EA: "Ingen bryr sig om kopieringsskydd"

Permalänk
Medlem

Som vanligt så förvränger utvecklarna sanningen. Kopieringskyddet påverkar ju inte dom som laddar ner torrents. Med tanke på att *alla* spel i stort sett har crackats innan release så är väl det det ultimata beviset på att kopierinskyddet är totalt meningslöst.
Dom som drabbas är personer som BETALAR för skiten (som jag). Dom straffas med konstiga kopierinskydd och onlineaktiveringar medans Nisse som laddade ner sin från piratebay kan börja spela direkt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Såklart ska jag som kund inte ha det krångligt när man väl har köpt ett spel. Det finns visst Spelföretag (till exempel det svenska Paradox) som inte bruka har det.

That being said, jag skulle inte har nåt emot att ha koperingsskydd som inte mäkrs för de som köper spelet men som kan förstöra till exempel data på HDDn för en Pirat. Det skulle vara skoj för alla tjuvar därute.

Permalänk

Hmmm, 0.2 procent?
Det måste vara fler som får problem med DRM-skydden.
Har haft problem med flera spel de senaste åren, är helt sjukt att man måste leta upp en crack eller liknande för att kunna spela det spel man ärligen har köpt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Florian

That being said, jag skulle inte har nåt emot att ha koperingsskydd som inte mäkrs för de som köper spelet men som kan förstöra till exempel data på HDDn för en Pirat. Det skulle vara skoj för alla tjuvar därute.

Du menar precis som Starforce, som skulle förstöra DVD-Romen för pirater? Nej tack.

89% av all statistik är påhittad.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Kanske därför, att svenssons inte vet vad DRM är?

dom är bra smarta dom där nissarna på EA..

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Det finns tre typer av lögner.
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Min gissning är att siffran 99,8% är den procentsats användare som tar avstånd från DRM, om man endast räknar dem som känner till samt förstår vad det innebär .

Permalänk
Medlem

Synd att Farcry 2 kommer med samma DRM skydd som Spore, skulle annars vara roligt att spela online.

DRM skydden är ett utmärkt verktyg att ha när man ska skylla på piraterna och i samma handvänding påpeka dåliga försäljningssiffor.
Att DRM skulle ha att gör med de dåliga försäljningssifforna håller de tyst om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oped
Hmm undrar lite vart dom siffrorna kommer ifrån

Från luften

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jag håller med dom som är inne på att siffran är tagen helt från luften men som andra också påpekat är det här med aktivering av spel rätt nytt och det i kombination med att det står med så liten font trycket klarar av "kräver internet" på lådan.
Hade dom satt en stor ilsket röd lapp på lådan med "kräver internet för aktivering. Kan bara installeras fem gånger. Kommer att kontrollera att du betalat var tionde dag" osv då hade det nog varit annat ljud skällan.

Och tillsist den ofrånkomliga klassikern, piraterna bryr sig inte ett dugg om "skydden", det är vi anda som får ta det i r*ven.

Permalänk
Medlem

Mycket nytta det kopieringsskyddet gjorde när spelet ändå finns att tanka ner. Det där skyddet lär ju bara få fler att låta bli att köpa det, så att EA får ändå mindre pengar.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Han borde nog inte ha sagt det där, nu kommer ännu fler att bli upplysta i ämnet och EA få ännu mera Sk*t, vilket de iof. förtjänar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

AHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAAA. Jag kan verkligen inte sluta skratta! Det där var fan det skevaste jag hört på länge!
Men allvarligt talat, människan vet ju inte vad han pratar om. Det tro fasen att DRM (osv...) får leva vidare när idioter som han är de som sitter i de höga stolarna.
Ja herregud... Roligt var det iaf x)

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Avstängd
Citat:

Enligt Riccitiello är det endast 0,2 procent av alla datorspelare som egentligen har något emot DRM.

Stämmer nog bra, 0.2% som har Spore köpte den lagligt efter att det kom fram

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

hej
jag är John Riccitiello

sluta sura nu och köp spelet och ha lite roligt en stund

kolla bara på bilden och se hur självgod jag ser ut ser ut
jag själv är jätte nöjd med sig själv

jag måste vara ärlighetens mest fromma varelse

ni går nog med på det här vad tiden lider edra dumma sura data spelare
om spelet inte fungerar efter ett par installationer så köper pappa bara ett nytt hehe
och då har ja sålt 2 st av samma spel till samma person 2 gånger hahaha det är väll inget fel med det

så lycka till med spelandet nu

i väg och köp några spel på samma gång så har ni ett reserv spel den dagen då det inte fungerar

DRM du store härskare låt oss bedja

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

dom kanske vände fel på siffrorna, det var 0.2 % som gillade skyddet^^

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Widde
Synd att Farcry 2 kommer med samma DRM skydd som Spore, skulle annars vara roligt att spela online.

Synd det är ett spel som jag riktigt längtat efter och tänkt att köpa det.Men nu så skiter jag i det kan skaffa det på andra vis

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt Crysis Warhead. Har haft problem med det att starta. Det som löste problemet var helt enkelt:
1. Stoppa in skivan.
2. Inte köra autorun.
3. Vänta till DVD:n varvat ner.
4. Starta spelet.

Försökte man starta spelet medan DVD:n spann så fick man börja börja om på steg 1. Ganska kasst och det tog ett tag innan jag listade ut det. Dvs inte en timme men en kvart 10min iaf.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Avstängd

Om dom istället utnytjar att folk tycker det är bättre och lättsammare att spela och installera spel utan skiva så vore dom ju lurig..

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en isofil och tanka ner från deras hemsida om det registreras att jag har köpt den och kan tanka ner den igen när jag vill och hur många gånger jag vill.
Det är det mest konkurenskraftiga till pirat som jag kan komma på.

Fattar dom inte att det är helt underlägset att måsta använda en skiva!
Att lägga till ÄNNU fler nackdelar med skiva påverkar knappast deras försäljning positivt.

Det enda positiva med att faktiskt köpa ett spel är eventuella manualer, kartor, afficher mm som kan medfölja i förpackningen. Efter det använder man cdcrack ändå om det behövs så man slipper skivan för alltid...

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
cd-keys för onlinespelande är helt ok för min del. paranoia-drm a'la EA suger dock elefant

Word

och spel som inte kostar skjortan, cs tex kostar en knapp hundring att köpa en cd key över steam och då slipper man cdn och kan ladda ner det direkt, hur smidigt som helst! det har väl nåra år på nacken men det är ju grymt bra!

fler tillverkare borde göra så.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Avstängd

Om drm skyddet enbart förhindrar kopiering av orginalskivan så håller jag med honom,om det är till för att installera massa skit på klientens dator då må fan ta den jäveln:((
Annars har jag ingenting alls emot kopieringskydd bara man kan spela sitt köpta orginalspel utan att behöva sätta i skivan varje gång:))
Därför tycker jag att steam är så fantastiskt bra,man behöver ha noll koll på vilka orginalspel man köpt genom steam,man bara ominstallerar windows drar ner steam och voila allt finns där redo att ta hem.
Leve steam:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syranide
Det jag tror många missar är att, jag tror inte begränsade installationer är till för att förhindra piratkopiering. Vad det däremot gör är handikappar byteshandeln, något som jag personligen anser man har rätt till då man köpt mjukvaran, genom att begränsa installationer så gör dom det hela mycket krångligare för kunden och gör köparen/affären osäker.

Vilket i mina ögon inte är bättre i Steam där du köper ett spel enbart för dig, du kan inte sälja eller flytta det till ett annat konto. Det som jag stör mig mest på är hur dom gnäller på att byteshandel och att tillverkning kostar dom pengar, men när dom förhindrar byteshandeln och distribuerar digitalt så kostar spelen likväl lika mycket, om inte mer för oss konsumenter. Då tar jag gärna en fysisk skiva som jag kan sälja.

Precis vad jag själv tror och skrivit i detta forum ett antal gånger ;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

det som är mest sjukt är att det inte överhuvudtaget har stoppat piratkopieringen spelet ligger ute på torrent-sitesen och det är inga som helst problem att installera det... det enda detta ställer till med är för de stackarna som formaterar om sin dator ofta och på så vis får installera om spelet gång på gång... det rör väl ifs inte folk som går inte på elgiganten och köper en dator på hp eller liknande företag folk som gärna pungar upp pengar på att köpa en dyr dator med sämmre prestanda än en billigdator som du plockar ihop själv men för de som använder datorn till mer än att skriva lite i word och kolla aftonbladet, och mot all förmodan betalat flr spore har kastat sina pengar rakt ner i fickan på de rika... DRM är lite som en omvänd Robin Hood

Permalänk

EA´s DRM skydd är i längden enormt inkomstbringade men har som tidigare sagts inget med pirater att göra överhuvudtaget. I U.S.A och andra länder är inbyteshandeln för PC spel betydligt större än i Sverige där det mest är konsolspel till detta.

DRM förhindrar att spelen har ett andrahandsvärde spelen måste hela tiden köpas nya och EA ökar försäljningen med gissningsvis 20% eller nåt under årens lopp. Det är feta summor. EA förtjänar en rejäl spark på kuken för detta. Piratskydd är bara en lögn och ett svepsjäl, alla i tråden ser att det är verkningslöst mot pirater och naturligtvis vet EA detta, de är inte korkade smarare lömska.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syranide
Det jag tror många missar är att, jag tror inte begränsade installationer är till för att förhindra piratkopiering. Vad det däremot gör är handikappar byteshandeln, något som jag personligen anser man har rätt till då man köpt mjukvaran, genom att begränsa installationer så gör dom det hela mycket krångligare för kunden och gör köparen/affären osäker.

Vilket i mina ögon inte är bättre i Steam där du köper ett spel enbart för dig, du kan inte sälja eller flytta det till ett annat konto. Det som jag stör mig mest på är hur dom gnäller på att byteshandel och att tillverkning kostar dom pengar, men när dom förhindrar byteshandeln och distribuerar digitalt så kostar spelen likväl lika mycket, om inte mer för oss konsumenter. Då tar jag gärna en fysisk skiva som jag kan sälja.

Jag skiter fullständigt i begagnatmarknaden på PC spel. Man köper väl inte ett pc spel för att sälja det vidare! Jag har aldrig sålt ett PC spel begagnat och jag känner ingen som har gjort det, så jag tror inte på det du säger...
Edit: Såg just att det är rätt stor marknad på tradera för begagnade dataspel, vilket jag tycker är märkligt.

Tvspel är en annan femma, där säljer jag begagnat och det tråkigt att begagnat marknaden påverkas med ps3store, virtual console mm, men jag tycker ändå att fördelarna med att inte ha fysiska spel väger upp nackdelarna. Om dom finns tillgänglig för nerladdning kan man köpa spelen oavsett spelets ålder och slipper bekymra sig om tillgång i butik, leverans osv.

Jag tycker de fysiska skivorna kan slopas helt, men köper gärna fysiskt extramaterial, som tex research tree och manualer.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Kopieringsskydd stoppar aldrig piratokopiering, och kommer aldrig att göra det heller.. Det kostar bara massa extra pengar för utvecklarna. och straffar endbart dom som köper spelen.. det är min åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrytaPlanka
Jag skiter fullständigt i begagnatmarknaden på PC spel. Man köper väl inte ett pc spel för att sälja det vidare!

Tvspel är en annan femma, där säljer jag begagnat

Hmm okay?
Förstår inte riktigt skillnaden här bara, blev bara lite intresserad, sorry för OT.
På vilket sätt är ett avklarat PC-spel mer värt att spara än ett till en konsoll?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jävla massa gnäll, blir så less på att 99.8% av swecare ska börja gråta varje gång vi ser en sån här nyhet.

Köp spelet och installera på 3 helt separata datorer (på vilka du kan ominstallera hur mycket du vill) - är det någon ensam person som har mer än 3 datorer han vill kunna spela Spore (som var värdelöst när man kom upp i Tribal-fasen) på?

"Ne, men jag vill att min brorsa, min farsa och 850 polare ska kunna spela på den "licens" jag köpt!"

Inse: Du köper spelet åt dig själv, vill någon annan spela får de också betala för att få göra det. Du köper inte ett åkband på grönan och växlar det fram och tillbaka med polaren så att ni bara ska behöva köpa ett.

Väx upp, sluta gnälla och köp era spel.

Tack för mig.

jag tror du missat upplägget lite det går bara att installera spelet 5 ggr över huvud taget du kan inte ominstallera det fler än fyra gånger (5ink första install) även om det är på 1 dator.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jävla massa gnäll, blir så less på att 99.8% av swecare ska börja gråta varje gång vi ser en sån här nyhet.

Köp spelet och installera på 3 helt separata datorer (på vilka du kan ominstallera hur mycket du vill) - är det någon ensam person som har mer än 3 datorer han vill kunna spela Spore (som var värdelöst när man kom upp i Tribal-fasen) på?

"Ne, men jag vill att min brorsa, min farsa och 850 polare ska kunna spela på den "licens" jag köpt!"

Inse: Du köper spelet åt dig själv, vill någon annan spela får de också betala för att få göra det. Du köper inte ett åkband på grönan och växlar det fram och tillbaka med polaren så att ni bara ska behöva köpa ett.

Väx upp, sluta gnälla och köp era spel.

Tack för mig.

Tror inte riktigt du förstår hur detta piratskyddet fungerar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tycker det e intressant att det bara är 0,2 % som stör sig i verkligheten medan omröstningen här säger att 80% stör sig på kopieringsskydd?

Menar han kanske att 0,2 % inte köper spelet pga kopieringsskydd?

Själv tycker ja det värsta är att man måste ha i cdn...

Det va det bästa från Amiga tiden att man i pcn hade en hdd så man slapp ha alla disketter framme... sen började tyvär allt kopieringsskyddas så nu måste man iallafall ha alla förbannade cd skivo framme...

Har nästan gått bakåt i utvecklingen.. CDn ä ju större o klumpigare än de gamla amiga disketterna (iallaf om man ska ha dem i fodal).

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Synd att EA är distributörer av många bra spel då jag aldrig mer kommer ta i något som har med deras vidriga marknadsföring och system att göra. EA, ni är en jävla parasit i spelvärlden som köper upp alla bra företag och får dom att suga, sedan släpper ni era halvtaskiga, buggiga titlar till överpris med det mest facistiska som uppfunnits hittills i den så kallade "kampen" mot piratkopieringen, DRM. Jag hoppas ni är nöjda med er själva, jag kommer då aldrig mer vidröra en titel som haft något att göra med EA. Dem är inte värda mina pengar.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb