Mac OS X plockar marknadsandelar från Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det är ju inte så himla konstigt att Windows är störst då de faktiskt säljer operativet separat till vem som än vill ha det till skillnad från Apple.
Vill man ha OSX så måste man köpa en Mac vilket inte alla vill dvs. kommer OSX alldrig att bli större än Windows/Linux.

Vad du glömde ta med i dina beräkningar är att vi här på Sweclockers tyvärr utgör en väldigt liten del av världens datoranvändare.
Vi går under epitetet "Entusiaster" och vi räds inga utmaningar (hum.. ) när det gäller datorer. Men i princip resten av jordens befolkning tycker inte att datorer är riktigt lika roligt. Vad "folk i allmänhet" har att välja på är alltså begränsat till att köpa en PC (följdaktligen med Windows) eller att köpa Mac. Och uppenbarligen är det väldigt många som faller för det första alternativet. Varför kan vi visserligen bara spekulera om, men själv är jag allt för övertygad om att det inte är en slump.

Mac är till för Musik/Filmredigerare och reklamfolk, så vitt jag har förstått så överväger fördelarna mjukvaran som finns utvecklad för Mac inom de områden alla de andra nackdelar som Apple så käckt själva kallar det "följer med out of the box"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Vad du glömde ta med i dina beräkningar är att vi här på Sweclockers tyvärr utgör en väldigt liten del av världens datoranvändare.
Vi går under epitetet "Entusiaster" och vi räds inga utmaningar (hum.. ) när det gäller datorer. Men i princip resten av jordens befolkning tycker inte att datorer är riktigt lika roligt. Vad "folk i allmänhet" har att välja på är alltså begränsat till att köpa en PC (följdaktligen med Windows) eller att köpa Mac. Och uppenbarligen är det väldigt många som faller för det första alternativet. Varför kan vi visserligen bara spekulera om, men själv är jag allt för övertygad om att det inte är en slump.

Mac är till för Musik/Filmredigerare och reklamfolk, så vitt jag har förstått så överväger fördelarna mjukvaran som finns utvecklad för Mac inom de områden alla de andra nackdelar som Apple så käckt själva kallar det "följer med out of the box"

Du kanske borde läsa det jag skrev igen, sa ingenting om entusiaster utan det jag skrev gäller för alla.
Det jag menade men kanske skrev lite luddigt är att MS säljer sitt operativ till vem som helst och till vilket datorföretag som helst.
För en vanlig icke datorintresserad person så väljer de kanske mellan Apple, Hp, Lenovo, Acer osv, altså att Apple bara är ett av många företag och då blir marknadsandelen inte större än Microsofts.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX

Mac är till för Musik/Filmredigerare och reklamfolk, så vitt jag har förstått så överväger fördelarna mjukvaran som finns utvecklad för Mac inom de områden alla de andra nackdelar som Apple så käckt själva kallar det "följer med out of the box"

Dreamworks använder bara PC när de gör sina filmer.
Pixar använder mac men LINUX till renderingen.
Filmer så som batman the dark knight är gjorda i Avid till PC!
Adobe fungerar bättre på PC.

Ville bara säga att PC inte är fullt så dum på "media".
Jag anser att de flesta som går över till mac gör det för det är snyggt, dyrt och inga virus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Jag må inte vara en expert på ämnet men hur kan du säga så när det tydligt framgår att det går bra för windows vista.

Jag skulle ju knappast påstå att det går "bra" med tanke på att efter nästan 2 år (rtm november 2006, retail januari 2007) bara ha 18% av marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
vista är microsofts bästa os hittills, kanske att windows server 2008 är bättre har inte testat det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Jag säger som alla andra, Vista känns mycket stabilare än XP och spelen flyter på bättre än någonsin.

Det har ju inte att göra med huruvida Vista är bättre än XP utan hur bra det säljer och hur mycket marknadsandelar det har. Som sagt 18% kan inte kallas bra efter 2 år (nästan).

