Foxconn designar "snyggt" moderkort

Permalänk
Melding Plague

Foxconn designar "snyggt" moderkort

Med bara en månad kvar till lanseringen av Intel Core i7 är det mycket som händer på moderkortsfronten. Komponentjätten Foxconn satsar på utseendet med X58 Renaissance.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser rent förjävligt ur med den där wannabehögtalaren. Snyggt färgschema dock.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Entusiast

Jo för man köper ju ett moderkort pga utseende. Hade kunnat vart målat i regnbågens alla färger om det hade hjälpt funktion.

Men visst, det ser bra ut kan inte ta ifrån dom det

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ser ju knappast snyggare ut än vilket annat mb som helst. färgtemat är ganksa stiligt dock.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Tycker kylningen mest såg ut att vara i vägen när man ska sätta i cpu och kylare

Permalänk
Medlem

4xPCI x16 är ju nåt fler borde ta efter..

Men varför i hela friden har de satt dem parvis sådär? Det innebär ju att man bara kan använda två kort likförbannat.. Idioter.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
4xPCI x16 är ju nåt fler borde ta efter..

Men varför i hela friden har de satt dem parvis sådär? Det innebär ju att man bara kan använda två kort likförbannat.. Idioter.

Hur många lanes?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Har alltid önskat mig ett moderkort som matchar min SonyEricsson Walkman mobil

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Medlem

Haha så sjukt onödigt! Det är ju som att tillverka ett avgasrör som är handmålat på insidan. Man ska inte se skiten så varför bry sig om utseendet? Datorer med fönster, lysdioder och dyl tycker jag antyder att ägaren hänger på lunarstorm.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

SAS på ett konsumentmoderkort? Varför inte... kombinera med ett diskrack och snabba serverdiskar. Antar att det går att köra både RAID 0 och RAID 1 på dessa...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

Nice Lite hårdvaru porr har väl ingen dött av? Klart ett MB måste se snyggt ut!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Visst design och smarta lösningar i all ära men inte på bekostnad av funktion!

En gissning är att en orange och en svart delar på bandbreden altså x8 var eller x16 om man använder bara en. Medelmåttiga kort använder bara en kortplats i höjd och lider inte av x8 i banbred var, därför stöds 4 GPUs. Högpresterande kort som tar 2-3 platser i höjd kräver troligen mer än x8 i bandbred och därmed stöds bara 2 GPUs, troligen de 2 Orange kontakterna.

Permalänk
Avstängd

Form före funktion? Det ser ju onekligen ut så iallafall. Men visst... har man en datorlåda med plexiglas så är det ju inte direkt någon nackdel ifall det är snygg design på komponenterna.

Annars så är ju iallafall olika färgsättning på komponenterna oerhört bra vid montering. Så länge man inte är färgblind då såklart för då gör det ju lik förbannat ingen nytta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Men nice med SAS det är ju något man saknat lite på moderkorten idag även om få använder det och priset då, men för oss på Swec borde de vara rena drömmen!

Permalänk
Medlem

De kan inte va så att de oranga är för tex CROSSFIRE och de svarta stjödjer SLI?

eller? annars gillas ju färgerna skarpt... de oranga lär lysa som hell med uv catts i burken... min lille bror på 12 skulle rå gilla de... HAHA

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

De är inne på rätt tankeplan om de vill ha mig som kund. Synd att killen som ritade kortet var full vid tillfället.

Jag skulle vilja se lite mer genomtänkt komponentplacering. Det är även uppskattat om man har möjlighet att själv sätta dit kylning för nordbrygga, sydbrygga, strömförsörjning etc. (Död åt kylare som fästs med byglar.)

Blir nog svårt att göra ett snyggt kort utan att ha en väl genomtänkt uppläggning på kontakter och liknande. Tyvärr verkar moderkortstillverkarna ha kört fast lite grann i samma spår.

Ta ex. detta morderkort. Det har två stycken SAS-kontakter och en stor, vidrig IDE-kontakt. (Död åt IDE-kontakter.)

