med oss som inte har Mecanent eller CSN-kortet utan Studenkortet?

ganska många högskolor och universitet är anslutna till msdnaa. Kolla upp om din skola har det.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hmm, ska det vid första Gråa rutan efter "Windows is loading files" och "progress baren" har varit förbi verkligen ta typ 2 minuter innan man får upp "Install now" knappen?

Drog hem 64bits trial och 32bits från Dreamspark-sidan, med 64-bitarsinstallationen får jag fett error när jag försöker skriva in min cd-key "Windows Installer har encountered and error and needs to be restarted" typ...

Ska se om det blir likadant med 32-bitarsversionen isf... Vad tror ni, kan det vara skivan eller vad fan är problemet? Kör XP på datorn och det funkar klockrent. C2D E6300, 4GB ram, osv.

EDIT: 64-bits installern är FETT seg men ja de verkar fungera om man inte slår in en CD-KEY vid installen... Ska se hur långt jag kommer

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Trevligt! tankar 2003 och 2008 nu:)

Trevligt o få en giltig version gratis:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Inget man går på direkt.
Vet ni Ubuntu finns gratis för alla http://www.ubuntu.com/

Skulle jag behöva Windows server av någon anledning så skulle jag och många andra här ladda ned ifrån tpb ändå så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Inget man går på direkt.
Vet ni Ubuntu finns gratis för alla http://www.ubuntu.com/

Skulle jag behöva Windows server av någon anledning så skulle jag och många andra här ladda ned ifrån tpb ändå så.

Så du klagar på att man får ladda ner en kompetent produkt gratis?

Permalänk
Medlem

Grattis studenter, windows 2008 server är betydligt snabbare och stabilare än windows vista som workstation. Det enda som är störande är att vissa program hittar det som en server version och går inte att installera.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Inget man går på direkt.
Vet ni Ubuntu finns gratis för alla http://www.ubuntu.com/

Skulle jag behöva Windows server av någon anledning så skulle jag och många andra här ladda ned ifrån tpb ändå så.

Går på? På vilket sätt skulle det vara en nackdel att på ett lagligt sätt få Windows Server 2008 gratis? Du låter bara som en grinig linuxtomte..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1