Mionix Saiph och Sidewinder X5

Permalänk
Hedersmedlem

som sagt för att det är snyggt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Kan bli en Saiph 1800.
Hur bra är macro funktionen?
Om jag gör ett macro för att använda t.ex f11 och f12 Hur stor delay är det före den byter till nästa?

Skulle vilja veta om den klarar att spamma CP potions i lineage2

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Lite taskigt att klanka ner på MS för att deras mus är stor. Jag tycker snarare dom ska få extrapoäng för att erbjuda en alternativ produkt. Jag misstänker att herr Ulltin har små händer eftersom jag oftast finner gejmermöss för små. Möss i min ägo är MX100 och Intellimouse 3.0 och ingen av dessa tycker jag är för stor, snarare för små men jag vet att många tycker dom är klumpiga. Vill passa på att tillägga att jag är imponerad av kvaliteten på min 4/5 år gamla Intellimouse. Jag har alldrig riktigt gillat den för jag tycker den är skramlig men det är imponernade att den fortfarande ser ut som ny efter såpass lång tid. Om Microsoft har samma kvalite på nyare möss så ska dom ha pluspoäng även för detta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Bra recension. Dock vill jag veta hur lång sladd varje mus har. Det kunde gott funnits med.

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett stödköp av 3200. Jag menar, man ska väl supporta svenska tillverkare?

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artist
Det blir nog ett stödköp av 3200. Jag menar, man ska väl supporta svenska tillverkare?

Hehe det funderar jag med på att göra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Satt och spelade Company of Heroes igår, tog mig en kvällsmacka samtidigt då liret drog ut på tiden, fick smör på tummen och det blev besvärligt som sjutton. Därför är jag intresserad av Saiph 3200, verkar stabilt med det tumgreppet i de kritiska lägena.

Min hangup är dock "Högt satt skrollhjul".

Sitter nu på en MX500 från stenåldern som jag trivs väldigt bra med. Undrar om den också räknas som "Högt satt skrollhjul"?

Någon som vet om något ställe där de har olika exemplar ute i butiken så man kan prova? Media Markt brukar vara bra på sådant men har inte sett någon Saiph där ännu. Jag bor tyvärr i Stockholm.

Tillägg: Har varit på Media Markt i Kungens Kurva. Massor med olika gamermöss men ingen Saiph.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Lite komiskt:

Nackdelar:

* Något hög som försämrar precisionen
* Högt satt skrollhjul

Saiph 3200 kostar cirka 500 kronor. Lägsta pris just nu: 449:-.

Nackdelar:

* Stor bakdel
* Relativt dyr

Microsoft Sidewinder X5 kostar cirka 500 kronor. Lägsta pris 420:-.

Borde inte Saiph vara "relativt dyr" isåfall när den kostar mer än ms musen? =P

Motiveringen är nog att Sidewinder X5 spelar i Saiph 1800's klass och därför anses som dyr, motsvarigheten till 3200 är vanliga Sidewinder som kostar ännu mer ?

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Säger bara G9. Där finns ingen värdig motståndare till denna fantastiska råtta.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Sitter på en Razer Diamondback från januari 2005. Funkar lika bra som när den var ny, förutom att scrollen ibland "scrollar upp". Irriterande för alla som använder den, men jag har ju vant mig och håller alltid in scrollen, vilket motverkar fenomenet.
Nästa mus lär ju ändå bli en Razer.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Säger bara G9. Där finns ingen värdig motståndare till denna fantastiska råtta.

Inga av dom sakerna jag testat från logitech har någonsin varit fantastiska,har mest strulat men då var det iofs ett tag sen jag testade dom:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

g5 funkar helt ok personligen gillar jag inte formen på G9 men det är som det mesta med möss, det handlar mycket om smak

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Säger bara Razer Deathadder, sitter perfekt i handen. Perfekt för folk som gillar att hålla musen "lite längre bak".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Bra recension. Dock vill jag veta hur lång sladd varje mus har. Det kunde gott funnits med.

Vi ber om ursäkt för att vi missade och meddelar att kabelllängden nu finns med i specifikationerna.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte varför de slösar dyrbara metaller som guld för guldpläterade kontakter för digital låg-bandbredd kommunikation.

Det kan ju omöjligt göra någon skillnad alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag förstår inte varför de slösar dyrbara metaller som guld för guldpläterade kontakter för digital låg-bandbredd kommunikation.

Det kan ju omöjligt göra någon skillnad alls.

Ingen som lyssnar på mig här För att det är snyggt har jag ju sagt

Nä om man ska va seriös, asså kostnaden för de milligram guld det handlar om i pläteringen är inte direkt något att snacka om.
Det är samma som men tex tele pluggar och andra audio kontakter. Det ser lyxigt ut ger en god kontakt och relativt slit tålig yta och det är allmänt känt att guld är ok ledare.

Att det i de flesta fallen hade gått i princip lika bra med vilken hyggligt ledande metall som helst spelar ingen större roll egentligen.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
g5 funkar helt ok personligen gillar jag inte formen på G9 men det är som det mesta med möss, det handlar mycket om smak

exakt håller med. köpte g9 men gav upp efter flera månader och gick tillbaka till min g5. helt klart lättare att greppa den musen och få mer precist aim i min åsikt

Permalänk

Jag köpte en Saiph 1800 igår kväll, har inte hunnit testa den nästan alls, bara kopplat in och använt den lite i Windows. Tycker om utformningen, musen ligger riktigt bra i handen, dock är den här modellen väldigt lätt (för en som är van vid en MX1000) och de vanliga musknapparna är också väldigt lätta att trycka ner.

Det kanske bara är en vanesak, men vid ett par tillfällen när jag snabbt skulle föra musen nedåt så resulterade det i att någon av musknapparna trycktes in.

Får helt klart testa den mer i lite snabba FPS-spel och se hur det fungerar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ja och hur fungerar den? har gått en vecka...

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Sötast

Fick min Saiph 3200 idag.... Sitter som en handske
Skönaste mus jag känt på länge, ersatte min Razer somethingsomething.

Permalänk

Köpte en Saiph 3200 idag!
Mycket skön mus måste jag säga. Har kört med en Intelli 3.0 ett långt tag nu och Saiphen blev något av ett impulsköp. Ett mycket bra sådant.
Hade 3.0:an för att den var stor och därför låg bra i min hand, just därför passar Saiphen bra osså.

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk

Bestämt mig för att köpa denna trevliga mus, men vet ej vilken. Är det värt de extra pengarna för 3200? Eller ska man "bara" köpa 1800?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Mionix möss ser väldigt vackra ut. Men priset. Har nyligen köpt en Microsoft 3.0 och är VÄLDIGT nöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Fluffster: Du missade att guld är mjukt och således så trycks kontaktytorna ihop bättre.

Mjo och det lär ju verkligen göra stor skillnad när guldet är typ 5 atomlager tjockt eller nått.

Att det slits bort fort är en klar nackdel, det passar mest fasta installationer.

Permalänk

Jag köpte Mionix Saiph 3200 och jag tycker den är skön med gummerad ovansida, snabb dpi-byten och så men det enda jag klagar lite på är att lillfingret&ringfingret kommer lite i klämm. Längs upp på höger musknapp sticker det ut lite mot höger och den pressar lite mot ringfingret.
Men lutar jag handflatan mot vänster sida så av tar det lite, så att lill&ringfingrarna inte når ända fram i skåran.

Som om jag vill flytta upp ringfingret till kanten på vänstra musknappen och ha lillfingret för hela höger-sidan.

Det hade kanske varit skönare om dom gjorde så att lillringfingers-skåran hade stuckit ut som en plattform som fingrarna kan vila sig på istället får en trång skåra inåt.

Men jag har en stor hand så det kanske är det?
Eller är den inga fler som tycker som jag??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torinocto
Jag köpte Mionix Saiph 3200 och jag tycker den är skön med gummerad ovansida, snabb dpi-byten och så men det enda jag klagar lite på är att lillfingret&ringfingret kommer lite i klämm. Längs upp på höger musknapp sticker det ut lite mot höger och den pressar lite mot ringfingret.
Men lutar jag handflatan mot vänster sida så av tar det lite, så att lill&ringfingrarna inte når ända fram i skåran.

Som om jag vill flytta upp ringfingret till kanten på vänstra musknappen och ha lillfingret för hela höger-sidan.

Det hade kanske varit skönare om dom gjorde så att lillringfingers-skåran hade stuckit ut som en plattform som fingrarna kan vila sig på istället får en trång skåra inåt.

Men jag har en stor hand så det kanske är det?
Eller är den inga fler som tycker som jag??

Jag upplever precis samma! fick min Mionix Saiph 3200 igår men är inte säskillt nöjd. visst, den glider ju rätt fint på musmatta och känns ok i handen men scrollen är väldigt sladdrig i sidled och känns som den suttit på en mus i 10 år redan... tummknapparna är också sladdriga och det känns väldigt b! Ska sälja den så fort det går och köpa mig en death adder igen!

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Inaktiv

Köpte 1800 för några dagar sedan och det är lungt bästa musen jag använt. Mycket snygg, ligger perfekt i handen och motståndet i knapparna är så bra att man inte behöver trycka hårt och inte trycker av misstag. Kan nästan tro att det är en luftkudde under musen, så låg friktion har den, för när jag stöter till den lite på min musmatta så åker den en decimeter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ayadew
Köpte 1800 för några dagar sedan och det är lungt bästa musen jag använt. Mycket snygg, ligger perfekt i handen och motståndet i knapparna är så bra att man inte behöver trycka hårt och inte trycker av misstag. Kan nästan tro att det är en luftkudde under musen, så låg friktion har den, för när jag stöter till den lite på min musmatta så åker den en decimeter

+1, äger också en, stört skön.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.