Permalänk
Medlem

L1,L2,L3 Cache - Vad gör dom?

Tja, håller på att bli helt tokig på alla olika Cachar man läser om överallt!
Ni brukar alltid vara så hjälpsamma, så därför ställer jag dom här frågorna till er:

Vad är L1, L2, L3 cachar för nåt? Vad jag har förstått så är det olika levels av minnen? Men det gör mig inte smartare på något sätt...

Sen, vad är skillnaden mellan dom? Varför är L1 cachen så liten medans L2 cachen så mycket större?

Varför är dom så små? ( i jämförelse med RAM och hårddisk menar jag )

I guess that's all

Tack på förhand,
Jacob

Permalänk

Olika temporära minnen för processorn när den bearbetar saker eller nått sånt (:

Gosh var är du?...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Cache i processorn har man för att processorn jobbar mycket snabbare än vad Ram-minnet kan förse det med data. Om man tog bort cachen så skulle processorn stå och göra ingenting mest hela tiden eftersom den skulle få vänta på data från minnet hela tiden.

Alltså när det gäller cache så får man antingen prioritera låg fördröjning eller stor storlek. Det beror på att större cache tar upp större yta och därmed har längre ledningar som introducerar fördröjningar. Ungefär som att det tar kortare tid att hämta en viss bok ur en enstaka bokhylla än ett stort bibliotek.

L1 cachen ligger närmast processorn och då har man naturligtvis prioriterat snabbhet dvs låg fördröjning (oftast runt 3 processorcyckler). Därför kan storleken bara vara på t ex 2x64kB som i Athlon/Athlon64/Phenom.

L2 cache ligger längre ifrån processorn och då har man prioriterat större storlek (512 kB är vanligt) istället för kunna håller mer data. När det gäller L2 cache så tar det kanske 13-15 klockcyckler att ta fram data från den.

Nu med flera processorkärnor har det blivit viktigt att ha gemensamt cache. T ex Phenom och i7 har L3 cachen gemensamt för alla 4 kärnor.

edit: just det cachen är rätt liten just för att det tar upp väldigt mycket plats och därför blir det väldigt dyrt att tillverka en processor med mycket cache. Sen hjälper det inte att ha hur mycket cache som helst. Det brukar vara bättre att snabba upp minnet och vägen till minnet istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

M3tro,
Du är en räddare i nöden om man säger så!
Tack

Jacob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jalew001
M3tro,
Du är en räddare i nöden om man säger så!
Tack

Jacob

Oj tackar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W