Steve Jobs tveksam till Blu-ray

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
skaffa minst 42" , full HD , alltså 1080P . så ser ni skillnad på DVD och Blueray........, Sagan om Ringen serien är såååå mycket bättre...

Finns ens Sagan om Ringen på Blu-Ray?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Finns ens Sagan om Ringen på Blu-Ray?

"No LOTR Blu-Ray before 2010
I just thought I'd post this here to keep people informed that Peter Jackson did recently say in an interview to not expect LOTR on Blu-Ray before 2010 because they are too busy working on The Hobbit. He did say it's in the works which is a good thing but we all have to wait till 2010 which just seems so far away. I will def. be buying this trilogy the day it comes out"

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

LOL ni som har svarat att ni inte är intresserade av Blu-ray kan ju alltid gå tillbaka och endast titta på VHS filmer och börja lagra på 5.1/4" diskar.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
LOL ni som har svarat att ni inte är intresserade av Blu-ray kan ju alltid gå tillbaka och endast titta på VHS filmer och börja lagra på 5.1/4" diskar.

Det är ju snarare så att det är blu-ray om är omodernt. Filmdistribution sköts bättre och enklare över internet, datalagring sköts på internet och med USB-minnen och hårddiskar. Att samla på plastbitar hemma är otroligt gammalmodigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
"No LOTR Blu-Ray before 2010
I just thought I'd post this here to keep people informed that Peter Jackson did recently say in an interview to not expect LOTR on Blu-Ray before 2010 because they are too busy working on The Hobbit. He did say it's in the works which is a good thing but we all have to wait till 2010 which just seems so far away. I will def. be buying this trilogy the day it comes out"

Finns sedan länge 1080p extended versioner på 30gb styck. vem behöver vänta till 2010.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Kommer nog skaffa en läsare vad det lider men då blir det att rippa ned dom på hårddisk - redan idag billigt med stora hårddiskar billigare blir det.
Skönt att slippa hålla på med skivor.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Blue-ray är inte detsamma som FullHD. Man måste ha en skärm som klarar 1920x1080. Annars får man endast 720p. Visst skillnaden mellan 720p och vanlig dvd är inte jättestor men dock en märkbar skillnad.

Måste protestera lite om att man måste ha stor skärm (32" - uppåt) för att kunna se fullHD film. Snarare tvärt om. 24" fullHD borde vara bättre än ex 42" då inte pixlarna måste sträckas ut mer. Det är ju lika många pixlar i en 90" som på en 24"

sen ska man inte förvänta sig att alla fullHD skärmar är lika bra, en skärm för 10.000kr är oftst sämre än en skärm för 20000 - 25000kr.
Även kablarna spelar en viss roll.
Filmen i sig är en STOR faktor. EN film som är gjord innan Blueray / HDDVD är bara fejkad HD. Det va samma skit när dvd kom, gamla filmer som släpptes om.

Sen ang priset. En blue-ray ROM till datorn kostar runt 1500kr.
Blur-ray RW runt 1900kr. För dyrt???

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
haha, nu är glada att HDVD försvann..

fy fan vad mycket licens det är.. det kommer inte bli billigare på ett långt tag.. för det finns ingen konkurrens.

Fungerade bra för DVD dock.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Först och främst till alla, BLU-RAY heter det. Inte blue-ray (vilket kanske hade varit mer passande).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Måste protestera lite om att man måste ha stor skärm (32" - uppåt) för att kunna se fullHD film. Snarare tvärt om. 24" fullHD borde vara bättre än ex 42" då inte pixlarna måste sträckas ut mer. Det är ju lika många pixlar i en 90" som på en 24"

Kan tyvärr inte hålla med dig, men självklart blir det ännu skarpare desto mer du komprimerar bildytan. Därmed kommer även skillnaden mellan ex 720p samt 1080p öka desto större bildytan är, och för mindre skärmar blir inte skillnaden lika tydlig.

Jag anser att man bör ha minst 42" för att motivera se på film i 1080p. När det gäller andra användningsområden som att koppla ihop den till dator behövs det absolut 1080p i min mening.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Först och främst till alla, BLU-RAY heter det. Inte blue-ray (vilket kanske hade varit mer passande).

Kan tyvärr inte hålla med dig, men självklart blir det ännu skarpare desto mer du komprimerar bildytan. Därmed kommer även skillnaden mellan ex 720p samt 1080p öka desto större bildytan är, och för mindre skärmar blir inte skillnaden lika tydlig.

Jag anser att man bör ha minst 42" för att motivera se på film i 1080p. När det gäller andra användningsområden som att koppla ihop den till dator behövs det absolut 1080p i min mening.

Håller med att om man kopplar in en HTPC i tvn så kör man självklart 1080p om man kan det. Själv kör jag på 46" vilket jag tycker är optimalt för mig och utrymmet i vardagsrummet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Hehe Sprucetwig gör det igen...

Nåja, enda anledningen jag kan tänka mig är att Apples marginaler krymper för mycket med en blu-ray. Varje liten datordel ska antagligen generera ett visst påslag i kostnad och då blir det för dyrt att sälja dessa datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Måste protestera lite om att man måste ha stor skärm (32" - uppåt) för att kunna se fullHD film. Snarare tvärt om. 24" fullHD borde vara bättre än ex 42" då inte pixlarna måste sträckas ut mer. Det är ju lika många pixlar i en 90" som på en 24"

Visst, självklart kan fullHD avnjutas på mindre skärmar också, min 24" bildskärm visar kanofin 1080p film. Den avgörande faktorn blir hur nära du sitter skärmen. Ska hela familjen samsas i vardagsrummet i hörnsoffan sittandes 3-4 meter från TV'n behövs större bildyta för att bildförbättringen fullt ut ska kunna uppfattas, jämfört med om man t.ex. sitter 0.5 m från en datorskärm.

Det är inte den fysiska storleken på varje enskild pixel som avgör hur bilden uppfattas, det är storleken kontra avståndet som avgör om ditt öga kan uppfatta bildens sammansättning. Står du t.ex. 4 meter från en 24" kan du nog knappast se skillnad på om en 1080p eller 720p film spelas upp.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag gick från DVD till HD film i 720p till 1080p på en 32 HD ready TV på 720p. Det var STOR skillnad redan där. Sedan efter år skulle jag köpa en 1080p 42" men det blev en 720p 42" då det mer eller mindre är bevisat att ögat inte ser nån skillnad värd å disktuera då öpplösningen är för hög i förhållande til lstorleken. Vist man kan ju sitta 1m från sin 42" men hur kul är det. Därimot så blev det åter igen stor skillnad med 720p på 42" LCD TV gämfört med 32" 720p LCD TV.

1080p börjar bli lönsamt vid säg 50 tum.

Men att HD film på blu-ray tex är överlägset DVD det är iget snack om saken. Men denna hypen att en 1080p 32" TV kan tegodogöra någon 1080p matrial är rätt mö bullshit för igen kan urskilja pixlarna på 3 meters avstånd ändå.

Jag ser 95% av allt på TV i HD numera nerskalat eller i native 720p och skillnaden mot DVD är grym.

Men angående blu-ray så är det totalt dött.
jag själv har tom börkjat köpa DVD spelare istället för brännare på vissa nybygen av datorer då jag helt enkelt inte bränner nåt lägre. Blir det platsbrist så köper man lite fler diskar och stoppar i filservern så är problemet löst.

Permalänk
Musikälskare

Direkt översättning är grejer

- Apples grundare kallar formatet för "en påse smärta"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

"Att samla på plastbitar hemma är otroligt gammalmodigt."
Måhända men det blir snyggt i hyllorna med alla köpfilmerna i de tre formatens olika paketeringar. Samt en uppsjö av lagligen heminspelat från TV.
http://www.minhembio.com/Jarl/film

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hehe Sprucetwig gör det igen...

Nåja, enda anledningen jag kan tänka mig är att Apples marginaler krymper för mycket med en blu-ray. Varje liten datordel ska antagligen generera ett visst påslag i kostnad och då blir det för dyrt att sälja dessa datorer.

Och de har redan de högsta marginalerna i branschen. Men även om de vill behålla sina marginaler så tror jag inte att det är nå större problem, som sagt så verkar inte macälskare bry sig om priset det mnsta lilla.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Köpte mig en Bluray-brännare för ett tag sedan. Men kommer nog aldrig att köpa eller ens titta på någon blurayfilm igen förräns det inte finns några andra. Jag ser ingen extrem skillnad jämfört med vanliga DVD-filmer iallafall. ;P Förutom priset just nu. Det är väl lite av en bluff än så länge.

hoppas att du var ironiskt..

Permalänk
Medlem

det är enorm skillnad på dvd-kvalité och hd-kvalité.
Jämförelse

Tre olika varianter, 576p 720p och 1080p på en 22". Kan inte säga att 1080p är så värst mycket bättre än 720p men det e fan så mycket bättre än dvd-kvalité!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

De är motvilliga till Blu-ray eftersom det inte är deras (Äpplets) licenshårdvara så de har inte den fascistiska konstrollen de eftersträvar. Men Apple kommer väl snart med en egen typ av Blu-ray spelare som har ett eget format som bara klarar apples egna skivor...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

jag förstår ärligt talat inte er som säger att allt är bättre över nätet. Bara för att ni sitter på en bredbandsanslutning så betyder inte det att alla andra i världen gör det. Sen har jag inga problem med att spara på plastbitar...

Det skulle ju ta år och dag för mig att tanka ner en BlueRay-film från nätet på säg 50GB (Vet inte hur stora de är egentligen, men men...). Dessutom vill jag ju kunna surfa smärtfritt samtidigt. Ca 14h blir det då, gäller att komma på att man vill kolla på film 14h innan man blir sugen på det. -.-'

Permalänk
Hedersmedlem

i snitt använder jag min DVD läsare 1 gång per månad.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Vem använder skivmedium i dessa dagar? Filmer laddas ner, olagligt eller via lagliga alternativ, program installeras via nätet och operativsystem installeras från usb-pinne....

Alla vill nog inte sitta med sladdar mellan datorn och sin dyra fina TV.
Jag föredra att stoppa in en skiva i PS3:an och kolla på en nice rulle än att se den på datorskärmen. Skönt att ha saker på skiva om man vill rensa utrymme eller om disken skulle krascha.

Permalänk
Medlem

ha vilken snål jäkel. 30 dollar rofl.

Permalänk
Medlem

Har en i mitt playstation 3 :). Rätt kompetent läsare den där

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Blu-ray suger.
Orka med en massa DRM och skräp. Att inta kunna göra backup suger. Att inte kunna spela upp med vilket OS och vilket mediaspelar program som helst suger.

Från att skivan börjar spelas till att man kan se på filmen så måste man typ vänta 2 minuter.

http://bluraysucks.com/

Permalänk
Medlem

Jag trodde alltid att Apple stod på Bluray sidan.. jag kanske hade fel..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

jag tror nog ingen är tveksam till högupplöst film, däremot optisc-disk som media börjar kännas åttiotal.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en bra idé att vänta, alternativt hoppa över totalt. Hårddiskutrymme är både billigare och bättre. Skivor må ha en del fördelar, men det är därför det finns usb.

Sen är det faktiskt inte så stor skillnad mellan dvd och br. I alla fall inte i närheten av samma skillnad som det var mellan dvd och vhs. Jag själv är rätt nöjd med kvalitén på dvd, oavsett om det enligt reklamen där de jämför den dassigaste och sämsta dvd-bilden de kan hitta med den mest magnifika br-bilden ska vara en så enorm skillnad...

Skillnaden ligger dessutom inte i BR eller DVD, utan i HD vs. icke HD, som i grunden är någonting helt annat än formatet man använder för att transportera infromationen som visas.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ja som vissa sagt - med de överpriser Apple tar för sin skit borde en simpel licens inte göra så många procent på priset. Patetiskt av Apple.

Edit: Och skulle de mot all förmodan inte kunna få in det i kalkylen betalar säkert Apples kunder några tusen extra för att kunna se blueray - de lär ju ta en 3000 kr för bara spelaren så någon jätteskillnad blir det väl inte *är på dissa Apple-humör*

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Den stora tekniska fördelen med HD (både 1280x720 och 1920x1080) är väl att dessa två format skapats just för 16:9 widescreen bildskärmar. Medan det äldre DVD-formatet väl rent tekniskt har ett 4:3 pixelformat (768x576) som man bara töjt ut i bredden för att även kunna visa widescreen på en 16:9 skärm.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)