Microsoft lanserar Antipiratdagen

Permalänk
Medlem

Kul att se att deras gratis reklam fungera så väl.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Stöd Microsoft Slå ihjäl en pirat

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror nog att hjärnorna bakom microsoft håller med om att "sharing is caring". Ett klassiskt exempel är windowsfunktionen papperskorgen som de inte uppfunnit själva ;). Man skulle nog kunna säga att stora delar av microsofts mjukvaror delvis består av idéer som andra företag har lagt tid och pengar på att utveckla. Sharing is caring, så länge storbolagen tjänar på det...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Låt stackar MS få 1 dag om året så kan vi andra röja runt dom andra 364 dagarna.

Jag tänker protestera på samma sätt som jag protesterade mot Buy Nothing Day.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se en undersökning på t.ex. en torrentsite av hur många som skulle betala för det materialet de laddar ner (om vi bara ser till material som de egentligen borde betala för).
Jag skulle bli förvånad om det var mer än 10% som var villiga att betala.

I alla fall kostar inte piratkopieringen mer än den andel som skulle kunna tänka sig att betala, precis som någon påpekade tidigare i tråden.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du kan ju inte säga att ubuntu är svårt. Allt som krävs är ju att man inte förutsätter att det fungerar exakt likadant som windows. Det är inte systemet som är svårt, det är bytet av system.

Windows är ju helt klart lätt, och om inte annat så kan de få sin dag bara därför. Men Att någonting är lättare betyder ju inte att något annat är svårt, bara kanske inte lika lätt.

Har aldrig sagt att det är svårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Var en av de sämsta videona jag har sett, enbart en massa propaganda för att privat piratkopiering är en större del av en påökningen av den ekonomiska krisen.

Att om alla skulle köpa programvarorna istället...som att alla skulle göra det? Äh ska man göra en video så ska man göra den ordentligt. vissa saker var väll okej men helheten var katastrof!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GonAce
Var en av de sämsta videona jag har sett, enbart en massa propaganda för att privat piratkopiering är en större del av en påökningen av den ekonomiska krisen.

Att om alla skulle köpa programvarorna istället...som att alla skulle göra det? Äh ska man göra en video så ska man göra den ordentligt. vissa saker var väll okej men helheten var katastrof!

Ja den är märkligt amatörmässig gjord. Påståendena om att piratmjukvara står för den fiktiva summan X och att det i sin tur innebär Y antal förlorade arbeten vilket är lika med en bidragande faktor till den nuvarande ekonomiska krisen, är bland de sämst ihopsatta beviskedjor jag hört. Jag är absolut inte för piratmjukvara, men argumenten måste vara mer trovärdiga ifall inte allt ska falla platt.

Argumentet är lika befängt som att ge amerikanerna en uppläxning för att de inte köpt GM tillverkade bilar. Om något hade räddad jobb är det knappast piratmjukvara, speciellt eftersom det ibland är en luftbubbla av stor omsättning som generar få arbeten. Fokus i videon ligger ju knappast på andra än Microsoft själva och de tycks inte lida särskilt mycket av den ekonomiska krisen, istället köpte de tillbaka ett stort antal aktier för ett pris som fick aktien att behålla ett högt värde och gladde därför aktieägarna.

Egentligen menar de inte vad de säger som att "instead of going back to local communities and supporting local businesses", för om vi tillämpat det genom att använda open-source utan att involvera Microsoft hotar de fortfarande med att dra ett flertal av dessa inför rätta för påhittade patentstölder. Det är en förskönande omskrivning när de påstår att det handlar om att stödja "local communities and supporting businesses". Tyvärr tjänar piraterna mest på det här hyckleriet.

Än om oavsiktligt så avslöjar de sin inställning med orden "if you're looking for software and the price is really low we would like to look into it", eftersom de fortfarande översköljer Internet med påståenden om att open-source inte fungerar, är skadligt ifall det inte har backning av de stora osv. Det handlar egentligen bara om marknadskontroll.

Permalänk
Medlem

Tror den kommer att ha lika stor genomslagskraft som dymmelonsdagen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Don't copy that floppy...
http://www.youtube.com/watch?v=-Xfqkdh5Js4&mft=18

Den var fan rubbad!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Jack Black skulle kunna få mig att sluta piratkopiera
http://www.youtube.com/watch?v=-LkWKvMCzqA&feature=related
Dock använder han argumentet att artister som han inte får pengar om vi piratkopierar vilket är rent bullcrap!

Permalänk
Inaktiv

"Sharing is Caring". Piracy never dies, Piracy survives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Den var fan rubbad!

I like too. Men man är ju bara dum om man kopierar för pengar.. alltså att bränna ut på CD och sälja till kompisar. Men ladda ner från privat bruk är helt okej. Ta fast dom som säljer skivor!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror någon sa att ryssarna inte brydde sig alls om piratkopiering. Som jag fattat det har dom tagit fram stora pekpinnen och viftar vilt med den tack vare att mjukvarundistrin i landet ökar så pass kraftigt, dock är det väl ingen som direkt blir utsläpad på en idrottsarena för ett nackskott.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Tror någon sa att ryssarna inte brydde sig alls om piratkopiering. Som jag fattat det har dom tagit fram stora pekpinnen och viftar vilt med den tack vare att mjukvarundistrin i landet ökar så pass kraftigt, dock är det väl ingen som direkt blir utsläpad på en idrottsarena för ett nackskott.

Fast jag tvivlar på att Microsoft förväntade eller önskade sig den lösning som Ryska myndigheter fann, nämligen att låta skolväsendet och även postverket övergå till Linux. Kollade ryska nyhetsmedia och deras förklaring är faktiskt vettig: eleven ska kunna fritt använda samma programvara hemma som i skolan och därför handlar övergången till open-source mer om elevers lika rätt till kvalitativa studier. Jag har inte följt upp det, men vissa skolor erbjöd ett programpaket med Linux och fri programvara till eleverna.

Så Microsoft borde väl egentligen glädja sig åt ryssarnas lösning på problemet, för allt de önskar är ju en värld utan pirater, eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Fast jag tvivlar på att Microsoft förväntade eller önskade sig den lösning som Ryska myndigheter fann, nämligen att låta skolväsendet och även postverket övergå till Linux. Kollade ryska nyhetsmedia och deras förklaring är faktiskt vettig: eleven ska kunna fritt använda samma programvara hemma som i skolan och därför handlar övergången till open-source mer om elevers lika rätt till kvalitativa studier. Jag har inte följt upp det, men vissa skolor erbjöd ett programpaket med Linux och fri programvara till eleverna.

Så Microsoft borde väl egentligen glädja sig åt ryssarnas lösning på problemet, för allt de önskar är ju en värld utan pirater, eller har jag missuppfattat något?

Hehe, vi vet ju alla om att MS är beroende av att folk kör piratkopior för att hålla uppe sin försäljning. OM de inte hade haft i princip monopol på mjukvara för att köra spel på hade dom varit helt körda, och alla hade suttit med Linux, som dock säkert inte längre hade varit gratis för de bättre distrubitionerna.