Nytt entusiastmoderkort från Gigabyte för Core i7

Permalänk
Melding Plague

Nytt entusiastmoderkort från Gigabyte för Core i7

Ett fotografi avslöjar ett nytt moderkort från Gigabyte för kommande Intel Core i7. Den nya modellen riktar sig till vanliga datorentusiaster, och kommer därför att vara billigare än de mest extrema varianterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Phew, tur att det "bara" kostar 3000kr, kunde ju varit värre--- eller? ... jezuz....

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas på ett stort test av i7 och jämförelser med AM3 och nuvarande Core2Duo!

Permalänk
Medlem

Ett extremt moderkort må kosta 2-3K, ett workstation mobo 4-6K men ett vanligt desktop mobo av högre kvalite fast ändå är lite sparsamt på massa extra lulul bör inte ksota mer än säg 1500-1800Kr. 2st PCI-E 16x och ett Gbit kort och 4 sata kanaler och pris om 1500Kr hade nog räckt till dom flesta.

Permalänk
Medlem

Det kanske är för att intel lanserar de extremare varianterna av Nehalem först (alltså de med triple channel DDR3) som gör att de första moderkorten också är dyra. När mainstream-modellerna av Nehalem kommer (med annan sockel också väl) så bör det även komma mer prisvärda moderkort.

Själv har jag aldrig köpt något moderkort dyrare än 2000 kr och har inga planer på att göra det heller.

Permalänk
Medlem

Hellre Gigabyte än ASus (om jag inte kan få tag på Abit)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Jag tror att moderkortstillverkarna kommer åka på en snyting p.g.a. deras X58-moderkort. Antalet människor som lägger 3000 kr på ett moderkort som ger så lite prestandaökning är typ 0.

Jag känner ingen som ens skulle fundera på ett moderkort i den prisklassen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

har alldrig köpt ett modekort för över 600
de ja har i min burk nu kostade 450:D
fungerar fint

har en kompis som köpte ett för 2100
har inte gjort annat än krabbat

tycker inte det finns nån anledning att lägga ut flera tusen på en mammabräda när man kan köpa billiga som funkar lika bra.

Permalänk
Medlem

Min personlia gräns är 1300 skr för moderkort. Mer behöver det inte kosta.
Är det ett försök att får oss acceptera högre priser ? Så kallar dom det budget kort haha.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

1x pci express, 2st lan 6st USB och 6 st sata, ljudkort.

Ska det vara så svårt! All denna 3st PCI E behövs inte för många.
Så mycket pengar dom vill ha för saker som man alldrig kommer använda.
Se bara på PS3 wifi blue ray WTF Nej tack!

Dags för Gigabyte o göra det dom är bäst på biliga moderkort o kvalite ge oss ett core7 DS3.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag tror att moderkortstillverkarna kommer åka på en snyting p.g.a. deras X58-moderkort. Antalet människor som lägger 3000 kr på ett moderkort som ger så lite prestandaökning är typ 0.

Jag känner ingen som ens skulle fundera på ett moderkort i den prisklassen.

Det är främst Intels fel som tar typ 150 dollar för X58.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

"Den nya modellen riktar sig till vanliga datorentusiaster, och kommer därför att vara billigare än de mest extrema varianterna."
"Gigabytes första modell kallas för X58 Extreme, och riktas precis som namnet antyder till extrema överklockare."
???

"Priset är ännu inte skrivet i sten, men uppskattas hamna på cirka 3 000 kronor inklusive moms."
På tok för dyrt. Jag har aldrig betalat mer än 1500 kr för ett moderkort.

Permalänk

"vanliga datorentusiaster" betalar 1000kr för ett moderkort...

3000kr? När ska ni lära er att sätta vettiga rubriker?

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inget 'extremt' som skulle rättfärdiga dess pris. Ännu ett försök till att mjölka pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
har alldrig köpt ett modekort för över 600
de ja har i min burk nu kostade 450:D
fungerar fint

har en kompis som köpte ett för 2100
har inte gjort annat än krabbat

tycker inte det finns nån anledning att lägga ut flera tusen på en mammabräda när man kan köpa billiga som funkar lika bra.

Skulle villja påstå att ur kvalite synpugt så lönar det sig att punga ut med mer men i detta fallet vet e fan.
Jag har lärt mig att inte lite för mycket på dessa antusiastkort då dom ofta pga sina extrema futures och senaste chipset har allahanda bugar men köper man ett påkostat moderkort med bra design ocy layout med lite mer beprövade chipset så får man ofta nåt som håller i många år. Så brukar undvika att snåla för mycket på moderkortet. 1500-1800Kr för ett desktop moderkort brukar jag lägga men mäst för å få nåt stabilt med bra ryckte än massa futures för dom pegarna och igen kvalite.

Lagt 5K på mitt västa mobo och det var ett Tyan K8WE och det har jag kvar än och det fugnerar så jävla bra alltid. Nvidia baserat dock deras profesionela kretsar men ändå.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Skulle villja påstå att ur kvalite synpugt så lönar det sig att punga ut med mer men i detta fallet vet e fan.
Jag har lärt mig att inte lite för mycket på dessa antusiastkort då dom ofta pga sina extrema futures och senaste chipset har allahanda bugar men köper man ett påkostat moderkort med bra design ocy layout med lite mer beprövade chipset så får man ofta nåt som håller i många år. Så brukar undvika att snåla för mycket på moderkortet. 1500-1800Kr för ett desktop moderkort brukar jag lägga men mäst för å få nåt stabilt med bra ryckte än massa futures för dom pegarna och igen kvalite.

Lagt 5K på mitt västa mobo och det var ett Tyan K8WE och det har jag kvar än och det fugnerar så jävla bra alltid. Nvidia baserat dock deras profesionela kretsar men ändå.

jag har köpt asus och gigabyte för cirka 1300 kronor styck.
strular ej.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Klarar den Raid10 och med hur många diskar?

Finns det hårdvarustöd för det i så fall eller är det via mjukvara?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mint när jag såg färgschemat

Vem vill inte ha 10st vinklade S-ATA kontakter, GE MIG!

Det kan nog bli nåt detta i7 så fort priserna sticker ner lite

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Snyggt färgschema! Inte lika färgglatt som Gigabyte's tidigare modeller.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
1x pci express, 2st lan 6st USB och 6 st sata, ljudkort.

Ska det vara så svårt! All denna 3st PCI E behövs inte för många.
Så mycket pengar dom vill ha för saker som man alldrig kommer använda.
Se bara på PS3 wifi blue ray WTF Nej tack!

Dags för Gigabyte o göra det dom är bäst på biliga moderkort o kvalite ge oss ett core7 DS3.

PS3 är den bäst säljande konsolen för tillfället och just att den har Blu-Ray gör den till ett otroligt kap med tanke på att en separat Blu-Ray spelare kostar typ 3000. X58/X48/X38 har inte varit budget-kort utan för sådana som vill köra extrema Crossfire-varianter och klocka mycket. Vill du ha moderkort för 1500, så kommer det nästa år. Det är löjligt att kritisera detta när vi har vetat att det är så här det ligger till. X58 kretsen är dyr, SLI får de betala för. Inte konstigt att korten blir dyra. Å andra sidan så kostar 790i kretsar runt 3k dem med, men hör inga klagomål på dem trots att de är buggade och instabila jämfört med intels kretsar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990