Fler netbooks från Dell

Permalänk
Melding Plague

Fler netbooks från Dell

Den av Asus inledda trenden med små och billiga bärbara datorer ser ut att bli vinterns stora försäljningssuccé. Datorjätten Dell har redan lanserat en dator i samma segment, och arbetar nu på fler modeller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir ju bara större och större, det är åt fel riktning ju >.>

Permalänk
Medlem

Mmm, snart är en 20" en "minibook".

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Blir ju bara större och större, det är åt fel riktning ju >.>

Dom mindre modellerna finns ju fortfarande kvar själv tycker jag att 9" är lite för litet och för mig skulle en 12" vara bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Dom mindre modellerna finns ju fortfarande kvar själv tycker jag att 9" är lite för litet och för mig skulle en 12" vara bättre.

Hmm, men då tycker jag att vi säger 10.5"

Permalänk

8.9" är perfekt för mobiliteten. När man börjar komma över 12" blir det för stort och man kan lika gärna kika på en "riktig" laptop.

Jag surfar lugnt vidare på min trevliga Eee PC 901.

Permalänk
Medlem

LOL, 12" är ingen Netbook.

Permalänk
Medlem

Onødig dator. Skulle mycket hellre køpa en latitude 4200 på 12". Visst ær den dyrare, men då får man en riktigt bra dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Onødig datorn. Skulle mycket hellre køpa en latitude 4200 på 12". Visst ær den dyrare, men då får man en riktigt bra dator.

Håller med, tycker 12" börjar närma sig helt vanliga laptops :/

Tycker t.o.m. att 10" är på gränsen för netbooks.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Inaktiv

Ska Dell 'göra en Asus' också, eller? Jag myntar detta uttryck här och nu för det Asus gjort - förstört hela konceptet genom att slänga på mer och mer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den där låter perfekt för mig. Skaffar jag mig en laptop är det främst bara för att anteckna, koda och surfa. Har testat tangentbordet på en Asus EEE men tycker det är aldelles för litet.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Onødig dator. Skulle mycket hellre køpa en latitude 4200 på 12". Visst ær den dyrare, men då får man en riktigt bra dator.

Vissa kanske vill ha en billig enkel 12" istället för en svindyr Latitude...

Så onödig? Niet!

Permalänk
Medlem

Den har åtminstone en vettig upplösning även om skärmen kanske är i största laget. 1024x600 är för lågt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Som rexq, vi har inte alla en massa pengar som kontot att lägga på dyra notebooks/netbooks, en riktigt billig 12" tror jag skulle vara en hit, har själv använt en 10" lite nu och tycker det är nästan lite för litet.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Det finns ju dom med tjocka fingrar också
Vore dock bättre om tillverkare av netbooks begränsa storleken till 9 tum, för det var då den blev intressant IMO. Lagom liten och lättburen.
Jag ser hellre att dom utvecklar så att hårdvaran blir så kompakt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en positiv utveckling att även större netbooks erbjuds. Genom alla år har det alltid varit svindyrt med ultraportabla datorer (läs 12" och nedåt), äntligen börjar det bli en förändring där. Dessutom lär inte 9 tummarna försvinna bara för att det kommer fler 10 och 12 tummare. För oss konsumenter är det väl bara bra med en stor variation så kan alla hitta den storlek som är lagom för var och en till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Ge mig <9" med 1280*800 så kan vi börja snacka.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut

Vad jag vill ha är en energisnål dator med atomprocessorn, men också att den är så pass energisnål så att fläktar ej behövs och att passiv kylning är tillräckligt.

HDMI-utgång vore trevligt också, så man lätt kan koppla in den till en större skärm då och då (TVn).

Permalänk
Medlem

Låter som du är ute efter en Asus N10. Den har Atom och HDMI. Osäker på om det är passiv kylning på den dock. Den borde snart släppas i Sverige.

