AMD om Nvidias kvalitetsproblem

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
En sådan där fanboy med nollkoll, ignore him.

Nu tog jag åt mig...

Kan du inte posta lite saker som AMD sagt på senaste tiden istället för att bidra till tråden på en så pass mogen nivå som din.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Hur mycket bly är det egentligen i lödtennet som finns på korten.... jämfört till exempel med ett bilbatteri?

Jag tror det är bara tillverkaren som vet det. Dock så har "vanligt" löddtenn ofta 50/50 ten och bly men om det ligger i närheten har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker vi ska vara på det klara att detta inte är någon pressrelease AMD gjort, de har inte yttrat sig i något marknadsföringssammanhang. En anställd har blivit tillfrågad under en intervju.
Att förklara skillnaden på ett så här sakligt sätt har varje företag rätt att göra.

Inte som vissa andra företag som haft pressreleaser bara för att basha konkurrenten.

Mycket sant, och jag håller med om att en saklig förklaring på detta sätt är långt ifrån någon pajkastande pressrelease. Helt klart har de rätt att uttala sig. Som jag sade, det är ett välvårdat och för den delen prydligt uttalande. Men att ha rätt att göra någonting betyder inte att man per automatik måste göra det.

Men det är fortfarande en AMD-anställd som kommenterar ett specifikt problem hos Nvidia, och i det läget så blir ju hans uttalande representativt för även AMD och inte bara han själv.

Jag är faktiskt imponerad av ett uttalande av så relativt hög klass, så fritt från skitkastande. Men jag tycker ändå att nvidia gör ett bra jobb flaggandes med "vi har gjort bort oss"-flaggan, de behöver inte hjälp. Och då är det ännu mera smakfullt att inte säga någonting alls, även om detta uttalande helt klart faller inom ramen för snyggt spelat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

AMD ska inte dra ut för mycket, dom har själva haft sjuka problem med 4870 så.
Knappast felfria på något sätt, inte ens nära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mycket sant, och jag håller med om att en saklig förklaring på detta sätt är långt ifrån någon pajkastande pressrelease. Helt klart har de rätt att uttala sig. Som jag sade, det är ett välvårdat och för den delen prydligt uttalande. Men att ha rätt att göra någonting betyder inte att man per automatik måste göra det.

Men det är fortfarande en AMD-anställd som kommenterar ett specifikt problem hos Nvidia, och i det läget så blir ju hans uttalande representativt för även AMD och inte bara han själv.

Jag är faktiskt imponerad av ett uttalande av så relativt hög klass, så fritt från skitkastande. Men jag tycker ändå att nvidia gör ett bra jobb flaggandes med "vi har gjort bort oss"-flaggan, de behöver inte hjälp. Och då är det ännu mera smakfullt att inte säga någonting alls, även om detta uttalande helt klart faller inom ramen för snyggt spelat.

Hur skulle det då se ut om självaste experten inte kan svara på en sådan enkel fråga från TechReport?

-TechReport: McLellan, har du verkligen ingen uppfattning om nVidias paketerings problem?

- McLellan: Eh, jag har druckit upp mitt kaffe nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Det behöver inte vara ett stort företag för att få dispens, även små kan få det.
Härligt att se kommentarer vad gäller att ATI är miljövänliga och att personerna ifråga ska köpa deras produkter för att dom just är miljövänliga. Det får mej att skratta högt, självklart är ATI inte miljövänliga och det gäller även Nvidia såklart.
Vill nån säga emot mej så varsågod och samtidigt får vederbörande även ta upp alla ämnen, hantering, elförbrukning samt var elen tas från mm för att kunna övertyga mej iaf.
Kommer elen tex från ett koleldat kraftverk så är det ju absolut miljövänligt eller hur (cynisk).
Sen är det ju en hel del politik i McLellans uttalande...

Problemet är ju att man måste hitta något som är precis lika bra som det "icke miljövänliga alternativet".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Hur skulle det då se ut om självaste experten inte kan svara på en sådan enkel fråga från TechReport?

-TechReport: McLellan, har du verkligen ingen uppfattning om nVidias paketerings problem?

- McLellan: Eh, jag har druckit upp mitt kaffe nu...

Man kan ju vara ännu mer diplomatisk än han nu redan var. Man kan helt enkelt säga att man inte väljer att kommentera konkurrentens situation. Hänvisa till nVidias egna pressfolk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Hur mycket bly är det egentligen i lödtennet som finns på korten.... jämfört till exempel med ett bilbatteri?

Det handlar om var det tar vägen sen...

Permalänk
Medlem

det enda som får mig att gilla nvidia för tillfället är att dom gör hybrid sli till desktop där det diskreta stängs av vid låg load.

att amd ej sett till att detta funkar på desktop med hybrid CF (till min kännedom) ogillas stark...

så här är nivida trots allt bättre. men som sagt är det är den enda feature:n som skulle få mig att skaffa en nivida plattform idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man kan ju vara ännu mer diplomatisk än han nu redan var. Man kan helt enkelt säga att man inte väljer att kommentera konkurrentens situation. Hänvisa till nVidias egna pressfolk.

Fast är ju rätt trist för oss om ingen tillåts säga vad de tycker, och speciellt för de som blir intervjuvade om de brinner för vad de håller på med.

Det är ju även upp till oss och journalister att bedömma saker. Går säkert att få någon smart fabriksarbetare från asus att kommentera saker på något gigabyte moderkort och de med lite sunt förnuft läser förhoppningsvis vad en smart fabriksarbetare på asus tycker, som säkert kan vara jätteintressant, och inget annat.

Men det kan ju vara knepigt, till exempel nvidias VD verkar ofta säga vad han tycker om allt möjligt. Men även om han i bland utalar sig mer som sakkunnig på något så gör han ju rätt ofta mer marknadsföringsmässiga officiella uttalanden och då ses ju allt i princip som officiella "uttalanden". Fast han är chef också så inget vidare bra exempel men han skulle ju kunna säga vad han tror om energiförbrukiningen i datorer om 30 år eller vad som helst om någon frågar och då gäller det ju för oss att kunna sålla bland personliga spekulationer och officiella uttalanden.

Permalänk

hybrid sli i all sin ära (man måste väl starta om datorn för att stänga av/sätta på grafikkortet?), tycker det är synd att så många favoriserar nvidia, som klart och tydligt visar att de inte riktigt går att lita på i och med 88-seriens katastrof.

jag är lite småförbannad på nvidia, sitter och skriver detta trots allt på en mac med ett defekt grafikkort som med största sannolikhet kommer att överleva de två år som garantin löper och sen dagen efter stendö direkt.

ska följa denna tråd med spänning, citera mig gärna om ni tycker att jag har tokfel.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Hur skulle det då se ut om självaste experten inte kan svara på en sådan enkel fråga från TechReport?

-TechReport: McLellan, har du verkligen ingen uppfattning om nVidias paketerings problem?

- McLellan: Eh, jag har druckit upp mitt kaffe nu...

Normalt sett är det väl ganska ovanligt att man kommenterar konkurrenters problem, precis som -Boris- sade är det väl brukligt att man hänvisar till deras pressavdelning, såvida det inte är prat om fusioner eller uppköp, men då är det ju en helt annan situation

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Normalt sett är det väl ganska ovanligt att man kommenterar konkurrenters problem, precis som -Boris- sade är det väl brukligt att man hänvisar till deras pressavdelning, såvida det inte är prat om fusioner eller uppköp, men då är det ju en helt annan situation

Nä ovanligt är det absolut inte. Finns vissa aktörer som inte drar sig från att basha konkurrenten när tillfälle ges.

Permalänk

personligen är jag glad att AMD inte kastade sten i glashuset!

mvh:
Teh fluffmajster

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
AMD ska inte dra ut för mycket, dom har själva haft sjuka problem med 4870 så.
Knappast felfria på något sätt, inte ens nära.

Word

Dock ska Amd ha eloge för sitt uttalande

Permalänk
Medlem

Hade varit rätt snyggt gjort om hela artikeln var stagad av AMD för jag blir mer nervös över mina grafikkort ju mer jag läser fast man redan hört det mesta i techreports artikel redan. Förklarar väl varför nvidia inte säger mycket, ju mer som skrivs ju mer går snacket.

Fast är antagligen bara en tidsfråga innan någon försöker få kommentarer från andra i samma branch när något sånt här händer, blev ju en intressant artikel och att få höra hur AMD ser på situationen måste väl kännts som jackpot for artikelförfattaren.
En del kanske undrar om grafikkorten börjar bli för trimmade för tillverkningsmetoderna, hur gör AMD etc så är väl även frågor som borde ställas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nu tog jag åt mig...

Kan du inte posta lite saker som AMD sagt på senaste tiden istället för att bidra till tråden på en så pass mogen nivå som din.

Han menade han som skrev det ursprungliga meddelandet, om att AMD brukar snacka skit som vanligt. HAN är uppenbarligen en kille med noll koll, om man nu häver ut sig något så befängt.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
hybrid sli i all sin ära (man måste väl starta om datorn för att stänga av/sätta på grafikkortet?), tycker det är synd att så många favoriserar nvidia, som klart och tydligt visar att de inte riktigt går att lita på i och med 88-seriens katastrof.

jag är lite småförbannad på nvidia, sitter och skriver detta trots allt på en mac med ett defekt grafikkort som med största sannolikhet kommer att överleva de två år som garantin löper och sen dagen efter stendö direkt.

ska följa denna tråd med spänning, citera mig gärna om ni tycker att jag har tokfel.

88-seriens katastrof? Mig veterligt är det inget fel på 88-serien.
Problemet visar sig ju i integrerade grafikkretsar och 88-serien finns inte representerad där mig veterligt, vad jag vet har väl inte 88-grafikkortsserien någon förhöjd RMA?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Är väl snarare så att 88-seriens externa grafikkort var en mycket framgångsrik serie? Den blev kanske offer för ett "generationsskifte" när 8800GT kom (ett graikkort för runt 2000:- som utpresterade eller presterade likvärdigt med de dyrare korten i samma serie) men att kalla det för katastrof är ju mycket överdrivet.

Sen bör nog dom säger att 4870-korten är behäftade med så mycket problem tänka om, visst har några problem med sina 4870 från Sapphire men det kan nog inte AMD/ATi skyllas för eftersom kort från andra tillverkare i stort sett fungerar som utlovat.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Är väl snarare så att 88-seriens externa grafikkort var en mycket framgångsrik serie? Den blev kanske offer för ett "generationsskifte" när 8800GT kom (ett graikkort för runt 2000:- som utpresterade eller presterade likvärdigt med de dyrare korten i samma serie) men att kalla det för katastrof är ju mycket överdrivet.

Sen bör nog dom säger att 4870-korten är behäftade med så mycket problem tänka om, visst har några problem med sina 4870 från Sapphire men det kan nog inte AMD/ATi skyllas för eftersom kort från andra tillverkare i stort sett fungerar som utlovat.

Hej,

Tycker det är bra att AMD är ett föredöme när det gäller miljövänligare produkter.
Annars har min kompis ett nyare Nvidia-kort och det funkar bra, mycket imponerande vid överklockning dessutom, det kortet släpptes precis innan julen 2007 tror jag. Visserligen ett separat kort.
Jo, skall bli intressant att se hur dom nya Macbook datorerna funkar, där finns både styrkretsare och GPU från Nvidia. Mycket intressant indeed.

En fråga, eftersom jag äger ett Sapphire-kort med 4870 vore jag tacksam om ni har några länkar till artiklar eller forumtrådar som beskriver problemen.
Visst har jag haft smärre problem med kortet men det kan lika gärna bero på drivisar???

Är sedan tidigare något skeptisk till Sapphire's graffekort men när jag ville ha ett 4870 var det just Sapphire's kort som fanns "i lager".

/Gemmy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det handlar om var det tar vägen sen...

så sant! hoppas verkligen alla här på sweclockers vet var man gör med sina gamla dator komponenter!

Tråkigt för nvidia att amd uttalar sig om nvidias problem! men ingen skit kastad i alla fall! ni som tjatar om fanboy hit och dit kan ge er! vi behöver konkurrans.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det handlar om var det tar vägen sen...

Jaha bara det ? så om jag förstår dej rätt så är det skitsamma hur det är innan det slängs ?
Uselt miljötänkande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Jaha bara det ? så om jag förstår dej rätt så är det skitsamma hur det är innan det slängs ?
Uselt miljötänkande

Sa han att det ENBART och ENDAST spelar roll vad som händer när det slängs? Jojo... =P

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk

Han sa inte han skrev "Det handlar om var det tar vägen sen... "
japp min tolkning är att det bara handlade om vart det tar vägen annars borde han skrivit....Det handlar också om var det tar vägen sen...
det är en väldig skillnad Aphexan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Jaha bara det ? så om jag förstår dej rätt så är det skitsamma hur det är innan det slängs ?
Uselt miljötänkande

Så länge det miljöfarliga ämnet sitter i din dator, så gör det ingen skada. Det intressanta är var det hamnar efter du köpt ett nytt kort, och ska göra av med det gamla.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Visst är de bra att AMD går ut med vart problemet ligger men till vilken nytta är de egentligen? Det som har skett har skett och Nvidia är nog medvetna om vart problemet ligger, så varför ska vi konsumenter behöva veta de då vi ändå inte kan påverka de? Tycker att de va bra gjort av Nvidia att erkänna problemet innan någon annan fick chansen att upptäcka problemet, många företag, varav ja tror AMD är ett utav dom, hade ignorerat problemet pga ekonomiska skäl.

Det du skriver är ju precis vad som har hänt förutom att det är skitvidia som har struntat i att påtala det för allmänheten bara för att deras aktier skall fortsätta stå högt och ge en avkastning som dom inte förtjänar alls med tanke på att dom varit skitsena med att tänka på miljön,så dom har ju ignorerat problemet verkligen på grund av ekonomiska skäl.
Fan där fick jag till det,väntar gärna på ett fanatiskt svar nu:))
När verkligheten kom ikapp nvidia i flera omgångar:)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

XBOX 360

Var detta inte exakt samma problem som blev orsaken till Red Ring of Death på alla pajja X360s?

Dåliga BGA-lödningar som började spricka efter ett tag. Det sitter ju nVidia-kretsar där, men har för mig det var Microsoft själva som tog på sig skulden.

Verkar hur som vara lätt att göra bort sig med blyfritt tenn och BGA-lödningar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det du skriver är ju precis vad som har hänt förutom att det är skitvidia som har struntat i att påtala det för allmänheten bara för att deras aktier skall fortsätta stå högt och ge en avkastning som dom inte förtjänar alls med tanke på att dom varit skitsena med att tänka på miljön,så dom har ju ignorerat problemet verkligen på grund av ekonomiska skäl.
Fan där fick jag till det,väntar gärna på ett fanatiskt svar nu:))
När verkligheten kom ikapp nvidia i flera omgångar:)))

Skitvidia ? nytt företag ?
Ärligt talat du fick inte till ett skit med det du skrev.
Aktieägarna sätter ribban för hur dom vill ett företag ska gå och det kanske är för lätt att ge dispenser istället för att trycka på företagen lite hårdare.
Men som sagt det är lättare att klaga på en produkt än att se helheten, speciellt om man inte är insatt i företaget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Jag tror det är bara tillverkaren som vet det. Dock så har "vanligt" löddtenn ofta 50/50 ten och bly men om det ligger i närheten har jag ingen aning om.

Jo det är ju kanske sant, men du missade poängen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det handlar om var det tar vägen sen...

Aha..... men nu är det som så att jag sett många fler bilbatterier ute i naturen än vad jag sett kretskort. Och kan nog garantera att enbart ett av dessa bilbatterier har innehållt mer bly än samtliga kretskort som jag sett där. Lite tråkigt med tanke på att där finns återlämningsställen för både bilbatterier och kretskort.... samt alla andra både miljöriktiga eller miljöfarliga sopor.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nu tog jag åt mig...

Kan du inte posta lite saker som AMD sagt på senaste tiden istället för att bidra till tråden på en så pass mogen nivå som din.

Nej nej, blev väldigt fel där

Jag menade att du skulle ignorera honom du citera

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.