Permalänk
Medlem

Skärmstorlekar och "aspect ratios"

~aspect ratios (bildformat), uppdateringsfrekvenser, och paneler~

Grundinformation

Bildförhållande/aspect ratio
Sättet som man beskriver aspect ratios, eller bildförhållande som det heter på svenska, är t.ex. 16:9, eller 16:10 (aka 8:5). Detta innebär att om man t.ex. har en 16:9 skärm, så är den 1.77 gånger bredare än vad den är hög (16/9 = 1.77). Om man har en kvadratisk yta skrivs det 1:1, eftersom sidorna är lika långa. På samma sätt hade man kunnat beskriva en rektangels yta som 2:1 om den hade varit dubbelt så bred som den var hög.

Varför har widescreen blivit standard?
16:9 formatet, som idag är standardformat på många TV-sändningar och har blivit standardformatet för datorskärmar, har funnits sen 1960-talet, men först för 3 år sen bestämde sig tillverkarna för att standardisera formatet för datorskärmar. Anledningarna är till stor del tekniska: tjockskärmar ersattes mer och mer av plattskärmar, och allt fler började använda datorer i världen, samtidigt som kraftfull grafik har blivit mer mainstream. Det kostar mer att tillverka en CRT-skärm, ju bredare dess bildrör görs. När det kommer till LCD (och plasma) handlar det dock om hur stor yta man har, och eftersom en bredare bild har en mindre yta blir den också billigare att tillverka!
Anledningen till att 16:9 och inte 16:10 har blivit standard har troligen till stor del med TV-sändningar och format att göra, då man har haft 16:9 som standard under en lång tid. Alltså är det dels för att de ville dela denna standarden, men också för att 16:9 är något mer ergonomisk att titta på än 16:10.

4:3 ger större skärmyta än 16:9 i samma skärmstorlek
Två skärmar som har samma diagonalstorlek, men olika aspect ratios, har olika skärmytor: 4:3 är alltid 6.8% större än 16:10 i samma diagonalstorlek, och en 16:9 är ännu mindre. Ju närmare man kommer en kvadratisk skärm (1:1), desto mer bildyta får man, men det är inte bekvämt att titta på. Alltså bytte man bort den lilla extra bildytan mot att få en bättre helhetsbild. Det är mycket bekvämare att vila ögonen på en bred bild än en som är hög.

Människors syn är anpassad för att se mest bra på bredden, inte på höjden. Därför är det t.ex. svårt för oss att avgöra avståndet till marken när man sticker ut huvudet genom ett fönster. Fåglar, som ju lever mycket i luften, är mycket bättre på detta, och deras system är mer anpassat för vertikalt seende. Alltså är det mest naturliga och bekväma för oss en bildyta som är något bredare än den är hög.

Standard 2012

16:10 började användas 2003 och blev för första gången vanligare än 4:3 år 2006, och fram till 2010 var 16:10 det mest populära valet, då 16:9 officiellt blev standarden för datorskärmar, laptops, samt notebooks. 4:3 har mer eller mindre upphört att tillverkas. Andra ovanliga modeller är 5:4, 14:5, samt 15:9.
Då priset är mer än acceptabelt idag (ca 2 000 kr) för en relativt bra skärm i 16:9/16:10, och att materialet som kommer ut (spel, filmer och annat material) är anpassat för widescreen, 16:9 specifikt, finns det ingen anledning att söka sig till skärmar med andra aspect ratios idag.

Dessutom har (bland datorskärmar) CRT ("tjockskärmar") blivit helt ersatta av LCD ("plattskärmar"). LCD har en ljuskälla, ett ljusrör som kallas CCFL, och på senare år har den blivit mer och mer ersatt av LEDs som ljuskälla. Det finns också en variant med båda bakljusen, där man bara har LED utmed kanterna av skärmen. Detta för att förhindra ljusblödning i kanterna, men samtidigt få ut fördelarna av CCFL.

Fördelarna med LED är många, bland annat:

  • sjunker elförbrukningen

  • skärmen kan göras tunnare

  • ljuset fördelas jämnare (mindre ljusblödning i kanterna)

  • mörkare svart, ljusare vitt, livligare färger

Det är viktigt att anmärka på några nackdelar också:

  • Färger är mindre naturtrogna

  • ibland syns detaljer mindre bra i mörka partier

Man kan alltså säga att en datorskärm år 2012 typiskt är en plattskärm med bildförhållandet 16:9 och med LED-skärmbelysning, även om CCFL nästan är lika vanlig

Lite om 16:9

Vanliga upplösningar är

  • 1280×720 (HD 720p)

  • 1366×768

  • 1600×900

  • 1920×1080 (full HD 1080p)

  • 2048x1152

  • 2560×1440

bildyta för 4:3 / 16:9 / 16:10 i cm, (höjd, bredd)

24"
36, 48 / 29.425, 52.3 / 31.75, 51

23"
34.5, 46 / 28.2, 50.125 / 30.475, 48,75

22"
33.3, 44.4 / 27, 48 / 30, 47.5

21"
31.5, 42/ 25.75, 45.75 / 27.75, 44.5

20"
30, 40 / 24.525, 43.575 /26.5, 42.5

19"
28.5, 38 / 23.275, 41.4 /25.25, 40.25

Ultra Widescreen

Ultra Widescreen syftar på när man har minst 3 skärmar bredvid varandra, och/eller har flera rader (på höjden) också. T.ex. 3 skärmar på bredden och 2 på höjden, för att få sammanlagt 6 skärmar.

AMD CrossFireX, Nvidia SLI
Beroende på vilken tillverkare man har på sitt grafikkort går man tillväga på olika sätt för att använda flera skärmar samtidigt. Med AMDs CrossFireX går det att använda fler än två olika skärmar, i olika storlekar och upplösningar. SLI klarar bara av två skärmar samtidigt. Undantaget är när Nvidia surround används, men då måste skärmarna ha samma upplösning för att det ska fungera.

Att spela med sån enorm bildyta är verkligen en speciell upplevelse, men det har flera nackdelar:

  • Priset/prestanda
    En bra skärm kostar minst 1 200 kr - 2 000 kr, så tre skärmar kommer upp i minst 3 600 kr + frakt, för att inte tala om priset för ett eller flera grafikkort som klarar av att driva skärmarna. Om man har ett modernt spel måste det ju renderas på alla skärmarna samtidigt. Eftersom spelet helst ska spelas i native-upplösning (native-upplösning är upplösningen som skärmen är gjord specifikt med tanke för. Andra upplösningar fungerar men ger inte lika bra bild), måste man då ofta sänka grafiken. Det är mycket enklare och billigare att köpa ett bra grafikkort och driva en skärm. Ultra Widescreen riktar sig alltså till de som vill ha en unik upplevelse, oavsett pris.

  • Aspect Ratio
    Ju bredare bilden blir, desto mer förvrängd blir den i kanterna. Den blir rundare och utdragen. Om man bara har en widescreen skärm syns det knappt, men ju bredare bilden blir, desto mer förvrängd måste den bli för att fungera i det allt bredare formatet. På senare tid har detta lösts med olika lösningar, eftersom uppställningen blir vanligare när bra skärmar sjunker i pris.

    Några exempel på förvrängningen och olika sorters uppställningar.

    Dold text
  • Andra uppenbara problem
    Förutom problem med plats, vikt, värme, elförbrukning, ljudnivå på grafikkort etc., måste man komma ihåg att ju fler saker man har, desto mer kan gå fel, och desto mer komplicerat blir det. Man måste ha viss kunskap om installation och felsökning när det kommer till multiskärm-setup.

    När man inte spelar kommer grafikkorten bara idla. De kommer värma upp datorn och korten för många tusenlappar kommer vara i idle under mer än halva sin livstid. Med andra ord skaffar man ett eller flera kraftfulla grafikkort för att orka driva flera skärmar samtidigt i spel. Det kan vara svårt för vissa att använda alla skärmar samtidigt om man inte har en fullskärmsapplikation, som ett spel eller en film, och därför kommer många fokusera på en skärm, medan resten bara väntar på att användas.
    Därför är det lättare att rättfärdiga en stor skärm.

Länkar

TV Calculator
Sätt upp 1-4 bilder på skärmar och ställ in skärmstorleken, aspect ratio, samt upplösningen.

Aspect Ratio & Dimension Calculator
Få fram information om antalet pixlar i olika upplösningar, och jämför olika skärmstorlekar, aspect ratios, och antalet pixlar.

Display Wars
Jämför bildytor av olika diagonalstorlekar och aspect ratios.

Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet Picard!

Kan f.ö säga måtten på en 22" skärm:
30 cm * 47.5 cm. [H/B]
Edit: Widescreen

Tror att det stämmer, mätte med en tumstock *Det låter inte hur orimligt som helst iaf.*

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

Något som borde vara med är denna länk där man direkt kan jämföra olika storlekar och aspektratio.

www.tvcalculator.com

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Re: Skärmstorlekar och "aspect ratios"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard På samma sätt hade man kunnat beskriva en rektangels yta som 2:1 om den hade varit dubbelt så hög som den var lång.

en Rektangel som förhåller sig till 2:1 är väl ändå dubbelt så bred som den är hög?

Bra skrivet i övrigt

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna! Alla har varit till hjälp! Uppdaterar nu...

Permalänk
Medlem

Btw, min 22" är widescreen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Btw, min 22" är widescreen.

Så vitt jag vet finns det bara 16:10 när det kommer till 22"...

Permalänk
Medlem

mm, kanske det

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Super bra tråd!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den decimala varianten är mer logisk och enklare för folk att förstå men finns gott om konstiga angivelser, till exempel diagonal storlek på skärmar och tvs i ställer för höjd och bredd.

Tänker mig att man går till en glasmästare "Hej, jag skulle behöva en 4 millimeter tjock, 63 tums 25:14 glasruta. Vadå, "fattar inte hur du ska skära"???!!".

