EU vill ha utbytbara batterier

Permalänk
Medlem

Hade en bärbar dator som hade exakt som macen inbyggt batteri.
Datorn var väldigt vacker efter att batteriet fick kortis i sig och innehållet från batteriet rann ut och fyllde upp hela datorn.

Hade datorn haft löstagbart batteri, så hade batteriet varit skyddat på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Jaha... och hur batterierna som är integrerade i enheterna i nuläget sippra ut i naturen är oklart?... eller?... om man kastar batteriet eller hela enheten rätt ut i naturen ger ingen skillnad! Har jag fel kanske? Om man kan ta loss batteriet från enheten eller inte kommer inte att göra någon skillnad på miljöaspekten. Miljömedvetenadet ligger vid tanken, inte vid apparaten. Den som inte tänker ett skvatt på miljön kommer att fortsätta att avlägsna sina tekniska produkter i naturen istället för att återvinna dem på återvinningscentraler och stationer. Jag har svårt att se hur det kommer att göra någon skillnad om man enkelt kan komma åt batteriet eller inte. Oavsett hur produkten är konstruerad - man antingen är, eller så är man inte miljömedveten.

Vad ska man göra då med batteriet när man har avlägsnat det från enheten? Ska man återvinna det och köpa ett nytt? Då stimulerar man ju bara produktionen av nya batterier och den totala mängden batterier som finns i omloppet. Varför göra det när man kan återanvända ett batteri om man gör det uppladdningsbart?...

En hel iPod eller iPhone eller Macbook Air innehåller dessutom mer skadliga ämnen än batteriet ensamt som finns i den. Så varför flytta fokus till själva batteriet när man kan tänka på produkten i sin helhet ur ett miljöperspektiv?

Men jag tycker nog ändå att det är bra om man enkelt kan byta ett batteri utan att behöva bryta upp hela produkten för att komma åt det, hur hade det annars sett ut med våra mobiltelefoner? Går det inte att byta batteri på en iPhone lika enkelt som på en Nokia? Det är då första gången jag hör det, och det är helt från vettet!

Men som sagt, jag är för förslaget att man ska enkelt kunna byta batteri utan några kirurgiska ingrepp i produkten. Men sedan vill jag hellre se en återanvändning av samma uppladdningsbara batterier snarare än ett massivt utbyte av gamla, och jag vill se en standardisering av batterierna. Det ska gå lika enkelt att flytta ett batteri från en iPhone t.ex. och sätta det i en Nokia som att flytta batterier från en fjärrkontroll till en annan fjärrkontroll som oftast använder vanliga alkaliska batterier.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Vad har EU med hur tillverkarna designar sina produkter?

exakt! Vill man ha en produkt med utbytbart batteri köper man väl en sån! Jävla översittare :@

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
exakt! Vill man ha en produkt med utbytbart batteri köper man väl en sån! Jävla översittare :@

Handlar inte bara om "vad man vill ha". Detta ska ju bland annat göra återvinningen enklare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har nog med avfallshanteringen att göra också - när de får in elprylar till miljöstationerna är det bra om man kan plocka bort batterierna enkelt istället för att behöva lossa 19 skruvar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
tacka vet jag välgörenhetsorganisationer som Microsoft och Ica, det är goa killar det.

Bill gates har startat världens största välgörenhetsfond....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag vill att mobiltelefoner ska kunnas laddas via USB porten.
Jag vill att alla mobiltelefoner ska kunna använda samma standardladdare, och laddare säljas separat, så att man slipper få ny laddare varje gång man köper en mobil och sen funkar den bara på den telefonen.

Alla Motorola från typ 2006/2007 (när kom den tunna serien som blev så jävla populär?) har en USB-port som används för att ladda med. Självklart finns det ju en vanlig laddare (via eluttag) som man kan använda för att ladda (via USB-porten). Att det dessutom är en standard USB-port är helt underbart, finns alltid en sån kabel hos folk om man behöver ladda. (=

Det att alla borde använda samma laddare håller jag verkligen med om, skulle vara så sjukt mycket bättre... fast då skulle ju inte företagen kunna tjäna lika mycket pengar.

Har förövrigt för mig att jag läste nånstans att de stora mobilföretagen har kommit överens om att använde samma standard på USB-portarna...men är inte helt säker på det.

Topic: Tycker det är jävligt bra det här, nått bra kan tydligen komma från EU.
Och att det estetiska blir lidande? Bullshit, har en Creative Zen Vision W och den har löstagbart batteri, skitsnygg ändå. (: Förstår inte varför inte andra tillverkare skulle kunna lyckas med det här.
Men visst, vissa problem kan det ju bli med tex Ipod Shuffle.

Permalänk
Medlem

Svar till artikel

MUAHAHAHAHAHApple!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Öppna en mac airbook är en barnlek jämfört med att öppna en iphone 2g, det gör jag aldrig om igen, då bakstycket är skruvlöst och sitter förbannat jäkla hårt och risken att få märken i aluminiumet och stålramen är mycket stor + att skalet inte alls sitter lika bra vid återmontering.

Permalänk
Medlem

Ja det är skönt att EU gör något rätt åt oss konsumenter.

Jag finner inget att försvara med att ha ett svårbytt batteri som sedan
service ställen kan ta hutlöst betalt för ett batteri byte skulle gärna
se en standard på batterierna typ "Deutsche Industrie Norm" eller liknande

Sen kan jag hålla med om att skruvar "ser" fult ut men det ger oftast en mer
stabil konstruktion, hur många gånger har man inte råkat ut för att "ihop klipsade" konstruktioner faller isär som ett kort hus tex vid ett mindre tapp i backen ihopskruvade chassien går att göra snygga de med tex att batteri luckan döljer skruvarna osv.

Så inte en dag försent av EU bara för Apple att bita i det sura EU äpplet

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jaha... och hur batterierna som är integrerade i enheterna i nuläget sippra ut i naturen är oklart?... eller?... om man kastar batteriet eller hela enheten rätt ut i naturen ger ingen skillnad! Har jag fel kanske? Om man kan ta loss batteriet från enheten eller inte kommer inte att göra någon skillnad på miljöaspekten. Miljömedvetenadet ligger vid tanken, inte vid apparaten. Den som inte tänker ett skvatt på miljön kommer att fortsätta att avlägsna sina tekniska produkter i naturen istället för att återvinna dem på återvinningscentraler och stationer. Jag har svårt att se hur det kommer att göra någon skillnad om man enkelt kan komma åt batteriet eller inte. Oavsett hur produkten är konstruerad - man antingen är, eller så är man inte miljömedveten.

Skillnaden är att om man enkelt kan ta bort batteriet, så kan man separera det från övrigt elektronikskrot. Även om man inte nu själv orkar göra det, så kan ju det göras enklare på återvinningscentralen.

[QUOTE]
Vad ska man göra då med batteriet när man har avlägsnat det från enheten? Ska man återvinna det och köpa ett nytt? Då stimulerar man ju bara produktionen av nya batterier och den totala mängden batterier som finns i omloppet. Varför göra det när man kan återanvända ett batteri om man gör det uppladdningsbart?...
[/QUOTE]

Naturligtvis skall man slänga det borttagna batteriet i batteriåtervinningen. Jag trodde dessutom att du redan fattat att vi pratar om uppladdningsbara batterier. Dessa är inte evighetsprodukter, utan försämras eller går sönder med tiden och måste bytas.
Alternativet är att slänga hela produkten när batteriet tar slut...tycker du att det låter miljövänligare? Vad är miljövänligast, att man slänger hela produkten inklusive batteri och köper nytt, eller att man enbart byter ut batteriet?

[QUOTE]
En hel iPod eller iPhone eller Macbook Air innehåller dessutom mer skadliga ämnen än batteriet ensamt som finns i den. Så varför flytta fokus till själva batteriet när man kan tänka på produkten i sin helhet ur ett miljöperspektiv?
[/QUOTE]
Som jag säger ovan, om man gör det omöjligt att byta batteri så måste man byta hela produkten, istället för enbart batteriet. Dessutom blir det svårare för återvinningen att separera batteriet.
Att man gör det enklare att byta batteri innebär inte att man skiter i övriga aspekter av produktens miljöpåverkan. Men produkten som helhet kan väl knappast bli sämre ur miljösynpunkt om det är lättare att avlägsna batteriet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

jag föredrar såklart löstagbara batterier, men om nån tillverkare vill göra det så är det upp till dem, men jag köper inte produkten.

så därmed vill jag ha sagt om det inte är för miljöaspekterna så ska eu ta och skita i det.

sen så går det inte ladda all abatterier via usb, mitt batteri kräver 700 mah

Permalänk
Medlem

Men för femtielfte gången. Det är miljöaspekter, och sådant har EU med att göra. På återvinningsstationen ska det vara lätt att separera sakerna. Å andra sidan skulle man ju kunna låta företagen betala pengar efter hur svårt det är att återvinna. Då skulle iPhone kosta 1000 kr mer...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Alla dessa patenter är där i namn av säkerhet

På vilket sätt får du det till patent?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jaha... och hur batterierna som är integrerade i enheterna i nuläget sippra ut i naturen är oklart?... eller?... om man kastar batteriet eller hela enheten rätt ut i naturen ger ingen skillnad! Har jag fel kanske? Om man kan ta loss batteriet från enheten eller inte kommer inte att göra någon skillnad på miljöaspekten. Miljömedvetenadet ligger vid tanken, inte vid apparaten. Den som inte tänker ett skvatt på miljön kommer att fortsätta att avlägsna sina tekniska produkter i naturen istället för att återvinna dem på återvinningscentraler och stationer.

Inte helt sant, du måste möjliggöra för dom som har tanken att kunna återvinna. Låt mig ställa en fråga, om du skulle återvinna i iphone, skulle du lägga den i batterilådan eller elektroniklådan? Förstår du resonemanget?

Du har även aspekten att folk oftast köper nya prylar istället för att byta batteriet eftersom det kostar en bra slant extra för att få det utbytt utan att garrantin går förlorad.

Citat:

Jag har svårt att se hur det kommer att göra någon skillnad om man enkelt kan komma åt batteriet eller inte. Oavsett hur produkten är konstruerad - man antingen är, eller så är man inte miljömedveten.

Jag misstänker att du inte vill se någon skillnad.

Citat:

Vad ska man göra då med batteriet när man har avlägsnat det från enheten? Ska man återvinna det och köpa ett nytt? Då stimulerar man ju bara produktionen av nya batterier och den totala mängden batterier som finns i omloppet. Varför göra det när man kan återanvända ett batteri om man gör det uppladdningsbart?...

Va? Nu snurrar du bra mycket. Vi pratar om uppladdningsbara batterier som är slut, inte engångsbatterier. Mängden batterier kommer inte öka utan förmodligen vara det samma, däremot kommer mängden elektronikskrot minska.

Citat:

En hel iPod eller iPhone eller Macbook Air innehåller dessutom mer skadliga ämnen än batteriet ensamt som finns i den.

Fel.

Citat:

Så varför flytta fokus till själva batteriet när man kan tänka på produkten i sin helhet ur ett miljöperspektiv?

Det är nog det du missar, det är miljöperspektivet i helhet som det fokuseras på. Dvs, kan folk byta batterier själva så köper dom ett nytt batteri istället för en helt ny pryl.

Citat:

Går det inte att byta batteri på en iPhone lika enkelt som på en Nokia? Det är då första gången jag hör det, och det är helt från vettet!

Någon börjar fatta.

Citat:

Men som sagt, jag är för förslaget att man ska enkelt kunna byta batteri utan några kirurgiska ingrepp i produkten. Men sedan vill jag hellre se en återanvändning av samma uppladdningsbara batterier snarare än ett massivt utbyte av gamla

Batteriet återanvänds i ganska liten skala, material i batterierna återanvänds dock. Förutsatt att batteriet inte lämnas i en pryl och kastas i elavfall.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
min touch diamond har utbytbart batteri och är betydligt snyggare än iphone..

mmm, då är vi två.

Jag ser inte varför det är ett problem att designa så att man kan byta batterierna. Det är ju ganska lätt hänt att man laddar sönder sina inbyggda batterier och vad ska man göra då om man tycker att telefonen eller mp3-spelaren är bra i övrigt? Slänga den eller?

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Fyfan för EU.

Permalänk

Låter som ett bra förslag tycker jag!
Satt och svor när min JoS dog för nått år sedan, batteriet stendött.
Inbyggt specialbatteri...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
Det inte ladda all abatterier via usb, mitt batteri kräver 700 mah

mAh är milliAmpereTimmar, vilket inte ska förväxlas med milliAmpere.
Så ditt batteri går att ladda via USB. (500mA*1.4h = 700mAh)

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Det är tragiskt att EU ska behövas för att tvinga företagen till något som är sunt förnuft.

Apple har förpestat hela mp3-spelar-marknaden med mp3-spelare som man inte kan byta batterier på. Sen verkar de inte hålla länge nog för batteriet ska ta slut, men de drabbar ju alla oss andra som vårdar våra apparater eller köper lite bättre prylar.

Finns nog inte en pryl med obytbart batteri som gått sönder innan batteriet gjort prylen obrukbar. Och designmässigt spelar det ingen roll, av alla produkter med obytbart batteri kan jag inte komma på någon där det inte finns snyggare fasst med utbytbart batteri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
angående apple, vad som inte nämns i swecs nyhet, o som står på andra sidor, är att apple kan komma runt det genom att erbjuda gratis batteribyte. bör väll i alla fall noteras.

En underbar idé. Istället för att betala x kr för bytet så betalar man x kr överpris på batteriet...

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan, vad klassas som utbytbart?

Macbook Air t.ex har ju inbyggt batteri men om jag förstått saken rätt är det inte särskilt svårt att byta. Några skruvar bara. Nu vet jag inte om Apple själva säljer batteriet som reservdel, men det finns väl inget som hindrar nån från att köpa ett batteri på eBay och byta själv. Men det är klart, det går ju inte att ha med sig flera batterier och byta på tåget eller flyget för att kunna fortsätta jobba.

Jag har inget emot inbyggt batteri i min ipod för världen går inte under pga det. Jag är inte beroende av den. iPhone däremot är ju en telefon, och då blir det genast lite allvarligare. Den skulle gärna få ha utbytbart batteri, antingen på vanligt vis eller genom att lossa några skruvar så en normalhändig person med skruvmejsel kan göra det. Jag ser inget behov av en batterilucka.

Om man tvunget vill kunna ladda sin iPhone när man är ute och springer och livebloggar eller vad det nu är den urbana högteknologiska 3G-uppkopplade människan gör dagarna i ända kan man ju köpa ett bärbart batteripaket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag har inget emot inbyggt batteri i min ipod för världen går inte under pga det. Jag är inte beroende av den. iPhone däremot är ju en telefon, och då blir det genast lite allvarligare.

Jag håller med dig fullt. Men samtidigt känns det oehört löjligt att inte kunna byta batteri när det egentligen är så lätt gjort. OK att världen inte går under, men att kunna byta batteri smidigt på en lång resa eller när batteriet dött kanske är värt 30 kr?

(jämfört med att inte kunna byta batteri när du vill och sen när du väl blir tvingad till det (när batteriet är dött) så får du lämna in prylen och vänta på att någon annan ska göra det åt dig)

Permalänk
Medlem

Otroligt korkat! Varför inte lösa det riktiga problemet? Dom borde ta pengar och investera i att tillverka miljövänligare batterier.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

MacBook Air, 19 skruvar för batteriet ?

"Inte så svårt bara några skruvar" ?

Det är ju mer skruvar än för att byta batteri i en bil !!!

Helt sjukt då det är en laptop = något man använder med batteri ofta = batteriet tar slut = man måste byta.

Fast den kanske inte håller för några års vardagsbruk utan att rackla ihop så då är det väl inget problem..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
MacBook Air, 19 skruvar för batteriet ?

"Inte så svårt bara några skruvar" ?

Det är ju mer skruvar än för att byta batteri i en bil !!!

Helt sjukt då det är en laptop = något man använder med batteri ofta = batteriet tar slut = man måste byta.

Fast den kanske inte håller för några års vardagsbruk utan att rackla ihop så då är det väl inget problem..

Du kan knappast jämföra en utav dom tunnaste bärbara datorerna någonsin med en stor bil.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

EU nästlar sig allt djupare ner i folk vardagsliv, och vill ha regler och bestämmelser kring just precis allt. Ska vi fortsätta och standardisera tills det enbart finns en, EU-godkänd, produkt i varje segment? Jag menar, det borde ju vara det allra bästa, då finns det ju mycket enklare och vi får gott om billiga reservdelar och slipper hålla på med konkurrens och sånt där kapitalistiskt skräp! Eller?

Om marknaden vill ha utbytbara batterier i sina varor kommer företagen att tvingas erbjuda varor som möter de kraven för att överleva. I dagsläget ser det ut som om att visa människor vill ha utbytbara batterier, andra inte. Varför ta bort bestämmanderätten från marknaden, dvs konsumenterna, och sätta den i händerna på någon EU-byråkrat?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
EU nästlar sig allt djupare ner i folk vardagsliv, och vill ha regler och bestämmelser kring just precis allt. Ska vi fortsätta och standardisera tills det enbart finns en, EU-godkänd, produkt i varje segment? Jag menar, det borde ju vara det allra bästa, då finns det ju mycket enklare och vi får gott om billiga reservdelar och slipper hålla på med konkurrens och sånt där kapitalistiskt skräp! Eller?

Om marknaden vill ha utbytbara batterier i sina varor kommer företagen att tvingas erbjuda varor som möter de kraven för att överleva. I dagsläget ser det ut som om att visa människor vill ha utbytbara batterier, andra inte. Varför ta bort bestämmanderätten från marknaden, dvs konsumenterna, och sätta den i händerna på någon EU-byråkrat?

Men, för fjärde gången nu då! Det handlar inte om konsumenträtt, det handlar om miljöfrågor. Det ska vara lätt (för privatperson, företag och avfallshanterare) att plocka ut batterier. Med det resonemang som framläggs här av vissa kan du ju lika gärna dela in befolkningen i två grupper, de som vill betala bränsleskatt och de som inte vill...

