Apple varnar för defekta Nvidia-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Apple varnar för defekta Nvidia-kretsar

Under juli månad gick Nvidia ut med uppgifter om att vissa av deras kretsar till bärbara datorer var defekta. Apple varnar nu för att även användare av Macbook Pro-datorer kan vara drabbade.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, om detta stämmer

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det var ju synd, någon verkar hamna i skiten och denna någon verkar vara Nvidia...

Just att Apple, vars själva försäljning baseras mycket på Apples egna gör ju att detta slag måste vara hårdare än för tex hp. Det tycker jag iaf.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Har Nvidia någonstans på sin hemsida påpekat att 8600M GT ÄR defekt? Alltså detta har ju Apple själv kommit fram genom statestik.
Har själv nämligen råkat ut för att grafikkortet varit fel i min Vostro med det kortet.

Detta slår hårt mot alla tillverkare, specielt apple som ska ha som image att tillverka stabila och hållbara produkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt värre. Hade ju satt mitt hop till att Apple skulle vänta och fixa Ati Mobility 4800-serien

Permalänk
Medlem

Gick ju riktigt bra för nvidia från sep-mars förra året men sen har det bara gått utför. Hoppas de slutar ändra namn och kanske börja fixa nya bra och kontrollerade kort. Själv tycker jag att 8800GT/GTS är riktigt bra kort och pålitliga/klockbara.

MVH humper

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan få sin burk med 8600GS fixad/bytt eller inte..

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

En sak undrar jag är G94 drabbat av detta fel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tycker det slarvas en hel del med kretsarna nu för tiden.. ja har haft 3 st defekta 8800GT , så ja köpte ett 7900GS istället!

Permalänk
Medlem

Slarvar man med packningen så...
Får hoppas att detta elände tar slut snart för Nvidias egen del.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon där ute måste ha lagt en förbannelse över NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Tycker det slarvas en hel del med kretsarna nu för tiden.. ja har haft 3 st defekta 8800GT , så ja köpte ett 7900GS istället!

Anntar at du snackar stationära kort nu. Och i så fall msåte du ha gjort nåt fel, haft dåligt nätag eller liknande eller bara jävla otur. Äger själv 2st 8800GTS 512Mb som står på 24/7 i SLI och ett 9800GTX och farsan har ett 9800GTX som är köpt precis vid releasen typ. Sedan har jag et 8600GT också som vart med ett tag nu.

haft minst ett nvidia kort ur varge serie sedan GeForce PRO och aldrig haft ett defekt kort. Å det är några kort vid det här laget.

Må hända att mobil kretsarna har problem men troligen pga dålig kylning. Sedan tycker jag i viss mån tillverkarna av laptops testar för dåligt och har för låga toleranser.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Anntar at du snackar stationära kort nu. Och i så fall msåte du ha gjort nåt fel, haft dåligt nätag eller liknande eller bara jävla otur. Äger själv 2st 8800GTS 512Mb som står på 24/7 i SLI och ett 9800GTX och farsan har ett 9800GTX som är köpt precis vid releasen typ. Sedan har jag et 8600GT också som vart med ett tag nu.

haft minst ett nvidia kort ur varge serie sedan GeForce PRO och aldrig haft ett defekt kort. Å det är några kort vid det här laget.

Må hända att mobil kretsarna har problem men troligen pga dålig kylning. Sedan tycker jag i viss mån tillverkarna av laptops testar för dåligt och har för låga toleranser.

Finns problem med dom också men inte lika farligt, det handlar fortfarande om värme problemet som deras kretsar har.

I en bärbar är värmen riktigt stort problem

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

finns inte 4000-serien för mobil grafik? man kan ju tycka det vara dumt att köra med det näst bästa...

mängder av defekta grafikkort bekräftades under mobila 8000-serien sedan tidigare.
Apple, ett företag som bygger på trygghet, de borde ju känt till problemet kan man ju tycka.

Men då andra sidan har jag aldrig ägt en apple produkt, kommer antagligen aldrig göra det heller. Vilket innebär att jag inte berörs av detta...

Så varför skrev jag ett inlägg?
har också tråkigt antagligen :/

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
finns inte 4000-serien för mobil grafik?

det är påväg

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Anntar at du snackar stationära kort nu. Och i så fall msåte du ha gjort nåt fel, haft dåligt nätag eller liknande eller bara jävla otur. Äger själv 2st 8800GTS 512Mb som står på 24/7 i SLI och ett 9800GTX och farsan har ett 9800GTX som är köpt precis vid releasen typ. Sedan har jag et 8600GT också som vart med ett tag nu.

haft minst ett nvidia kort ur varge serie sedan GeForce PRO och aldrig haft ett defekt kort. Å det är några kort vid det här laget.

Må hända att mobil kretsarna har problem men troligen pga dålig kylning. Sedan tycker jag i viss mån tillverkarna av laptops testar för dåligt och har för låga toleranser.

Man är väl inte dum i huvvet och köper en bärbar. som har nvidia G-krets.
Har inte ALLA fattat att nvidia suger med 8xxx i laptop.
Det handlar ju inte om skicklighet utan snålhet, strul med kisel plattorna vad jag förstått.
PS.
Idag äger ati, imorgon äger nvidia! (hur skulle marknaden annars se ut?)

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Ser mer och mer som talar för att The Inquirer har haft rätt i sina artiklar ang Nvidia. Så hur var det nu ljuger och hittar Charlie på allt som rör Nvidia?;)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Gick ju riktigt bra för nvidia från sep-mars förra året men sen har det bara gått utför. Hoppas de slutar ändra namn och kanske börja fixa nya bra och kontrollerade kort. Själv tycker jag att 8800GT/GTS är riktigt bra kort och pålitliga/klockbara.

MVH humper

Skulle inte jag vilja påstå, jag har aldrig haft så mycket problem med ostabilitet och krascher med mitt 8800GT som med något annat kort. Även med mitt 8600m GT jag hade i min zepto hade jag diverse plötsliga grafikfel, utan överhettning eller att nätagget inte kan leverera. Troligen har du fått ett av de bra korten, tur att du bara kan prata för dig själv! 8*** från nvidia är högt presterande, men skräp. Och 9*** är ju bara nya etiketter på 8*** korten så samma sak är ju där. Hoppas för guds skull att... nej just det. 1** och 2** serien från nvidia har samma problem, eftersom de ytterliggare en gång döper om korten.

ATI går att lita på idag iaf.

Permalänk
Medlem

Undrar om Apple är medvetna om att detta klassas som ett ursprungligt fel. Detta i sin tur innebär att deras generösa "garanti" om 2 år inte kommer pga att Steve är så snäll... utan för att det står i svensk lag. I resten av EU innebär det 3 år enligt lag. Att Apple har kortare än 2 års garanti vilket framgår av artikeln är f.ö. jävligt pinsamt och säger ganska mycket om produkten.

Förhoppningsvis så vet Apple om ovanstående och slipper få ännu flera garantiåtaganden och eventuella stämningar från EU på sig. För det vore ju inte så kul för ett företag som redan vinstvarnat.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

ATI går att lita på idag iaf.

Ähh kan man ? dags att vakna upp och inse att nästan alla företag som finns har mörka sidor.

Ta tex mitsubishi som höll tyst om ett fel på deras bilar i ett antal år, nice va ? så att kunna lita 100% på ATI? hehehehe nänä

Shit happens med saker å ting, så är det

Från det ena till det andra, det verkar som om AMD/ATI boysen gillar att hacka ner på Intel/Nvidia medans Intel/Nvidia boysen inte alls klagar på motståndarna lika mkt...åldersfråga ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Från det ena till det andra, det verkar som om AMD/ATI boysen gillar att hacka ner på Intel/Nvidia medans Intel/Nvidia boysen inte alls klagar på motståndarna lika mkt...åldersfråga ?

Handlar snarare om att just nu finns det inte så mycket att hacka på AMD om... men så fort vinden vänder. Då kommer det vara tyst i dagens högljudda läger, och vice versa.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft

Ta tex mitsubishi som höll tyst om ett fel på deras bilar i ett antal år, nice va ? så att kunna lita 100% på ATI? hehehehe nänä

Shit happens med saker å ting, så är det

Då var vi där igen, att jämföra bilar och datorkomponenter... Inte så ofta nån går in på ett bilforum och försöker imponera på samma sätt?

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Då var vi där igen, att jämföra bilar och datorkomponenter... Inte så ofta nån går in på ett bilforum och försöker imponera på samma sätt?

Biljämförelserna är suveräna i sammanhanget så tracka inte dem...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Ähh kan man ? dags att vakna upp och inse att nästan alla företag som finns har mörka sidor.

Ta tex mitsubishi som höll tyst om ett fel på deras bilar i ett antal år, nice va ? så att kunna lita 100% på ATI? hehehehe nänä

Shit happens med saker å ting, så är det

Från det ena till det andra, det verkar som om AMD/ATI boysen gillar att hacka ner på Intel/Nvidia medans Intel/Nvidia boysen inte alls klagar på motståndarna lika mkt...åldersfråga ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Handlar snarare om att just nu finns det inte så mycket att hacka på AMD om... men så fort vinden vänder. Då kommer det vara tyst i dagens högljudda läger, och vice versa.

Åjo jag har mina åsikter om ATI och AMD också, och inga vackra sådana, vänta bara tills det kommer en sådan nyhet så får ni se. Ett problem jag ser med ATI kort etc är att nästan alla har referenskylaren, MEN ati/amd överskattar sina egna produkter och har som standard en för liten kylare på enslotskylarna och alldeles för högljudda och ineffektiva tvåslotskylare. Och utan kylning som håller går inte kortet bra. Därför föredrar jag Gainward's kort där de har satt sina egna bra kylningar på korten. Men referenskylarna är alltid för små imho. Och med AMD har jag så många negativa åsikter om så att jag inte skulle kunna skriva alla här. Samma om intel, AMD, nvidia och ATI. Dock så köper jag alltid AMD av en principsak, AMD behöver mer kunder. Och ATI behöver mer marknadsandelar.

Jag kan hacka på allt.

Permalänk
Medlem

Samtliga 65nm chip är ju defekta och det syns bäst på moblia chip då de blir varmare. Vad är det då som är problemet med nvidias chip? Jo det är lödningarna till chippet som är av undermålig kvalité för att spara pengar vilket gör tillsammans med RoHS-tenn att det är lätt för lödningarna att lossna vid höga temps

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Samtliga 65nm chip är ju defekta och det syns bäst på moblia chip då de blir varmare. Vad är det då som är problemet med nvidias chip? Jo det är lödningarna till chippet som är av undermålig kvalité för att spara pengar vilket gör tillsammans med RoHS-tenn att det är lätt för lödningarna att lossna vid höga temps

Så det är det de menar med packning? Är det typ när de sätter ihop själva chippet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Ta tex mitsubishi som höll tyst om ett fel på deras bilar i ett antal år, nice va ? så att kunna lita 100% på ATI? hehehehe nänä

Kostar det mindre att ta hand om felen/stämningar/whatever än att dra tillbaka produkten gör man ju gärna det...

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Ser mer och mer som talar för att The Inquirer har haft rätt i sina artiklar ang Nvidia. Så hur var det nu ljuger och hittar Charlie på allt som rör Nvidia?;)

Idioten påstod att alla chip i hela nVidias GPU linje är defekta. Det finna inga belägg för detta. Inte heller sägs det inte hur utsprid problem med bärbar chip är. nVidia har gått ut med att det är en väldigt begränsat och det har inte kunnat motbevisas. Tror man på vad Charlie och The inq skriver så kan man lika gärna tro på sagan om Snövit och de sju dvärgarna.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Verkar vara "The never ending story" med fel på Nvidias Gpuer/kort numera..
Kanske enklare att rapportera när de lyckas göra något som håller ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Verkar vara "The never ending story" med fel på Nvidias Gpuer/kort numera..
Kanske enklare att rapportera när de lyckas göra något som håller ?

Då blir det allt för få nyheter, och med andra ord färre läsare dagligen. Man måste ju tänka taktiskt:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.