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Jag fattar inte detta påstående. Året är 2008, det säljs fler laptops än stationära datorer, en stor del är netbooks. T.ex. AspireONE, EEEPC o.s.v.
Denna utveckling går helt emot vad Microsoft trodde när Vista utvecklades. De satsade på ett tungt OS som inte är lämpat för laptops som saknar prestanda utan snarare funkar bäst på en extremt kraftig stationär dator.

Om det hade varit Microsofts bästa OS så hade alla rekommenderat att man ska installera Vista på EEEPC 701, 900, AspireOne m.fl
Vad jag vet så har inte en endaste Vista-fanboy rekomenderat Vista framför Linux/XP på netbooks. Blir du den förste att rekommendera Microsofts BÄSTA OS (Vista) på dessa datorer?

[OFFTOPIC] Vista är inte tänkt för dessa "skitdatorer" som du verkar förespråka. Dessa datorer är endast till för de allra simplaste sysslor. Att satsa på att utveckla ett os med dessa som target och inte göra något annat för moderna kraftfulla datorer är ju att gå bakåt i tiden när det gäller utvecklingen. Däremot blir jag inte förvånad iom Windows 7 som bygger på en vidareutveckling av "vista"-kärnan kommer att komma i en mkt nerbandat version för denna typ av datorer. Som kanske kommer heta något helt annat men bygga på en nerskalad kärna som grund.

Själv kör jag vista på min tablet. 9h+ batteritid med core2 duo och 2gb ram, snart 4. Flyter på hur bra som helst, tom bättre än vad xp gjorde så tog bort det. På en netbook skulle jag rekommendera att installera en supernedbandad variant av XP eller någon linuxdist som du kan skräddarsy för datorn.

[ONTOPIC]
Trevligt men skulle hellre sett att linux tar mest andelar framför apples op system (apple som en gång i tiden snodde alla ideér från ett annat företag vid namn Xerox ). Sen om man skulle räkna in alla datorer skulle nog windows ha mkt större andel då det står mängder med windowsdatorer på företag som inte används till surfning.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Bra med konkurrens, men ändå så är egentligen en standard det bästa. Precis som det var med bluray och hddvd, de båda drev på varandra och snabbade upp utvecklingen vilket var bra. Men samtidigt så skapades det en massa problem för konsumenterna, som att alla filmer inte släpptes till de båda formaten och att folk skulle tvingas köpa båda maskinerna.
Detsamma är det med persondatorn, skall man bara spela så kan man köra vilket os man vill, men så fort man skall göra något som den stora massan inte gör så minskar programutbudet rejält. Nå man kan köpa en mac och köra de vanligaste osen på den, men det blir dyrt.
Ändå är som sagt konkurrensen viktig, då MS har varit på latsidan de senaste 10åren. För min del får gärna macOs ta över (om man slipper köpa en speciell macdator), men runt 50/50 mellan mac och windows tror jag inte är bra för folk som har datorn som ett tekniskt arbetsredskap. -För det programmet måste jag ha windows och för det andra macOs tredje unix o.s.v.
*edit*
Samma problem finns idag bland spelkonsolerna, för att få tillgång till alla spel måste man köpa alla konsoler. Nu är spel bara nöje för de flesta varvid det inte är ett så stort problem, men på persondatorerna så är det samma problem fast med nyttoprogram. Men som sagt utan konkurrens så hade vi väl suttit med nes än idag..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
(apple som en gång i tiden snodde alla ideér från ett annat företag vid namn Xerox ).

Var det inte Unix de snodde allt från?

Permalänk

hemskt att se att folk verkligen inte har en susning om vad de snackar om. Den ena påstår att det inte spelar någon roll vad man använder om man bara ska spela och den andra säger att mac os x endast är till för reklamfolk. sen funderar man ju på om folk som uttalar sig om olika os ens har testat mer än att bara knappat lite. Den som försöker påstå att det ena os är bättre än det andra rent generellt är ju rentav korkade...

Permalänk
Avstängd

Jag kör fortfarande windows eftersom spelutbudet suger i osx men visst,hade apple haft samma spelstöd i osx som windows har så varför inte?
Man kunde ju testa en dualboot isåfall:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
hemskt att se att folk verkligen inte har en susning om vad de snackar om. Den ena påstår att det inte spelar någon roll vad man använder om man bara ska spela och den andra säger att mac os x endast är till för reklamfolk. sen funderar man ju på om folk som uttalar sig om olika os ens har testat mer än att bara knappat lite. Den som försöker påstå att det ena os är bättre än det andra rent generellt är ju rentav korkade...

Finns det inte gott om spel till mac? Här är några stora: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=615
Ej förglömma det bästa spelet till pc, wolfenstein ET: http://returntocastlewolfenstein.filefront.com/file/Enemy_Ter...
Visst utbudet är inte likastort som till pc, men om man klagar på spelutbud så skall man se hur det ser ut på andra områden som mikrodator, plc, fpga, asic, industrirobotar, operatörspaneler, machine vision etc.. -Sådant som inte den stora skaran gör, och som jag skrev så fort man gör något sådant så minskas programutbudet rejält.

Angående testat så har de flesta det och sett att programutbudet skiljer sig inom olika områden, jag själv tycker inte själva Oset är så stor skillnad på. För det mesta skiter jag faktisk i vilket os det är, visst grafisk os med menysystem är skönt. T.ex. nu sitter jag på Vista, hade jag istället suttit på win98 så hade jag inte märkt någon större skillnad i mitt slösurfande ihop med musik. Jag gjorde nästan samma sak med win 3.11, förutom det var cdskiva istället för mp3låt. Så för detta ändamålet kunde jag nästan köra det oset med utan det skulle påverka mig så mycket. -Visst kanske dålig uppdaterad webbläsare enligt dagens standarden.

Så jag tycker det viktigaste med ett Os är programutbudet för det man ska göra. Att det finns 5 eller 500 webbläsare är inte så viktigt, men om det finns 0 eller 5 vettiga program för ett väldigt viktigt arbetsmoment har faktisk betydelse.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Var det inte Unix de snodde allt från?

Nepp, det var Xerox de "snodde" allt ifrån. Ingen kan ju dock påstå att t.ex. Microsoft aldrig har snott idéer utav Apple, det är normalt att man "lånar" saker ifrån varandra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Kul..? Skulle snarare tolka det som ett bevis på att OSX är långt ifrån så bra som de få som orkar med det påstår.. Bjäbba på så mycket du vill om OEM-avtal och så vidare, men fakta kvarstår. Ingen har någonstin tvingat en konsument att köpa en PC eller en Mac, konsumenten köper det den vill ha av egen fri vilja, förhoppningsvis efter moget övervägande om vad han behöver och vad det är värt. Någon mer än jag som inte tycker det är konstigt att en överväldigande majoritet (87% Vista+XP vs 8,2% OSX) väljer M$ operativ?

Och Internet Explorer har över 72% utav browser marknaden vilket tyder på att det är mycket bättre än Firefox och Safari...

Tycker inte det är konstigt att Microsoft är så stora som de är. Säg att ett en skola ska köpa in ett antal datorer, självklart väljer de Windows, samma sak med de flesta företag. Känner folk som har använt Macs under större delen utav sitt liv för att sedan hamna på ett företag och tvingas använda t.ex. en Dell eftersom "alla andra gör det och har alltid gjort det".

Permalänk
Medlem

också sugen på en mac, men plånboken stödjer tyvär inte det. samt att dom ver ju hur man kan kräma ur flertal kronor för prestandan.
Men en vacker dag så!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Dreamworks använder bara PC när de gör sina filmer.
Pixar använder mac men LINUX till renderingen.
Filmer så som batman the dark knight är gjorda i Avid till PC!
Adobe fungerar bättre på PC.

Ville bara säga att PC inte är fullt så dum på "media".
Jag anser att de flesta som går över till mac gör det för det är snyggt, dyrt och inga virus.