Permalänk
Medlem

Det fina med Dell mini 9 är ju att den är helt passivt kyld (dock ingen HDMI), perfekt med fläktlös och SSD. Man kan slänga den upp och ner ur väskan mycket och behöver inte vara så försiktig, inga rörliga delar som kan gå sönder, eller samla upp damm! Kom igen nu Dell och lansera den i de nordiska länderna...nu!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Det finns ju dom med tjocka fingrar också
Vore dock bättre om tillverkare av netbooks begränsa storleken till 9 tum, för det var då den blev intressant IMO. Lagom liten och lättburen.
Jag ser hellre att dom utvecklar så att hårdvaran blir så kompakt som möjligt.

branschen har satt standarden för netbooks till maximalt 10".
vill man ha en större dator så köp en laptop, enkelt va?

varför klagar ni andra på att tangentbordet är för litet på en netbook?
ganska logiskt att det blir litet på en liten dator...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Jag tycker det är en positiv utveckling att även större netbooks erbjuds. Genom alla år har det alltid varit svindyrt med ultraportabla datorer (läs 12" och nedåt), äntligen börjar det bli en förändring där. Dessutom lär inte 9 tummarna försvinna bara för att det kommer fler 10 och 12 tummare. För oss konsumenter är det väl bara bra med en stor variation så kan alla hitta den storlek som är lagom för var och en till ett bra pris.

Du har en poäng där
Netbooks är iaf en sjukt bra idé och lär bli långlivad också *thumbs up*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Låter som du är ute efter en Asus N10. Den har Atom och HDMI. Osäker på om det är passiv kylning på den dock. Den borde snart släppas i Sverige.

Verkar som du har bra koll på Netbooks flip
Du har inte lust att skapa en tråd för allmän diskussion om ULPC? Jag var på väg att göra en här om dagen för att samla olika ULPC i en tråd där man kunde diskutera fram vad som är positivt och negativt samt komma fram till den man vill ha
Kände dock att jag inte har någon vidare koll på området
Fast om inte du har lust så skapar jag nog tråden själv

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
branschen har satt standarden för netbooks till maximalt 10".

Stämmer inte.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Re: Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Stämmer inte.

jo, saxat från computer sweden:
"netbook är en mycket liten bärbar dator med bildskärm på 7-10 tum".

"Kallas också för handtop, nätbok (netbook), ultrapersonal computer, ultraportabel dator och webbook".

från cnet.com:
"Size-wise, Netbooks have 9- or 10-inch screens, weigh from 2 to 3 pounds, and sport keyboards sized from 80 percent to 95 percent of normal."

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
jo, saxat från computer sweden:
"netbook är en mycket liten bärbar dator med bildskärm på 7-10 tum".

"Kallas också för handtop, nätbok (netbook), ultrapersonal computer, ultraportabel dator och webbook".

från cnet.com:
"Size-wise, Netbooks have 9- or 10-inch screens, weigh from 2 to 3 pounds, and sport keyboards sized from 80 percent to 95 percent of normal."

Det är väl en definitionsfråga, själv skulle jag säga att Dell är "branschen" snarare än CS eller cnet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Du har inte lust att skapa en tråd för allmän diskussion om ULPC? Jag var på väg att göra en här om dagen för att samla olika ULPC i en tråd där man kunde diskutera fram vad som är positivt och negativt samt komma fram till den man vill ha
Kände dock att jag inte har någon vidare koll på området
Fast om inte du har lust så skapar jag nog tråden själv

Finns det inte redan ett flertal sådana trådar här på Sweclockers?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Finns det inte redan ett flertal sådana trådar här på Sweclockers?

Jo, men ingen "samlad" där man kan få en överblick på det som finns inom ULPC. Finns EEE 900-tråden, EEE 901-Tråden, EEE 1000-tråden, MSI-tråden osv osv.
Tycker det skulle vara smidigare med en tråd där man kan få nackdelar/fördelar och köpråd angående ULPC.

Permalänk
Medlem

Stämmer. Starta en sådan tråd! Det vore nog bra att ha en ständigt pågående tråd där vi diskuterar för och nackdelar som sagt. Men heter det ULPC eller UMPC eller netbook?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Stämmer. Starta en sådan tråd! Det vore nog bra att ha en ständigt pågående tråd där vi diskuterar för och nackdelar som sagt. Men heter det ULPC eller UMPC eller netbook?

Okej, startar tråden lite senare
Det heter ULPC eller netbook enligt wikipedia. UMPC är tydligen den dyra varianten, men det är ju ändå i princip samma sak