HTPC-tävlingen avgjord

Permalänk

Tack för den, äntligen vann man något:) Jag lärde mig dessutom lite nya saker i 3d programmet samtidigt..

Kul att ni tycker den blev snygg, hade själv inte haft något emot att hänga den på väggen hemma.

För er som vill se lite mer av den så finns det fler bilder samt en liten video här.
http://www.magnuslofdahl.com/moneual/

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Så du tycker att utseendet är viktigast?
Det är ju *** produkten i fråga man är intreserad av så du skulle köpa en dator gjord av papper med en 25.7774mhz propp bara för att framsidan vara målad av leonado davinci? Det är ju faktist det du säger.

Häldre köper jag något rostigihopsvetsat chassi av grannpojken för en hundring!

JAG skulle iaf köpa en låda med en original DaVinci. Om jag hade råd dvs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Människor kan aldrig vara lyckliga för VINNARNA. Tragiskt det där.
Grattis så mycket till vinnaren, du förtjänar det för juryn kom fram till det:)

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ens veta hur lång tid det tog att rendera den filmen. Min dator får hicka av rendera vanliga bilder (du råkar inte ha en renderingsfarm gömd i källaren eller ).
Vilket/vilka program använder du? alltid kul att lära sig mer om 3d.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Jag vill inte ens veta hur lång tid det tog att rendera den filmen. Min dator får hicka av rendera vanliga bilder (du råkar inte ha en renderingsfarm gömd i källaren eller ).
Vilket/vilka program använder du? alltid kul att lära sig mer om 3d.

Tog faktiskt inte så lång tid att rendera, renderade (600bilder) på 3 dagar, det som tar tid är alla testrenderingar innan man blir nöjd, och någon renderfarm har jag inte tråkigt nog.. utan får köra just nu på datorn i min sig. total tid tog nog en vecka med allt (fast inte dygnet runt då utan några tim om dagen)

Jag kör Maya just nu men är lite inne på att kanske gå över till 3D Max (eller iaf lära mig det med:)

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Fan va bittra en del av er låter, klart att färdigheter inom diverse 3D-program är en fördel! Skulle jag kora en vinnare av två personer som har i grund och botten samma idé så väljer jag ju den som har gjort en prototyp och lagt ner tid på att göra den framför den som skissat upp en ritning i paint! När resultaten från dreamhack-tävlingen kommer, ska ni då gnälla över att vissa har använt sina jättegrymma ordbehandlings-skills i diverse kraftfulla ordbehandlingsprogram (Word 2015 med inbyggda super-data-laser-jet-ninja-makron).

Stort jättegrattis till vinnarna, otroligt snygga bidrag! Grymt bra jobbat!

Håller helt med i ditt resonemang, dock tror jag inte det var det han menade

Utan helt enkelt att nästan alla tävlingar som varit på sweclockers har krävt "talang" i PS osv, och man ska göra modeller, bilder osv

Personligen är jag totalt inkompitent i det området, och är skit nöjd om jag klarar av att göra en sträckgubbe, så dessa tävlingar struntar jag totalt i

Tycker dock fortf dem ska vara kvar, men hade gärna sett att en mindre del krävde ritningar/modeller av något slag.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Slänger upp en till bild på HTPC;n med lite högre upplösning om det är nån som vill ta en närmare titt.

Ps: Artifaction 3 dagar är ganska lång tid

Edit:
Ingen imgw tag så det fick bli en mini thumbnail

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Kul att ni gillar den,för det var definitivt roligt att göra.

Var nästan säker på att jag glömt att svara på nån av frågorna så det här var en riktigt kul överraskning. Dessutom så gillade jag designen på just första och tredje priset så det gjorde ju inte saken sämre (1a pris hade ju inte skadat iofs ).

Verkar som om en hel del fina förslag skickats in till er på sweclockers så det vore intressant om ni kunde publicera fler av förslagen.

Sen vore kul om de andra vinnarna kunde slänga in en liten kommentar på hur de skapat sina bidrag. Mitt bidrag skapades med hjälp av sketchup, v-ray och lite småpill i photoshop för att göra collaget.

Edit:
Lite synd att hela beskrivningen av idén inte fick plats (iofs var min kanske lite för detaljerad).

Passa på att svara på mitt PM så kanske du får en vinst också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Håller helt med i ditt resonemang, dock tror jag inte det var det han menade

Utan helt enkelt att nästan alla tävlingar som varit på sweclockers har krävt "talang" i PS osv, och man ska göra modeller, bilder osv

Personligen är jag totalt inkompitent i det området, och är skit nöjd om jag klarar av att göra en sträckgubbe, så dessa tävlingar struntar jag totalt i

Tycker dock fortf dem ska vara kvar, men hade gärna sett att en mindre del krävde ritningar/modeller av något slag.

Skyll på den svenska lotterilagen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kul att vi äntligen fick svar på vem/vilka som vann tävlingen! Grattis alla vinnare, men jag måste nog hålla med en del av grabbarna och tjejerna. 2a pristagaren var nog fasiken grymmast.

Men, värdig förlorare som man är. Grattis alla tre!

Visa signatur

Senior

Permalänk

Oft:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Skyll på den svenska lotterilagen.

Den där "svenska lotterilagen" har jag aldrig förstått mig på. Fick för mig ett tag att turspel ska vara skattefria. Men sånt där man skapar, tillverkar, hittar på (lägger ner eget jobb och skills i) så ska man betala vinstskatt. Men så slipper man vinstskatten om "vinsten" inte är tillräckligt hög eller nått sånt... kul med lagar...

Ont:
Grattis vinnarna, snygga kreationer, hoppas bara 3:an kommer med utbytbar panel så att man kan ändra färg då grönt inte är favvofärgen

Hade missat denna tävling helt då jag är relativt ny här (och inte på långa vägar har hunnit kolla runt på allt som finns). Får hoppas det kommer mer tävlingar så man kanske kan komma med ett eget bidrag.

PS. Finns det någon tråd/sida som samlar alla tävlingar på ett ställe? (Kom på det när jag satt å skrev så skjut mig inte för att jag inte sökte på forumet först )

Permalänk
Medlem

CrackBunny

Aktiva tävlingar hittar du i en flik högst upp på sidan ovanför sweclockers loggan. Just nu finns det ingen där men det beror på att det inte kommit någon ny tävling än.

"Turspel" kräver tillstånd från staten så det är därför de kör med olika färdighets tävlingar (tror jag).

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Haha, jo den påminner faktiskt lite om en punschrulle

Brorsan liknade den vid en söt liten pansarvagn som skulle åka runt och käka upp "pirat" skivor. Så annorlunda formbeskrivningar är jag van vid ;).

Kan du lägga upp en länk till din bygglogg? Jag fattar inte hur man söker direkt på användare i gallerierna här på Sweclockers. Skulle vara väldigt intressant att få titta under huven på ditt grymma bygge. Speciellt din kylningslösning

Permalänk
Medlem

Belmor var riktigt cool ju

Permalänk

bara i avundsjukans land tror man att tävlingar är orättvisa för att någon annan är bättre och ger det tävlingsförfattaren letar efter. Stackars er som inte kan rita.

För övrigt kan jag inte rita, jag har inte vidare mycket bra idéer heller. Jag tycker det är orättvist att man måste ha ett bra koncept för att vinna. Kan man inte ha en tävling med minst genomtänkta konceptet istället så jag också har en chans?

BUHAHUUU

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
CrackBunny

Aktiva tävlingar hittar du i en flik högst upp på sidan ovanför sweclockers loggan. Just nu finns det ingen där men det beror på att det inte kommit någon ny tävling än.

"Turspel" kräver tillstånd från staten så det är därför de kör med olika färdighets tävlingar (tror jag).

Hur var det nu, fanns det någon bygglogg eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havre77
Hur var det nu, fanns det någon bygglogg eller?

Nej, för tillfället finns det ingen bygglogg upplagd. Det får nog vänta tills HTPC;n tar steget ut i verkligheten, just nu existerar den ju bara som en 3D-fil på min hårddisk.

Däremot så skulle det vara intressant att utveckla konceptet genom att skissa upp en insida med datorkomponenter och kylningslösning. Tyvärr så har ja inte den tid som krävs för det just nu. Men när det är gjort så skulle man kunna lägga upp en virtuell "bygglogg".

Kylningslösningen skulle nog bestå av 2 olika varianter beroende på vilken typ av hårdvara som skulle finnas inuti. I den modellen som finns med på bilderna så skulle kylningen bestå av vattenkylning där flänsarna på sidorna skulle agera som passiva radiatorer.

Modell nr2 skulle vara ett mycket mindre chassi anpassat för m-atx och mini-itx standarden(mindre variant av den jag skickade in till tävlingen). Då dessa system ofta byggs med "klena" processorer så skulle ett helt passivt heatpipe system vara realistiskt. Något som påminner om http://www.sweclockers.com/album/?id=1629 rent kyltekniskt.

PS:
Kul att du gillade mitt förslag även om det "bara" är en 3D modell än så länge.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Nej, för tillfället finns det ingen bygglogg upplagd. Det får nog vänta tills HTPC;n tar steget ut i verkligheten, just nu existerar den ju bara som en 3D-fil på min hårddisk.

Däremot så skulle det vara intressant att utveckla konceptet genom att skissa upp en insida med datorkomponenter och kylningslösning. Tyvärr så har ja inte den tid som krävs för det just nu. Men när det är gjort så skulle man kunna lägga upp en virtuell "bygglogg".

Kylningslösningen skulle nog bestå av 2 olika varianter beroende på vilken typ av hårdvara som skulle finnas inuti. I den modellen som finns med på bilderna så skulle kylningen bestå av vattenkylning där flänsarna på sidorna skulle agera som passiva radiatorer.

Modell nr2 skulle vara ett mycket mindre chassi anpassat för m-atx och mini-itx standarden(mindre variant av den jag skickade in till tävlingen). Då dessa system ofta byggs med "klena" processorer så skulle ett helt passivt heatpipe system vara realistiskt. Något som påminner om http://www.sweclockers.com/album/?id=1629 rent kyltekniskt.

PS:
Kul att du gillade mitt förslag även om det "bara" är en 3D modell än så länge.

Jo, ditt alternativ var grymt snyggt. Har också kollat in hemmabygget du länkar till ovan och har börjat skaffa grejer för att göra någonting likadant. Därför var jag intresserad av din kyllösning. Har letat kylflänsar som du ritat i 3D ovan samt någonting man kan köpa för att sätta på processorn för att leda bort värmen till kylflänsen, en byggsatsliknande lösning. Det funkar nog också men några block aluminium som http://www.sweclockers.com/album/?id=1629 använt sig av.

Permalänk
Medlem

Nu går vi lite off-topic men moderatorerna tar nog inte illa upp

Kylflänsar verkar vara svårt att få tag i som privatperson. De enda som jag har lyckats att hitta är de som elfa säljer.

Heatpipe-kylning för CPU finns och går under namnet "mCubed BorgFX CPU cooler". Problemet är att hitta någon som säljer den i Sverige. Av någon anledning så säljer de bara GPU-kylaren men jag hittade ett par butiker i Tyskland och England som sålde CPU varianten.

Här har du ett bygge som använder sådana:
http://www.sfopajlt.swec.com/album/?id=1869

Hittade även en butik som säljer lösa heatpipes. Har aldrig handlat av dem så om de är seriösa eller inte kan jag inte säga.
Embedded Solutions --> Heat Pipe Solution
https://www.ssl-id.de/hsm-zamecki.de/shop/index.html

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.