Skulle även vilja se att någon vågade sätta minnesplatserna horisontellt (som på några tidigare moderkort för AMD).

Jag gillar hårdvaruporr. Mår dåligt av att använda ett grafikkort med annan PCB-färg än moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har en häftig idé. Man skulle kunna etsa banorna på moderkortet så att de bildar ett tufft mönster på baksidan av moderkortet. Funktionaliteten blir givetvis lidande av detta, men det kan det väl vara värt för en fin bild som ingen kommer att se.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

SAS-kontakterna har ju helt fel färg i sammanhanget. IDE-kontakten borde inte få vara med och byt ut "högtalaren" till en tjusig fläns i koppar då koppar är snyggt. Annars ser det bra ut.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Sätt en stämpel med ordet FAIL! i stora röda bokstäver över alla bilder på moderkortet...

En högtalare placerad där? Orange och svart?

Kanske borde lägga till EPIC framför FAIL! också...

Men detta borde inte bli något problem för oss då Foxconn inte är stora i sverigen, mig veteligen

Jag skulle vilja se ett grönt kretskort med vita, röda och svarta kontakter. Som på den gamla goda tiden med Socket-A
(alla såg inte ut så, men det ex jag hade, och majoriteten av min bekantskapskrets hade samma "look" på sina Sockat-A moderkort)

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

inte bryr ja mig hur moderkortet ser ut när man intill ser det några gånger innan det förskjuts in i burken och förblir där.
Datorskärmen är väl ändå det man ser på och chassit i någon grad?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Tydligen får inte interna datorkomponenter vara snygga eller ha något som KAN lysa eftersom man då måste vara fjortis eller lunarstormare för att gilla det. Visst är det synd i de fall formen påverkar funktionen men det börjar bli lite löjligt med alla spasmiska reaktioner så fort något inuti en dator råkar synas.

Konstigt dock att det så sällan reageras på alla 'häftiga' monsterbilder som ska finnas på de flesta grafikkort förresten. Om någon datorkomponents design är 'omogen' så är det väl det.

Permalänk
Medlem

Som jag fattade det så skulle man även kunna köra SAS med två vanliga SATA hårddiskar? och stämmer det så har nog de flesta missat poängen med just SAS och det är då att man kan köra 2 hårddiskar per kabel.

Permalänk
Medlem

Najs med svart moderkort, men den där högtalarprylen ser bara förjävlig ut. :/

Permalänk
Medlem

Om ett modekort kan vara vackert, absolut
Om det är särskilt nödv'ndigt är ju upp till var och en, kommer alltid att finnas upphottade, lite önödigare modeller för modemarknaden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig inte om snyggt moderkort, jag vill ha ett bra moderkort med bra stabila komponenter av högkvalite och ett bra BIOS med mycket funktioner, gärna open source.

Snygga moderkort? Vad är näst, Prada, Armani moderkort?
Tss........

Väldigt riktigt sjysst med fyra PCI Express i fullängd och SAS dock!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swivl
Konstigt dock att det så sällan reageras på alla 'häftiga' monsterbilder som ska finnas på de flesta grafikkort förresten. Om någon datorkomponents design är 'omogen' så är det väl det.

Det är grymt löjligt, ta bort 1kr/kort istället och sälj dem utan tryck.
Kylare skulle de lika gärna kunna ta bort också eftersom man ändå byter när man klockar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

wow thats a sexy mother****

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Fick lite DFI vibbar=))

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Kanske köper ett och slänger den där NB-kylningen tillbaka till taiwan eller var den nu designades.

SAS, JA TACK! Frågan är bara hur monsteriöst SAS-diskarna låter.... Men vill man ha prestanda så är väl det priset man får betala (förutom pengarna då).

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Om det är några kort som är snygga så är det DFI:s Lanparty-kort.

http://www.techpowerup.com/img/07-10-23/dfi_lan_party_7series...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit