Permalänk
Medlem

ett antal frågor angående processorer

Jag behöver lite hjälp, vi har ett skolprojekt i skolan om processorer och jag hittar inte så mycket info om just det vi ska skriva om, så jag undrar om ni skulle kunna hjälpa.

1. Bästa processorn nu/imorron (om någon ny processor kommer ut snart).
2. Vad skiljer server processorer från vanliga.
3. Skillnad på bärbar och stationär processor.
4. Om det finns några energisnåla processorer.
5. Varför har L1 och L2 cacheminnena inte mer minne.
6. Nämn 2 processor tillverkare förutom AMD och Intel.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du kan få alla svar till ditt arbete från www.amd.com och www.intel.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem

6. IBM och VIA
Men har du verkligen inte hittat något matnyttigt genom att söka här på SC och wikipedia? Eller är du för lat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

4. Klart det finns energisnåla processorer. T.ex Intel Atom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
6. IBM och VIA
Men har du verkligen inte hittat något matnyttigt genom att söka här på SC och wikipedia? Eller är du för lat?

Det ligger nog något i det, men jag är inte den bästa på att hitta info

Permalänk
Medlem

5. Cache-minne består oftast av SRAM som är mycket snabbt men tar upp många transistorer och mycket plats så det kostar naturligtvis mycket mer med mer cache. Sen hjälper det inte att ha hur mycket som helst heller. Cache är bara en nödlösning för att minnesbandbredden är för dålig.

1. Core i7?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

5: Dyrt och komplicerat med minne i Cpu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Har samma arbete som han, behöver feedback snälla kan ni inte ge några bra länkar eller nåt, tack
//Alex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DumSmurfen
Har samma arbete som han, behöver feedback snälla kan ni inte ge några bra länkar eller nåt, tack
//Alex

Du bad om det. Iofs bara om minne och cache.

http://lwn.net/Articles/250967/

http://lwn.net/Articles/252125/

http://lwn.net/Articles/253361/

Kan ju svara på några frågor till. Inte helt säker på det här så om jag har fel så får väl nån säga till.

2. Inte alltid nån skillnad om det gäller x86 alltså. T ex Opteron är ju samma sak som vanlig Athlon64. Skillnaden är mer Hypertransport länkar bara så att man kan använda den i moderkort med flera socklar. Sen brukar de ha stöd för buffrade minnen och minnen med felkorrigering. Det är likadant med Intels Xeon. Det är identiska som desktopvarianterna förutom kanske lite mer cache då. Det finns dock serverprocessorer av andra arkitekturer som Sun's Niagara eller vad de heter. De är helt och hållet riktade mot servrar.

3. Inte så stor skillnad där heller. Processorer i laptops har väl dock mer strömsparfunktioner och kör på lägre spänning. Det går ju iofs få vilken processor som helst strömsnål genom att klocka ner den och undervolta den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

tack m3tr0, ska inte glömma det någon mer ?

Permalänk
Avstängd

Metro, skulle inte vela kalla cache-minne för nödlösning, det är en prioriteringsfråga, jämf RAM-minne med HD.
RAM är mycket snabbare än en HD men dyrare, HD-lagring är billigare, men långsammare, de uppfyller båda olika behov, samtidigt som man håller kostnaderna på en rimlig nivå.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk

Om ni vill läsa mer om cache och sånt, sök på minneshierarki och kolla vad MBY har skrivit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattTratt
Metro, skulle inte vela kalla cache-minne för nödlösning, det är en prioriteringsfråga, jämf RAM-minne med HD.
RAM är mycket snabbare än en HD men dyrare, HD-lagring är billigare, men långsammare, de uppfyller båda olika behov, samtidigt som man håller kostnaderna på en rimlig nivå.

Jo, men tänkte bara på det faktum att om RAM-minnet skulle vara lika snabbt som cachen så skulle man ju inte behöva nån cache. Men nog gör cache-minne väldigt stor nytta. Och sen skulle nog RAM-minne aldrig kunna bli lika snabbt som L1-cachen även om det skulle vara gjort i samma teknik (SRAM oftast) eftersom större cache eller mer minne ger större fördröjningar. Kanske blev lite fel att säga nödlösning förresten...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

lite svar, inte för att göra arbetet åt er ;)

1. Bästa processorn idag; jag tog en från Intel och en från AMD. På Intels sida sida var det lätt, men AMDs var det ganska svårt. (Kan inte något göra om deras hemsida?). Dessa var de jag hittade, om ni hittar något bättre, säg gärna till :).
Intel: http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/processors...
Amd: http://products.amd.com/en-us/OpteronCPUDetail.aspx?id=446

2. ServerCPU contra DesktopCPU; http://forum.pcstats.com/showthread.php?t=40790
En serverprocessor ska hålla mkt längre, läs mer i foumet (länken)

3. Egenskaper för Bärbar CPU; En CPU till en bärbar dator ska vara så energisnål som möjligt för att förlänga batteritiden.

4. Energisnålaste: Idag så är det en Intel Atom processor, 065 watt, men har bara en hastighet på 800 MHz, vi är vana med 2 - 3 GHz... Perfekt för en bärbar dator som man bara använder för internet

5. Det har ni fått svar på och jag med

6. Det kan ni hitta själva :@

//Marcus Ingelborn

Permalänk

bara en liten tilläggs fråga här, har jag rätt om jag säger att Processorer kan bara svara på ja och nej frågor ? , tack, och en till fråga här är inte INTEL CORE 2 EXTREME bättre än den du nämnde
http://www.intel.com/products/processor/core2XE/index.htm
? eller har jag fel ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DumSmurfen
bara en liten tilläggs fråga här, har jag rätt om jag säger att Processorer kan bara svara på ja och nej frågor ? , tack, och en till fråga här är inte INTEL CORE 2 EXTREME bättre än den du nämnde
http://www.intel.com/products/processor/core2XE/index.htm
? eller har jag fel ?

fråga1; jo precis, de kan bara på eller av.

fråga2; jo, men det beror på vad man ska ha den till, den här är mkt bättre som en enskild enhet, men den som jag nämnde kan klara av att vara ihopkopplade med andra processorer (även samma sort) i totalt upp till 512 processorer och den klarar av att ha en petabyte i minne i datorn.

Och för er som inte vet vad en petabyte är så är det 1024 terrabyte, eller 1048576 gigabyte

Permalänk

du sa att det beror på vad man använder de till, till vad använder man din/''min'' processor till ?

Permalänk

Jag undrar var man kan få reda på hur många transistorer det är i respektive processor. Har kollat lite men det står bara hur snabba de är och så vidare. Någon som vet?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag undrar var man kan få reda på hur många transistorer det är i respektive processor. Har kollat lite men det står bara hur snabba de är och så vidare. Någon som vet?

Wikipedia?

Tror det är runt 400 miljoner transistorer i en Phenom iaf. Håller inte så bra koll annars (glömmer lätt).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag skulle använda min till en avancerad server och din till en avancerad desktop.

Permalänk

Det står verkligen ingen stans, inte ens på wikipedia. Ingen som kommer ihåg var de har läst en sådan siffra?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Processorer är idag uppbyggda av tiotals miljoner transistorer på en yta av ett par cm2

Permalänk

Jo, men tiotals miljoner var det ju för två år sedan också. Jag är ute efter en siffra och en källa.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Här finns uppgifterna du söker http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=337

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Mycket bra sida. Tack!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum