Intel Core i7 – priser och lanseringsdatum

Permalänk
Avstängd

För de allra flesta så är ju en Deneb eller Qore 2 Quad ett mycket bättre val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Vad i helvete? Sådana priser till en processor som inte pallar mer än 1.65V på minnena? Hahaha, om de seriöst tror att de kommer sälja så är de ju helt dumma.

Tyvärr är konsumenter också dumma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Hmmm... maya 2009 23 000 kr, mudbrush 2 8000kr, photoshop cs4 8000kr + lite olika extras ca 10 000kr. ca 50 000kr för nödvändiga arbetsapps.

3000kr eller 10 000kr för hårdvara känns inte som hela världen, det finns annat än spel.

Precis det är ju vad alla privatpersoner anser är nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se prestandatester irl. Men hur många av oss behöver en bättre processor till vardagsbruket t.ex? Penisförlängare i 3dmark? I spel får du några FPS hit och dit om du kör med låg upplösning och vem som apckar upp snabbast i Winrar skulle jag inte kalla för ett starkt försäljningsargument. Multi-GPU är framtiden om inget annat.

Permalänk

Som redan sagts är det entusiastmodellerna som lanseras först. Rätt väntat att de skulle vara dyra. Det har de ju alltid varit. Men, men, folk glömmer så lätt...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas sweclockers gör en bra och välarbetad artikel om i7 när den kommit ut.
Först ut med recension är inte alltid bäst. Gör en hel drös med tester och kolla vad plattformen ställer för krav på nätagg osv.

2GB av mina minnen kostar idag 25% av vad de kostade när de kom ut.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar på en dieshrink....

Permalänk
Avstängd

Har folk hört talas om prisdiskriminering?

Permalänk
Medlem

Betalade närmare 10k för min CPU i Januari så jag väntar nog lite med att betala 10k igen. Dessutom skall burken ändå uppgraderas för 14k, så ny CPU får vänta!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

vilken CPU ?

Permalänk

Jag kommer switcha från mac snart... en quad blir det oavsett men tveksamt om det blir en am3 eller en intel eller whatever...

Har stora förhoppningar på en i7...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

3k är väl inte så mkt att säga om relativt sett men det får mig att rynka på näsan eftersom det var snack om 270 dollar för den enklaste modellen dvs ca 2,3k....

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Allt går åt rätt riktning, det ska Intel ha creed för.

Kollade du på priset för flera år sedan skulle en medelbra dator kosta 20000 (lyssnat på min mattelärare som är en gammal datornörd).

Så fine, några hundra hit och dit men tur att vi inte talar om 4-siffriga belopp som minimum.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad ni klagar på. Knappt 3000 för den billiga, det är ju typ vad en Q9550 kostar idag?

Det kommer garanterat säljas en hel del i7, från dag 1. Apple lär plocka åt sig varenda Extreme-prolle de kan till en ny Mac Pro, och den kommer sälja som smör. Dell, HP osv lär kränga ett antal också..

Prisnivåerna för i7 ser ut som de alltid har gjort när något nytt introduceras, tycker jag. Nothing to worry about.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Allt går åt rätt riktning, det ska Intel ha creed för.

Kollade du på priset för flera år sedan skulle en medelbra dator kosta 20000 (lyssnat på min mattelärare som är en gammal datornörd).

Så fine, några hundra hit och dit men tur att vi inte talar om 4-siffriga belopp som minimum.

Du menar att de ska ha cred antar jag ?
Men man ska nog knappast ge intel cred för att priserna sjunker, hade inte AMD funnits hade priserna varit högre. De har tvingats sänka priserna eftersom de inte har monopol. Och det var typ 1990 som en medelbra dator kostade så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Förstår inte vad ni klagar på. Knappt 3000 för den billiga, det är ju typ vad en Q9550 kostar idag?

Det kommer garanterat säljas en hel del i7, från dag 1. Apple lär plocka åt sig varenda Extreme-prolle de kan till en ny Mac Pro, och den kommer sälja som smör. Dell, HP osv lär kränga ett antal också..

Prisnivåerna för i7 ser ut som de alltid har gjort när något nytt introduceras, tycker jag. Nothing to worry about.

Det är nog mest det att det är tokigt dyra moderkort också.

Men folk borde ju förstå att Intel självklart tar ut lite priser när de inte har konkurrens inom det segmentet.

Permalänk
Medlem

Det känns som den här prollen inte är något för spelare. Javisst jag är ganska övertygad att den gör total mos av AMD:s bästa CPU men, om man spelar så är det mer lönsamt att lägga sina pengar på ett hyfsat grafikkort. Alltså så en billigare CPU att rekommendera för "gamers".

källa: http://www.tomshardware.se/grafikkort/20080519/

För överklockare så är det ganska illa med begränsning i minnesspänningen, känns som en dyr leksak för att chansa och om man vill klocka så är det inte kul att vara låst på minnesfronten. Överklockning är dock inte min starka sida...

