Google först med alkolås för e-post

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Men herregud vad folk ska ta allt seriöst. Tycker det var klockrent dehär

Mmm humor är bra att ha.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Eh? Låter som nån våt dröm som Swec:s moderatorer har? Men varför hade ni då inte en bild på en usbansluten alkoholmätare istället och visade att den var obligatorisk på helgerna då det är störst problem med fyllepostande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Du kanske inte vet att det nästan bara är i Sverige man använder sig av ·?

Nej, faktiskt inte. Men det väl rimligt att använda något annat än just "x", då det kan ha en helt annan betydelse i matte, enligt min mening.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk

Vem fasen använder G-mail genom webbläsaren. Det är ju så fruktansvärt fult så jag har kopplat det till Microsoft Outlook...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Nej, faktiskt inte. Men det väl rimligt att använda något annat än just "x", då det kan ha en helt annan betydelse i matte, enligt min mening.

men bara i en funktion med x t.ex y(x)=mx+n vilket kan i så fall skrivas som mxx+n vilket är lika med mx (quadrat)+n
just en multiplikation är väl det enda undantaget där man inte skriver x, man skriver faktist bara 5x och det är då 5 x X

just när man räknar med bokstaver använder man sig av inget tecken alls då 5h6y3b alltid! är lika med 5xHx6xYx3xB, onödigt mycket skrivande eller hur och matematikern gillar att förkorta

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vem fasen använder G-mail genom webbläsaren. Det är ju så fruktansvärt fult så jag har kopplat det till Microsoft Outlook...

vi har alla olika smak, jag uppskattar verkligen gmails webgränssnitt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Alkolås på mobilen hade heller inte suttit fel faktiskt

Det finns redan såna mobiler. Fast dock inte i Sverige.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

jo fast det skulle vara svårt att ta sig hem efter en fest om man inte kan använda mobilen =P tänk när man ska fixa en sms-biljett XD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
men bara i en funktion med x t.ex y(x)=mx+n vilket kan i så fall skrivas som mxx+n vilket är lika med mx (quadrat)+n
just en multiplikation är väl det enda undantaget där man inte skriver x, man skriver faktist bara 5x och det är då 5 x X

just när man räknar med bokstaver använder man sig av inget tecken alls då 5h6y3b alltid! är lika med 5xHx6xYx3xB, onödigt mycket skrivande eller hur och matematikern gillar att förkorta

Jag syftar dock på deras exempel: "11 x 2" där dom använder "x" som multiplikationstecken. Jag tycker att man av en ren princip inte borde använda variabler för att beskriva multiplikation, dels för att det ser dumt ut "5 x X" och dels för att det _kan_ missuppfattas och tolkas helt fel. (kanske inte händer jätteofta )

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Vissa verkar glömma bort att det är helt valbart.. Kan vara bra att ha.

Det som är värst måste vara de som omedelbart ska börja vara nedlåtande som "Klarar ni inte av att uppföra er ska ni fan inte dricka!!". Alla har samma rätt att dricka alkohol, och nu finns det väl ingen anledning att inte framföra verktyg som gör det "säkrare" för de som inte klarar av det lika bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Jag syftar dock på deras exempel: "11 x 2" där dom använder "x" som multiplikationstecken. Jag tycker att man av en ren princip inte borde använda variabler för att beskriva multiplikation, dels för att det ser dumt ut "5 x X" och dels för att det _kan_ missuppfattas och tolkas helt fel. (kanske inte händer jätteofta )

du missförstod mig, klart att det ser dumt ut att skriva 5xX, därför skriver man bara 5X
x som multiplikationstecknet används bara!! när siffror multipliceras som 5x5, så fort det används variabler tar man inget tecken alls, behövs inte heller

by the way, hur skulle du skriva 5x5 på datorn med en punkt? mitt tangentbord har inte en sådan

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
du missförstod mig, klart att det ser dumt ut att skriva 5xX, därför skriver man bara 5X
x som multiplikationstecknet används bara!! när siffror multipliceras som 5x5, så fort det används variabler tar man inget tecken alls, behövs inte heller

by the way, hur skulle du skriva 5x5 på datorn med en punkt? mitt tangentbord har inte en sådan

Jag tror 5*5 skulle vara det vanligaste sättet att skriva det, inte säker dock.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
Mediasäljare

haha gud vad drygt:P:O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
du missförstod mig, klart att det ser dumt ut att skriva 5xX, därför skriver man bara 5X
x som multiplikationstecknet används bara!! när siffror multipliceras som 5x5, så fort det används variabler tar man inget tecken alls, behövs inte heller

by the way, hur skulle du skriva 5x5 på datorn med en punkt? mitt tangentbord har inte en sådan

Javisst, det skrivs oftast på det sättet, men det är inte heller direkt fel att skriva ut det som "5 x x" (som ju blir ganska svårt att tyda om x-et också ska symbolisera ett multiplikationstecken).
Och jo, det finns flera tecken som man skulle kunna använda istället, som tex: ¤ * ·
Ps. En halvhög punkt skrivs genom att hålla inne Alt och knappa in: 0183.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd

haha alkolås Skit också!

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

skulle nog snarare behövas för sms, är väl ingen som skickar mail på fritiden

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk

Är väl bra för jobbrelaterat

Är väl kanon för jobbrelaterat, tänkt hur många som säker gjort tabben att skreva nåt mer eller Mindre kul till chefen ;=P

Visa signatur

/olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
men bara i en funktion med x t.ex y(x)=mx+n vilket kan i så fall skrivas som mxx+n vilket är lika med mx (quadrat)+n
just en multiplikation är väl det enda undantaget där man inte skriver x, man skriver faktist bara 5x och det är då 5 x X

just när man räknar med bokstaver använder man sig av inget tecken alls då 5h6y3b alltid! är lika med 5xHx6xYx3xB, onödigt mycket skrivande eller hur och matematikern gillar att förkorta

Öm, det finns ju alltid cross product om man vill ha en alternativ användning för "x".

Och att det finns en dot product också tyder ju på att Sverige inte är ensam om att använda "•".