Det var väldigt intressanta fakta du kommer med faktiskt, jag är uppenbarligen utdaterad Även om min uppfattning om varför det inte finns några virus till Mac illustrerades tydligt i en viss seriestripp för ett tag sedan.. Dock funderar jag på om Adobe verkligen fungerar bättre på PC än på Mac, även om det skulle glädja mig så.. tja Menar du att Adobe på något sätt botar Mac mot dess barnsjukdomar, eller att den helt enkelt inte ställer till med fler?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Du kanske borde läsa det jag skrev igen, sa ingenting om entusiaster utan det jag skrev gäller för alla.
Det jag menade men kanske skrev lite luddigt är att MS säljer sitt operativ till vem som helst och till vilket datorföretag som helst.
För en vanlig icke datorintresserad person så väljer de kanske mellan Apple, Hp, Lenovo, Acer osv, altså att Apple bara är ett av många företag och då blir marknadsandelen inte större än Microsofts.

Jag skulle nog påstå att man i första hand, som datorköpare, väljer mellan Apple och PC, men å andra sidan har jag inte varit rådgivare till mer än kanske max 15-20 pers när det gäller datorköp så jag vet ju inte, jag går på känsla och påstår mig inte veta vad som gäller för alla

Permalänk
Medlem

Vista är näst intill skit så är det bara,( men samtidigt bra). Jag sitter viserligen på Vista men måste erkänna att det är ett nerköp. Visst att man får ha DX10 men vad som Microsoft förstör sitt senaste OS på är helt enkelt 1 simpel funktion: WLAN autoconfig.

Denna lilla finess gör det näst intill omöjligt för en person att lira spel via nätet då det kommer lagga till varje minut då datorn tvingas leta efter ett starkare nätverk. Visst går det att kringå på vissa datorer men 80-90% av alla användare sitter fortfarande med problemet. Det värsta är ju att spelen släpps med "Games for Windows" logon på, vilket knappast stämmer om spelet laggar med deras operativsystem och inte med ett annat.

Annars tycker jag att Vista är väldigt rörigt, men samtidigt väldigt snyggt och så. Vista är helt enkelt ett dubbeleggat svärd som sticker än vilket håll man än väljer att gå

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

]-[ELMET

Que?

Adobe, vad är adobe för något? Photoshop kanske du menade, eller After Effects, hmm.
Batman är "gjord" i Avid, till PC??? Jasså du, det säger du. Upplysningsvis så är nog större delen (räknat i arbetstid och förbrukad datorkraft m.m.) av Batman "gjord" i diverse specialeffekts program vilket Avid inte är, att den är klippt i Avid är säkert riktigt, Avid är det ledande redigeringsprogrammet i världen nu och har varit det länge, från tiden då det utvecklades för och på Macar t.ex. till vilka det fungerar utmärkt ännu i dag, kanske t.o.m. stabilare än på PC, dock är det bara ad mina erfarenheter säger mig.

Jag anser själv ingenting om vilket operativsystem som skulle vara bäst eller så. Jag upplever Mac OS är stabilare än Vista, därmed inte sagt att Mac OS inte har en djävla massa problem också. Ett så stabilt och snabbt OS som mitt twekade XP har jag aldrig upplevt, dock är det självklart utsatt för större risk vad gäller virus etc.

Dock har jag två funderingar.
Kan det må hända vara så att folk köper en Windows burk just för att Windows är störst, bara så enkelt? Det finns fler datorbutiker som säljer burkar med Windows, fler människor har Windows i dag, testar man grannens dator, frågar denne om vad han har etc så lär det vara Windows, jo men då kanske man köper samma sak, som man känner till, som man har testat, vet något om etc. Jag har själv varit med om nätverkstekniker och annan teknisk personal på kommuner, företag etc vägrat beblanda sig med mac, för att de inte kan, så klart, vilket i sin tur leder till att de som vill ha sin dator inkopplad, fixad etc, inte får det och således köper en Windows burk. Att folk ens går över till Mac borde vara någon slags varningsklocka eller nå, något som är fel med Windows, även om jag inte tycker det själv, eller jo Vista och jag är inte riktigt sams, tungt och buggigt vilket leder mig till min andra tanke. Vista funkar inte bra på små och lätta bärbara, dock säljer Apple just en sådan (vilken dock kostar något enormt lite mer än motsvarande) som kör deras OS i sin fulla prakt utan någon som helst bantning, det var vist någon annan som skrev om det redan.

Ähh nu är jag för trött, god natt gott folk.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

det går ju inte komma ifrån att microsoft är så pass stora och kommer fortsätta att vara störst bra länge,m om inte för alltid pga. det försprång de har byggt upp. vet många som köper windows burkar pga. att "alla andra har det ju", eller i ren ovetskap eller ointresse om att det finns alternativ.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
]-[ELMET

Que?

Adobe, vad är adobe för något? Photoshop kanske du menade, eller After Effects, hmm.
Batman är "gjord" i Avid, till PC??? Jasså du, det säger du. Upplysningsvis så är nog större delen (räknat i arbetstid och förbrukad datorkraft m.m.) av Batman "gjord" i diverse specialeffekts program vilket Avid inte är, att den är klippt i Avid är säkert riktigt, Avid är det ledande redigeringsprogrammet i världen nu och har varit det länge, från tiden då det utvecklades för och på Macar t.ex. till vilka det fungerar utmärkt ännu i dag, kanske t.o.m. stabilare än på PC, dock är det bara ad mina erfarenheter säger mig.

Men då kan man ju säga att det är kameran som gjorde batman. Jag tog bara ett exempel på att de använde pc någon gång under filmens väg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StörmarN^
Hoppas OSX blir tillgängligt för alla datorer. Skulle vara soft. Annars blir det nog en mac snart.

Hoppas jag inte, skulle ta bort många fördelar med det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Att datorerna i butikerna har Windows förinstallerat (Olagligt i vissa länder) ger ju vanliga Svenssons inget val. Ingen av mina Windowsvänner sa specifikt att de ville ha Vista när de köpte nya laptops, många valde den dator som var snyggast. Operativsystemet var inte det viktiga. Men det är ju här i Göteborg. Hur det är i övriga landet vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Att windows har enorma marknadsandelar påverkas inte så jättemycket av privatpersoners val. Företag står för väldigt stora delar av datormarknaden.

Och företag köper oftast datorer av den med billigast och mest gynnsamma supporten. Windows är ofta ett val då många företag är beroende av Excel och andra program.

Men det sker en förändring. Stora företag som IBM byter till Linux och OS X. Och Linux växer på företagsmarknaden, inte mycket ännu, men det börjar luckra upp MS-tänket.

Ofta är företag idag inte tillräckligt långt fram för att byta plattformar. Men när inköp av system görs så ligger ofta opensource och kompatibilitet med andra plattformar nära tillhands. Framförallt inom offentlig sektor.

OpenOffice och Firefox tar stora marknadsandelar på Microsofts produkter. Och vi får hoppas att inom en snar framtid har tillräckligt många programvaror utvecklade på slutet av 90talet blivit utbytta av ersättare som kan köras på flera plattformar. Många tjänster som säljs idag är databastjänster med ett webinterface. Detta ger en möjlighet för framtida plattformsbyten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Vill man ha OSX så måste man köpa en Mac vilket inte alla vill dvs. kommer OSX alldrig att bli större än Windows/Linux.

Ditt resonemang har logiska brister:

Du antar att det inte är alla människor som vill köpa en Mac.
Detta antagande gäller även om alla människor utom en vill köpa en Mac. Om vi förenklar världen till 100 människor och 99 av dem vill köpa en Mac så gäller ditt antagande fortfarande men då kan du inte hävda att det är omöjligt för OS X att bli större än Win/linux eftersom en majoritet är människorna vill köpa en Mac.
Du drar alltså en felaktig slutsats från ditt ursprungliga antagande.

Jag tror inte att OS X kommer att ta en större marknadsandel än windows de närmaste 5 åren. Jag tror att det är för få Windowsanvändare som uppfattar sina problem med sin plattform som så pass stora att de är villiga att lära sig något nytt som inte är garanterat bättre för dem i slutändan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte själv nyligen en bärbar för 3k som jag la in Ubuntu på.. funkar klockrent. ^^ tycker företag borde börja se efter annat än M$.
Företag kan tex låta nyanställda köra Linux, så övergår till slut alla anställda till att använda det

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jasså trodde Linux var på stark fram marsch men tydligen inte, nästan alla som jag känner har bytt till Linux nu. Fast många kör fortfarande dual boot med windows, även jag för spelens skull.

Mac OS kan jag inte använda det är igentligen inget fel på det men en mus knapp stör mig mycket.

