Steve Ballmer vägrar kännas vid "Vista Capable"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
är de bara jag som stör mej på att vista slukar ram minne?

Köp mer minne då!!!!!!!!

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem

Alla som provat Vista med en pc som har 512Mb ram minne bör förstå vad stämmningen handlar om. Om man skriver "Vista capable" så bör datorn funka med operativsystemet, och funka betyder i min värld inte bara att den ska starta utan den bör gå att använda också. Jag fick äran att "fixa" en laptop som "fungerade dåligt" är min svärfar. En Acer med celeron cpu och 512Mb ramminne och så klart Vista. Det är inte ett skämt den tog 30 minuter på sig att starta! Trodde det blev någon fel så jag installerade om den. Det hjälpte inte alls. Efter att ha monterat en extra 2GB sticka fungerade den iaf. Men man bör inte ha en 1.7Ghz celeron i en vista pc!
Det fuskas i många branscher som någon tidigare påpekade men man bör kunna ställa högre krav när det är produkter med så här stora värden.

Permalänk
Avstängd

Capable ja... Optimal nej

Case closed

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Capable ja... Optimal nej

Case closed

Men det handlar alltså om att skiten inte äns går att använda med datorerna. Mitt ex hade fått en ny billig dator med 512 mb ram och en celeron samt integrerat grafikkort som minst slukade 64 mb ram. Den var förinstallerad med vista. Dock så funkade det inte äns från fabrikstart. Efter ca 5-10 minuter så låste den sig i flera sekunder och startade sedan om sig.

Nu handlar det liksom om att datorerna inte äns kan köra operativsystemet stabilt, så ska det f*n inte behöva vara! Köper man någonting skall det fungera, så jag tycker stämningsansökan är väldigt bra!

Hoppas Windows7 inte slukar lika mycket ram och processor, mitt operativsystem behöver vara helt optimerat till prestanda för att kunna göra de tunga applikationer jag vill använda. Och nej det spelar ingen roll hur mycket jag uppdaterar hårdvaran, det blir högre fördröjning eftersom att systemet måste vara buggigt eller någonting eftersom att det drar så mycket.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
"HD ready" lappen garanterar inte heller att man ser 1080P...

Gud vilken diskussion...

Skulle det vara apple, skulle ingen diskussion ens uppstått.

Nej, Apple skulle aldrig sätta en ful klisterlapp på sina datorer, det är inte "high profile"

OnT:
Anger de ett skäl att uppgradera ska detta skäl klart stödjas av de datorer som uttryckligen är byggda för att klara av det nya OSet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Lite knasiga jämförelser en del gör mot spel. I spel kan du ju välja lägsta inställningarna och de flyter då helt "ok" i recomended.

En "vista capable" burk kan vara fullständigt omöjlig att jobba på så jämförelsen haltar..

Permalänk

Oh yes Ballmer, you're guilty as hell!

Jag tycker inte att det är något stort problem med de här klisterlapparna, problemet är snarare att kunden själv inte frågade om en mer utförlig beskrivning av vilket Vista operativsystem som kan installeras på datorn. Om det nu står "Vista Capable", vad betyder det? Det betyder att man kan installera Windows Vista på datorn. Vilken utgåva av Windows Vista är inte Vista?... alla är ju Vista!

Om man skulle explicit skriva "Vista Home Capable" eller motsvarande så skulle det kunna tolkas som att man inte kan installera Vista Basic eller Vista Ultimate på den datorn. Så det blir ännu mer missvisande märkning. Så min slutsats är att det är inget fel med märkningen "Vista Capable", felet finns i hur ologiskt och felaktigt vissa människor tänker.

Om det är Aero och 3D Flip man är intresserad av så hade det varit mer naturligt att kräva en speciell märkning för dessa - "Aero Capable", respektive "3D Flip Capable" - men man kan ju inte ha märkning för varenda j*vla funktion som finns! Jag tycker att det är upp till kunden att själv ta reda på såna där detaljer. Huvudsaken är att datorn kan köra Windows Vista, och står det då Vista Capable så är det bara att köpa den datorn och man kan vara säker på att man kan köra Vista på den.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Lite knasiga jämförelser en del gör mot spel. I spel kan du ju välja lägsta inställningarna och de flyter då helt "ok" i recomended.

En "vista capable" burk kan vara fullständigt omöjlig att jobba på så jämförelsen haltar..

Är burken omöjlig att jobba på håller jag med.
Jag menade att man inte fick tillgång till allt lullull, främst Aero pga. enkelt grafikkort.
Men självklart skall det gå att jobba på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det går inte att jobba vid dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
64 millibit RAM? Det tror jag när jag ser det.

Mvh Johan

Vad fan är en milibit?

megaBIT kanske du menar.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt när folk lämnar in en dator..

"Vista Business 32 bit var så segt, så jag satte i 8GB extra ram, men nu är den jättekonstig!"

-Så konstigt ditt praktarsel, ett 32bits operativsystem kan endast allokera sammanlagt 4GB minne. (tex 3GB ram + Grafikkortets minne)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Vad fan är en milibit?

megaBIT kanske du menar.

MB = Megabyte
Mb = Megabit
mb = Millibit
mB = Millibyte

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Proffsigt av VD:n att skylla på andra anställda....

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Lite knasiga jämförelser en del gör mot spel. I spel kan du ju välja lägsta inställningarna och de flyter då helt "ok" i recomended.

En "vista capable" burk kan vara fullständigt omöjlig att jobba på så jämförelsen haltar..

Definera "omöjlig"... Vissa definerar att ett spel är "omöjligt" att spela i 15 FPS med allt på lägsta. Vissa tycker det går helt okej. Beror helt på din definition av omöjligt. OM jag kan starta Word i Vista och skriva ett dokument så går det enligt min definition att jobba i Vista. Och det gör enligt mig en dator Vista capable.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
MB = Megabyte
Mb = Megabit
mb = Millibit
mB = Millibyte

Mvh Johan

Millibit?... en tusendels bit alltså?... kan man ens ha 1/1000 av en bit? Hur tänker du då?... en bit är den minsta enheten för datainformation, men samtidigt är en bit den minsta mängden - en bit kan antingen vara en etta (1) eller en nolla (0), den kan inte anta värden där emellan... så jag förstår inte alls vad du menar tyvärr =/ Decimalt är 1/1000 = 0,001 men 0,001 blir binärt 0. Jag är rädd för att du har fel där.

Men jag förstår att tanken var rätt, att lägga till ett litet m framför enhetsbeteckningen B ska tolkas som "milli byte". Men i praktiken existerar inget sånt, det är det som är problemet och det är därför som man aldrig kommer att hitta någon datafil t.ex. som är X mB (milli byte) eller Y mb (milli bit) stor.

Du kanske ville bara vara lite lustig och påpeka hur litet något är... jag vet inte hur du tänker eller vad du tänkte på, men i vilket fall som helst så finns det inget som heter "millibit" och "millibyte". Möjligen "mebibyte" (mega binary byte) men inte "millibyte".

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grynnan
Alltid lika roligt när folk lämnar in en dator..

"Vista Business 32 bit var så segt, så jag satte i 8GB extra ram, men nu är den jättekonstig!"

-Så konstigt ditt praktarsel, ett 32bits operativsystem kan endast allokera sammanlagt 4GB minne. (tex 3GB ram + Grafikkortets minne)

Jasså jobbar du i dator butik?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin