Lag mot piratkopiering 2009

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo det är sant, men det går ju åt skogen det med om den inte sköts ordentligt. Det är ju det som är hela saken här, demokrati oavsett form falerar om det inte sköts, och alltså spelar det ingen roll vilken form det har om det ändå inte fungerar.

Absolut, men det är den mest lättskötta, realistiska formen av demokrati jag kan tänka mig.
Kortsiktigt då.
Långsiktigt har jag mycket bättre fantasi än så.

Och det här förslaget handlar om så mycket mer än bara piratkopiering, det handlar om demokrati, åtskillnad mellan politik och ekonomi, definering av information och mycket annat.

Ur ett mer analytiskt perspektiv är piratkopieringsdebatten väldigt intressant.
Äganderätten är något helt mänskligt konstruerat hittepå öht och med just så kallad "intellektuell egendom" blir det än mer tydligt och det är väldigt intressant och fascinerande att se hur man tänker kring det.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Vad tycker ni om det här då?..
http://metro.se/se/article/2008/10/14/08/0057-48/index.xml

Inte förvånande, och deras fantasisiffror saknar ju grund.

http://arstechnica.com/articles/culture/dodgy-digits-behind-t...

Citat:

I've said it before, I'll say it again. When hundreds of millions of children can "manufacture and distribute" copies of works more easily than they can tie their shoes, with no cost to themselves, then the only way to stop it is with a government powerful enough to know when they do it and stop them or prosecute them.

The only government that could have such power is a global totalitarian state. I used to use that as an argument for why copyright law cannot be enforced.

Now we have a copyright "czar," felony charges, and a push for global synchronicity of copyright laws... why am I not comforted?

http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/10/eu-l%C3%A4cka-sve...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men snälla nån, skillnaden mellan den rika och arbetana....
Vem tusan är INTE arbetare förutom några väldigt få personer?

min pappas chef
bankdirektörer
chefer
med arbetare menar jag dom som utför det faktiska arbetet, inte deras chefer( dom faller ofta under kategorin rik i min mening)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

De med riktigt mycket pengar kommit undan skatt innan t.ex. förmögenhetsskatten utan de enda som fick betala den var pensionärer som sparat hela sitt liv och till slut blivit skuldfria och har ett hus som ökat i värde.

mm

men med rik menade jag inte bara miljardärer.

dessutom var förmögenhetsskaten en skatesänkning för dom rika, som namnet kanske vittnar om.
man fick skatta 1,5 % på sin förmögenhet som översteg 1,5 miljoner per merson.
att denna skatt avskaffades är knappast till stöst fördel för 70 åriga inga svenson med ett hus värt 1,7 miljoner än för bankdiriktör krister med en årsinkomst på 3 miljoner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Den allra största delen av skattesänkningarna har gått till folk som arbetar vilket är helt rätt eftersom sverige har ett av världens hårdaste skattetryck.
Dessutom så har den svenska skattepolitiken gjort att folk utbildat sig här och sen flyttar utomlands då skatten är för hög.

Vilken skatt då??
A kassan och arbetaravgiften har höjts, vilket hindrar småföretagens framfart. ( som dom skulle sattsa på)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Men till slut kan man säga vad man vill om åtgärderna MEN regeringen har GJORT VAD DE SA ATT DE SKULLE!!!
De som nu är så förbannade på regeringen pga. deras politik men röstade på dem är antingen totalt oinsatta eller dumma.

nej, tycker det är märkligt att alla säger detta. e det pga det tidningarna skrev för ett tag sen, där det stog att alliansen har gjort vad dom sa.
nåja, sak samma. ja tänker inte ändra åsikt för att majoriteten tror allt som står i tidningarna.
mina åsikter om alliansen står fast tills motsatsen bevisas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

När det gäller dessa antipirat lagar så blir det ju löjligt med förslag att man ska få 4 års fängelse, hon som la fram förslaget borde kastas ut ur EU parlamentet pga. dumhet.

skulle nästan vara lite roligt om alla som någonsin piratkopierat åkte in på 4 år. Vi skulle behöva bygga om alla kommunala byggnader till fängelser.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

skulle nästan vara lite roligt om alla som någonsin piratkopierat åkte in på 4 år. Vi skulle behöva bygga om alla kommunala byggnader till fängelser.

Det får inte och kommer inte ske.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Vi skulle behöva bygga om alla kommunala byggnader till fängelser.

Nää. Vi bygger bara en stor mur runt rinkeby. Koncentrationsläger FTW! *

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Vilken skatt då??
A kassan och arbetaravgiften har höjts, vilket hindrar småföretagens framfart. ( som dom skulle sattsa på)

Rättelse. Som dom ska satsa på (det är fortfarande inte slut).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
nej, tycker det är märkligt att alla säger detta. e det pga det tidningarna skrev för ett tag sen, där det stog att alliansen har gjort vad dom sa.
nåja, sak samma. ja tänker inte ändra åsikt för att majoriteten tror allt som står i tidningarna.
mina åsikter om alliansen står fast tills motsatsen bevisas

Fast det roliga är ju att vi har bevisat att borgarna har gjort mycket utav det dom har lovat. Det har flera tidningar rapporterat om. Bevisbördan på att dom inte har gjort som dom har lovat ligger i sådana fall på dig.

* Det var ironi för dom som inte förstod det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv

f-n heller jag är emot

Permalänk
Medlem

Dagens lol:

från http://christianengstrom.wordpress.com/

Citat:

Ikväll var det partiledardebatt mellan Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin i teve. K-G Bergström var moderator.

- Ska fildelare bestraffas? frågade K-G Bergström 26:40 in i videon hos SVT.

- Vi tycker att upphovsrätten ska värnas, men vi vill inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration. Det gäller att hitta den balansen, svarade Fredrik Reinfeldt.

Det här är nästan precis vad han sa i valrörelsen 2006, när han blev pressad i fildelningsfrågan. Nu upprepade han alltså lögnen ikväll i teve, bara en vecka efter att justitiedepartementet har lagt fram piratjägarlagen.

Fint med dubbelmoral?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nää. Vi bygger bara en stor mur runt rinkeby. Koncentrationsläger FTW! *

mm
vet nån hur många % av svenskarna som tankar hem
ja har hört siffror ända upp till 80 %

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Fast det roliga är ju att vi har bevisat att borgarna har gjort mycket utav det dom har lovat. Det har flera tidningar rapporterat om. Bevisbördan på att dom inte har gjort som dom har lovat ligger i sådana fall på dig.

tror som sagt på det jag se omkring mig, inte vad tidningarna skriver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tror som sagt på det jag se omkring mig, inte vad tidningarna skriver

Men för tusan, de HAR genomfört det mesta dem sagt.
Sen om du inte tycker om ändringarna eller att de inte fick önskad effekt så har det ingenting med saken att göra.

När vi säger att de gjort vad de sa de skulle så menar vi antalet vallöften som uppfyllts jämfört med tidigare regeringar.

Ontopic: Personligen tycker jag iförsig att internet är ganska mycket vilda västern och skulle må bra av lite kontroll. Dock så är det ju alltid utformningen av lagarna som antingen löser eller skapar problem.
Om Reinfeldt talar sanning om att en kommande lag inte ska kriminalisera en hel ungdom then fine men det är det man ska hålla koll på inte att man gör en lag överhuvudtaget.
Det är ju faktiskt så att vi har förbjudit piratkopiering, antingen ska det förbudet bort eller så ska vi ha lagar som ger något.
Mitt största problem med alla lagförslag om piratkopiering är att skivbolag och liknande får ansvaret för att samla in bevis vilket är helt befängt. Det är polisens uppgift punkt slut.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men för tusan, de HAR genomfört det mesta dem sagt.
Sen om du inte tycker om ändringarna eller att de inte fick önskad effekt så har det ingenting med saken att göra.

När vi säger att de gjort vad de sa de skulle så menar vi antalet vallöften som uppfyllts jämfört med tidigare regeringar.

Och när jag säger att jag tror på det som ja ser manar jag dom löftena som var överalt på nyheterna innan valet, inte dom 100 tals som dom skrivigt i sin rapport och som knappt några väljare kände till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Och när jag säger att jag tror på det som ja ser manar jag dom löftena som var överalt på nyheterna innan valet, inte dom 100 tals som dom skrivigt i sin rapport och som knappt några väljare kände till.

Well you a big pain in the ass!
Snälla du kan du inte ta och läsa OCH förstå istället för att bara läsa!
Jag finner dig högst arrogant som fortfarande säger emot.
Vi har givit så många källor som säger att alliansen har uppfyllt mer än hälften av löftena. Hur kan du då fortfarande tro på dina egna erfarenheter?
Du är 18 år! Har du någon bred koll på samhället?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
min pappas chef
bankdirektörer
chefer
med arbetare menar jag dom som utför det faktiska arbetet, inte deras chefer( dom faller ofta under kategorin rik i min mening)

Bara ännu ett bevis på din syn på samhälle och politik. Du tänker för stereotypt! Du ska inte alltid lita på det du hör och ser. Va lite källkritisk for crying out loud
Arbetare är ett föråldrat uttryck. Vi lever inte i tidigt 1900-tal längre
Sluta se allt i svart eller vit, det finns miljarder andra färger!
Du ser spöken som inte finns. Watch out for the rich men!
Visst visst, det finns rika människor på chefsposter, men det finns inte bara chefer som är assholes.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Well you a big pain in the ass!
Snälla du kan du inte ta och läsa OCH förstå istället för att bara läsa!
Jag finner dig högst arrogant som fortfarande säger emot.
Vi har givit så många källor som säger att alliansen har uppfyllt mer än hälften av löftena. Hur kan du då fortfarande tro på dina egna erfarenheter?
Du är 18 år! Har du någon bred koll på samhället?

Bara ännu ett bevis på din syn på samhälle och politik. Du tänker för stereotypt! Du ska inte alltid lita på det du hör och ser. Va lite källkritisk for crying out loud
Arbetare är ett föråldrat uttryck. Vi lever inte i tidigt 1900-tal längre
Sluta se allt i svart eller vit, det finns miljarder andra färger!
Du ser spöken som inte finns. Watch out for the rich men!
Visst visst, det finns rika människor på chefsposter, men det finns inte bara chefer som är assholes.

först säger du att ja ska tro på era otillförlitliga källor sedan skriver du att jag ska lära mig att vara källkritisk.

jag finner dig som en manipulerad nickedocka som inte ser vad som händer rund dig utan väljer att vända sig till wikipedia för svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
först säger du att ja ska tro på era otillförlitliga källor sedan skriver du att jag ska lära mig att vara källkritisk.

jag finner dig som en manipulerad nickedocka som inte ser vad som händer rund dig utan väljer att vända sig till wikipedia för svar.

Är du ett troll eller?
Du läser ju fan inte vad som sägs!
Du tolkar fortfarande allt svart och vitt! Det finns något som heter måtta.
Balansera genom att läsa från olika källor för att bilda dig en uppfattning, men va källkritisk. Hur svårt kan det vara att förstå något sådant?!

Manipulerad nickedocka? Vad snackar du för skit? Jag är inte manipulerad, jag är realistisk. Dina förslag på förändringar inom politik och samhällsstruktur hade jag också kommit med för fem år sen, men jag har lärt mig med åren att allt är inte möjligt att genomföra.
När jag var 18 år var jag envis som en åsna när det handla om politik. Jag tyckte miljöpartiet var det enda partiet som var vettiga och alla andra onda. Jag tänkte också stereotypt; vänstern - kommunister, moderaterna - rike män osv osv.
Genom att istället försöka förstå de olika partiernas synpunkter har jag bättre bildat mig en uppfattning av vad dom vill ha ut med sin regering.

Har du hört talas om utopi? Det är något alla skulle vilja nå, men som är i större drag onåbart. Verkar vara en utopi du strävar efter

Jag vill återigen tillägga att genomföra vallöften är inte detsamma som att misslyckas med dom. Alliansen har fått det tufft nu när hela världen är i en ekonomisk kris.

Mina källor till information brukar vara; nyheterna, wikipedia, youtube, google osv osv
Brukar också vara källkritisk till det jag ser. Vill helst inte att det är vinklat på något sätt. Informationen ska vara opartisk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Är du ett troll eller?
Du läser ju fan inte vad som sägs!
Du tolkar fortfarande allt svart och vitt! Det finns något som heter måtta.
Balansera genom att läsa från olika källor för att bilda dig en uppfattning, men va källkritisk. Hur svårt kan det vara att förstå något sådant?!

lalala
http://www.youtube.com/watch?v=Jag7oTemldY
denna länk är all förklaring du får från mig, har uprepat mig 35 gånger och tänker inte göra det igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Manipulerad nickedocka? Vad snackar du för skit? Jag är inte manipulerad, jag är realistisk. Dina förslag på förändringar inom politik och samhällsstruktur hade jag också kommit med för fem år sen, men jag har lärt mig med åren att allt är inte möjligt att genomföra.
När jag var 18 år var jag envis som en åsna när det handla om politik. Jag tyckte miljöpartiet var det enda partiet som var vettiga och alla andra onda. Jag tänkte också stereotypt; vänstern - kommunister, moderaterna - rike män osv osv.
Genom att istället försöka förstå de olika partiernas synpunkter har jag bättre bildat mig en uppfattning av vad dom vill ha ut med sin regering.

ja försökte göra detta vid valet. sen förstog jag att allt valfläsk e skit och att dom flesta partierna strävar efter sin grundide, moderaterna är definitivt en av dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Och när jag säger att jag tror på det som ja ser manar jag dom löftena som var överalt på nyheterna innan valet, inte dom 100 tals som dom skrivigt i sin rapport och som knappt några väljare kände till.

Hmm, tja det jag kommer ihåg från nyheterna så var det dessa:

Sänkt skatt för arbetare, genomfört.

Förändrad A-kassa, genomfört.

Borttagen statlig fastighetsskatt, genomfört.

Bortttagen förmögenhetsskatt, genomfört.

Ökade resurser till Polisen, genomfört.

Förändringar i skolan, genomfört.

Det är dessutom inte så att man behöver källor för att bevisa någonting som är såpass uppenbart för vem som helst, utom dig verkar det som

Och ja valfläsk är valfläsk, vilket ALLA partierna håller på med men om jag ska vara ärlig så är det Sossarna och vänstern som är värst så varför skulle man rösta rött pga. den anledningen? ...

Från vad du skrivit i denna tråd skulle jag vilja säga att du inte har rätten att kalla någon inskränkt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Hmm, tja det jag kommer ihåg från nyheterna så var det dessa:

Sänkt skatt för arbetare, genomfört.

Förändrad A-kassa, genomfört.

Borttagen statlig fastighetsskatt, genomfört.

Bortttagen förmögenhetsskatt, genomfört.

Ökade resurser till Polisen, genomfört.

Förändringar i skolan, genomfört.

Det är dessutom inte så att man behöver källor för att bevisa någonting som är såpass uppenbart för vem som helst, utom dig verkar det som

Och ja valfläsk är valfläsk, vilket ALLA partierna håller på med men om jag ska vara ärlig så är det Sossarna och vänstern som är värst så varför skulle man rösta rött pga. den anledningen? ...

Från vad du skrivit i denna tråd skulle jag vilja säga att du inte har rätten att kalla någon inskränkt.

sänkt skatt för arbetare, inte mycket.

A-kassa höjde man, vilket går direkt emot deras nya logga.

fastighetsskatten är bara ersatt med en avgift som drabbar dom med lite pengar hårdast.

borttagen förmögenhetsskatt. ja det gjorde dom, bra jobbat moderaterna gynnar dom förmögna

ökade polisbidrag, vet inet om, hörde det inte på valdebaterna och har inte hört talats om det senare heller.

man genomförde dom förändringar som socialdemokraterna hade börgat på.

sammanfattning så gynnas dom rika, trots att dom marknadsförde sig som de nya moderaterna som ville ha mindre inomstskillnader. vi går nu åt andra hållet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Det är dessutom inte så att man behöver källor för att bevisa någonting som är såpass uppenbart för vem som helst, utom dig verkar det som

du menar vad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Från vad du skrivit i denna tråd skulle jag vilja säga att du inte har rätten att kalla någon inskränkt.

moderaterna är inte att arbetarparti utan ett rikemansparti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
sänkt skatt för arbetare, inte mycket.

1.A-kassa höjde man, vilket går direkt emot deras nya logga.

2.fastighetsskatten är bara ersatt med en avgift som drabbar dom med lite pengar hårdast.

3. borttagen förmögenhetsskatt. ja det gjorde dom, bra jobbat moderaterna gynnar dom förmögna

4. ökade polisbidrag, vet inet om, hörde det inte på valdebaterna och har inte hört talats om det senare heller.

5. man genomförde dom förändringar som socialdemokraterna hade börgat på.

6. sammanfattning så gynnas dom rika, trots att dom marknadsförde sig som de nya moderaterna som ville ha mindre inomstskillnader. vi går nu åt andra hållet.

du menar vad

moderaterna är inte att arbetarparti utan ett rikemansparti.

1: De gjorde om A-kassan så att det blir dyrare för de arbeten som faktiskt har stor risk att man får sparken, helt rätt enligt mig.

2. Den är omgjord till en kommunal skatt vilket är helt rätt, nu får rika stockholmare betala till sin sommarstugekommun instället för staten. Avgiftens storlek kan man väl diskutera men det är bättre än innan.

3. Jag sa det tidigare och jag säger det igen, de riktigt rika betalade inte förmögenhetsskatten iallafall, det är en förbaskat rökridå skatt som sossarna använt för att "oo titta vad vi sätter dit de rika".

4. Jo polisen har fått ökade anslag, precis som övriga rättssystemet.

5. Skolan har man inte alls gjort vad sossarna började på, och om du är så borta att du inte vet ens det kanske du borde vara tyst istället i denna fråga.

6. Men snälla nån vilken liten bubbla du lever i då, de som missgynnas i det svenska systemet är inte de riktigt rika. Du kommer upp i 50% skatt ungefär efter 2 års jobbande som civilingenjör, och då har du gigantiska studieskulder oftast.

Sen verkar du tro att moderaterna är de enda i Alliansen vilket är helt fel.
Bara för att man inte är Sosse eller vänster betyder det inte att man är för de rika...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
sänkt skatt för arbetare, inte mycket.

A-kassa höjde man, vilket går direkt emot deras nya logga.

Har du tagit reda på varför den höjdes? Kanske är det så att A-kassan har gått snett?
Vill man gynna arbete borde A-kassan har strängare krav, inte ger hundratusentals möjligheten att softa igenom livet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

fastighetsskatten är bara ersatt med en avgift som drabbar dom med lite pengar hårdast.

Har du någon fakta som stödjer ditt påstående att bara dom med lite pengar drabbas? Annars är det ju lika enkelt för mig att påstå motsatsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

borttagen förmögenhetsskatt. ja det gjorde dom, bra jobbat moderaterna gynnar dom förmögna

Någonsin funderat på att ta reda på vad förmögenhetsskatten är för något istället för att utgå att den sätter förmögna på plats.
Det finns vanliga dödliga som lider av förmögenhetsskatten också!
Rika är inte per automatik onda och jävliga, dom är helt enkelt rika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

ökade polisbidrag, vet inet om, hörde det inte på valdebaterna och har inte hört talats om det senare heller.

Nä, men det beror på att du har tunnelseende. Eller för att säga det med enklare ord. Du har inte koll på alla frågorna, utan bara på dom som intresserar dig, t.ex. göra det jävligt för rika människor, för dom är the bad guys, always! any day! forever!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

man genomförde dom förändringar som socialdemokraterna hade börgat på.

[sarkasm]Vänta nu? Va inte sossarna hårda arbetare med snus, sprit och gemenskap och moderaterna rika giriga människor som vill ha dina pengar?
Hur kan dom då genomföra samma förändringar? [/sarkasm]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

sammanfattning så gynnas dom rika, trots att dom marknadsförde sig som de nya moderaterna som ville ha mindre inomstskillnader. vi går nu åt andra hållet.

Gief proof plx!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

du menar vad

Han menar att du borde ta reda på fakta innan du slänger ur dig dynga, att du är så trång-synt att du trots pålitliga källor förnekar fakta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

moderaterna är inte att arbetarparti utan ett rikemansparti.

Nej, du vill bara att det ska vara så. Moderaterna har sina hjärtefrågor i konservatismen. Det är inte ett direkt = rikemansparti.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

lalala
http://www.youtube.com/watch?v=Jag7oTemldY
denna länk är all förklaring du får från mig, har uprepat mig 35 gånger och tänker inte göra det igen.

Vad du upprepat 35 gånger är din "tjockskalle".
Du skulle inte behöva upprepa dig om du öppna ögonen för fakta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

ja försökte göra detta vid valet. sen förstog jag att allt valfläsk e skit och att dom flesta partierna strävar efter sin grundide, moderaterna är definitivt en av dom

Det är mycket sant, varje parti strävar såklart, helt jävla självfallet efter sina grundidéer.
Om något parti är duktigast på detta så är det Socialdemokraterna som i många lägen har råd att spela herren på täppan. Sossarna brukar få runt 1/3 av rösterna.

Medan dom fyra borgar-partierna gladligen samarbetar är sossarna aldrig nöjda med VP och MP och vill helst inte samarbeta med dom. Det blir så när man fått storhetsvansinne.

Ex) sossarna ville ha FRA, sossarna skjuter på frågan, alliansen tar över frågan, alliansen genomför frågan, sossarna lovar att ta bort FRA (sånna jävla rövslickare när det kommer till opinionssiffror).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ex) sossarna ville ha FRA, sossarna skjuter på frågan, alliansen tar över frågan, alliansen genomför frågan, sossarna lovar att ta bort FRA (sånna jävla rövslickare när det kommer till opinionssiffror). [/B]

Ge folket vad dom vill ha? Det är ju hutlöst.

Tacka vet jag alliansen värnar om arbetarna och överklassen. Jag menar vem behöver sjuka och arbetslösa.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Ge folket vad dom vill ha? Det är ju hutlöst.

Tacka vet jag alliansen värnar om arbetarna och överklassen. Jag menar vem behöver sjuka och arbetslösa.

Det är inte det som är poängen. Jag vill också bli av med FRA. Tänker inte rösta på sossarna bara för det!
Det lömska är att dom ändrar sig i en fråga som dom själva tagit upp från början!

Angående sjuka och arbetslösa; innan krisen sjönk ju arbetslösheten rekord-mycket. Kraven på A-kassan måste bli större för att minska antalet soff-potatisar. Det finns för många som sjukskriver sig för ingenting, viktigt att bara dom som är sjuka på riktigt kan sjukskriva sig!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Har du tagit reda på varför den höjdes? Kanske är det så att A-kassan har gått snett?
Vill man gynna arbete borde A-kassan har strängare krav, inte ger hundratusentals möjligheten att softa igenom livet.

man höjde den för att ge arbetsgivarna större makt över arbetstagarna
hur skulle man kunna softa sig genom livet på A kassa när man måste arbeta för att få det och när man blir avskeded har man den bara under en begrensad tid

alla fastigheter betalar samma avgift
vilka tror du själv gynnas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Har du någon fakta som stödjer ditt påstående att bara dom med lite pengar drabbas? Annars är det ju lika enkelt för mig att påstå motsatsen.

alla fastigheter betalar samma avgift
vilka tror du själv gynnas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Någonsin funderat på att ta reda på vad förmögenhetsskatten är för något istället för att utgå att den sätter förmögna på plats.
Det finns vanliga dödliga som lider av förmögenhetsskatten också!
Rika är inte per automatik onda och jävliga, dom är helt enkelt rika.

suck, man skattade förmögenhetsskatt på det belopp man besatt som översteg en och en halv miljon.
tänk innan du skriver snälla vilka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Nä, men det beror på att du har tunnelseende. Eller för att säga det med enklare ord. Du har inte koll på alla frågorna, utan bara på dom som intresserar dig, t.ex. göra det jävligt för rika människor, för dom är the bad guys, always! any day! forever!

kan också bero på att jag inte hört något om det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

[sarkasm]Vänta nu? Va inte sossarna hårda arbetare med snus, sprit och gemenskap och moderaterna rika giriga människor som vill ha dina pengar?
Hur kan dom då genomföra samma förändringar? [/sarkasm]

nu anstränger du dig ganska hårt för att tolka fel.
alla beslut ett parit fattar har inte med ekonomi att göra, hur skolan organiseras är en av dom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Gief proof plx!

Han menar att du borde ta reda på fakta innan du slänger ur dig dynga, att du är så trång-synt att du trots pålitliga källor förnekar fakta.

tidningar skriver vad folk vill läsa. dom ändrar åsikter för jämnan.
om tidningarna skriver att 1+1=3 blir det inte så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Nej, du vill bara att det ska vara så. Moderaterna har sina hjärtefrågor i konservatismen. Det är inte ett direkt = rikemansparti.

jag vill verkligen inte att det ska vara så
har sina hjärtefrågor i konservatismen.
dom vill bland annat bevara den ekonomiska balansen i befolkningen
vet du hur rikedommarna i sverige var fördelade för 100 år sedna eller behöver jag skaffa fram ett par tre källor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Vad du upprepat 35 gånger är din "tjockskalle".
Du skulle inte behöva upprepa dig om du öppna ögonen för fakta!

1+1=3
seriöst alltså
visste du inte det??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Det är mycket sant, varje parti strävar såklart, helt jävla självfallet efter sina grundidéer.
Om något parti är duktigast på detta så är det Socialdemokraterna som i många lägen har råd att spela herren på täppan. Sossarna brukar få runt 1/3 av rösterna.

Medan dom fyra borgar-partierna gladligen samarbetar är sossarna aldrig nöjda med VP och MP och vill helst inte samarbeta med dom. Det blir så när man fått storhetsvansinne.

Ex) sossarna ville ha FRA, sossarna skjuter på frågan, alliansen tar över frågan, alliansen genomför frågan, sossarna lovar att ta bort FRA (sånna jävla rövslickare när det kommer till opinionssiffror).

du kallar dig opartisk men när socialdemokraterna fläskar e det förjävligt men när moderaterna gör det är det bara så politik fungerar

jag tänker inte fortsätta detta längre.
så fort ja kommer med något argument letar du upp "bevis" som visar hur fel jag har. du vet kanske inte att allt finns på internett, ja har till och med hittat bevis för att månen är förfalskad av USA:s regering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
man höjde den för att ge arbetsgivarna större makt över arbetstagarna
hur skulle man kunna softa sig genom livet på A kassa när man måste arbeta för att få det och när man blir avskeded har man den bara under en begrensad tid

Att det nu är krav på att jobba för A-kassan är nytt sen regeringsskiftet. Så innan gick det att softa på A-kassan.

Det ser nu mera ut så här;
"För att gå med i en svensk a-kassa krävs att din arbetsgivare eller ditt eget företag har säte i Sverige. Det krävs också att du har arbetat under 17 timmar per vecka i fyra av fem sammanhängande veckor, och att du fortfarande arbetar i minst samma omfattning vid inträdet."

Alliansen har sett till att för att ha rätt till A-kassa måste man ha jobbat ett tag, om man blir av med jobbet ska man aktivt söka nytt jobb och som studerande har man inte rätt till A-kassa.
Vad leder detta till?
Folk söker aktivt jobb och onödiga pengar spills inte till soffpotatisar. A-kassan ska vara ett stöd under arbetslösheten, inte en rättighet OM man inte har jobb.

Alla som är så upprörda nu har egentligen bara en enda ståndpunkt: Att man skall kunna leva ett ekonomiskt bra liv under lång tid medelst a-kassan istället för att arbeta.

Socialdemokraterna missbrukade det här. Efter regeringsbytet 2006 minskade A-kasse beroende från 300.000 till 200.000. Vad hände då? Jo fler sökte jobb, fler fick jobb. Det blomstrade för arbetet. arbetslösheten minskade.
(Moderaterna kanske är det nya arbetarpartiet?)

Det var givetvis inte bara A-kassans modifikationer som påverkade detta. Bl.a. så sänktes ju arbetsgivaravgiften för ungdomar vilket gjorde det frestande för arbetsgivarna att anställa unga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

suck, man skattade förmögenhetsskatt på det belopp man besatt som översteg en och en halv miljon.
tänk innan du skriver snälla vilka

"Förmögenhetsskatt var en särskild skatt som tas ut av privatpersoner samt vissa stiftelser och ideella föreningar. Skatten beräknades på förmögenheten den 31 december. Som förmögenhet räknas det sammanlagda värdet av tillhörigheterna i form av bankkonton, fastigheter, aktier, fordon och andra privata tillhörigheter."

Tänk dig att du som en vanlig medelinkomsttagare ärver din mormors gamla slott värt flera miljoner. Du har då helt plötsligt tillgångar som sträcker sig över gränsen och du tvingas betala förmögenhetsskatt. Blir lite jobbigt med tanke på din att din lön inte är så värst bra, men dina tillgångar är jättestora
Det är inte bara detta som är knasigt, det är även det att förmögenhetsskatten ser till att man som miljonär inte kan behålla sina pengar länge. Dom minskar hela tiden. Vad gör dom då? Flyttar till skatteparadis...
Det har blivit en tabu att vara rik i Sverige. Har man pengar är man ett girigt svin som bara tänker på pengar
Förmögenhetsskatt är väldigt misstolkat som en skatt som BARA påverkar rika människor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

kan också bero på att jag inte hört något om det.

Vill du veta mer får du ta reda på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

nu anstränger du dig ganska hårt för att tolka fel.
alla beslut ett parit fattar har inte med ekonomi att göra, hur skolan organiseras är en av dom

Jag anstränger mig inte det minsta. För det första skriver du som en kratta. Jag brukar ha överseende och försvara dom som inte kan skriva, men herregud, ibland undrar jag vad du menar...
Min sarkasm-bubbla som jag så fint dedicera till dig va till för att demonstrera din inskränkthet.
Alliansen vill inte öka klyftorna på något vis, men du utgår från detta eftersom dom "onda, äckligt rika knösarna" Moderaterna är med och regerar

När det kommer till skolfrågan behövs det krafttag vilket Alliansen har lovat. Svensk utbildning har dalat och ligger inte bra till internationellt sätt.

Finns det något parti som vill dra ner Sverige i smutsen så är det Sverigedemokraterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

tidningar skriver vad folk vill läsa. dom ändrar åsikter för jämnan.
om tidningarna skriver att 1+1=3 blir det inte så

Skriver tidningar sig själva? :S Om en tidning själv skriver att 1+1=3 skulle jag nästen tro det eftersom att om tidning skulle skriva självmant skulle det vara ett mirakel

Man kan lätt ta reda på om en tidning är höger eller vänster genom att kolla ledaren. Alltså i andra sidan i tidningen (i dom flesta fallen) står det ofta lite om politik och ifall tidningen lutar åt höger eller vänster. Därför det inte räcker med att läsa aftonbladet för politisk fakta då det länge varit en socialdemokratisk tidning.
Vill man ha opartisk fakta får man leta sig till nyheterna på TV och internet. Vissa tidningar är duktiga på att var opartiska också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

jag vill verkligen inte att det ska vara så
har sina hjärtefrågor i konservatismen.
dom vill bland annat bevara den ekonomiska balansen i befolkningen
vet du hur rikedommarna i sverige var fördelade för 100 år sedna eller behöver jag skaffa fram ett par tre källor

Vi lever nu och inte för hundra år sedan! Socialdemokratin hjälpte Sverige i dåliga tider. Sverige står idag på stadiga ben och det är även nu som det är dags för förändring. Att skylla alla problem på rika är inte rätt väg att gå för ett bra samhälle.
Vi är så beroende av tryggheten att när föråldrade bidrag tas bort, förändras eller sänks får vi panik och tror att nu kommer alla fattiga bli fattigare och svenska befolkningen kommer dö.
Istället för att öppna ögonen för det som Alliansen har åstadkommit kommer bara pajerna en efter en och givetvis vill inte den där osäkra väljaren få en paj på sig, så han hoppar till den vinnande sidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

1+1=3
seriöst alltså
visste du inte det??

Jag kom bara till matematik C så jag förstår inte vad du babblar om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

du kallar dig opartisk men när socialdemokraterna fläskar e det förjävligt men när moderaterna gör det är det bara så politik fungerar

Jag är inte moderat, så jag har inte någonstans sagt att moderaterna är bättre. Inget parti är bättre!
Sossarna är bra värst helt enkelt.... Makt korrumperar brukar det heta, och hur länge har sossarna haft makten i Sverige?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

jag tänker inte fortsätta detta längre.
så fort ja kommer med något argument letar du upp "bevis" som visar hur fel jag har. du vet kanske inte att allt finns på internett, ja har till och med hittat bevis för att månen är förfalskad av USA:s regering.

Jag är inte alls opartisk någonstans. Jag tror på Alliansen, men inte på Socialdemokraterna. Så jag är väldigt partisk. Det har du väl märkt vid det här laget?
Är medlem i Centerpartiet, så jag är inte moderat om det är det du tror...
Jag har varit vänsterpartist, socialdemokrat och miljöpartist tidigare. Jag insåg dock att dessa partierna inte automatiskt stod för mina åsikter bara för att dom inte var borgliga.

Permalänk
Medlem

Jag tror många missar att detta enbart är en "supply and demand"-situation. Folk vill inte ha CD-skivor längre, och därför köper dem det inte. Skivbolagen är en industri som håller på att försvinna, och de har ingen naturlig rätt att stanna kvar och ta hur mycket betalt de vill för produkter folk egentligen inte vill ha.

Det finns många som gör musik på sin fritid (DJs osv, som blir populära), och i övrigt lever ett helt normalt liv. Detta leder självklart till mindre klasskillnader överhuvudtaget om då även stora artister lever på en knegarlön. Visst skulle jag vilja ha betalt om jag skapade en låt, eller skrev ett program som har en användbar funktion. Det finns många saker jag vill få betalt för, men eftersom det inte finns någon att betala accepterar jag att det helt enkelt fungerar så.

Nu är inte jag någon expert på området på något sätt, så ta det jag säger med en nypa salt.

/Marcus

PS. Crippa90: Det hade varit lättare att ta dig på allvar om du inte hela tiden gör ditt bästa för att vara nedlåtande mot din meningsmotståndare. Synd, eftersom du verkar ha bra saker att säga i övrigt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem

Det känns som att de lägger lite väl mycket krut på nästa års första april skämt.. eller?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom alla 15 sidor men vad man än tycker om piratkopiering så är det HELT FEL att ge privatpersoner POLISIÄRA rättigheter och i detta fall mer rättigheter än vad polisen faktisk har. Det rimmar inte rätt någonstans.

Angående piratkopiering så finns det en hel del bra idéer på hur musik/film/spel mm bolagen skall få betalt utan att behöva jaga fildelare. Musikbolagen verkar ligga längst fram faktiskt med tjänster som t.ex. http://www.spotify.com/en/
men jag kan inte se varför man inte kunde ha en liknande tjänst för filmer. Se hur mycket film du vill för en fast kostnad per månad. Oj! man behöver helt plötsligt inte piratkopiera längre.

Varför lägger inte bolagen ner pengar på att skapa dessa typer av tjänster istället för att jaga fildelare? Jag har faktiskt räknat ut svaret på denna fråga.

Svaret är "Den förlorade generationen". Dvs de flesta över 55 år som har mycket svårt att förstå sig på datorteknik och hur den kan användas. Gissa vilka som sitter och styr musik/film/spel mm bolagen? Jepp gamla gubbar som inte vet hur man byter ringsignal på sin mobiltelefon.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga till den här diskussionen att: allt som står på internet är sant.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om nedladdning av musik/film så enkelt. Om 500 år, så måste vi redan ha infört lagar som sätter gränser i det digitala, och de "vet" att de måste börja nånstans. Utvecklingen har ingen lag..

Men för fänkål, varför inte tillverka egen musik, film, dataspel istället! Var kreativ istället för att "erkänna" beroende till mass-medie-bolagen! När det kommer till kritan, så vill ändå inte starka eller egensinnade konstnärerna använda de etablerade bolagen för att nå ut och skapa reaktioner, eftersom det etablerade inte ger det konstnärliga uttrymmet i alla fall. (Det finns andra metoder att nå ut, utan att använda bolag nu för tiden).

Ocn tillägg: Pirater har ju haft typ 7 år på sig, att ladda ner precis allt de kunnat önska sig. Det bör väl räcka i typ 100 år framåt.. för det sägs ändå att den media som skapades på 1900-talet var den bästa median, där vi idag mångt och mycket ser kopior på forna storheter mer eller mindre. Så.. behåll det ni redan laddat ner istället och var tacksam för det (annars kan ni ju förlora alltihopa)!