Decimalt är mer logiskt, 16:10 borde vara 1.6 eller 1:1.6, 4:3 1.333 osv med det skulle antagligen inte anses lika intressant längre om det stod 52x32cm i stället för 24.
Kan gissa att folk och företag skulle förkorta till 52 wide etc om den typen av angivelse varit vanligast, skillnaden skulle väl vara att storleken faktiskt blir ett mått i stället för större än, mindre än etc för de flesta.

Skärm och tv tillverkare/försäljare var nog rätt glada att de vant folk vid diagonalmåttet när de ville börja sälja 'widescreen' så deras storlekssiffra drog i väg lite helt "gratis".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Jag tycker den decimala varianten är mer logisk och enklare för folk att förstå men finns gott om konstiga angivelser, till exempel diagonal storlek på skärmar och tvs i ställer för höjd och bredd.

Tänker mig att man går till en glasmästare "Hej, jag skulle behöva en 4 millimeter tjock, 63 tums 25:14 glasruta. Vadå, "fattar inte hur du ska skära"???!!".

Decimalt är mer logiskt, 16:10 borde vara 1.6 eller 1:1.6, 4:3 1.333 osv med det skulle antagligen inte anses lika intressant längre om det stod 52x32cm i stället för 24.
Kan gissa att folk och företag skulle förkorta till 52 wide etc om den typen av angivelse varit vanligast, skillnaden skulle väl vara att storleken faktiskt blir ett mått i stället för större än, mindre än etc för de flesta.

Skärm och tv tillverkare/försäljare var nog rätt glada att de vant folk vid diagonalmåttet när de ville börja sälja 'widescreen' så deras storlekssiffra drog i väg lite helt "gratis".

Du har en poäng, tror jag. Så vitt som jag förstått det från Wikipedia så används diagonalstorleksmåttet för att beskriva hur stor skärmen är så att man förhoppningsvis kan se det framför sig lättare. Problemet är att ju närmare skärmen är till att vara kvadratisk, desto större bildyta får man, även om det är samma längd (diagonalt). Det handlar väl om vad som är standarder. För 22" wide skärmar förväntas ALLA skärmar ha samma mått, då de är 22" och 16:10. Om man kan måttet på en kan man det på alla. Då blir 22" genast mycket enklare att använda. Med andra ord behöver inte skärmens storlek stå som höjd x bredd, utan det räcker med att det står bland informationen om skärmen. Om man behöver kolla upp det kan man ofta göra det för att, som sagt, sen veta exakt hur stora ALLA skärmarna i den storleken är. Det är otänkbart att man för datorer skulle pumpa ut t.ex. 22" och 24" widescreenskärmar i olika aspect ratios. Det skulle vara totalt virrvarr av storlekar, och spelen hade inte haft en chans att anpassa sig, för att inte tala om hur filmer ska se ut i fullskärm.

För att sammanfatta det som står ovan: eftersom det finns en standard för vilka mått en datorskärm får ha i bildytan behövs inte bildytans dimensioner skrivas ut lika tydligt, så att säga.

Visst utnyttjar man begrepp som "widescreen" för att sälja mer, men det är något man får offra. Dessutom drabbar det inte de som tar sin tid och lär sig lite om ämnet innan de springer och beställer en skärm för några tusenlappar. Decimalmått däremot... nja, de ville väl förkorta så mycket som möjligt, och att skriva 1:1,6 kan väl ses som förvirrande för konsumenter. Igen, en fråga om standarder. Men inom företagen och lite mer officiella sammanhang är jag säker på att decimalmått används. Har sett det på Wiki också.

Permalänk
Medlem

Poängen med decimal borde vara dels att folk kan förstå vad det betyder lättare, till exempel att deras tv är 1,778 gånger bredare än hög och deras datormonitor är 1,6 gånger bredare än den är hög, och dels att ett högre nummer betyder bredare.
Egentligen samma logik med höjd och bredd. Det var intressant att någon tänkt att det skulle vara enklare med ett diagonalt mått för att lättare förstå verkliga storleken.
Om det nu är sant så tror jag resonemanget fick motsatt effekt. Känns som den vanligaste skärmfrågan jag får är "hur stor är en 19/22/24 etc wide", jag sa att en 24 är runt 60cm till en tjej för ett tag sen och svaret blev typ -men om man jämför med en normal 19? Brukar säga att en 22 wide är ungefär like hög som en 19LCD hehe, det brukar fungera.

Hur som helst, sånt här är som språk, man kan tycka saker men det går inte att ändra.

Tänkte skriva lite om bildvinklar osv vilket borde passa bra i en tråd om aspect ratio men har dåligt med tid så får återkomma.
Kul ämne i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Uppdaterad... kom gärna med synpunkter på vad ni vill se här, och hur posten kan utvecklas för att t.ex. se bättre ut, om ni vill ha fler bilder etc.

Kommer lägga till information om paneler och uppdateringsfrekvenser och 3D i framtiden.