EU varnar för högljudda MP3-spelare

Permalänk
Medlem

Inte konstigt..

Som sagt, inte speciellt överraskande. Problemet ligger ju i folk går runt med skithörlurar, ex. Apples medföljande vita, i tunnelbanan och överallt, vill man överhuvudtaget höra nångonting alls då så måste man ha jäkligt högt, vilket skadar hörseln. Tyvär märker många inte det just eftersom den omgivande miljön väsnas så mycket.

Jag förbryllas ständigt när jag ser folk på stan, ja nästan varenda käft, som går runt med sina vita Ipodskithörlurar.
Skulle folk använda hörlurar av lite högre kvalité som stänger ute ljud så skulle vi säkert slippa en hel del av dessa problem.

Ännu bättre vore om mp3-tillverkare helt enkelt skickade med lite bättre hörlurar så att folk slapp förstöra sina öron.
Jag vet, det är varje individs ansvar osv, men som någon sa, många är säkert tonåringar och dom vet ju som bekant inte bättre.

Att det sen är vedervärdig ljudkvalité i samtliga ovannämnda gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Det har ju redan funnits mp3 spelare som via firmware begränsats volymmässigt inom EU. Totalt jävla värdelöst. Kör ett par 1500kr Denon lurar som inte är särskillt lättdrivna. På spärrade spelare blev volymen helt klart för låg, som tur är gick spelaren låsa upp med ett annat firmware.

Hög volym gör även att spelaren kan agera passiv picknickspelare vilket är bra. Manskulle iofs kunna sätta ut teststationer nån stans på stan där man kan lyssna på musik som spelas vid gränsen av för hög volym så folk får veta var riskzonen startar.

Men vad som är riskzon är nog individuellt. Lillebrorsan fick tinitus av bullret från sitt klassrum. Själv har jag lyssnat på för hög musik i 15 år och har extremt bra hörsel, men jag klarar inte av att sitta på fik eller där det är mycket människor som väsnas. Kanske skulle jag ha tinitus om jag inte hade lyssnat på för hög musik i lurarna och istället på folks oväsen.

För övrigt är det inga höga kostnader för mp3 hörselskador, du får tinitus eller nedsatt hörsel. Du vaknar inte upp en morgon och märker oh my god! jag kan inte höra slagborren längre. Inte heller får du någon hörapparat för dyra pengar, du får ett läkarbesök och ett litet handikapp att leva med.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Min Creative Zen Nano Plus har alldeles för hög lägsta volym. Märks mest på kvällen när man ligger & läser & lyssnar på radion. Utomhus får man ju däremot dra upp volymen ännu mer.

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk

Vill inte betala sjukhus-räkningarna för dom som spelar för högt i sina mp3-or, lika lite som jag vill pröjsa för fotbolls-skador od.
Men det kanske skulle tillkomma en xtra skatt på mp3-or som kunde täcka den typen av skador...inte mej emot iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Det var inte en SONY spelare med ALVS? ^^
Har nämligen 3 cd-spelare o 2 kassett-bandspelare som har den funktionen

Det är möjligt, kommer inte ihåg ^^

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]När var senast någon här hörde låt säga ett studentfirande där musikvolymen inte var direkt skadlig?

[/B]

Jag brukar reta mig på det. Discon, många fester och studentnationer. De spelar på dansgolven så att det skär i öronen på mig.
Ändrar jag min stereos equalizer rätt med mindre diskant och kanske lite mer bas blir det mycket behagligare vid höra volymer. Vet inte om det är skadligt bara det gör ont, antagligen inte. Jag brukar köra med öronproppar på sådana ställen. Tyvärr tycker många det är töntigt eller nördigt när man skyddar sin hälsa, men det är deras problem.