Och nej, EU vill knappast ha en enda produkt i varje segment. Då skulle de ju knappast stoppa potentiellt konkurrenshämmande affärer såsom sammanslagningen av Volvo och Scania.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Men, för fjärde gången nu då! Det handlar inte om konsumenträtt, det handlar om miljöfrågor. Det ska vara lätt (för privatperson, företag och avfallshanterare) att plocka ut batterier. Med det resonemang som framläggs här av vissa kan du ju lika gärna dela in befolkningen i två grupper, de som vill betala bränsleskatt och de som inte vill...

Och nej, EU vill knappast ha en enda produkt i varje segment. Då skulle de ju knappast stoppa potentiellt konkurrenshämmande affärer såsom sammanslagningen av Volvo och Scania.

Så de vill ha samma produkt från flera olika företag? Frågan är varför en byråkrat ska bestämma vad som är "lätt". Vi har redan producentansvar, det är producenternas problem att ta hand om batterierna. Varför ska det då läggas ytterliggare krav på hur de sätter ihop apparaterna de sedan får plocka isär? Om de verkligen tycker om att leka med skruvar låt dem göra det, deras tid deras pengar. Det finns med andra ord redan idag väl fungerande system som kontrollerar detta, vad ska vi med ytterliggare ett till?

Konsumenträtt är rätt meningslöst utan producenträtt. Hur kul va det i Sovjet att välja mellan "Tandkräm" och ingenting tror du? Hur vettigt hade det varit med en konsumentrådgivare när det ändå inte fanns några alternativ?

Att försöka jämföra det med bensinskatt är rent ut sagt korkat. Möjligen skulle det kunna jämföras med regleringar för bensinstationer. Som f.ö just nu håller på att leda till att en stor del av sverige bensinmackar läggs ner. Ytterliggare en jämförelse är olika lagar och regleringar biltillverkare där de lett till att alla bilar i princip ser likadana ut och hur går det för alla stora bilföretag just nu?

Vad tror du händer med producenter om de regleras? Kommer de helt plötsligt börja bygga produkter som passar ännu bättre med konsumenternas önskemål eller kommer de tvingas bygga på vissa sätt?

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray

Om marknaden vill ha utbytbara batterier i sina varor kommer företagen att tvingas erbjuda varor som möter de kraven för att överleva. I dagsläget ser det ut som om att visa människor vill ha utbytbara batterier, andra inte. Varför ta bort bestämmanderätten från marknaden, dvs konsumenterna, och sätta den i händerna på någon EU-byråkrat?

¨

Därför att konsumenterna är urbota korkade. Oerhört tragiskt och riktigt tråkigt men det är ett faktum man ser bevis på varje dag. Med andra ord ett ruskigt dåligt argument, anser jag då.

Permalänk

Varför nämner ingen den största fördelen med enkelt utbytbara batterier. Nämligen att du kan ha med dig extra batterier. Mycket behändigt till kameror, laptops, mobiler etc. Vet inte hur många gånger jag har bytt batterier till min kamera i "fält" så att säga. Har ofta funderat på att köpa ett extra batteri till min laptop då det skulle vara väldigt smidigt att bara kunna stänga av den, byta batteri och fortsätta jobba när man inte har tillgång till eluttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
¨

Därför att konsumenterna är urbota korkade. Oerhört tragiskt och riktigt tråkigt men det är ett faktum man ser bevis på varje dag. Med andra ord ett ruskigt dåligt argument, anser jag då.

Så EU och andra styrande organ ska alltså agera förmyndare över dessa stackars ovetande konsumenter? Staten vet bäst, individen är för korkad för att förstå eller fatta egna beslut rörande så enkla saker som inköp av hemelektronik?

Du tycker inte att detta låter lite fascistiskt? För statlig kontroll av produktionen och konsumtionen låter enligt mig väldigt mycket som något man försökte sig på i ett land i öster, med katastrofala följder.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Så EU och andra styrande organ ska alltså agera förmyndare över dessa stackars ovetande konsumenter? Staten vet bäst, individen är för korkad för att förstå eller fatta egna beslut rörande så enkla saker som inköp av hemelektronik?

Du tycker inte att detta låter lite fascistiskt? För statlig kontroll av produktionen och konsumtionen låter enligt mig väldigt mycket som något man försökte sig på i ett land i öster, med katastrofala följder.

Måste man gå åt extremfallen?
För det är då imho närapå lika värdelöst längst ut på kanterna.