Mer information om Core i7 minnesspänning

Permalänk
Melding Plague

Mer information om Core i7 minnesspänning

Intels kommande processor Core i7 är mer begränsad av minnesspänningen än vad som tidigare rapporterats. För hög spänning kan ge bestående skador.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

de lät inte bra :/ blir nog AMD nästa gång jag uppgraderar

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
de lät inte bra :/ blir nog AMD nästa gång jag uppgraderar

Jo undrar vad intel tänker göra åt detta, ignorera det och hoppas att minnestillverkarna löser det innan försäljningen bromsas av det.
Om det inte uppmärksammas så kan ju folk bränna en hel del processorer i värsta fall och skulden går då till? Om det inte finns minnen med de rätta kraven tillgängliga och folk inte är uppmärksamma på detta så tycker jag Intel har en viss skuld men minnestillverkarna som nu verkar försöka kränga "gammal" DDR3 teknik som kan vara direkt skadliga kan råka illa ut ekonomiskt...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Detta är ju bara för dåligt. Vad tänkte dom på?
Ser ut som att intel får börja tänka om lite o ändra denna design under 1 års sikt.
Annars så kan detta bli deras minst sålda platform för överclockare.

Har funderaingar på o köpa core 7 men man gör nog bäst med o vänta till vinter 2009.Då är nog barnsjukdomarna fixade....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

så kan det gå om man har samma strömförsöjning till processor och minne
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/10/03/perfor...

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Även om det är dåligt för Intel och de som tänkt skaffa i7 så är det ju möjligt att det för minnestekniken framåt. Vi får väl se...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tanken med ddr3, ddr4 osv är ju inte bara högre prestanda utan också att minnen ska kräva mindre spänningar. Dock så undrar man ju varför AMD inte har detta problem? Eller det kanske dem har?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Tanken med ddr3, ddr4 osv är ju inte bara högre prestanda utan också att minnen ska kräva mindre spänningar. Dock så undrar man ju varför AMD inte har detta problem? Eller det kanske dem har?

Om de har det så är det låångt ifrån samma skala isåfall, åtminstone i Athlon 64. Jag körde mina BH-5-minnen i 3.5v utan problem, med 3.3v 24/7 i månader. Ingen fara alls.
Vanlig DDR-spänning är ~2.5v om jag minns rätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

jag ser inget problem i detta ,då fann man ett skäl till att stanna på 775 plattformen. 3 faktorer nudå

1.DYR
2.Man måste ha 3 st minnen för att få ut maximal styrka , samt detta problem och överklockning är då bara att glömma.
3.att den va dålig i spel enligt nån notis här på sweclockers

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Inget problem för de vanliga användarna iallafall väl? Och det är ju också den största gruppen. Fast det gäller ju givetvis inte de här första snuskdyra Core i7 såklart. De är ju endast riktade till de med allt för mycket pengar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

En sorglig dag för överklockare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

det känns som att jag gjorde helt rätt i att investera i en 8600 och hålla hårt på det systemet framöver.

Permalänk
Medlem

Om DDR3L slår igenom så blir väl inte det här alls så stora problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag ser inget problem i detta ,då fann man ett skäl till att stanna på 775 plattformen. 3 faktorer nudå

1.DYR
2.Man måste ha 3 st minnen för att få ut maximal styrka , samt detta problem och överklockning är då bara att glömma.
3.att den va dålig i spel enligt nån notis här på sweclockers

1. All ny teknik är dyr. Så har det alltid sett ut.
2. Varför skulle det vara ett problem att använde 3 st minnen? Såg inga problem när jag gick från single till dual.
3. Finns tester som visar både det ena och det andra just nu. Känns fortfarande som om det är lite tidigt att döma plattformen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
1. All ny teknik är dyr. Så har det alltid sett ut.
2. Varför skulle det vara ett problem att använde 3 st minnen? Såg inga problem när jag gick från single till dual.
3. Finns tester som visar både det ena och det andra just nu. Känns fortfarande som om det är lite tidigt att döma plattformen.

En Nehalem-uppgradering kostar minst 7000 enbart för prolle, mobo och minnen.. sedan så vet jag inte om skatten är inräknad där heller.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
En Nehalem-uppgradering kostar minst 7000 enbart för prolle, mobo och minnen.. sedan så vet jag inte om skatten är inräknad där heller.

Halva priset eller en tredjedel när de vanliga "konsumentprodukterna" kommer nästa år då?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Intels I7, blev ganska ointressant för mig, åtminstone för nått år.
Undrar vad intel tänkte på när dom designa detta....