Verkligen synd att de ska överdriva överallt och förstöra hörseln. Korkat av folk som spelar för högt på sin mp3 för ofta att inte tänka lite framåt i livet.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det har ju redan funnits mp3 spelare som via firmware begränsats volymmässigt inom EU. Totalt jävla värdelöst. Kör ett par 1500kr Denon lurar som inte är särskillt lättdrivna. På spärrade spelare blev volymen helt klart för låg, som tur är gick spelaren låsa upp med ett annat firmware.

Hög volym gör även att spelaren kan agera passiv picknickspelare vilket är bra. Manskulle iofs kunna sätta ut teststationer nån stans på stan där man kan lyssna på musik som spelas vid gränsen av för hög volym så folk får veta var riskzonen startar.

Men vad som är riskzon är nog individuellt. Lillebrorsan fick tinitus av bullret från sitt klassrum. Själv har jag lyssnat på för hög musik i 15 år och har extremt bra hörsel, men jag klarar inte av att sitta på fik eller där det är mycket människor som väsnas. Kanske skulle jag ha tinitus om jag inte hade lyssnat på för hög musik i lurarna och istället på folks oväsen.

För övrigt är det inga höga kostnader för mp3 hörselskador, du får tinitus eller nedsatt hörsel. Du vaknar inte upp en morgon och märker oh my god! jag kan inte höra slagborren längre. Inte heller får du någon hörapparat för dyra pengar, du får ett läkarbesök och ett litet handikapp att leva med.

Tinitus går att bli av med, en muskel i örat som spänner sig.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

jasså? hur fixar man de då? skulle va skönt att slippa detta pipande

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim19
Jag brukar reta mig på det. Discon, många fester och studentnationer. De spelar på dansgolven så att det skär i öronen på mig.
Ändrar jag min stereos equalizer rätt med mindre diskant och kanske lite mer bas blir det mycket behagligare vid höra volymer. Vet inte om det är skadligt bara det gör ont, antagligen inte. Jag brukar köra med öronproppar på sådana ställen. Tyvärr tycker många det är töntigt eller nördigt när man skyddar sin hälsa, men det är deras problem.

Verkligen synd att de ska överdriva överallt och förstöra hörseln. Korkat av folk som spelar för högt på sin mp3 för ofta att inte tänka lite framåt i livet.

Gör det ont är det antagligen skadligt.
Till saken hör också att det blir tråkigare, det går ju knappt att prata med varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Gör det ont är det antagligen skadligt.
Till saken hör också att det blir tråkigare, det går ju knappt att prata med varandra.

Japp, hur kul är det att behöva halvskrika i öronen på varandra. Störigast är att man inte kan komma in i ett samtal som pågår för man har ingen chans att höra vad som sägs.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tinitus går att bli av med, en muskel i örat som spänner sig.

Du har helt fel. Den muskel du pratar om heter stapediusmuskeln och spänner sig vid ljudnivåer över 80dB(A), om jag minns rätt, för att minska stigbygelns vibtrationer. Tinnitus kan uppstå på många sätt, men knappast genom att stapediusmuskeln spänns. Och det är helt omöjligt att bli av med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Du har helt fel. Den muskel du pratar om heter stapediusmuskeln och spänner sig vid ljudnivåer över 80dB(A), om jag minns rätt, för att minska stigbygelns vibtrationer. Tinnitus kan uppstå på många sätt, men knappast genom att stapediusmuskeln spänns. Och det är helt omöjligt att bli av med.

Har för mig att det finns olika sorters tinnitus. Det finns en som är muskelrelaterad, men å andra sidan är orsaken även muskelrelaterad och inte av någon direkt yttre påverkan som hög ljudnivå.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Har för mig att det finns olika sorters tinnitus. Det finns en som är muskelrelaterad, men å andra sidan är orsaken även muskelrelaterad och inte av någon direkt yttre påverkan som hög ljudnivå.

Ja det finns, men de beror nog inte på stapediusmuskeln, utan t.ex. spänningar i käke och nacke.

