Permalänk
Medlem

Problematiskt med olika minnen?

Har på flera ställen läst att man ska ha samma modell och tillverkare om man har fler än en minnesmodul i datorn.
Alltså att man inte kan blanda hur som helst, oavsett om det är samma hastighet eller ej.
Stämmer detta?

Jag har 2x1 GB DDR2 PC6400 i en dator och tänkte köpa 2x1 GB till av samma hastighet. Kan det bli problem om jag inte köper samma märke?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Tack!
Sökte faktiskt men hittade ingen rubrik som verkade passande.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Div märken KAN ha samma chips, dock brukar det vara svårt att få reda på vilka chips som sitter i minnnena.

Man strävar alltid att försöka ha identiska minnen för att slippa problem, det KAN gå bra dock med helt olika minnen, men svårigheterna ökar.
Antalet moduler påverkar med, 2 st är enklare än 4 st.

Vilka minnen är det du pratar om ?

Här har du SweC_Riktiga_ FAQ om minnen, skriven av en som vet vad han pratar om.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Div märken KAN ha samma chips, dock brukar det vara svårt att få reda på vilka chips som sitter i minnnena.

Man strävar alltid att försöka ha identiska minnen för att slippa problem, det KAN gå bra dock med helt olika minnen, men svårigheterna ökar.
Antalet moduler påverkar med, 2 st är enklare än 4 st.

Vilka minnen är det du pratar om ?

Här har du SweC_Riktiga_ FAQ om minnen, skriven av en som vet vad han pratar om.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Tackar för det, riktigt bra.
Det gäller DDR2 PC6400.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jo du sa det Glemmy, men vilka ? har du länk till de nya och de gamla ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jo du sa det Glemmy, men vilka ? har du länk till de nya och de gamla ?

Jaha, lite snurrig.

2st av dessa har jag
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-ddr2...
Har inte bestämt mig för några nya men tänkte beställa från något annat ställe än inet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Okay det är noname minnen du har, vilket inte måste betyda dåligt.
Sur på Inet gissar jag ?

Grejjen är att även med helt identiska och matchade minnesmoduler, så kan 4 st strula till det. Har du råd, så kan du kanske bespara dig själv gråa hårstrån genom att köpa ett 2x2GB kit stället, lite enklare även om 2GB moduler har sina fläckar de med.

Vilket mobo/prolle är dessa till ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Okay det är noname minnen du har, vilket inte måste betyda dåligt.
Sur på Inet gissar jag ?

Grejjen är att även med helt identiska och matchade minnesmoduler, så kan 4 st strula till det. Har du råd, så kan du kanske bespara dig själv gråa hårstrån genom att köpa ett 2x2GB kit stället, lite enklare även om 2GB moduler har sina fläckar de med.

Vilket mobo/prolle är dessa till ?

Nejdå, riktigt nöjd med inet.
Men jag ska ändå beställa något från ett annat ställe så jag kan passa på och köpa minne där också.

Det gäller detta moderkort:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Spec.asp...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Trevligt mobo Glemmy.

Vet att du är Gbgare har du upptäckt Computercare ännu ?
De har hyffsade priser på en hel del och ett "utlämningställe" i SKF´s gammla lokaler i Gamlestan.
fraktfritt är ju gott.http://www.computercare.se/

Kollade bara snabbt nu, men de har PNY 2X1 GB
( 2048MB PNY Premium D2GBN16Q800J-SB DDR2 PC2-6400
Art Nr PN2308 )

För 313:-

Tänk bara på att det aldrig finns en garanti på att mixning av minnen funkar, kanske du kan avtala ett öppet köp av dom.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Trevligt mobo Glemmy.

Vet att du är Gbgare har du upptäckt Computercare ännu ?
De har hyffsade priser på en hel del och ett "utlämningställe" i SKF´s gammla lokaler i Gamlestan.
fraktfritt är ju gott.http://www.computercare.se/

Kollade bara snabbt nu, men de har PNY 2X1 GB
( 2048MB PNY Premium D2GBN16Q800J-SB DDR2 PC2-6400
Art Nr PN2308 )

För 313:-

Tänk bara på att det aldrig finns en garanti på att mixning av minnen funkar, kanske du kan avtala ett öppet köp av dom.

Tack för tipset!
Läste om dem härom dan och såg att många var mycket nöjda. Verkar bra, ska kika lite mer.

Annars får jag tacka för att du tagit dig tid.
Får väl chansa och se hur det blir.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Np hoppas det funkar bra Glemmy, annars fårdu väl starta en tråd om det.

Handlade första ggn av dom för snart 3 år sedan och inga problem, har dock aldrig behövt reklamera eller så, så jag vet ej hur de är med den saken.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?