Visst är det bra om man kan köra minnet på låga spänningar, men att hårdkoppla det med CPU volt låter ju synnerligen korkat, och bäddar för lägre försäljning och problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag ser inget problem i detta ,då fann man ett skäl till att stanna på 775 plattformen. 3 faktorer nudå

1.DYR
2.Man måste ha 3 st minnen för att få ut maximal styrka , samt detta problem och överklockning är då bara att glömma.
3.att den va dålig i spel enligt nån notis här på sweclockers

angående 2an så lär man ju få ut mer än 775\am2+ "maximala styrka"
även med 2 moduler , åtminstånne jämnlik , se den 3'dje kanalen som en bonus.

och att den skulle vara dålig i spel är väll ganska ologiskt , de har väll ändå ganska höga frekvenser\IPC per core ändå?

tycker det är mycket tråkigt att Intel designat proccessorn såhär , de måste ha någon grov fördel som inte kunnat åstakommas utan den här kompromissen , annars är det helt klart ovärt.

eller så hoppas de på att ddr3 sjunker en ganska bra bit i volt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

blir nog att vänta något år tills priserna sjunkit samt att alla problemen förbättrats.

Permalänk
Medlem

Känns som min q6600@4GHz får agera speldator ett tag till!
Man vill ju ha en trevlig prestandaökning när man uppgraderar så 75-100% bättre prestanda förväntar jag mig annars blir det ingen uppgradering.
Sedan vill man ju kunna klocka den också.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

jahapp, hejdå i7, välkommen Deneb

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Känns som min q6600@4GHz får agera speldator ett tag till!
Man vill ju ha en trevlig prestandaökning när man uppgraderar så 75-100% bättre prestanda förväntar jag mig annars blir det ingen uppgradering.
Sedan vill man ju kunna klocka den också.

Om jag har fattat dig rätt så vill du ha uppemot 100% prestandaförbättring på Nehalem gentemot din 4Ghz Q6600 och sedan överklocka Nehalem-processorn så att den blir ytterligare 50% snabbare? Dream on

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
1. All ny teknik är dyr. Så har det alltid sett ut.
2. Varför skulle det vara ett problem att använde 3 st minnen? Såg inga problem när jag gick från single till dual.
3. Finns tester som visar både det ena och det andra just nu. Känns fortfarande som om det är lite tidigt att döma plattformen.

1. Japp.

2. 2 minnen är alltid billigare än 3. och med 3 minnen är chansen alltid större att ett av dem klockar sämre än om man bara har 2.

3. Precis.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Deneb verkar mer lockande om det stämmer att den är 15% snabbare än dagens Phenom + klockar till runt 3,6 till 4,0 GHz på luft. Inte lika snabb som Ne men konkurrerar bra med Core 2 45 nm iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Verkar som om att AMD kommer ha chans på att bli kungar igen ibland överklockare.

Sen behöver verkligen DDR3 minnen 3 kanaler? Känns lite overkill när man själv sitter med DDR minnen och dual channel :/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Om DDR3L slår igenom så blir väl inte det här alls så stora problem?

Det måste vara den bästa chansen överklockare har på ett Core i7 system.

Undrar hur Intel tänkte egentligen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

hmm 1,65V är ju bara 0,15V över JEDEC-specen så det blir inte mycket svängrum där. Men som Thes sa så lär nog DDR3L sitta fint då.

En sak som skulle locka många överklockare vore nog att öppna upp multipeln på nån av de billigare i7-processorerna. De skulle knappast Intel göra men AMD har ju iaf gjort så med sina BE-processorer som är ganska billiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Verkar som om att AMD kommer ha chans på att bli kungar igen ibland överklockare.

Sen behöver verkligen DDR3 minnen 3 kanaler? Känns lite overkill när man själv sitter med DDR minnen och dual channel :/

AMD's bulldozer kommer emulera 4 st kanaler, det kommer vara overkill

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Skadeglädje!

Undra bara vem som håller grepp om vem... Intel om minnestillverkarna eller minnestillverkarna om Intel? We'll see

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback

2.Man måste ha 3 st minnen för att få ut maximal styrka , samt detta problem och överklockning är då bara att glömma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele

2. 2 minnen är alltid billigare än 3. och med 3 minnen är chansen alltid större att ett av dem klockar sämre än om man bara har 2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane

Sen behöver verkligen DDR3 minnen 3 kanaler? Känns lite overkill när man själv sitter med DDR minnen och dual channel :/

Som vissa redan påpekat man måste inte köra med 3 minnes stickor. Det går bra att köra två och få dual-channel eller köra 1 sticka precis som nu.

Nokiaback ja du måste köra 3 stickor om du vill ha ut full styrka men eftersom du anger det som en anledning till att inte uppgradera skulle du alltså hellre velat att det skulle varit dual-channel som det är nu. Då är det ju väldigt enkelt köp två stickor och se den tredje kanalen som en bonus och en framtida uppgraderings möjlighet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |