Nvidia tar betalt för SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Gnidia gör det igen,först har dom alltid tagit betalt för purevideo till sina kort,avivo till atikort är gratis och nu ska Gnidia ha betalt för kretsen också??Finns det ingen gräns hur gniden man får va?
Hmm men det blir väl inte gratis att ersätta alla felaktiga gpukretsar som dom har skeppat senaste året eller så.Man tycker att dom borde har tillräckligt med cash ändå från sin tidigare lönsamhet(8800GT)men verkar som att ju mer du har desto mer vill du gnida.
Snålvargar..........

Jag har väldigt svårt att förstå detta gnäll på Nvidia. Tycker Intel det är värt att betala för att få SLI på sina moderkort så gör de det. Nvidia är ett vinstdrivande företag. De idkar inte välgörenhet. Kan Nvidia ta betalt för något så kommer de göra det. Det drabbar oss konsumenter men det är upp till oss om vi vill köpa deras nya moderkort eller inte. Märker Intel att de inte får sålt dessa moderkort på grund av att de är för dyra så kommer de göra något åt saken. Då kanske de väljer bort SLI. Då måste Nvidia i sin tur agera. Alla vill tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Tror inte det är nån som har 30-marginal på komponenter som moderkort om jag ska va ärlig.. Det är fruktansvärt små marginaler på mkt inom datorhandel.

30% är helt otroligt lågt räknat från komponentkostnad till slutkund, brukar röra sig om hundratals procent på det mesta man köper. Sen är ju bara momsen 25%.
Om du köper en gitarr, cykel eller toalett som har en komponent som kostar 50kr mer än en annan så bli inte förvånad om det skiljer mer än 300 i butik, och då menar jag inte i 'finare modell påslag".
Men du har säkert rätt i att det är förhållandevis låga påslag i databranchen just nu men 30% från komponentkostnad är extremt lågt.

Permalänk
Medlem

Illa, detta betyder att man måste ha internetanslutning för att kunna installera SLI-system på sin dator. Troligen kommer det att vara ooptimerat och dessutom kräva bredband.

Ännu ett steg åt fel håll.

Permalänk

så Ati tar betalt för Crossfire i form av teknikrabatt från intel och nvidia tar betalt i form av 5$, vem vet de kanske ger extra bra suport på grund av pengarna. Framförallt vem bryr sig förutom hobbygnällspikar som tvångsmässigt ska klaga på allt.

Det känns på något vis som att ni som gnäller inte är de som lägger 3000+ kr på moderkort 4 k för processor och 6 k för två 280 gtx kort 4k minne och sedan all annan skit som sdd hårddisk. Alla som lägger 20 tusen på nya speldatorn och nu gnäller i tråden om 5$ räcker upp en hand.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
så Ati tar betalt för Crossfire i form av teknikrabatt från intel och nvidia tar betalt i form av 5$, vem vet de kanske ger extra bra suport på grund av pengarna. Framförallt vem bryr sig förutom hobbygnällspikar som tvångsmässigt ska klaga på allt.

Det känns på något vis som att ni som gnäller inte är de som lägger 3000+ kr på moderkort 4 k för processor och 6 k för två 280 gtx kort 4k minne och sedan all annan skit som sdd hårddisk. Alla som lägger 20 tusen på nya speldatorn och nu gnäller i tråden om 5$ räcker upp en hand.

Teknikrabatt? var har du läst detta? ATI använder så vitt jag vet en öppen standard till Crossfire, Intel behöver inte betala någonting och det gör dom heller inte.
Jag håller däremot med om att 5$ inte är så farligt, vill man inte betala för SLI kan man också välja ett annat kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Gnidia gör det igen,först har dom alltid tagit betalt för purevideo till sina kort,avivo till atikort är gratis och nu ska Gnidia ha betalt för kretsen också??Finns det ingen gräns hur gniden man får va?
Hmm men det blir väl inte gratis att ersätta alla felaktiga gpukretsar som dom har skeppat senaste året eller så.Man tycker att dom borde har tillräckligt med cash ändå från sin tidigare lönsamhet(8800GT)men verkar som att ju mer du har desto mer vill du gnida.
Snålvargar..........

Välkommen till verkligheten. Som någon annan sa, inget vinstdrivande företag idkar välgörenhet. Klimatet för företag rent allmänt i dessa tider med finanskriser, berg och dalbana i dollarkursen och annat äckligt gör det inte direkt lätt att driva företag idag. Är det då fel att ta betalt för sina produkter eller tekniker man utvecklat?

Jag har fruktansvärt svårt att förstå den teorin måste jag säga..
Enligt ditt tankesätt ska du i princip kunna ta med dig råvaror till en restaurang och kräva att de ska laga till maten åt dig kostnadsfritt.. Hoppas exemplet var jordnära nog..

Permalänk
Medlem

Lite konstiga siffror tycker jag...

För högt pris på chipset och för lågt pris på nvidialicensen (kan ju ha ändrats på sista tiden). En stor del till att X58 moderkorten är dyrare beror på att samtliga baseras på en 8-lagers PCB (till skillnad mot vanliga 6 för x4x).

Att enbart X58 chipset kostar 150 dollar för moderkortstillverkarna känns föga troligt då detta är en nästan dubblering från de ursprungliga 70 dollar de pratades om. Chipset innehåller heller ingen minneskontroller. Att man sen går från X48 90nm och P45 65nm till 45nm med X58 gör att priserna känns ganska konstiga.

Permalänk
Medlem

5 dollar är inte mycket så det tycker jag är helt ok om de vill ta ut.
Men att lägga det som en bit kod i BIOS som sen skall kollas av drivrutiner!? Det är ju en horribel lösning. Blir helt klart inget SLI för min del på X58 i alla fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.