Så länge som speltillverkarna gör spel nästan bara till directX som dom gör nu, kommer det att hindra Mac OS och Linux väldigt mycket. Att OpenGL 3.0 blir en flopp hjälper inte situationen heller.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt någon dator över disk sedan mitten av 90talet och då var Apple minst dubbelt så dyr för motsvarande prestanda. Har väl inte ändrats sedan dess egentligen?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco

Mac OS kan jag inte använda det är igentligen inget fel på det men en mus knapp stör mig mycket.

Alla macar på mitt jobb har (minst?)tre knappar, ända sen de släppte mighty mouse(kanske redan tidigare än så??) har macar haft mer än en musknapp.

Designen är enkel, ren och snygg (som alltid, när det gäller apple) och det må se ut som det bara är en knapp, men trycker du på höger sida av musen är det högerklick, "klämmer du ihop" musen på sidorna är det en tredje funktion.

Permalänk
Medlem

En stilla undran - de säger ju att iPhone har "OS X". Inte OS X Mobile eller liknande utan just OS X. Innebär detta att alla sålda iPhones räknas som ett ex av OS X i statistiken. Isåfall blir det hyfsat snedvridet.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Kör själv med en Macbook (OSX Leopard), en kraftig speldator med Vista och servrar med Linux. Även en del Linux på en desktop hemma.
Vista är jag utan tvekan minst nöjd med. Det funkar, så länge man inte ställer några krav på det. Anti-virus tjaffs (jag skylle inte detta på Microsoft, men likväl är det en del av Windows), säkerhetsrisker till höger och vänster, dåligt nätverksstöd, ingen vettig terminal och hyser definitivt känslan av att vara det mest instängda och begränsade operativsystemet av de tre.

Om jag inte behövde Vista för att spela spel så skulle jag troligen inte använda Windows mer. Det räcker helt enkelt inte till de behov jag skapat mig.
Förhoppningsvis ökar både Linux och Mac OSX så att fler speltillverkare hoppar på och utvecklar till fler plattformar.
Tänk den dagen då Half-Life 3 enkelt kan installeras med en smidig emerge. Tillhörande USE-flaggor för att installera moddar mm... aaaaah.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
En stilla undran - de säger ju att iPhone har "OS X". Inte OS X Mobile eller liknande utan just OS X. Innebär detta att alla sålda iPhones räknas som ett ex av OS X i statistiken. Isåfall blir det hyfsat snedvridet.

Det är OS X-kärna i iphonen ja, men det räknas knappast in i statistiken. Precis som olika webbläsare identifierar sig olika så säger iphonen till att det är en iphone.

iphone räknas som iphone. Inte OS X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Kul..? Skulle snarare tolka det som ett bevis på att OSX är långt ifrån så bra som de få som orkar med det påstår.. Bjäbba på så mycket du vill om OEM-avtal och så vidare, men fakta kvarstår. Ingen har någonstin tvingat en konsument att köpa en PC eller en Mac, konsumenten köper det den vill ha av egen fri vilja, förhoppningsvis efter moget övervägande om vad han behöver och vad det är värt. Någon mer än jag som inte tycker det är konstigt att en överväldigande majoritet (87% Vista+XP vs 8,2% OSX) väljer M$ operativ?

Eller vänta lite, du kanske var ironisk TMO KOTOR?

Att Microsoft har större marknadsandel än Apple är inte vidare konstigt. Windows är en licensmodell vilket betyder att vem som helst får tillverka en dator och stoppa i Windows, vilket också är fallet. Ett enda företag har inte en chans mot flera hundra tillverkare av Windows-datorer.

Samtidigt som det bromsar Apples marknadsandelar är det också det som är styrkan hos Mac - att licensiera ut Mac OS skulle förstöra helhetslösningen och mycket av poängen med en Mac. Att göra sitt eget OS till sin egen hårdvara ger många fördelar i form av stabilitet och användarvänlighet, men inte marknadsandelar.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk

folk har ju inte förmågan att tänka logiskt. är väl en rätt självklar sak att andelen sålda produkter inte har något med att göra hur "bra" den är.