Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tackar för recensionen.

Men är det snart inte dax att ni börjar göra lite bättre ifrån er ang ljudnivån ?
Ni skall föreställa vara "Sveriges ledande" inom datorforum och kör med recentioner ala´garagenivå och totalt subjektiva åsikter om ljudivån ?

Ta er en titt inne i forumen på hur många trådar som handlar om ljudnivå och vad som låter och hur att åtgärda detta.
Nu är det väl snart dax att ni lyssnar på era medlemmar och vad vi efterfrågar ?

Visst, det är inte helt enkelt att göra bra ljudresentioner, men andra sajter typ Anandtech, Xbitlabs, SpcR och även mindre annonymare med mindre resusrer klarar av den saken.

Här höftas det och är lika trovärdigt som när grannen säger " min dator är tyst"

Skärpning tack, och whats up med alla Lian Li recentioner ? finns det något Lian Li chassi ni inte pushat ? Säljer ni dessa chassin eller ?

Håller med där.. vill gärna se bättre ljudtester. Jag har handlat ett P180b för ett bra tag sen (strax innan P182b kom med bättre kabeldragningsmöjligheter.. inte för de gör nått då jag har en dremel ) Men till saken är den att jag tycker INTE P180b är specielt tyst, visst det är lite tystare än mitt gamla chassi men det kyler inte så bra som jag uppfattat av alla tester och det var knappt värt dom ~1300:- eller vad det var jag betalade.

Åter till den här recensionen av Lian-Li Chassit. Jag tycker det var snyggt Men den där blå lysande meningslösa ringer försörde allting +att den drar ström säkerligen inte mycke men som alla vet många små bäckar blir till slut en fet flod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
...
de borde göra alla chassin spegelvända, den lösningen är faktiskt helt överlägsen i min mening.
...

Du menar ett sånt chassi där man monterar moderkortet åt "fel" håll? från den högra sidan på chassit så som på Silverstone TJ06? (http://www.silverstonetek.com/products/p_photo.php?pno=tj06&a...)

Det är en bra lösning, om det inte vore för att flera moderkort kommer med Heatpipe som förutsätter att CPU delen av moderkortet monteras överst. Annars så kommer vätskan/gasen att flytta värmen till chipset istället för ifrån.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

@ Blomqvist

Tycker det systemet låter himla smidigt!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Snyggt som bara den, men det kommer man ju inte långt med som chassi-tillverkare.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Detta gillade jag mycket:D

Visa signatur

Dator1 : amd x2 5600+Scythe Ninja PLUS | Asus M2N-SLI nForce 560 | Corsair XMS2-5400 2x1024 | asus GeForce 8800GTX 768MB | 1x200gb + 1x250gb | Corsair HX 520w
Dator2 : amd 3700+Zalman Zalman CNPS7000-AlCu | Msi nforce4 | 2x1024 + 2x512 | riva tnt2 32mb pci grafikort | 1x80gb

Permalänk

Angående ljusringen - är ju bara att skita i att koppla på den! Snyggt chassi, kommer kanske bli detta i framtiden.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk

jag ska berätta en historia om mitt a-open chassi (tror den heter så) det är stor, den låter jätte mycket och man fick med ett 300watts nätagg till den för 1000kr. fast det var på den gamla goda tiden :/

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Var Lian-Li först med den där ventilationslösningen med hål i sidan av dörren eller plankade de Antec 180 rakt av?

Nu minns jag inte modell, eller ens tillverkare, men Antec var inte först med detta system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Håller med där.. vill gärna se bättre ljudtester. Jag har handlat ett P180b för ett bra tag sen (strax innan P182b kom med bättre kabeldragningsmöjligheter.. inte för de gör nått då jag har en dremel ) Men till saken är den att jag tycker INTE P180b är specielt tyst, visst det är lite tystare än mitt gamla chassi men det kyler inte så bra som jag uppfattat av alla tester och det var knappt värt dom ~1300:- eller vad det var jag betalade.

Har du gjort något i övrigt för att tysta ned din dator? (tystare kylare på processor och grafikkort, tystare lågvarviga fläktar, tyst nätaggregat etc.)
Om man inte gör det, så spelar inte valet av chassi så vansinigt stor roll, då man mest märker skillnaden om man redan har ett tyst system som man vill göra mer tystgående, vänta inga underverk av nytt chassi, ljuddämpat eller ej, om du sitter på högljudda komponenter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Du menar ett sånt chassi där man monterar moderkortet åt "fel" håll? från den högra sidan på chassit så som på Silverstone TJ06? (http://www.silverstonetek.com/products/p_photo.php?pno=tj06&a...)

Det är en bra lösning, om det inte vore för att flera moderkort kommer med Heatpipe som förutsätter att CPU delen av moderkortet monteras överst. Annars så kommer vätskan/gasen att flytta värmen till chipset istället för ifrån.

japp, fast jag har ett LianLi. iaf en bra sak som kom av den utdöda BTX-standarden. (antar jag)

mja, jag råkar faktiskt ha ett sånt kort i nu. så det återstår la att se om det blir fatalt för chipet eller inte, men jag tror inte det har så stor iverkan i praktiken. (konvektion är ju en process som ändå är beroende av att gå åt 2 håll menar jag)

/ intressant grej den där vindtunneln i det chassit förresten. kan ju vara nått att fixa liknande kanske..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Mycket snyggt. Jag gillar inte alls lysande chassin, men denna ring var godtagbart subtil. Verkar vara ett trevligt chassi om man byter ut originalfläktarna.

Permalänk

Det blir schysst yta på aluminium när man behandlar det men det heter egentligen inte anodisera utan eloxera. Känns som ett rätt dåligt planerat chassi men recensionen var bra! Var kan man få tag på vettigt damfilter som inte bromsar luft för mycket, som stoppar damm bra och som är lätt att dammsuga av?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt tycker jag, 2000 spänn.. för vad egentligen ? har aldrig förstått varför lian li chassin är så dyra när dom inte är nåt speciellt, och chassi som kostar 2000 men har höga fläktar som var ett minus är ju bedrövligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Älska Lian Li!

http://fc03.deviantart.com/fs30/f/2008/060/f/8/Computec_by_st...

Jaa! Jag är en satans fanboy

Ja du är satan själv.
Ser en fläktkontroller från Zalman. Vad för burk?

Zalman är ett bättre exempel på alu-chassin.

Visa signatur

HP

Permalänk

Snyggt chassi

Har också ett Lian-Li.
Jag är mycket nöjd med chassit, snyggt både innuti och utanpå.

Jag har också märkt att fläktarna de skickar med låter ganska mycket.
Sen så borde de fixa dedär med resetknappen.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Ju tyngre material desto bättre ljuddämpningsegenskaper. Så varför aluminium, i ett chassi som ska vara tyst? Bättre med tjocka stålplåtar så man får tyngd i konstruktionen.

Permalänk
Musikälskare

Lian Li = Kvalitet

Enligt mig iaf )

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Älska Lian Li!

http://fc03.deviantart.com/fs30/f/2008/060/f/8/Computec_by_st...

Jaa! Jag är en satans fanboy

Jag känner inget negativt med att vara LianFanboy eftersom de gör ett av de snyggaste chassina då de samtidigt är bra kvallitet.
10 poängs snyghet då man såg den vara igång med sitt dova blåa ljus ihop med en S225BW/S205BW.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Ju tyngre material desto bättre ljuddämpningsegenskaper. Så varför aluminium, i ett chassi som ska vara tyst? Bättre med tjocka stålplåtar så man får tyngd i konstruktionen.

Är det inte smartare att använda dämpmatta om man vill ha ett tyst chassi så får man ett chassi som går att lyfta oxo

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Summoning
Ja du är satan själv.
Ser en fläktkontroller från Zalman. Vad för burk?

Zalman är ett bättre exempel på alu-chassin.

hehe...

Detta har jag:
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2860&session=9a2cc...

man får mycket för 1000lappen

PS. Allt som är nytt är dyrt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Är det inte smartare att använda dämpmatta om man vill ha ett tyst chassi så får man ett chassi som går att lyfta oxo

http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html
Citat från ovanstående länk:

Citat:

The Aluminum Drawback - One consistent acoustic property seems unavoidable: Aluminum cases tend to pick up hard drive and fan vibrations more readily than steel cases, and make a higher pitched, more audible humming or buzzing sound. This quality is directly related to the density of aluminum: It has only about 30% of the density of the cheaper, more commonly used steel. Internally applied panel damping materials (especially the heavier kinds) appear to damp the resonance down fairly effectively, but it can be difficult and expensive to eliminate entirely. Internal supporting cross braces that effectively divide the large panels into smaller ones also help quite a lot because smaller panels are more rigid, stiffer, and less prone to lower frequency vibration than larger ones.

Ett välkonstruerat aluminiumchassi skulle alltså kunna gå att få tyst, men aluminium verkar som sagt var inte vara ett optimalt val för en tyst dator.
Känns lite korkat att använda lätta aluminiumplåtar och sedan klistra på t.ex. tunga asfaltmattor för att få tyst på dem istället för att använda tunga stålplåtar från början istället. Lättare dämpmaterial dämpar oftast inte lägre frekvenser särskilt bra. Däremot vet jag inte vilket som är bäst - dämpad aluminium eller odämpad stål men det går ju att sätta dämpmaterial på stålplåtar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Har du gjort något i övrigt för att tysta ned din dator? (tystare kylare på processor och grafikkort, tystare lågvarviga fläktar, tyst nätaggregat etc.)
Om man inte gör det, så spelar inte valet av chassi så vansinigt stor roll, då man mest märker skillnaden om man redan har ett tyst system som man vill göra mer tystgående, vänta inga underverk av nytt chassi, ljuddämpat eller ej, om du sitter på högljudda komponenter.

Ja jag har gjort annat för att försöka tysta ner min dator. Jag har Thermalright Ultra-120 som CPU Kylare (extreme fanns inte i lager när jag beställde, inte ens prel. datum + att den kostade 100:- extra och vad jag sett i tester ansåg jag inte att den var värd 100:- extra) Förutom det så har jag bytt alla TriCool-fläktar till Adda (Det var vad min lokala butik hade inne då och jag hade presentkort där) Har dock planer på att skaffa Nexus fläktar för att se om dom fungerar bättre och en fläktkontroller istället för mina 7v anslutningar. Och sen handlade jag ett nätagg som enligt tester skulle vara tyst och prestera bra och samtidigt var billigt, minns inte vilket det var nu då tror de var Corsair hx520 (är inte hemma nu).

Jag väntade mig inga underverk, jag önskade bara att det skulle bli tystare än mitt gamla Beantech Igloo 1 chassi (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301962&cks=PRL moddat med 1x120mm i fronten) Men jag tycker inte det blev nån skillnad (förutom mer plats i lådan)

EDIT: Jag har även tagit fram dremeln och kapat bort alla nät som stör luftflödet vid fläktarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
japp, fast jag har ett LianLi. iaf en bra sak som kom av den utdöda BTX-standarden. (antar jag)

mja, jag råkar faktiskt ha ett sånt kort i nu. så det återstår la att se om det blir fatalt för chipet eller inte, men jag tror inte det har så stor iverkan i praktiken. (konvektion är ju en process som ändå är beroende av att gå åt 2 håll menar jag)

/ intressant grej den där vindtunneln i det chassit förresten. kan ju vara nått att fixa liknande kanske..

Ja det är en bra sak. Men jag brände nForce 4 chippet på mitt gamla moderkort (Asus A8N-SLI Premium) eftersom det var monterat åt fel håll.

Tanken med heatpipekylaren är att vätskan ska bli varm gas som stiger uppåt i röret till kylardelen som sitter och "stjäl" luft ifrån CPU kylaren. Vänder man då moderkortet åt fel håll så kommer vätskan att värmas och bli gasform utav dom voltregulatorerna(?) som ofta sitter placerad under kylardelen och den gasen stiger uppåt till chipset och värmer det iställe för att kyla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Är det inte smartare att använda dämpmatta om man vill ha ett tyst chassi så får man ett chassi som går att lyfta oxo

Word!
Denna burken är en sådan "icke bärbar" med sina 13kg då den är TOM. plus 5 diskar, fet kylning på nästan ett kilo, 3.7kg nätagg, och en massa kablar och kort och grafikkortet väger ju sina 1.8 med

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

galet snyggt chassi!!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Inaktiv

Kolla in Lian-Li @ CeBIT, med fina 180mm's-fläktar. :B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Ett välkonstruerat aluminiumchassi skulle alltså kunna gå att få tyst, men aluminium verkar som sagt var inte vara ett optimalt val för en tyst dator.

Däremot vet jag inte vilket som är bäst - dämpad aluminium eller odämpad stål men det går ju att sätta dämpmaterial på stålplåtar också.

det är mer stilen än materialet som ger vibrationer, om man veckar och så kan det bli väldigt stumt. men pga att det är utsendet man vill ha ut så gör man oftast inte det då det istället blir dyrt. (med dubbla lager osv)

inget av det om materialet är tunt, men tjockt stål är ju billigare, och oftast sandvichat till viss del, eller helt.

sen är ju det bästa med aluminium att det är skönare att ta på, och ger mindre otäcka småstötar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ

Tanken med heatpipekylaren är att vätskan ska bli varm gas som stiger uppåt i röret till kylardelen som sitter och "stjäl" luft ifrån CPU kylaren. Vänder man då moderkortet åt fel håll

så kommer vätskan att värmas och bli gasform utav dom voltregulatorerna(?) som ofta sitter placerad under kylardelen och den gasen stiger uppåt till chipset och värmer det iställe för att kyla.

jo, fast den kan ju inte hålla sig i samma form där hela tiden. kylningen fungerar ju även åt andra hållet, även om det iof säkert blir mindre effaktivt så.

ja dom hamnar lägst, mitt kort delar upp rören lite så de går inte hela vägen, alla möts dock vid kylaren melan ena chipet och tidigarenämnda. få se vad det artar sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Kolla in Lian-Li @ CeBIT, med fina 180mm's-fläktar. :B

stort chassi eller lite garderob, bara att välja.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Nog det snyggaste chassit jag sätt

Permalänk
Hedersmedlem

Nog det snyggaste chassit jag sätt

__________________

Japp och jag har köppt ett jag valde mellan detta och ett antec p182 jag betsämde mig för lian li framförallt pga att atec chassit väger bly och att jag vill ha ett mer unikt chassi. Jag belv verkligen inte besviken på mitt val

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nästan 3 år gammal recension och jag köpte det idag för 300 spänn begagnat och chassit är som nytt, inte en repa. Skall bli en HTPC och en tyst sådan med andra fläktar lite mer ljuddämpning och galleri kommer upp inom 2 veckor. Förövrigt ett välbyggt chassi men saknar kabeldragninshål längst ner. Kanske blir ett par Lian Li aluhjul med, vi får se.