Entusiastlagring lovar 700 megabyte per sekund

Permalänk
Medlem

Vafan handlar det här tjafset om ? För hur många blir det verklighet att behöva skicka sin disk till IBAS ? Inte många promille där inte. Den mekaniska disken har varit med för länge. Det är bara tacka och ta emot. Äntligen börjar det hända något!!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Vafan handlar det här tjafset om...

Ääh, det var jag som skrev om att vi inte vet något om pålitligheten hos dessa SSD-diskar, och en köpare kan tro att eftersom de är dyra, de oxå dessutom är pålitliga. Diskussionen drev iväg om kryptering osv. Det är ju klart tycker jag att det är spännande att det kommer nyheter och till viss del så kommer man ju inte att sakna den mekaniska disken. Det har ju sina nackdelar med en mekanisk disk helt klart.

Gamla hårddiskar för riktigt länge sedan var man ju tvungna att parkera med ett speciellt parkeringskommando. Tack o lov har vi fått slippa detta i moderna diskar. Redan på slutet av 1980-talet förutspåddes de magnetiska diskarnas tid snart vara förbi, pga mekaniska begränsningar mm, och andra typer av lagring skulle bli aktuella. Flera av de metoder som förutspåddes komma som ersättare, blev det dock inget av.

Men magnetiska diskar har alltså hållt ut länge och utvecklats undan för undan. Vilket är närmast otroligt med tanke på hur klumpiga de var från början.

Det är ju klart att kan man få en access-hastighet på runt 700MB/sek är det nåt som alla kan tycka vara kul, - Även jag. - Det finns ju nån gammal artikel om en som lyckades ladda in Windows 98 i en RAM-disk, och det tog typ bara några sekunder att ladda detta OS. Så det är roligt att se fram emot kortare laddtider,
och man får hoppas att MSoft inte fortsätter att sabotera sina egna OS, med att plocka in massa onödigt krafs som förlänger laddtiden.

Efterhand som vi får bättre cpuer, kan man tänka sig att windows-applikationer tex kan tilldelas bara ett visst begränsat minnes- och hårddiskutrymme,
dvs att Windows kan sätta begränsningar. Antingen genom användaren eller ngn förinställd profil etc. Som det är idag kan en applikation som löper amok både käka upp allt minne, och dessutom käka upp hårddisk-utrymmet, vilket ställer till stora problem. Tex virus-aktivitet etc, eller att ngn applikation stjäl hela cpu-tiden. Eftersom datorerna idag är snabba tar det bara ngra sekunder att allokera allt hårddiskutrymme tex, eller radera tusentals filer etc..

Hoppsan, kom visst utanför ämnet igen...
Bäst att sluta med det här...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Vafan handlar det här tjafset om...

Ääh, det var jag som skrev om att vi inte vet något om pålitligheten hos dessa SSD-diskar, och en köpare kan tro att eftersom de är dyra, de oxå dessutom är pålitliga. Diskussionen drev iväg om kryptering osv. Det är ju klart tycker jag att det är spännande att det kommer nyheter och till viss del så kommer man ju inte att sakna den mekaniska disken. Det har ju sina nackdelar med en mekanisk disk helt klart.

Gamla hårddiskar för riktigt länge sedan var man ju tvungna att parkera med ett speciellt parkeringskommando. Tack o lov har vi fått slippa detta i moderna diskar. Redan på slutet av 1980-talet förutspåddes de magnetiska diskarnas tid snart vara förbi, pga mekaniska begränsningar mm, och andra typer av lagring skulle bli aktuella. Flera av de metoder som förutspåddes komma som ersättare, blev det dock inget av.

Men magnetiska diskar har alltså hållt ut länge och utvecklats undan för undan. Vilket är närmast otroligt med tanke på hur klumpiga de var från början.

Det är ju klart att kan man få en access-hastighet på runt 700MB/sek är det nåt som alla kan tycka vara kul, - Även jag. - Det finns ju nån gammal artikel om en som lyckades ladda in Windows 98 i en RAM-disk, och det tog typ bara några sekunder att ladda detta OS. Så det är roligt att se fram emot kortare laddtider,
och man får hoppas att MSoft inte fortsätter att sabotera sina egna OS, med att plocka in massa onödigt krafs som förlänger laddtiden.

Efterhand som vi får bättre cpuer, kan man tänka sig att windows-applikationer tex kan tilldelas bara ett visst begränsat minnes- och hårddiskutrymme,
dvs att Windows kan sätta begränsningar. Antingen genom användaren eller ngn förinställd profil etc. Som det är idag kan en applikation som löper amok både käka upp allt minne, och dessutom käka upp hårddisk-utrymmet, vilket ställer till stora problem. Tex virus-aktivitet etc, eller att ngn applikation stjäl hela cpu-tiden. Eftersom datorerna idag är snabba tar det bara ngra sekunder att allokera allt hårddiskutrymme tex, eller radera tusentals filer etc..

Hoppsan, kom visst utanför ämnet igen...
Bäst att sluta med det här...

Permalänk
Medlem

Apropå det där om begränsat minnes och hårddiskutrymme för vissa applikationer (som Faster Svenne nämnde ovan) så finns ju det redan i form av virtualisering. Själv har jag virtualiserat hela windowsXP med alla dess applikationer genom att köra XP som ett gästoperativsystem i virtualbox med linux som värdoperativsystem. Har tilldelat ett virtuellt filsystem på 25 GB samt 1 GB minne till gästen (värddatorn har 4-kärning CPU och 4 GB RAM). Så länge jag inte tilldelar något delat filutrymme så kan virus i windows inte förstöra resten av datorn. Då virtualbox endast använder 1 processorkärna så kan det inte låsa de övriga 3 kärnorna så kan windows inte låsa hela datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Själv har jag virtualiserat hela windowsXP med alla dess applikationer genom att köra XP som ett gästoperativsystem.......

Japp, det är det mest flexibla och användbara sättet att köra *vilda* applikationer som ställer till trassel. Mycket användbart vid stresstest av aplikationer, system mm. Naturligtvis kan vi hoppas att vi i framtiden får sådant även i våra standardsystem. Men för den *vanliga* användaren är knappast detta nån praktisk lösning, att först sätta ett upp ett värd-system, för att sedan ladda in ett gäst-system, jag menar vanliga användare kommer knappt ihåg i vilka mappar de håller på med, och vet väl inte om de jobbar på värden eller gästen. Vanliga användare kan knappt leta rätt på rätt drivrutiner även med rätt instruktioner osv. Plus att det blir en onödig dyr lösning.

Även om en användare är en digitalt illiterat person (=en digital nolla), så har denna ändå ofta data som han /hon tycker är mkt värdefuulla, tex privata bilder osv, och blir naturligtvis förgrymmad av att nån *vild* applikation sabbar systemet och tror att all data är borta.

Jag menar mest att det i Windows-systemet skulle finnas möjligheter att direkt sätta begränsningar för vad en applikation får göra i mån av diskutrymme, ram-minne etc. Men det kan ju bli tungrott förstås att administrera. Jag ksulle bland annat vilja se att det fanns fler nivåer på prioritets-ordning på processer och trådar, istället för som det är nu, det e väl fyra nivåer tror jag.. ?

För några program som jag designat tidigare fick man lägga in en timer via API-n för att programmet inte skulle sluka för mkt av tillgänglig cpu-tid, detvar nämligen inte nödvändigt att programmet gick i full speed eftersom det ändå tog många, många timmar att köra färdigt. Och om man satte ner prioriteten till den lägre nivån så gick den alldeles för långsamt. Så det fick bli en kompromiss, som funkade riktigt hyggligt faktiskt. Dvs man kunde köra annat arbete samtidigt utan problem. Men jag tycker ändå att det var lita klumpig lösning. Det funkade snyggt men programmeringstekniskt såg det klumpigt ut.

Jag tror att fastän vi tror att vi idag kommit långt på det digitala spåret så är vi nog bara i början på den digitala tidsåldern. Vi kommer att få se många nya spännande nyheter. Men ska man vänta med att köpa grejor för att det kommer ännu snabbare maskiner så får man väl vänta till universums undergång. Nåja det var bara en själv-reflekterande tanke från min sida... Hur jag själv tänker....

Permalänk
Musikälskare

Nu börjar de likna nått

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?