De som gynnas med i7 (som jag ser det) är de som behöver riktiga krutpaket till arbetsstationer, de galet entusiastiska, galet rika eller det som helt enkelt bara är galet galna =D

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det,

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tyvärr är konsumenter också dumma.

Eller så består världen av 0,002% överklockare (som bryr sig) och 99,998% andra (som inte bryr sig). Ska vi rösta i frågan?

Permalänk
Avstängd

Varför bryr sig folk om minnet egentligen? Jag ser verkligen inte problemet!
Det spelar till att börja med ingen roll alls om minnet är synkront eller asynkront. Eftersom det är på en helt egen buss. Så man kan ju bara öka dividern hur mycket man vill, förutsatt att de inte har några andra begränsningar i systemet.

Man ändrar bara minnesmultipliern över basfrekvensen, som verkar vara 133MHz. Så ändrar man minnesmultipliern från 10 till 5 så kan man genast överklocka processorn 100% utan att överklocka minnet. Alltså förutsatt att intel inte begränsar detta medvetet.
Men då är det alltså inte minnet som begränsar något utan intel själva. Alltså bry er inte om att minnet inte går att klocka upp så mycket. Det är ju inte så att man får sämre bandbredd än med Core 2 för det direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Eller så består världen av 0,002% överklockare (som bryr sig) och 99,998% andra (som inte bryr sig). Ska vi rösta i frågan?

Du får inte ha för stora förväntningar på den stora massan. ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Ska bygga ett system Skiter i Core 7 utan köpte i stället
Asus deluxe fx 790-sb750 processor 9950be
Hårdiskar Vilociraptor 150 gb Samsung 750 gb
8 gb ram crossair 667 mhz Samsung DVD brännare
650w nätagg + lite extra kylning mm
kostnad för kalaset ca 7500 kr
ps har redan grafikkort sätter i ett msi 3870 x2

Intresseklubben AB antecknar.

OT: Va ere där för billigt skit? Fet prestanda dock, blir nog rätt fläskigt me ett helt nytt Core i7 system... med Windows 7

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Vissa cyklar, vissa kör volvo, vissa kör Mercedes....

OT: För mig låter det som om dom presenterade priserna låter en aningen i överkant, speciellt priserna på moderkort. CPU priserna är väll rätt ok. 3000kr för den billigaste. Är väll bara 600 - 1000kr mer än vad jag betalade för min q9450 för 6 månader sen.

När benchmark kommer på ett i7 system så blir kanske det högre priset en mindre faktor, vem vet. Det är för tidigt att dömma ut en ny plattform pgr av pris och preliminära tester/info som släppts.

CPU 3000kr
Mobo 3000
DDR3 2500
HDD 1000kr
Chassi 1100kr
GPU 2500 - 4000

13.000kr - 15.000kr för ett komplett system. Det är väll ingenting att hänga upp sig på, det är väl inte svårt att komma upp i dom summorna ens idag. Och folk som varit med i datasvängen ett tag vet väll att det va än dyrare för 10 - 15år sen. Och hänger på swec har väll redan en hel del av datordelar som inte behöver bytas ut.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

idag jag har såld min stationär data,,, väntar på I7 och X58 ,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Stämmer nog inte här... tror inte att prestandan man får är riktigt värt pengarna.

Vem säger att det är prestanda man betalar för? Man betalar också för att vara först. That kostar, alltid.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Och folk som varit med i datasvängen ett tag vet väll att det va än dyrare för 10 - 15år sen. Och hänger på swec har väll redan en hel del av datordelar som inte behöver bytas ut.

Jag minnas att jag köpte min första dator -96 och den kostade då 20 000 kronor ganska precis. Vilket med inflation idag borde motsvara ca 30 000. Men då var det visserligen ett komplett system med en 15" skärm, CD-läsare, tangentbord och mus.

Processorn var en Pentium på 100 MHZ, hårddisk 850 MB, minne 64 MB och 8 MB grafikminne.

Om jag då kunde lägga 30 000 på något sådant så borde jag kunna lägga 10 000 på en i7 om jag skulle vilja. Men jag är ingen "early adopter" utan låter andra testa av nya produkter så att de värsta buggarna är borta när jag investerar.

Så det får bli en ny dator till sommaren eller hösten kanske. Och vad jag köper då kan jag inte avgöra idag. Beror på ekonomi och tillgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trimmy
Jag minnas att jag köpte min första dator -96 och den kostade då 20 000 kronor ganska precis. Vilket med inflation idag borde motsvara ca 30 000. Men då var det visserligen ett komplett system med en 15" skärm, CD-läsare, tangentbord och mus.

Processorn var en Pentium på 100 MHZ, hårddisk 850 MB, minne 64 MB och 8 MB grafikminne.

Om jag då kunde lägga 30 000 på något sådant så borde jag kunna lägga 10 000 på en i7 om jag skulle vilja. Men jag är ingen "early adopter" utan låter andra testa av nya produkter så att de värsta buggarna är borta när jag investerar.

Så det får bli en ny dator till sommaren eller hösten kanske. Och vad jag köper då kan jag inte avgöra idag. Beror på ekonomi och tillgång.

Exakt!

Permalänk
Medlem

Kan avslöja lite mer konkreta priser, eller ja vad jag skulle uppskatta att de lär kosta på nätet iaf:

Core i7-920 ~2700 - 2900 kr

Core i7-940 ~5300 - 5400 kr

Core i7-965 ~9400 - 9500 kr

Beräknat levdatum 1/11, det datumet lär dock förskjutas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Ska bli kul att se prestandatester irl. Men hur många av oss behöver en bättre processor till vardagsbruket t.ex? Penisförlängare i 3dmark? I spel får du några FPS hit och dit om du kör med låg upplösning och vem som apckar upp snabbast i Winrar skulle jag inte kalla för ett starkt försäljningsargument. Multi-GPU är framtiden om inget annat.

Det låter som du har lågt 3Dmark...

Hur kan du argumentera MOT ökad prestanda? Tror du att 640k räcker för alla också?

Jag välkomnar en snabbare CPU då mycket av det jag gör i nuläget är CPUbegränsat.

Sedan är nog snabbare uppackning i winrar ett ganska bra argument för de som gör det ofta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det låter som du har lågt 3Dmark...

Hur kan du argumentera MOT ökad prestanda? Tror du att 640k räcker för alla också?

Jag välkomnar en snabbare CPU då mycket av det jag gör i nuläget är CPUbegränsat.

Sedan är nog snabbare uppackning i winrar ett ganska bra argument för de som gör det ofta

Frågan är inte om den är snabbare men HUR mycket snabbare. Kan denna prestanda rättfärdiga den tid och de pengar jag lägger ut om jag nu sitter på en C2D som gör ett huffsat jobb med att packa upp.

Och att 3DMark är CPU begränsat är inte hela världen då du bara ökar din upplösning så blir du av med flaskhalsen i spel. Att du baserar dina köp på ett syntetiskt program med förstorade siffror tycker jag att du är på lite fel spår.

3DMark för mig är en rolig och trevlig grej som testar om allt är som det ska med datorn, och kanske en o en annan tävling mellan poalrna. Men inet mer än så. Vill se prestandatester som rättfärdigar, inte P4 till corei7 men från C2D till i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trimmy
Jag minnas att jag köpte min första dator -96 och den kostade då 20 000 kronor ganska precis. Vilket med inflation idag borde motsvara ca 30 000. Men då var det visserligen ett komplett system med en 15" skärm, CD-läsare, tangentbord och mus.

Processorn var en Pentium på 100 MHZ, hårddisk 850 MB, minne 64 MB och 8 MB grafikminne.

Om jag då kunde lägga 30 000 på något sådant så borde jag kunna lägga 10 000 på en i7 om jag skulle vilja. Men jag är ingen "early adopter" utan låter andra testa av nya produkter så att de värsta buggarna är borta när jag investerar.

Så det får bli en ny dator till sommaren eller hösten kanske. Och vad jag köper då kan jag inte avgöra idag. Beror på ekonomi och tillgång.

Jag bugar och bockar, äntligen någon som har svarat med vett och sans. Min första pc kosta runt 12000kr. 1994 ungefär.

486:a 40 Mhz fabriksöverklockad från 33Mhz som va "standard"
Hdd 180Mb
32Mb ram
14" skärm, mus, tangentbord.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Vad saker kostade för 20år sedan är inte helt relevant då en dator hade helt annan status än idag. Idag är datorer billigare, och jag tänker inte betala 80-tals priser med motiveringen att det minsann gick på 80-talet när jag inte behöver idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad saker kostade för 20år sedan är inte helt relevant då en dator hade helt annan status än idag. Idag är datorer billigare, och jag tänker inte betala 80-tals priser med motiveringen att det minsann gick på 80-talet när jag inte behöver idag.

Vem vill betala mycket? Människan är en skapelse som aldrig blir nöjd, förr eller senare söker han efter en ersättare, uppgradering eller priser nära produktionskostnaden. Vi kommer kommer att konsumera tills vi konsumerar oss själva.

Skulle datorer kosta lika mycket nu som de gjorde då skulle man vara skitnöjd med de priser som lagts fram nu. Handlar bara om olika situationer, även hur ekonomiskt rustad man är.

Priser är en sak man förr eller senare aldrig blir nöjd med helt enkelt.