Entusiastlagring lovar 700 megabyte per sekund

Permalänk
Medlem

Köpte en 80gb modul för ~2 månader sen. De har skjutit upp på datumet för windows drivrutinen rätt hårt, samt booten.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Fan va härligt att köra OS på den, nästan så det faktiskt är värt pengarna!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Skulle inte denhär komma redan förra vintern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIffOPS
Fan va härligt att köra OS på den, nästan så det faktiskt är värt pengarna!

Håller med! Med den kommer det väl knappt märkas när Windows använder swappen. Samma bandbredd som PC-100 SDRAM faktiskt. Skönt att det händer lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Lite äldre tidig info med filmer - för den som inte har sett det tidigare.
http://www.tgdaily.com/content/view/34065/135/

Enligt uppgifter från Fusion, så blir storlekarna - 80GB - 160GB - 320GB - 640GB och 1.2TB.

Att utveckla ny teknik på ett nytt område tar tid och i början blir det dyrt för vanliga konsumenter - "Svenssons". Olika företag och försvaret är några av de tilltänka köparna i första hand. Men om något år, så kan det bli överkomliga priser för vanliga människor också när tekniken är mer mogen och tillverkning är igång i större skala. Det lovar gott för närstående framtid.

Mer allmän fakta.
http://www.fusionio.com/PDFs/Fusion%20specsheet_v16.pdf

EDIT.
VIDEO - Fusion-io says hard drives are the “new tape”, hints at a gaming card.
http://www.tgdaily.com/content/view/39231/135/

VIDEO – Hands-on with the Fusion-io SSD, 13 World of Warcraft windows in 36 seconds. http://www.tgdaily.com/content/view/39600/135/

/Saint25

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Håller med! Med den kommer det väl knappt märkas när Windows använder swappen. Samma bandbredd som PC-100 SDRAM faktiskt. Skönt att det händer lite.

http://torvalds-family.blogspot.com/2008/10/so-i-got-one-of-n...

Den är ju som sagt bra mycket långsammare än de i nyheten, också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Imponerande hög hastighet, men priset/gb skapar ett visst antiklimax.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen inte att märkas speciellt mycket med dagens OS som är optimerade för långsamma mekaniska diskar, visst burstcopy kommer vara trevligt men vi lär inte få ett blixtsnabbt OS med låg responstid.
Det är mycket pause och loop i windows koden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Det är mycket pause och loop i windows koden

Visserligen men ändå, "loopen" och "pausen" kommer självklart bli nedkortade, fast däri ligger nog flaskhalsen till BIOS för hur fort den kan läsa upp start sekvensen. Nu gissar jag bara för jag vet inte hur fort BIOS opererar.
Ni som vet kan rätta mig.

Även om jag är student och har fattigt med pengar kommer jag definitivt att köpa en sån här. för 6000kr. Någon gång i livet måste man passa på och ta "dumma"/absurda beslut, haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
http://torvalds-family.blogspot.com/2008/10/so-i-got-one-of-n...

Den är ju som sagt bra mycket långsammare än de i nyheten, också.

Tack för den länken, ett klick därifrån kom man nämligen hit:
http://valhenson.livejournal.com/25228.html

Permalänk

jag Hoppas för Sweclockers skull att detta är ett skämt. Jag har redan lagt en tråd om ioDrive innan, jag ser inte det som är nytt med just denna tråden...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Hmm.... borde det inte gå att använda en sånhär till photoshops cache, och få det att fungera som ett extra ram-minne? Det hade varit sweet! =P Hoppas ni förstår hur jag tänker

//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Hmm.... borde det inte gå att använda en sånhär till photoshops cache, och få det att fungera som ett extra ram-minne? Det hade varit sweet! =P Hoppas ni förstår hur jag tänker

//pscs3

Är det inte smidigare och lasta in 32GB minne direkt med vanliga stickor?
Har svårt o tänka mig att du klarar av att utnytja 32GB minne ens.

Häftig disk undra vad man får för prestandard på raid 0a

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

helt klart en pryl för inköpslistan...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
kul att så många vill ha denna...men i många fall ser jag inte behovet för ett flertal av er som har skrivt åvan då ni har andra flaskhalsar i era datorer som kommer dra ner på prestandan.

vad är det som gör att det flaskar? busshastigheten?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Lätt detta kommer jag köpa till min nästa Spel burk.. inget snack om saken!! äntligen så har lagringen kommit ikapp alla andra delar i hastighet!!

Så jäkla gött med lite ladd tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
jag Hoppas för Sweclockers skull att detta är ett skämt. Jag har redan lagt en tråd om ioDrive innan, jag ser inte det som är nytt med just denna tråden...

Det är först nu som de kommer med en konsument version baserad på mlc kretsar istället för slc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Dessa SSD visar väl sig helt värdelösa om de skulle krasha, det finns nog inte en suck av data att få ut ur en krashad sådan. Om det e en vanlig magnetisk hårddisk som krashar så kan ju åtminstone IBAS i Norge (= tjock plånbok, och en stor portion tålamod) plocka fram data ur en sådan, men jag tror det är helt kört att få ut nåt ur en ssd. Magnetisk lagring anses allmänt som säkrare. Men men det kan ju skilja sig från fall till fall. Strömspikar o likn är säkert förödanade för en SSD, medans en magnetisk disk brukar klara det, om nu inte åskan skulle slå ner rakt i min raptor-drive, kankse bränner bort mina plomber också .. hihi

PCI-Express - busshastigheten är också en flaskhals som man inte kan komma över oavsett hur fet RAID-konfiguration man har, eller hur snabba SSD man än kopplar in, dock är ju PCI-Express bussen mycket snabb och bör ju vara tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Vilken normal gamer/användare behöver någon större säkerhet för OS/Program?
So what om den skulle crasha? Installera om OS och programmen.

Lär ju inte ha sämre MTB än dagens mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FasterSvenne
Dessa SSD visar väl sig helt värdelösa om de skulle krasha, det finns nog inte en suck av data att få ut ur en krashad sådan. Om det e en vanlig magnetisk hårddisk som krashar så kan ju åtminstone IBAS i Norge (= tjock plånbok, och en stor portion tålamod) plocka fram data ur en sådan, men jag tror det är helt kört att få ut nåt ur en ssd. Magnetisk lagring anses allmänt som säkrare. Men men det kan ju skilja sig från fall till fall. Strömspikar o likn är säkert förödanade för en SSD, medans en magnetisk disk brukar klara det, om nu inte åskan skulle slå ner rakt i min raptor-drive, kankse bränner bort mina plomber också .. hihi

Många företag som arbetar med att återskapa data från hårddiskar gör detsamma med SSDs. Men visst, det stämmer antagligen att hårddiskar är bättre i den synpunkten, bl.a. pga. wear-level algoritmerna som försvårar återskapning av datan (särskilt eftersom de hålls hemliga).

Däremot så är även hårddiskar opålitliga och det finns absolut ingen anledning att inte köra med backup för sådant som man skulle anlita IBAS eller liknande för - oavsett om man kör SSD-diskar eller vanliga hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Viktiga grejer tar man backup på om man anser att de är såpass viktiga, om man inte tar backup får man faktiskt skylla sig själv. Sedan tror jag att de flesta skulle använda en 80GB ioDrive till sitt OS samt program, inte att lagra extremt viktiga filer på utan backup.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
....Däremot så är även hårddiskar opålitliga och det finns absolut ingen anledning att inte köra med backup för sådant som man skulle anlita IBAS eller liknande för - oavsett om man kör SSD-diskar eller vanliga hårddiskar.....

Att jag skriver om att det blir svårt att återskapa data ur en SSD-disk är för att det knappast överhuvudtaget nämns i de tekniska beskrivningarna av SSD-diskar, det tycker jag att det undanhålles användaren. Visst är man ett pucko om man har viktiga data på en sådan här disk, men dem som har sådana här diskar i en bärbar dator tex, kanske inte vanligtvis tänker på att ta backup dagligen, vilket man bör ju göra. USB-enheter är ju vanligtvsi rätt så långsamma att kopiera till, o blir mängden data mycken så kan det ta alldeles för lång tid.

Det är helt klart att dessa diskar passar allra bäst att bara ha swapfil, program och OS på och inget annat. Tyvärr är det så att de flesta mejl-program, tex Outlook Express och liknande sparar hela klabbet på systemdisken. Det går att konfigurera så att den sparar på annat ställe, men det känner väldigt få bland vanligt folk till hur man gör. Mejl-databasen i tex Outlook Express är känslig för krasher, och är svårt att återskapa.

Vanliga hårddiskar har den fördelen att data (filer) lagras konsekutivt, dvs i följd, vilket gör det lättare att återskapa, på en SSD är detta inte regel, utan data kan var spritt över hela disken, vilket gör processser som undelete och file recovery knepiga projekt. Att de har en NCQ på bara ett kommando åt gången verkar helt puckat, vilket gör att starvation kan uppstå, särslkilt som någon påpekade att om man flödar med skrivkommandon, vilket gör att ett väntande read-kommando får vänta alldeles för länge. Read-Write- Bufferten bör/måste klara 300 MB/sek (SATA-II) , och tillräcckligt kommando-djup, för att jobba effektivt. Om bufferten har en hastighet som är nära hastigheten för disken, dvs diskens sustained read / sustained write (=uthålllighet) kan det lätt uppstå situationer där bufferten storknar.

Storleken på bufferten har inte så stor betydelse i sammanhanget, i synnerhet inte på SSD-enheter, men snarare hastigheten, Klarar bufferten 300MB/sek innebär detta attt SATA-kontrollern slipper vänta på svars-kvittona från bufferten.

Helt klart tycker jag att det är spännande med dessa SSD-enheter, och typ 4 sådana i RAID bör kunna prestera mycket bra i typ en workstation-maskin.

En sak förefaller mkt intressant och det är hur dessa SSD-enheter beter sig vis strömavbrott och tex strömspikar. Jag vågar påstå att de är annu känsligare än vanliga hårddiskar, vilket kanske ställer extra krav på nätaggregat etc,...

I dagens datorer tycker jag mig se en avsevärd svaghet i och med att USB-kontrollerns 5V-lina inte har en privat enskild säkring. Om en kortslutning inträfffar på en USB-ports 5V lina , vilket är lätt hänt, så innebär det att med ett nättaggregat på typ 600-700W typ 30-40A ström kan rusa igenom, och i stort sett sumpa allt som finns i dess väg. Visserligen dyker datorn direkt, men skadan kan redan vara skedd. Jag råkade ut för detta rätt så nyligen, fast på en CD-ROM-Enhet som blev kortsluten på 12V-Linan, och hela ledningen från nätaggregatet rök. Tog ngra sekunder, men ledningen var förstörd. Fick öppna nätagg och börja löda om ledningarna. Fast nu funkar det OK igen.

Jag kommer dock själv att vänta med ett SSD-inköp, istället står det ett väntande inköp av några Velociraptor-diskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Trevlig liten pryl. Lite synd bara att den tar upp en PCIe plats, funkar om man ska ha en men tänkte man använda de som lagringsmedia blir det problem. Fast med tanke på priset så är nog inte detta ett så vidare stort problem.

Det är ju ändå bara PCIe x1 och man lär väl knappast köra mer än en sådan här. Det är ju väldigt få människor som i dagsläget ens kör mer än en raptor disk i samma system. Och i sådana hastigheter så lär man väl knappast ha särskilt stor nytta av RAID eller så.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det är ju ändå bara PCIe x1 och man lär väl knappast köra mer än en sådan här. Det är ju väldigt få människor som i dagsläget ens kör mer än en raptor disk i samma system. Och i sådana hastigheter så lär man väl knappast ha särskilt stor nytta av RAID eller så.

Som jag förstod specarna av detta kort så bör man stoppa det i minst en PCIe x4 för att kunna utnyttja dess hastigheter.
För mig blir det ett ATI x2 x870 eller liknande i ena slotten och ett exemplar av ioExtreme i den andra.... och kanske en fyrkärning prolle. Bör räcka ett tag
Visserligen så är det en förutsättning att de har fixat så man kan ha OS på den. Fixar de inte detta då är det inget för mig iaf.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightportier
Som jag förstod specarna av detta kort så bör man stoppa det i minst en PCIe x4 för att kunna utnyttja dess hastigheter.
För mig blir det ett ATI x2 x870 eller liknande i ena slotten och ett exemplar av ioExtreme i den andra.... och kanske en fyrkärning prolle. Bör räcka ett tag
Visserligen så är det en förutsättning att de har fixat så man kan ha OS på den. Fixar de inte detta då är det inget för mig iaf.

Du har helt rätt. Tänkte inte på att det finns x4 slottar också. Det är en sådan man måste ha till kortet men det tycker jag ändå är helt okej då man har fullängds portar till grafikkort och det mesta annat går att skaffa till antingen PCIe eller PCI.

Om det inte går att köra OS på den är det ju helt värdelöst. Det är ju accesstiden man vill åt

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

En "normalanvändare" kan ju av det höga priset förledas tro att SSD- enheten är säker mot data-förlust, vilket jag tycker är synd när teknik-webbsidor utmålar dessa enheter som något alldeles enastående.

Normalanvändaren kan bli lurad att tro att de är säkrare än en vanlig hårddisk, nat-vis i viss mån efsom de saknar rörliga delar.

Dock så håller jagmed om att om man kan sätta typ 4 -8 styck ssd koppplade till en SATA (PCI-Express x16) -kontroller, tex Adaptec så bör man få till en skithäftig raid-array som de flesta nog tycker räcker i prestanda.
Den korta accesstiden är naturligtvis oerhört värdefull, de som kanske läst på om serverkonfigurationer, minns kanske att man ofta väljer små och mycket snabba hårddiskar SAS elr SCSI.

Typ 32 GB, 74GB osv, med rotationshastigheter på cirka 15 000 rpm, Hitachi Ultrastar, Seagate Cheetah, somliga av dem har ungefärliga accesstider på under 3 ms, de väsnas rätt mycket o blir förstås varma, men de presterar bra särskilt ihop med bra raid-kontrollers.

Vill man ha ännu häftigare prestanda för man väl förlita sig på RAM-diskar, men då får man nat-vis ha fläskigt med minne i kärran. Tex skulle man kunna skriva en rutin, driver eller program som allokerar en virtuell hårddisk i RAM-Minnet, förstås måste man se till att innan datorn stängs av, den virtuella hårddisken skrivs ner på en vanlig drive innan man fimpar strömmen.

En databas-hanterare som måste vara mycket snabb tillämpar ofta sådan här teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FasterSvenne
Att jag skriver om att det blir svårt att återskapa data ur en SSD-disk är för att det knappast överhuvudtaget nämns i de tekniska beskrivningarna av SSD-diskar, det tycker jag att det undanhålles användaren. Visst är man ett pucko om man har viktiga data på en sådan här disk, men dem som har sådana här diskar i en bärbar dator tex, kanske inte vanligtvis tänker på att ta backup dagligen, vilket man bör ju göra. USB-enheter är ju vanligtvsi rätt så långsamma att kopiera till, o blir mängden data mycken så kan det ta alldeles för lång tid.

...

Vanliga hårddiskar har den fördelen att data (filer) lagras konsekutivt, dvs i följd, vilket gör det lättare att återskapa, på en SSD är detta inte regel, utan data kan var spritt över hela disken, vilket gör processser som undelete och file recovery knepiga projekt.

Det nämns väl heller inte i tekniska beskrivningar hur man öppnar en hårddisk och/eller byter kretskort osv.?

Undelete m.fl. bör väl inte ha något problem med att datan inte ligger i följd, det är inget som undelete ens märker av eftersom det är på disk-nivå, utåt sett ligger datan precis som på en vanlig disk - sen hur det är internt är en annan femma och helt irrelevant för sådana verktyg.

(eller har jag missat att wear-level algoritmerna är medvetna om filsystemet?)

Om kretskortet däremot går sönder så kan du inte, som du kan med en hårddisk, bata byta ut det - eftersom information om hur datan är placerad då går förlorad.

Du får det att låta som om det vore säkrare med en vanlig disk i en bärbar dator, nog för att det kanske är det men det är väldigt missvisande att kalla det säkert på något sätt. Jobbigt eller ej, kör man all mail och alla vikta filer på en bärbar utan backup så får man skylla sig själv.

Bara stöldrisken gör backup och om behov även kryptering ett krav. Sen att vanligt folk varken vet om risken eller hur man gör är väl inte direkt något argument för att välja hårddisk över SSD. Som att rekommendera en Volvo framför en Saab bara för att användaren eventuellt får för sig att det är bra at åka 200 KM/h in i en betongvägg. Du är körd i vilket fall...

Till SSDns fördel i det scenario du målar upp så dör en SSD ofta 'snyggare', och inte tvärdör på en gång (särskilt när vi pratar laptops) som en hårddisk kan göra - vilket innebär att felen kan upptäckas i tid och datan kan räddas.

Men visst, jag är klart skeptisk till SSDns pålitlighet i det långa loppet och särskilt när det blir mainstreamanpassat och budgetprodukterna kommer ut på marknaden.

Permalänk

Undelete och allt vad det heter brukar fungera på så vis att om det hittat det första klustret i en förlorad fil, den förutsätter att nästa kluster ligger i närmaste lediga kluster. På en SSD är accesstiden lika över hela disken, det finns alltså ingen anledning att "defragmentera" den som det finns hos en mekanisk magnetisk disk. På en magnetisk disk kommer en fill att skrivas i en följd av kluster ifall det finns plats, vilket gör det lätt för ett undelete program att finna hela filen och foga ihop den.

Efter en tids användning kommer en SSD att var kraftigt fragmenterad fastän det knappast lär märkas på accesstiden att ladda en fil. Dock kan det ju vara så att skrivning går något långsammare. Jag menar bara att chansen att en undelete-operation kommer att lyckas är möjligen mindre på en SSD jämfört med en magnetisk disk, därför att användaren normalt defragmenterar magnetsika diskar då och då, vilket gör att filers klusters skrivs i följd.

Ju längre undelete måste leta från det första klustret, desto fler blir de möjliga kombinationsmönsterna, och fler möjliga serie-kombinationer av kluster, vilket gör operationen möjligen till en av astronomiskt mått i tid räknat förutsatt att disken är stor.

Nej, det är väl klart att jag är överdrivet kriitisk till SSD, Jag tycker naturligtvis det är riktigt spännande ändå med dessa manicker, framförallt laddtiden, särskilt jämfört med en strömslukande raid me dyra diskar som väsnas mycket. Det är ju svårt att kritisera en manick som jag inte haft möjlighet att testa.

Att en SSD dör snyggt det vet jag inte, det räcker ju egentligen med att MFT-n kroknar ihop, men troligen tål den en hel del. Och en av fördelarna lär ju bli att den kan kallstartas ifall man glömt laptopen i bilen en svinkall natt, många diskar har pajat här i norra Sverige av den anledningen att ägaren startat laptopen fastän den varit extremt nedkyld

Om hårddisk-kryptering tycker jag följande:

1. Antag att hela hårddisken är krypterad med samma algoritm och typ samma nyckel över hela disken.
2. Antag att den som vill knäcka krypteringen känner till vilken algoritm som använts och nyckelns bitlängd.
3. Om ett vanligt operativsystem används på hårddisken, tex Windows XP, så finns det typ 3-4 GB med system och applikations-filer på den som samtliga har kända bitmönster.
4. Denna stora mängd kända bitmönster utgör en oerhörd svaghet i hela designen, genom att man kan baklänges deducera (räkna, eller pröva sig fram) till vilken nyckel som använts, därför att man kan ta reda på hur man får fram dessa kända bitmönster. - Det är som att hela kodboken ligger på samma ställe som där det viktiga ligger !!!

Sammanfattningsvis har designen ett iallafall teoretiskt sett svårt läge. Hur mycket data-resurser och cpu-tid som skulle krävas återstår väl att se om man skulle få de möjligheterna att köra en brute-force dekryptering på en autentisk krypterad system-drive, det är iaf möjligt att köra detta parallellelt på flera cpuer .... Windows XP är ju notorisk i att lämna skräp efter sig i form av tmp-filer, swap-fil, och hiber-fil, som samtliga är normalt okrypterade, och kan läsas i okrypterad form. Jag har själv plockat fram sådant ur okrypterade ssystem-hårddiskar som krashat och ägaren velat ha tillbaka dokument och delar av dokument.

Bara att läsa in hela hårddisken i raw-format, kluster för kluster, in till en stor fil på en större hårddisk, sedan söker man av filen efter redan i förväg kända text-strängar, på så vis kan man plocka ut det som är värdefullt, tidsödande -visstt, men får man bra betalt så är det ju okej.

OBS, att jag bara diskuterar detta teoretiskt, jag har själv inte gått på djupet om hårddisk-kryptering, men ser att det finns en svaghet i detta. Om den ska effektiviseras så kan ju den aktiva krypterings/dekrypterings-processen då och då skriva slumpmässiga data i lediga kluster, och kanske även räkna ut att sprida ut system-filer i flera icke-konsekutiva kluster (alltså fragmenterat).

Om system-filer och applikationsfiler med kända bitmönster skulle sparas i okrypterad form måste klustrena för dessa vara flaggade som okrypterade, -Vanligtvis är hårddisk-kryptering gjord som helt transparent för tex Windows XP, XPet fungerar precis som på en vanlig okrypterad pc, det enda som är ändrat i bakgrunden är läs-skriv-rutinerna, som läser-skriver mot hdn i krypterad form,alltså finns det en stor mängd med känt bitmönster i krypterad form på hdn.

En hårddisk-kryptering som skulle gå runt detta med den stora mängden kända bitmönster måste ha en mkt stor databas med info om dessa kända bitmönster, och antingen skriva dem med annan nyckel eller skriva dem i okrypterad form, i vilket fall så blir det klumpigt att designa, och förmodligen långsamt.

Att kryptera är ett komplext problem och inte alldeles självklart, intressant om fler ideer finns kring detta problem.

En ide som jag tycker vore intressant är att istället för att ha en nyckel-längd på 256 bitar tex, så kanman ha en nyckel-längd på 255 bitar, vilket skulle göra ett brute-force försök svårt pga att den dechiffrerande maskinen var tvungen att göra massvis med shift-operationer som tar hiskligt med cpu-tid.

ÄÄsch kom utanför ämnet igen så jag slutar här....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FasterSvenne
text

Tjae, jag defragmenterar i princip aldrig mina diskar som det är ändå

Ang. kryptering så har jag inte sett någon artikel eller något som visar på att krypterade systemdiskar skulle vara utsatta. Och truecrypt, bitlocker m.fl. lämnar inga okrypterade spår på disken. Undantaget är väl hibernate filen beroende på vilka drivrutiner man använder, bitlocker är väl den enda som kan garantera det eftersom det bara är MS som vet exakt hur det fungerar.
Om jag inte missat något nu då.

Sen snubblade jag precis över denna:
http://www.tbg.nu/LOS_beats_AES.pdf
Mer info om det fallet tas tacksamt emot:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och truecrypt, bitlocker m.fl. lämnar inga okrypterade spår på disken....

Det är så jag också förstår att dessa krypteringar fungerar. Dvs dekrypteringen, eller upplåsningen av volymen/volymerna sker redan vid boot-tillfället.

Enligt den beskrivning som finns på dessa krypteras precis allt utom bootloadern, om bootloadern förstås inte laddas in från tex ett usb-minne, eller litet minneskort tex.

Men just det faktum att allt krypteras, även systemfiler, tex explorer.exe, utgör en säkerhetsrisk, genom att alla windows systemfiler såsom dll-er, exe-s osv har ett redan känt bitmönster som kan jämföras med de bitmönster som finns på den krypterade disken. Eftersom volymen av kända bitmönster är så stor i ett normalt windows system, är risken rätt så stor att man kan genom brute-force-metoder klura ut vilken nyckel som använts. Dvs man i princip testar olika nycklar tills ett känt bitmönster från en känd systemfil dyker upp efter dekryptering. --- Förmodligen har man då lyckats knäcka fram informationen på driven. Truecrypt har ett motdrag emot detta geonom att ha upp till tre krypterade volymer på driven. Men det är ändå ingen garanti för att man ska lyckas dechiffrera driven.

Det är ju faktiskt en fördel med SSD-diskar eftersom de inte är känsliga för fragmentering, och en fragmenterad disk blir svårare att dechiffrera, eftersom en fils alla kluster då inte kommer i följd.

I vilket fall som helst måste man ha rejäla resurser för att genomföra en dechiffrering, och man lär behöva minst lika mycket ledigt RAM-minne i knäckar-maskinen för att ladda in hela drivens innehåll i RAM för att kunna tugga igenom all data någorlunda snabbt.

Kryptering kan inte göras på ett sådant sätt att det krypterade datat sprids ut alltför slumpmässigt på en hårddisk, därför att det sänker prestandan på disken, precis som att disken skullle vara kraftigt fragmenterad.

Hiber-filens innehåll är ju bara en minnesdump av hela RAM-minnet, och den ska bli krypterad precis innan den skrivs ner på disken, iaf verkar det tänkt så.....

Citat:

Sen snubblade jag precis över denna:
http://www.tbg.nu/LOS_beats_AES.pdf
Mer info om det fallet tas tacksamt emot:)

Känner inte närmare till detta, det var så länge sedan jag var på KTH, så jag haringen närmre koll vad som händer där. Iaf måste de förmodligen redan vetat om vilken krypteringsmetod/algoritm som använts.