Nya Geforce GTX nästa månad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Om man har pengarna är inte alltid priset den avgörande faktorn. Men nu är det ju även så att 2x4870x2= 4GPU och 3x280gtx=3GPU så det är det ju bara uppenbart att 280gtx är ett bättre kort.

Bättre kort != bättre GPU.

280GTX må ha en bättre GPU, men tittar man på testerna så ser man ju att 4870 X2 är ett bättre kort.

Jag kan verkligen inte förstå människor som "försvarar" nVidia med att 280GTX är bättre än 4870 X2 bara för att det sitter två processorer på det senare. Vad spelar det för roll? INGEN, förutom i vissa, mycket sällsynta, situationer där multikortslösningar används. Men, i praktiken, hur ofta är det någon sitter på Tri-SLI eller Crossfire-X?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Trollet Charlie kör rysk roulette varje gång när har för sina propagerande skit artiklar. Idioten gick ut med att G80 skulle inte vara shaderbaserad utan någon hybrid in i den sista. Sedan är Fuad från samma genpool som Charlie dock mer sparsam på BS.

Det där har jag inget minne av men hur som helst så är han knappast den ende som har fel från gång till gång, det gäller samtliga personer som skriver om rykten. Jag håller med att gillar att kasta skit på nVidia men säger bara att man inte bör bortse från allt han skriver bara för att det är han. Men man skall ta det med en extra stor nypa salt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
AMD överaskade inte alls med R700. Det vad snarare väntat efter 2 år av förbättringar av den halvföda fiasko R600. Och det var på jävla tiden att AMD kom med ett vettigt kort som HD4xxx.

Lägg av, det var ingen som på allvar trodde att R770 skulle hamna så nära GT200 i prestanda månaderna innan releasen. nVidia har ju själva officiellt gått ut och sagt att det blev överaskade och att de underskattade RV770. Vilket även prisbilden då korten släpptes tydligt visade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Så GDDr5 och 256 Mbit snabbare än 512mbit och gddr3 ?? Trodde det var likvärdigt.

De är likvärdiga, men GDDR5 med 256bit buss är att föredra framför GDDR3 med 512bit buss, då det drar mindre ström och är billigare.

Permalänk
Medlem

när får vi se GDDR5 mer 512mbit buss?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

nVidia < ATi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
nah... Tri way SLI GTX 280 spöar 4870 X2 CF

http://www.youtube.com/watch?v=qXz39uGjZdg

tja innan 2 st 4870 X2 eller 3 st Gtx 280 pressas in på ett grafikkort ser jag inte vad det har för betydelse för kraftigaste kort.

Det ligger heller inte så mycket prestige i 3 way eller quad system. Alla vet att bägge presterar röv så det är liksom inget att skryta med för nån av dom. På sätt och vis är det bättre om folk inte vet om hur uselt de presterar för då kanske fler skulle vara korkade nog att köpa ett.

Tillverknings processen av grafikkort är otroligt viktig. Det är här Ati chockerade med riktigt bra effektivitet och prestanda nivåer. Tekniken i ett kort är lättare att lista ut än hur långt man kan pressa den under tillverkningen. Nvidia misslyckades totalt med tillverkningen och Gtx260 ligger nära ingen vinst alls. 4870 skulle kunna säljas till 2/3 kanske 1/2 av dagens pris och fortfarande dra in pengar. Monsterkort.

Frågan är hur mycket av nvidia som blir kvar egentligen efter detta. Finanskrisen skulle slagit hårt mot dom båda men nu finns det risk att den nästan krossar nvidia.

Själv tycker jag att både Amd och Nvidia är fulla av skit, så jag bryr mig inte om nån av dom men det måste vara minst två såd et finns konkurrens. Nvidia är iofs mer underhållande med helt världsfrånvarande uttalanden, som om dom rökt en joint och greppat micken.

Var just på macken och köpte snus, folköl och en ryamatta. Den var på extrapris, yeah! Kändes lite bissart.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Skaffade nyss en ny dator med 4850, kan inte påstå att jag är jätte impad direkt. inget extremt lyft från mitt gamla GF9600GT. Kortet är varmare än helvetet och drivrutinerna gillar jag inte. Tror nog jag föredrar nvidia, särskilt den HDMi lösning mitt 9600 kort hade samt att jag saknar mina forceware drivrutiner.

Produktionsproblem och annat drabbas de flesta tillverkare vid en tidpunkt eller annan, men att hoppas att de försvinner från marknaden som vissa verkar vilja är inte så genomtänkt, den med bäst produkt vinner och konkurrens är bra för oss konsumenter. Men måste nog ändå säga att jag fortfarande har större förtroende för nvidia än för ati. Man vinner inte ett krig bara för man råkar vinna ett slag. Nvidia känns betydligt mer drivande än ATi.

minns succen med 8800GT, och alla stående ovationer detta fick när det dök upp för drygt ett år sedan, men folk glömmer snabbt .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Ganska intressant.
Dock så vill jag fortfarande att NVIDIA skall få ut sina 180.? drivrutiner så att man kan börja blanda grafikkort. Då kan till och med ett GTX 270 vara ett intressant kort att utöka min grafikprestanda med tillsammans med mitt nuvarande GTX 260.

WOOT. Blanda grafikkort_?

Visa signatur

tihihihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frok3n
WOOT. Blanda grafikkort_?

Tror han menar att man kan köra SLI med två olika modeller, 260+280 t.ex.
På samma sätt som det funkar med CrossfireX med t.ex. 4850 och 4870

Permalänk
Medlem

Så den nya GTX 260 "Core 216" sloppas? Blir att sälja detta kort och uppgardera till GTX 270 direkt när det finns att beställa isf.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Tror han menar att man kan köra SLI med två olika modeller, 260+280 t.ex.
På samma sätt som det funkar med CrossfireX med t.ex. 4850 och 4870

funkar det att köra eyy 260 gtx med ett 260 gtx core 216????

Visa signatur

Forta Datorer!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frok3n
WOOT. Blanda grafikkort_?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Tror han menar att man kan köra SLI med två olika modeller, 260+280 t.ex.
På samma sätt som det funkar med CrossfireX med t.ex. 4850 och 4870

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriot84
funkar det att köra eyy 260 gtx med ett 260 gtx core 216????

Hittade en recension som gick ut på att få igång PhysX med blandade grafikkort. Som en bonus så verka SLI med blandade grafikkort fungera. Har lagt upp en tråd angående detta: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80742...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Hittade en recension som gick ut på att få igång PhysX med blandade grafikkort. Som en bonus så verka SLI med blandade grafikkort fungera. Har lagt upp en tråd angående detta: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80742...

men är det att blanda grafikkort när man kör med ett 260gtx core 216 och ett vanligt 260 gtx??

mvh Robert

Visa signatur

Forta Datorer!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriot84
men är det att blanda grafikkort när man kör med ett 260gtx core 216 och ett vanligt 260 gtx??

mvh Robert

Både ja och nej tror jag. Tänker du blanda in fysik effekter via grafikkorten så kommer de funka alldeles utmärkt. De gör att de borde fungera även utan. Men jag ser ingen anlednig till varför man inte vill ha PhysX.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Både ja och nej tror jag. Tänker du blanda in fysik effekter via grafikkorten så kommer de funka alldeles utmärkt. De gör att de borde fungera även utan. Men jag ser ingen anlednig till varför man inte vill ha PhysX.

okej jo det har jag tänkt att göra kör ju med physx nu. men hur blir prestandan då?

mvh Robert

Visa signatur

Forta Datorer!

Permalänk
Avstängd

Se recensionen som jag länkar till i min tråd så får du en bild på de.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Då får det bli dubbla 290 XXX (om möjligt, annars vanliga 290) samt ett XFX 790i som uppgradering! Osäker på 790i, men grafikkorten skall jag ha!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

faen ska du ha 2 st nya gtx till ? ^^

Permalänk
Medlem

Inte två till, jag struntar i att köpa 280.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

minns succen med 8800GT, och alla stående ovationer detta fick när det dök upp för drygt ett år sedan, men folk glömmer snabbt .

jo exakt jag har fortfarande mitt. nvidia borde inte ha speciellt mycket bekymmer efter att ha sån framgång tidigare. klart att dom får steppa up nu dock för att återta marknaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Yeah, ge oss en GX2 med GTX-chippet i, YES! Inte en dag för tidigt.
Det blir en ny foldingkung också, hehe..

Knappast. Vore inte R700-serien vara den självklara foldingkungen med 800 streamprocessorer? Visst är Nvidias snabbare men färre, men det räcker inte.