Piraträttegång inleds i februari

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
nope svenska rätt systemet suger. En polare till mig kastade en tysk i en vattenström och han fick bara 5 års fängelse för mord. Det är bara ett av många exempel, Många som begår brott kommer mycket billigt undan.

Det beror väl ofta på att det ställs rätt hårda krav på bevisningen, vilket många troligen tycker är positivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Men det är ju synd om artisterna o skådisarna o så. Nu har ju länge Britta Spears råd med den där lyx yachten för 100 miljoner kronor så hon får istället köpa en mindre variant utan kompass och hiss.

Det där är bara avundsjuka, varför skall man inte kunna tjäna pengar om man nu lyckas göra något som är så bra att så många är beredda att betala så mycket för det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Usch, jämför inte ens google med the piratebay...

Känner man seriöst efter och verkligen tänker till så vet precis allt å alla att the piratebay i stort sett är till för att sprida piratkopierat material. Google är en söksida för att hitta all typ av information etc på hela nätet. Visst kan man argumentera fram och tillbaks men surfar man in på the piratebay så letar man i 99% av fallen efter något som är olagligt att fildela. Surfar man in på Google så letar man i majoriteten av fallen efter något som är lagligt att läsa lr använda sig av.

Men sen kan jag hålla med om att det känns dumt att så stort ansvar ska läggas på dem som tillhandahållit en enkel sökmotor som ligger på gränsen till vad som räknas till "medhjälp" då några helt andra har skött den just olagliga verksamheten. Speciellt när dom inte tagit någon som helst aktiv del i själva spridningen själva, eller tjänat några pengar på det heller (dvs dom har inte direkt tagit betalt för att tillhandahålla tjänsten).

Dom är helt enkelt inte direkt ansvariga till dom där bolagens sk "förlorade intäkter" så visst, ett standard dagsböter belopp på x antal dagar för en mycket liten grad av medhjälp. Men inga skadestånd enligt mig!

Det vore en perfekt dom faktist, får dom dagsböter så betyder det att det är olagligt och vårat rättsystem fungerar. Dessutom så döms dom enligt mig på en rättvis skala.

Aja det var min tanke iaf, bråka inte om stavfel etc för jag e dyngtrött å ska lägga mig nu!

Döms dom visar det verkligen att vårt rättsystem INTE fungerar. Lagen om uppmanande till brott håller på att skrivas, den existerar inte i den här miljön än. Som tidigare nämnt; google är nog mer elakartat än Piratebay, just på grund av allt annat du kan hitta via google. Det finns inget olagligt på TPB's hemsida, det är användare själv som håller i materialet.

Dock, när lagen väl är skriven, då jävlar smäller det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Det där är bara avundsjuka, varför skall man inte kunna tjäna pengar om man nu lyckas göra något som är så bra att så många är beredda att betala så mycket för det?

Avundsjuka? Så du tycker inte att många artister får för mycket av kakan? Behöver verkligen Kirk Hammet från metallica 4 badrum, 2 sovrum etc i sitt hus?
Behöver en kändis köpa en liten ö bara för att den måste?
Måste man ha de finaste privatflygplanet? Asså det är bara för mycket, girigt folk som aldrig blir nöjda, många artister skiter säkert totalt i ifall de gör bra musik eller inte. De har bara 2 stora $_$ i ögonen.

Men ändå så tjänar faktiskt inte majoriteten av alla artister så mycket pengar alls. Kolla på många svenska artister som ett exempel, Många av dem lever som vanliga svenssons, o måste även jobba med annat för att de ska gå ihop.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Avundsjuka? Så du tycker inte att många artister får för mycket av kakan? Behöver verkligen Kirk Hammet från metallica 4 badrum, 2 sovrum etc i sitt hus?

Hur skulle man kunna få för mycket? Hur kan man ens definiera var gränsen skall gå och, kanske mer intressant, vem skall göra det? Låt honom ha hur många badrum han vill, det är hans problem, och låt folk fortsätta köpa hans skivor om de så önskar. Inget tvingar dig att göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Men ändå så tjänar faktiskt inte majoriteten av alla artister så mycket pengar alls. Kolla på många svenska artister som ett exempel, Många av dem lever som vanliga svenssons, o måste även jobba med annat för att de ska gå ihop.

Så? De kanske inte är tillräckligt bra, inte vågar satsa tillräckligt, saknar rätt kontakter eller bara har otur. Varför inte, när man ändå håller på, bestämma att lotterier och liknande måste ge lika stor vinst till alla som är med?

Permalänk
Medlem

Varför ska/har svenska staten stämt dem?
Svenska staten ska vara jävligt glada att dem har (F)Telia exempelvis..
Och telia ska vara jädrans glad att dem ens har kunder och som i sin tur utnyttjar sin bandbredd som dem betalar för..

Staten kan fan stämma sig själva istället då dem har Telia som bistår(medhjälp) till fildelning..

allt som rör åtalet gentemot TPB är helt och hållet galenskap och ett stort skämt!
Skäms för att bo i sverige om dem åtalet gentemot dem blir klubbat.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Avstängd

I ett fritt demokratiskt samhälle så bör de inte fällas. The Pirate Bay är avant-garde, de som driver dem är hjältar.

Men med alla politiska påtryckningar, lobbyister och stora företag så lär de ju fällas ändå.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
I ett fritt demokratiskt samhälle så bör de inte fällas. The Pirate Bay är avant-garde, de som driver dem är hjältar.

Men med alla politiska påtryckningar, lobbyister och stora företag så lär de ju fällas ändå.

Politik, stora företag och lobbyister "really grinds my gears"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
I ett fritt demokratiskt samhälle så bör de inte fällas. The Pirate Bay är avant-garde, de som driver dem är hjältar.

Men med alla politiska påtryckningar, lobbyister och stora företag så lär de ju fällas ändå.

Skulle en fällande dom klubbas igenom alla instanser så är det något som inte står rätt till, om det blir så i tinget förvånar mig inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mstandar
Ne jag tror att det har blivti ändrat. man får inte ens göra en kopia för personligt bruk.

Så som jag tolkar det hela så är det ju
"Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk" som reglerar upphovsrätten vad gäller olika medier och i den står det att läsa i 2 Kap 12 §
"Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk."
Just den delen handlar om litterära verk så som kator etc. Om man undrar över datorprogram så får man läsa i 2 kap 26 g §
"Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet."

Sen så är det upp till var och en och tolka det som står där också.

Det finns en hel uppsjö av olika paragrafer som reglerar alla olika typer av medier i 1960:729.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
I ett fritt demokratiskt samhälle så bör de inte fällas. The Pirate Bay är avant-garde, de som driver dem är hjältar.

Men med alla politiska påtryckningar, lobbyister och stora företag så lär de ju fällas ändå.

Skulle inte kalla dem för hjältar. Som jag förstår det har TPB gjort en ganska stor vinst genom åren genom reklam, donationer och annat (mycket mer än vad som krävs för att hålla sidan uppe). Finns många personer som ser fildelning som en slags välgörenhet som de gärna gär gratis men jag undrar om TPB inte ser det mer som en bra affär...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

det kanske krävs en myndighet som tullen som övervakar datatrafiken på siter där det trafikerar misstänkt olaglig fildelning.
När en båt anländer finns ju alltid tullen där i varje land för att stoppa vissa passagerare från att ta olagligheter in i landet.
Vi förstår ju alla att piratebay är båten och kan inte skyllas på, det är passagerarna som kan ses som suspekta.

- Men det är kopior, det är inte orginalprodukten som sprids.
I dagsläget stoppar den riktiga tullen piratkopierade varor att nå landet. Vad vore skillnaden jämfört med datatrafiken?

- Ok, men man får inte logga användarna när det handlar om ringa böter.
Då får man väl låta myndigheten sätta stopp för viss datatrafik att passera och sprida sig.

Har jag missat nåt?
Jag antar att jag kommer bli bra korrigerat för det här, men mitt försiktiga förslag i debatten

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

tullen stoppar inte pirat grejjer för att nå landet...

varför skulle dom göra det?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt när folk här bashar så mycket på artisterna..

Det är skivbolagen som tjänar de stora pengarna, det är även skivbolagen som stämmer varenda jäkel.
Många artister har ju gått ut och sagt att de inte vill att skivbolagen ska stämma deras fans.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
det kanske krävs en myndighet som tullen som övervakar datatrafiken på siter där det trafikerar misstänkt olaglig fildelning.
När en båt anländer finns ju alltid tullen där i varje land för att stoppa vissa passagerare från att ta olagligheter in i landet.
Vi förstår ju alla att piratebay är båten och kan inte skyllas på, det är passagerarna som kan ses som suspekta.

- Men det är kopior, det är inte orginalprodukten som sprids.
I dagsläget stoppar den riktiga tullen piratkopierade varor att nå landet. Vad vore skillnaden jämfört med datatrafiken?

- Ok, men man får inte logga användarna när det handlar om ringa böter.
Då får man väl låta myndigheten sätta stopp för viss datatrafik att passera och sprida sig.

Har jag missat nåt?
Jag antar att jag kommer bli bra korrigerat för det här, men mitt försiktiga förslag i debatten

är det inte där våra kära FRA vänner kommer in?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

jag undrar när förundersökning mot piratebay kommer ut på piratebay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Folkmord?! Vad har jag missat nu?

Ni tänker inte på... mord?

Jag är tämligen övertygad om att det räknas som folkmord när mer än en människa mördas och massmord när en grupp människor mördas, Var gränsen går för antal vet jag ej.
De händelser jag tänker på va skolungdomar som mördade klasskamrater och sen tog sina egna liv pga deras åsikter.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
är det inte där våra kära FRA vänner kommer in?

neh, det behöver det ju inte vara om de inte spanar på folk utan bara datat som läggs på siter och blockar det som är olagligt material.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47 tullen stoppar inte pirat grejjer för att nå landet... varför skulle dom göra det?

De gör de ju, se tex http://www.snpf.org/Artiklar/tullens_kamp_mot_piraterna.htm

Jag tror att en sökning i google kommer att ge dig en fingervisning på hur stort problemet är.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Jag är tämligen övertygad om att det räknas som folkmord när mer än en människa mördas och massmord när en grupp människor mördas, Var gränsen går för antal vet jag ej.
De händelser jag tänker på va skolungdomar som mördade klasskamrater och sen tog sina egna liv pga deras åsikter.

"Folkmord, även kallat genocid, är den medvetna och systematiska förstörelsen av en etnisk, religiös eller nationell grupp."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmord

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
neh, det behöver det ju inte vara om de inte spanar på folk utan bara datat som läggs på siter och blockar det som är olagligt material.

De gör de ju, se tex http://www.snpf.org/Artiklar/tullens_kamp_mot_piraterna.htm

Jag tror att en sökning i google kommer att ge dig en fingervisning på hur stort problemet är.

Har köpt grejjer på Ebay för 20k dom senaste månaderna.
och mycket utav det är pirat grejjer..

det enda du får göra är att betala skatt på skiten, men den går att slippa,
bara man är lite finurlig..

Så i teoring kanske tullen stoppar pirat grejjer, men i praktiken så gör dom inte det.

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ailo
jag undrar när förundersökning mot piratebay kommer ut på piratebay.

hahahahahaha

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Men google kan man inte skylla på som också förenklar livet för en fildelare?
exempel:
http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&client=firefox-a&c...

när ska google dömas då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NWZ
Uteblivna skatteintäkter osv. skulle jag väl kunna tänka mig.

Men jävla sörja som sagt... Stäm skiten ur google också när dom ändå håller på som sagt, där kan man ju hitta allt möjligt olagligt om man bara söker...

Håller med.. eftersom det går ju söka precis vad som helst tex barnporr detta bannas iaf i tpb..

Permalänk
Medlem

Aha, så de orkar inte gå efter dem som faktiskt LADDAR UPP filerna, så de går på sidan (som kan räknas in bland sökmotorerna).
Personligen tycker jag att de ska sluta kämpa, för filutdelning och kopiering kommer aldrig kunna stoppas ändå.
Satsa på saker som betyder mer för samhället, säger jag.

Fanns det inte statistik om att köpen ökat? Folk som laddar hem saker för att se om de vill köpa orginalet eller inte, tex.

Permalänk

Spela roll om dom blir fällda eller inte. Hela denna utredning, med allt vad det innebär, har kostat mer för staten än vad dom skulle ha "vunnit" i skatteintäkter på alla dessa saker som har laddats ner. Så jävla patetiskt tycker jag att lägga ner så mycket pengar som ändå blir en minusaffär för staten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Kan ju ta Torrentspy som exempel. 700 Miljoner kronor blev dom dömda (ja, faktiskt) att betala. Företaget bakom Torrentspy blev naturligtvis satt i konkurs, och huvudpersonerna i personlig konkurs.

Wow,

Kollade wiki

Several days after the shut down of TorrentSpy, former employee Jason Hughes introduced his own bittorrent site movieTorrents.

TorrentSpy has been ordered to pay $110m (£56m) in damages to the Motion Picture Association of America for copyright infringement.

"

ok då har vi ett mål redan klart (visserligen i USA) men skall bli intressant iaf att se hur det går i sverige.

EDIT:
hittade det här

“The case was not decided on the merits of copyright issues whatsoever,” said Rothken, who noted that privacy differences between the United States and Europe – TorrentSpy’s servers were hosted in the Netherlands – prevented the case from going to trial."

http://www.dailytech.com/Court+Finds+TorrentSpy+Liable+for+11...

Så själva faktum att de inte lämnande uppgifter om sina användare var det som fick det att avslutas så snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag tror med största sannorlikhet att de kommer att komma från rätten ostraffade.

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om de blir fällda, domstolarna har ingen förståelse för torrents, vet ju inte ens vad de är för nåt.

Helt sjukt!

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Inaktiv

Även om tpb försvinner kommer det komma nya torrentsidor. Och även om det är olagligt kommer folk fortsätta ladda ner. Gör som Robin Hood.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Jag kommer aldrig någonsin att köpa en musikskiva, film eller någonsin mer gå på bio. Jag kommer att försöka för all framtid att aldrig göra ngt som på ngt sätt kan gynna en artist, filmstjärna eller liknande. En majoritet av världens befolkning sitter och svälter ihjäl. Barn i tredje världen sitter med uppsvälda magar och dör i svåra plågor utav törst och svält samtidigt som dessa vidriga, äckliga, självupptagna och självfixirade jävla " stjärnor " sitter och beklagar sig och tycker att de minsann har rätt till hur många miljoner som helst i skadestånd för att deras " verk " kopieras då och då. De kan dra så långt åt helvete de bara kan. Några värre fjolor och bortskämda människor kan det knappast finnas.

Jag vet inte riktigt vad din argumentationsteknik kallas, men den är fel.

Du vill inte lägga pengar på musik, film och biobiljetter för att de redan har så mycket pengar...? Ok....

Sen drar du in tredje världen (afrika) som inte har ett jäkla dugg med saken att göra o drar snyfthistorieparalleller med svältande barn (som inte borde fötts överhuvudtaget av deras oansvariga föräldrar) som inte har mat för dagen och stenrika artister och filmstjärnor som har ett gigantiskt överflöd....
Att stjärnor har så mycket pengar är för att folk är beredda att betala för deras tjänster! Marknadsekonomi. Betalar för det du vill ha. Om väldigt många är beredda att betala så stjärnorna blir stenrika då är det så.

Detta är så typiskt för "världsmedborgare" eller va de nu kallas som inbillar sig att de 2 sakerna har överhuvudtaget med varandra att göra. Tredje världen är främmande och har ingenting med oss och vår livsstil att göra. Bryr mig inte ett dugg om folk där nere. De kan gott gå igenom samma utveckling som västvärlden gjorde! (Fast det betyder att afrika måste isoleras vilket aldrig kommer hända så länge det finns pengar att tjäna därnere vilka de själva behöver för att kunna utvecklas).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Även om tpb försvinner kommer det komma nya torrentsidor. Och även om det är olagligt kommer folk fortsätta ladda ner. Gör som Robin Hood.

ta från dom rika och ge till sig själv?