Permalänk
Medlem

Jag gick under högstadiet med max volym från min cd spelare nästan hela tiden i ett par halvöppna lurar. Sen provade jag ett par koss the plug, vilken upplevelse det var att spela riktigt högt på dem! Jag använde dom i ungefär en månad innan jag fattade att mina öron tog ordentligt med stryk, jag hörde sämre (som jag märkte själv), fick ont i huvudet och tinnitus. Nuförtiden är jag väldigt försiktig med hur högt jag lyssnar och jag skulle aldrig använda en in-ear lur igen. Akta era öron!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det är ju tur att EU finns, för ingen vuxen mäniska klarar ju idag av att fatta kloka beslut. Så hur sjutton skall vi kräva detta utav dem yngre?

Vi vet inte längre hur man beter sig i trafiken, hur man uppträder i en kö, hur man svarar i en telefon, eller överhuvudtaget presenterar sig.

Det är tur att EU finns, för då behöver man inte fatta svåra beslut om vem man skall föra krig emot, ge bidrag eller bedriva handel med.

Likaså med sk skador som uppkommer utav den egna viljan.

ûber alles nicht frei

Tack Eu för att ni finns, ni har gjort mitt liv till ett helvete, därmed kan numera döden inte vara något att frukta längre.

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7an
Det är ju tur att EU finns, för ingen vuxen mäniska klarar ju idag av att fatta kloka beslut. Så hur sjutton skall vi kräva detta utav dem yngre?

Vi vet inte längre hur man beter sig i trafiken, hur man uppträder i en kö, hur man svarar i en telefon, eller överhuvudtaget presenterar sig.

Det är tur att EU finns, för då behöver man inte fatta svåra beslut om vem man skall föra krig emot, ge bidrag eller bedriva handel med.

Likaså med sk skador som uppkommer utav den egna viljan.

ûber alles nicht frei

Tack Eu för att ni finns, ni har gjort mitt liv till ett helvete, därmed kan numera döden inte vara något att frukta längre.

Hahaahaha klockrent

Läste artikeln som om det vandrar runt folk som köpt mp3-spelare och medvetet måste lyssna på högsta volym utan att dom vet riskerna;) Det är ju svårt att avgöra om man får ont i öronen eller om det egentligen är för högt ljud;) hahaha.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7an
Det är ju tur att EU finns, för ingen vuxen mäniska klarar ju idag av att fatta kloka beslut. Så hur sjutton skall vi kräva detta utav dem yngre?

Vi vet inte längre hur man beter sig i trafiken, hur man uppträder i en kö, hur man svarar i en telefon, eller överhuvudtaget presenterar sig.

Det är tur att EU finns, för då behöver man inte fatta svåra beslut om vem man skall föra krig emot, ge bidrag eller bedriva handel med.

Likaså med sk skador som uppkommer utav den egna viljan.

ûber alles nicht frei

Tack Eu för att ni finns, ni har gjort mitt liv till ett helvete, därmed kan numera döden inte vara något att frukta längre.

Skulle inte det vara själva poängen med att varna, typ du vet, så att folk hajar att massa folk blir hörselskadade. Och hur menar du med "man" när det gäller handel, krigsföring och bidrag, är det kanske ens kommun du syftar på, eller kanske enskilda personer eller kanske hela Sverige? Inte ens lätt att förstå ironin när själva logiken uteblir.
Själv är jag ingen EU förespråkare och det skulle inte förvåna mig en sekund om de lyckas förbjuda allt öven en viss ljudstyrka så småning om, men var nog i snedvridnaste laget till och med för mig.
Jag har själv fått nedsatt hörsel och är inte så jättekul, känns som jag pratar högre än andra, hör inte vad de säger på tv i bland när någon annan hanterar volymen, skit samma, kan skriva hur många irriterande exempel som helst. Trist om det börjar bli mycket vanligare som de verkar påstå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tinitus går att bli av med, en muskel i örat som spänner sig.

Ehm, nej, det finns inget bot mot tinnitus. Däremot hjälpmedel (som mest är till för de med väldigt kraftig tinnitus).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!