Thermalright släpper kopparmonster

Permalänk
Musikälskare

Satan i gatan va sjuk ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja skiljer väl inte mer än 2-3C max när dom testat Zalmans koppar resp aluminiumvarianter av processorkylare så något större habegär väcker inte den där.

Ska däremot bli kul att se när/om det görs jämförande test mellan aluminium resp kopparvarianten om skillnaden är så liten som jag tror?

Nja.. Det skiljer 2-3 grader mellan deras Cu och AlCu versioner. Dvs mellan deras koppar och deras koppar/aluminium-versioner. Tror inte de har några enbart Alaluminium, eller så var det "förr" i vart fall.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Nja.. Det skiljer 2-3 grader mellan deras Cu och AlCu versioner. Dvs mellan deras koppar och deras koppar/aluminium-versioner. Tror inte de har några enbart Alaluminium, eller så var det "förr" i vart fall.

Jo rätt av dig och fel av mig

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja skiljer väl inte mer än 2-3C max när dom testat Zalmans koppar resp aluminiumvarianter av processorkylare så något större habegär väcker inte den där.

Ska däremot bli kul att se när/om det görs jämförande test mellan aluminium resp kopparvarianten om skillnaden är så liten som jag tror?

Tror inte det kommer skilja ett skit, Scythe Ninja Copper är ett skämt då priset är nästan det dubbla, tempsen är inte bättre (vad jag sett iaf) och vikten ska vi inte snacka om.

Permalänk

Awesome:D

Jag skulle ändå vilja se en kylare helt i silver.
Har hört att de har bättre värmeledningsförmåga än koppar.
Kosta vad de kosta vill, men de hade varit badass!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Naaah.. Med tanke på att koppar är en av de ädlare metallerna och metaller leder värme väldigt bra förstår jag inte vad man ska täcka den med... Guld eller platina är det enda vettiga ur oxidationssynpunkt och båda är väldigt dyra och koppar leder värme bättre än guld och mycket bättre än platina.

Silver skulle väl vara enda vettiga alternativet, men silver oxiderar ungefär lika lätt som koppar och är således en lika "dålig" idé som koppar ur den synvinkeln.

Fast det lär väl inte hindra dem från att säga något sådant iofs :Q

Precis :(( men dom jiddrar typ om nickel: http://www.thermalright.com/new_a_page/company_info/en.html och kolla nickel plating och no nickel plating^^

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Enda riktigt vettiga stället för den är väll till en HTPC i desktop låda var man vill maximera möjligheten till passiv kylning?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Då får man väl använda resårband för att minska ett par newton då.

tillägg: efter en snabbis på http://www.dayah.com/periodic/ har jag fått fram att aluminium har dubbelt så hög värmeledningsförmåga i förhållande till densitet än koppar. Eat that.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Galen!
Hade suttit fint

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Slöseri !!

Jag tänker iallafall vara kritisk till detta.
Denna ser jag som något totalt onödigt, och ett rent slöseri av natur resurser !.

Ni får kalla mej gnällig om ni vill, men den smällen tar jag.

Permalänk
Avstängd

Datorporr:))mmmmmmmmmmmm

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jersey
Jag tänker iallafall vara kritisk till detta.
Denna ser jag som något totalt onödigt, och ett rent slöseri av natur resurser !.

Ni får kalla mej gnällig om ni vill, men den smällen tar jag.

Du har mitt stöd

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Hade en colermaster koppar kylare en gång. vägde nästan 900gram. dock var den inte helt i koppar som det stod i artiklar på nätet eftersom att ingen plockat isär den
Bra var den dock vill jag lova. kylde min northwood p4 på 2,4Ghz då den mobot fortfarande fungerade.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Då får man väl använda resårband för att minska ett par newton då.

tillägg: efter en snabbis på http://www.dayah.com/periodic/ har jag fått fram att aluminium har dubbelt så hög värmeledningsförmåga i förhållande till densitet än koppar. Eat that.

jämnför på skilnaden vid samma volym ist. där är koppar mkt bättre.

Permalänk
Medlem

Amerikanska grejer..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av almightymojo
Awesome:D

Jag skulle ändå vilja se en kylare helt i silver.
Har hört att de har bättre värmeledningsförmåga än koppar.
Kosta vad de kosta vill, men de hade varit badass!

Fanns en kylare till socket-A & 370, Silverado hette den, företaget konka då ingen köpte skiten... blev märken i kylaren vid montering, avtryck av CPU kärnan.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Fanns en kylare till socket-A & 370, Silverado hette den, företaget konka då ingen köpte skiten... blev märken i kylaren vid montering, avtryck av CPU kärnan.

socket a gjorde alltid märken i kylaren:) förutom d kylaren gjorde märke på min Tbord core:( d sparck den o sluta fungera

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Tycker inte dyra kylare är speciellt kostnadseffektivt. Man lär få mer för pengarna om man spenderar de kronorna på en bättre CPU från början, men om man har pengar och redan har den bästa CPUn så kan det väl vara nått. Betalade 1500kr för min CPU (E6550) så skulle aldrig lägga ut 800kr för att kyla den.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av almightymojo
Awesome:D

Jag skulle ändå vilja se en kylare helt i silver.
Har hört att de har bättre värmeledningsförmåga än koppar.
Kosta vad de kosta vill, men de hade varit badass!

Jo det hade säkert vara badass. Men rätta mig gärna, är inte tanken bakom heatpipes att slippa göra kylare onödigt dyra pga material som leder värme bättre?

heatpipe bättre än silver...

Men jag skulle inte ha problem att lägga 800 SEK på en kylare till en processor för 1500. Det är inte en ekonomisk fråga att jämföra relevansen. Processorer är billigt pga konkuransen just nu. Det betyder inte att man ska köpa en undermottlig kylare bara för att den nästan kostar lika mkt som processorn!

Men folk gör som dom vill.. Bara dom inte köper en projje för 10k och sen spelar upp filmen på väggen. (bra dukar kan kosta uppemot 10k...)

Citat:

Jag tänker iallafall vara kritisk till detta.
Denna ser jag som något totalt onödigt, och ett rent slöseri av natur resurser !.

Ni får kalla mej gnällig om ni vill, men den smällen tar jag.

Dom gjorde bara 2000 exemplar.. Dessutom tog dom koppar från rester som låg liggandes i deras bakgård från andra koppar kylare...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Trodde priset skulle vara högre med tanke på att koppar är rätt dyrt.

Ja 40kr kilot lr något sånt...á 2kg blir inte farligt

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

"ny"heter är alltid kul på Sweclockers
Alltid steget före.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Finns något som heter klarlack också. Det skyddar tillräckligt bra. Men det lär ju inte behövas på en sådan här kylare med tanke på vilken miljö den placeras i. Koppar utomhus oxiderar väldigt fort. Inomhus så klarar den sig väldigt bra ifall man inte pillar på den eller så.

Tror poängen med koppar försvinner lite om man vill dra på ett lager med färg.

Permalänk
Medlem

Undrar varför den väger så mycket, ninjan i koppar väger ju inte så mycket mer än orginalninjan.

Permalänk
Medlem

men om koppar nu kostar 40 kr kilot så borde väll de bara kosta 80 för metallen sen ska ju arbetet på me maskindrift o allt, frakt o sen moms sen måste ju affärena som säljer nått tjäna på de så 800 är inte farligt. jobbar man o tjänar pengar så är 800 inte mkt, åk me era mammor o storhandla nån gång o se när de kostar över 1000kr för saker ni gör slut på, på typ 2 veckor o de e bara för att ni ska leva? är de inte värt att lägga typ 800 på en kylare för att eran dator ska leva längre förutsagt att kylaren nu är bra? questionmark, tar kylaren slut på 2 veckor? ne juste, kanske om ni våldtar den men ni förstår? 800kr är inte mkt i mina ögon, förstår ju oxå dom som inte vill lägga så mkt på dator delar om ni köpt en budget dator för att ni är studenter eller arbetslösa? men då behöver ni inte kommentera att den är dyr? right. sen om man vill lägga pengarna på en kylare eller inte är en annan sak de är upp till en o en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
men om koppar nu kostar 40 kr kilot så borde väll de bara kosta 80 för metallen sen ska ju arbetet på me maskindrift o allt, frakt o sen moms sen måste ju affärena som säljer nått tjäna på de så 800 är inte farligt. jobbar man o tjänar pengar så är 800 inte mkt, åk me era mammor o storhandla nån gång o se när de kostar över 1000kr för saker ni gör slut på, på typ 2 veckor o de e bara för att ni ska leva? är de inte värt att lägga typ 800 på en kylare för att eran dator ska leva längre förutsagt att kylaren nu är bra? questionmark, tar kylaren slut på 2 veckor? ne juste, kanske om ni våldtar den men ni förstår? 800kr är inte mkt i mina ögon, förstår ju oxå dom som inte vill lägga så mkt på dator delar om ni köpt en budget dator för att ni är studenter eller arbetslösa? men då behöver ni inte kommentera att den är dyr? right. sen om man vill lägga pengarna på en kylare eller inte är en annan sak de är upp till en o en.

phew jag som precis tänkte skriva att 800 kr är rätt så mkt för nånting som antagligen inte kommer vara specielt mkt bättre än den vanliga BILLIGARE alu verisionen.. men jag har ju inge jobb just nu så det är bäst att jag håller tyst..

måste hitta jobb så jag får skriva vad jag tycker om priser !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja skiljer väl inte mer än 2-3C max när dom testat Zalmans koppar resp aluminiumvarianter av processorkylare

I bästa fall. Oftast skiljer det mellan 0 - 0 grader mellan koppar- och aluminiumkylare... Nu ser det ju ut som dom fläskat på med ett par extra flänsar här så då kommer myten säkert leva vidare en stund till.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av almightymojo
Awesome:D

Jag skulle ändå vilja se en kylare helt i silver.
Har hört att de har bättre värmeledningsförmåga än koppar.
Kosta vad de kosta vill, men de hade varit badass!

Ska man pimpa sin burk så finns det bara ett alternativ och det är en kylfläns i 24 karats ÄKTA GULD!

Yea biatch!
2 kilos guldkylning bör ligga på runt 300 000kr, men varning för höga temps då guld lätt smälter (ingen kylpasa behövs!!?).

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
men om koppar nu kostar 40 kr kilot så borde väll de bara kosta 80 för metallen sen ska ju arbetet på me maskindrift o allt, frakt o sen moms sen måste ju affärena som säljer nått tjäna på de så 800 är inte farligt. jobbar man o tjänar pengar så är 800 inte mkt, åk me era mammor o storhandla nån gång o se när de kostar över 1000kr för saker ni gör slut på, på typ 2 veckor o de e bara för att ni ska leva? är de inte värt att lägga typ 800 på en kylare för att eran dator ska leva längre förutsagt att kylaren nu är bra? questionmark, tar kylaren slut på 2 veckor? ne juste, kanske om ni våldtar den men ni förstår? 800kr är inte mkt i mina ögon, förstår ju oxå dom som inte vill lägga så mkt på dator delar om ni köpt en budget dator för att ni är studenter eller arbetslösa? men då behöver ni inte kommentera att den är dyr? right. sen om man vill lägga pengarna på en kylare eller inte är en annan sak de är upp till en o en.

Äter för över 3500 kr i månaden själv och då är jag rätt ekonomisk av mig.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra-120 Extreme Special Edition?
Gah, kan de inte bara heta ultra-120 1, 2 och 3 eller liknande.

Visa signatur

thank you, come again