Windows 7 ska inte irritera användare

Permalänk
Medlem

Kan ni ge något exempel utöver mina två punkter när ni får frågor från UAC?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Kan ni ge något exempel utöver mina två punkter när ni får frågor från UAC?

Nästan alla program som är lite seriösa numera gör ju små uppdateringar hela tiden och det gör att UAC ploppar upp.

För mig så kommer den varje gång WoW, WAR startar men det är mmorpgs så de uppdateras såklart ofta. Men samma händer med t.ex Photoshop med. Neh enklast vore om de lät oss godkänna vissa program permanent så man slipper se den så ofta.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Allvarligt talat, man stöter väl bara på UAC när man:
1) installerar program
2) uppdaterar vissa program

och hur ofta sker detta egentligen...?

Ofta. Bara en sån sak att det kommer upp när man högerklickar och väljer egenskaper på Den här datorn är ofta nog för mig.

Permalänk
Medlem

Man kan ju stänga av pop up rutorna och ändå använda UAC's andra funktioner. Finns något som heter TweakUAC tex. som gör det automatiskt

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Stängde av skiten det första jag gjorde....... bara irriterande.

Och hur kan du veta det om det första du gjorde var att stänga av det?

"jag har aldrig sett på porr men jag tycker inte om det"... mmhm

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Undrar just om MS kommer skippa NTFS i Windows 7. Någon som hört något om det?

Permalänk
Medlem

har tagit bort den funktionen med min Vlite Vista skiva och har inte råkat ut för några problem eller dylikt... så jävla irriterande va skiten så fort man ville göra nåt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

äntligen något vettigt från M$. det blir ju så att man bryr sig inte vad dessa varningar säger efter en viss tid, man bara klickar "continue" Och MS undrar varför vista har så dålig intryck...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whonz
De värsta är ju alla menyer kommer bli förbannat fula

Nää, det har inget med utseendet å göra med

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Problemet för Microsoft är ju att dom måste ta hänsyn till alla slags typer användare som finns. Här på forumet vet vi nog till 99,9% vad vi gör när vi fuskar runt i registry'n eller ändrar dll filer. Men vet tanten May-Britt ochså vad exakt sker när hon kollar e-post accounten och vill helst gärna klicka på den där färgglatta gif'en som visar att allt ska bli gratis när hon väl har reggat sig på den ominösa sidan hon blir länkade till ??
Jag personligen föredrar XP Pro och jag kommer stanna vid det ett bra tag till för jag vet vad jag gör. Microsoft försöker bara göra datorn idiotsäker genom att bygga in vissa säkerhetsinstanser som skrider in när du gör saker som KAN bli farliga. Att UAC'N inte blev speciellt lyckad det vi alla.
O andra sidan är Vista rätt krångligt vad det gäller säkerhetsinställningar för ungdomar. Jag försökte inställa accounten till en kompis dotter så att hon kan använda allt hon ska kunna. Jag behövde evigheter för alla inställningar och gjorde fel flera gånger med vissa grejer. Tex kunde hon helt plötsligt inte använda youtube längre trots att jag inte spärrade något som har med det och göra.
Nu vet jag inte om det var mitt fel eller om det är Microsoft som har gjort det för krångligt, men jag anser mig vara en ganska datorkunnig person som klarar av det mesta inom datorvärlden. Men jag tappade koll på alla optioner som fanns och bocka. Hur ska tanten May-Britt veta det då?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Tycker att UAC är i grunden en bra grej, även om det är irriterande för många.

Det bästa är att programutvecklare nu inte ger sina program adminrättigheter om de absolut inte behöver det. Under många år nu så har många spel osv kört med adminrättigheter, något som de absolut inte behöver göra.

Och när mer program är programmerade till att ta hänsyn till UAC, så kommer vi se mindre och mindre varningar. Men det är något som kommer ta lång tid, men ett drastiskt första steg var tvunget.

Permalänk
Medlem

Är ju i grund och botten samma sak som su och sudo i *nix och det har jag aldrig hört någon gnälla på? Jag tycker fördröjningen innan UAC rutan poppar upp är det enda negativa, snabbt ska det gå :P, skapar en barriär för taskig kod som jag gärna har.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

"MAKE IT IDIOT-PROOF AND SOMEONE WILL MAKE A BETTER IDIOT"

Med andra ord är det bortkastad tid att ens skapa UAC till Windows

Jag hade UAC påslagen förra gången jag hade Vista, problem efter problem fast jag hade den där idiotiska saken på.

Nu för andra gången jag försöker med vista så har jag den inte påslagen så har jag inga problem, otroligt nog så fungerar allt till och med.

Det enda jag har att klaga på är att vista tar så jäkla mycket plats på hårddisken, jag hittar absolut inget som tar så mycket plats

(18GB efter SP1 uppdatering)

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
är det inte dags för ms att släppa det här med windows, och göra någonting helt nytt från scratch?

Redan under utveckling. Det nya operativsystemet heter Microsoft "Midori" (midori betyder grön på japanska). Jag tror dem har lite miljötänk i dessa heta tider.

Inget kommer vara "windows"-kod längre även om koden till midori skrivs i windows (lite ironiskt), så ms-dos är historia när detta projekt blir klart. Det lär dock dröja innan man får se detta os inom en snar framtid. Tänk dig, allt måste tänkas om till att inte bli den kod man använde för windows, kärnan blir helt omskriven

Referens länk:
http://cio.idg.se/2.1782/1.181203

Permalänk
Medlem

Stäng av UAC, problem solved

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spoj4n
Stäng av UAC, problem solved

För de som inte är så kunniga då?
För de som startar .exe filer utan att tänka?

För de som vill ha skyddet så att inte någon ny bugg i internetläsaren drar igång nån trojan? Hur ska de göra? Klicka ja att man vill in i kontrollpanelen. Klicka ja för att man vill ändra bakgrundsbilden. Klicka ja för att kolla egenskaper på den här datorn. Klicka ja för att installera photoshop. Klicka ja för att installera ruskihack.exe. Klicka ja för att installera ".net". Klicka ja för att uppdatera photoshop.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moodilic
Det lär dock dröja innan man får se detta os inom en snar framtid.

Hoppas att du inte tar illa upp men den meningen blev verkligen en tankevurpa i tid. Midori, Midori, ja vem vet vad det kommer att bli, eller ens om det kommer att bli. Microsoft är trots sina enorma tillgångar en dinosaurie i behov av en överlevnadsstrategi, med bl a Google spyende ut kvävande aska. Helt klart är att post-Windows kommer att bli en nagelbitare för Microsoft; även jättar faller, med enda skillnaden att marken skakas hårdare.

För att spinna vidare på säkerhetsfrågan och UAC skulle den läckta informationen kring Midori, huruvida den nu är tillförlitlig och inte bara en mediaskapelse, innebära att Microsoft ställs inför än större säkerhetsutmaningar i och med den påstådda tillämpningen av SOA. Från min subjektiva synvinkel tycks Microsoft stå inför större utmaningar än konkurrerande system. Inte som propaganda men det är ju ändå intressant hur saker och ting faller ut:

- Linus Torvalds hade inget som helst intresse av multiprocessing eller något bortom hans egen lilla PC, men slutsumman blev att hans kärna hade ovanligt bra egenskaper inom multiprocessing och nätverkstillämpningar
- Microsoft hade en vision om "en PC för alla" och med tiden mer resurser i form av kapital än någon annan, men trots det har de hamnat i en teknisk återvändsgränd

Om Microsoft fortsatt kommer att ha en dominerande ställning vad gäller PC skulle jag personligen verkligen uppskatta de förändringar som Midora sägs innebära, som t ex förbättrad nätverkskommunikation. Något som länge förundrat mig är hur även små Microsoft nätverk kan låsa sig ifall något "oväntat" inträffar, typ en ny nätverkskrivare dyker upp med fel inställningar och saknade drivrutiner; en Microsoft server har en tendens att inte "ge sig" och släppa stänga ute enheten som är felkonfigurerad. Om jag förstått det rätt ska Midora lösa detta... ja återigen om nu informationen är tillförlitlig.

Hursom, helt off-topic, har tydligen Umeå universitet nu en av de snabbaste windowsklustrena som även tar sig in på TOP500 listan; bra gjort med tanke på att endast 1 % är rent Windowsbaserade. Skulle gissa att Universitetet kunde göra en ganska bra ekonomisk deal eftersom det handlar om betaversionen av HPC Server 2008.

Nä nu får jag sluta. Nu ser nu hur skadligt starkt kaffe är, det leder bara till en massa svammel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hoppas att du inte tar illa upp men den meningen blev verkligen en tankevurpa i tid.

Haha, men tänk så rätt jag kan ha ändå, det tog, hur många år att lansera Vista med alla sina förseningar? Då dem egentligen bara byggde ut sitt OS med ett annat gränssnitt. I stort sett är Vista en uppgradering av XP med nytt skal.

Att då bygga ett OS ej baserad på windows-kod, tidsmässigt sett, lär det dröja flera år tills en slutgiltig produkt finns att köpa. Allt byggs upp från grunden liksom.

Usch, orkar inte ens tänka på framtiden när man pratar om den, bättre att låta ha var sak sin tid istället.

"Den som lever får se" låter bra som slutkläm.

Permalänk
Medlem

"Windows 7 ska inte irritera användare"
Haha det lär bli en Big Fail på det.

De kommer troligen ändra om menyerna och dylikt igen och sedan skriva saker som "Nya menyer för att användaren lättare ska hitta" och sedan får man ett ännu löjligare säkerhets system.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Meh ska det komma ett nytt windows igen, jag har ju inte ens hunnit prova vista än...

Permalänk
Medlem

Inget större fel på vista om man stänger av UAC egentligen.

Permalänk
Avstängd

Om ni läser på den där sidan som det länkas till i artikeln, kan ni se att tack vare UAC i Vista har antalet program som kräver en UAC-prompt minskat från 775312 to 168149. UAC i Vista är därmed det bästa som har hänt Windows någonsin.

Windows 7 är för övrigt inte längre bara ett kodnamn: http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2008/1...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Varför klaga på Windows så mycket när ni själva valt att använda adminkonton i XP, alt. stänga av UAC i Vista och därmed utsätta era datorer för onödiga risker, som ni aldrig skulle ha om ni bara skulle använda adminkonton när ni installerar program?
Att man måste skriva in adminlösenord varje gång man ska installera något är väl en av Linux-OS'ens främsta säkerhetsfördel? Och inte är det många som pratar Linux och skit i datorn samtidigt?

Är inte speccielt insatt, så har jag fel så rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Aningen O.T. men hur kom M$ på att döpa funktionen efter bolagslogotypen i DOOM?
http://doom.wikia.com/wiki/UAC

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

" Stänga av UAC.. inte särskilt smart .. det finns ett litet prog o hämta som gör att man slipper få samma fråga på prog varje gång du vill öppna det.. symantec har det på sin sida. länk finns i nästan varje nyhetsbrev. (jobba lite själva)

Med det kan man godkänna ett prog start en gång för alla.. Om man klickar i rutan fråga inte igen.. trevligt för att komma från symantek..
O känner man sig osäker så klickar man inte i rutan o då får man fortfarande frågan för det prog..

Så välj själva..

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dom släpper Windows 7 senare än planerat så att det hinner bli klart. Med Vista verkar det som dom måla över "Beta" på förpackningen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av draggarn
Jag hoppas att dom släpper Windows 7 senare än planerat så att det hinner bli klart. Med Vista verkar det som dom måla över "Beta" på förpackningen...

oavsett om microsoft skulle hålla på windows 7 i 0 år eller i 4 år så kommer de högljudaste här på forumet att skrika efter sp2 innan de byter

Visa signatur

| Errare humanum est |