Två OLIKA grafikkort i samma dator, prestandaökning/förlust?

Permalänk
Medlem

Två OLIKA grafikkort i samma dator, prestandaökning/förlust?

Tjena!

Jag har just fått ett "nytt" grafikkort av en polare som tydligen ska vara bättre än min nuvarande. Är dock lite sugen på att sätta dit båda korten för att ha lite bättre anslutningsmöjligheter till fler skärmar, tv mm. Mitt moderkort har stöd för SLI så det har med andra ord 2st PCIe portar. Självklart kommer jag inte ge mig på något försök med SLI eftersom korten inte är likadana och inte heller stödjer SLI. Min undran är dock om jag kommer tappa något i prestanda på exempelvis processorn eller minnena på att ha två olika grafikkort i samma burk.

Tack på förhand:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Hur ska du lösa problemet med dubbla drivrutiner?

Permalänk

men det är bara köra ett kort som physx så kommer du få lite bättre prestanda

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem

@Robin1992
Det borde väl inte bli några problem? Antar att det skulle fungera lika bra som när jag kört två olika nätverkskort med olika drvirutiner i samma dator samtidigt. Eller?

@mafiatheman
Hur menar du? Kan man ställa in så att olika kort är dedikerade till olika uppgifter trots att det inte är SLI?

Något jag funderat över är om två kort slöar ner processorn, finns det risk för det?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

vad är det för kort ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jo om du ska visa 2 olika saker på skärmarna såklart det slöar ner, men det är knappt märkbart på en ny maskin.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
vad är det för kort ?

Permalänk
Medlem

Bryter tråden med en fråga.

Det går inte köra PhysX på ett 6600GT va?

det tror jag inte x)

men iaf, hur kan jag dra nytta av mitt 6600GT 512MB ddr2 som ligger å skräpar?

Permalänk

inte helt säker men tror bara det går att köra physx med 8-serien å uppåt..

exemex: ja man kan välja vilket kort man kör physx med... tar bara hand om physik i spelen och avlastar proccecorn så ja, kortet kommer vara bra för proccecorn

testade med mina 9600gt kort att köra ena kortet på physx och det funka bra
men har man två lika dana kort så kör man såklart i sli :D:P

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
@Robin1992
Det borde väl inte bli några problem? Antar att det skulle fungera lika bra som när jag kört två olika nätverkskort med olika drvirutiner i samma dator samtidigt. Eller?

@mafiatheman
Hur menar du? Kan man ställa in så att olika kort är dedikerade till olika uppgifter trots att det inte är SLI?

Något jag funderat över är om två kort slöar ner processorn, finns det risk för det?

Jo det kan bli jätteproblem. Är det två stycken ATI kort eller två stycken Nvidia kort är det inga problem. Är det ett från respektive märke så kommer det inte funka.

Du kan med Nvidias senaste beta drivare bestämma om du vill använda ett äldre kort i datorn som fysikkort (dvs. om det kommer från 8 serien eller senare).

Vilka kort är det du undrar över? Hur ser restan av datorn ut?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Delarna i själva datorn dessa:
AMD Athlon 64 Venice +3000 1.8Ghz
Asus A8N SLI Deluxe
Asus Extreme Radeon AX700pro
4x512mb RAM
2x Samsung 250gb 7200rpm

Det "nya" grafikkortet som jag fått har suttit orginal i en kompis stationära dator som han köpte för ett år sedan. Uppgifterna som han fått från HP är att kortet är ett ATI Radeon Mobility 7600se, vilket både jag och han tvivlar starkt på då mobilitykort endast verkar vara för bärbara datorer. Kan man på något smidigt sätt ta reda på vad det är för kort genom att typ kolla upp några siffror på kortet eller så?

Kortet ser ut såhär:

Är jättetacksam för att ni hjälper till, just det här med grafikkort är en djungel för mig..:(

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Avstängd

Ett kort för bärbara är det inte. Lättast är väl att sätta in det i en dator och kolla vad det heter i enhetshanteraren?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Delarna i själva datorn dessa:
AMD Athlon 64 Venice +3000 1.8Ghz
Asus A8N SLI Deluxe
Asus Extreme Radeon AX700pro
4x512mb RAM
2x Samsung 250gb 7200rpm

Det "nya" grafikkortet som jag fått har suttit orginal i en kompis stationära dator som han köpte för ett år sedan. Uppgifterna som han fått från HP är att kortet är ett ATI Radeon Mobility 7600se, vilket både jag och han tvivlar starkt på då mobilitykort endast verkar vara för bärbara datorer. Kan man på något smidigt sätt ta reda på vad det är för kort genom att typ kolla upp några siffror på kortet eller så?

Kortet ser ut såhär:
http://img371.imageshack.us/img371/1122/dscn0791ux4.jpg

Är jättetacksam för att ni hjälper till, just det här med grafikkort är en djungel för mig..:(

Skulle tippa på att det är ett X1300 eller X1600.
X1600 skulle jag tro är något snabbare än X700 Pro, medans X1300 är nog slöare :/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar finnas en liten klisterlapp på baksidan av kortet som ev visar vilket kort det är?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin1992
Hur ska du lösa problemet med dubbla drivrutiner?

'

ska det äns vara något problem så länge man använder xp ? var det inte bara vista som inte klarade av att hantera 2st olika drivrutiner för grafikkort?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

En sak kan jag då vara säker på, dina kort stödjer inte Crossfire X, så du kan inte få ut mer prestanda ur dem genom att använda bägge. Det enda som händer om du sätter in bägge korten är att du får stöd för 4 skärmar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

sätt in det bästa kortet och var glad, finns ju ingen anledning att använda två stycken om du inte kör CF eller SLI, ta ut det sämre kortet så att du är säker på att det är det bättre som används och ge det sämre kortet till någon fattig.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för hjälpen:)

Jag börjar nog med att sätta i kortet i datorn för att se vad det är för något, har nämligen inte hittat någon klisterlapp... Utifrån vad sl2wm-rocks skrev så får jag se om jag byter kort eller inte. Något som väger mot att byta kort är att mitt nuvarande kort, x700 pro, har en rejäl och framför allt tyst zalman-kylning ditmonterad som jag inte vet om jag känner för att göra igen. Men men, bara att undersöka och se:)

Tycker btw att det är lite småkul att mitt tre-fyra år gamla grafikkort som inte ens var något värstingkort när det var nytt kanske är bättre än det kortet som suttit i en ett år gammal, någorlunda bra speldator.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Skrivet av mafiatheman:

inte helt säker men tror bara det går att köra physx med 8-serien å uppåt..

exemex: ja man kan välja vilket kort man kör physx med... tar bara hand om physik i spelen och avlastar proccecorn så ja, kortet kommer vara bra för proccecorn

testade med mina 9600gt kort att köra ena kortet på physx och det funka bra
men har man två lika dana kort så kör man såklart i sli :D:P

Jag har två st;
ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512 (512 MB)
ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512 (512 MB)

Men tror dock inte att mordekortet jag har stöder SLI. (Gigabyte GA-P35-DS4 (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Jag skulle vilja köra SLI men för tillfället iaf använda det till att köra physix på det ena så att man kan avlasta det andra lite när man spelar. Skall köpa nytt moderkort som stödjer SLI så fort ekonomin tillåter. Men min stora fråga är hur konfigurerar man så att det skulle kunna fungera på detta sätt? Någon som vet?

Övriga systemet består av:
DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)
Corsair : 4X 2048-6400C5 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-13 @ 270 MHz)
(8GB total)
Nätagg: Corsair 650W
Operativsystem Microsoft Windows 7 Ultimate 64

Visa signatur

Kotten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoppHS|Kotten:

Jag har två st;
ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512 (512 MB)
ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512 (512 MB)

Men tror dock inte att mordekortet jag har stöder SLI. (Gigabyte GA-P35-DS4 (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Jag skulle vilja köra SLI men för tillfället iaf använda det till att köra physix på det ena så att man kan avlasta det andra lite när man spelar. Skall köpa nytt moderkort som stödjer SLI så fort ekonomin tillåter. Men min stora fråga är hur konfigurerar man så att det skulle kunna fungera på detta sätt? Någon som vet?

Övriga systemet består av:
DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)
Corsair : 4X 2048-6400C5 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-13 @ 270 MHz)
(8GB total)
Nätagg: Corsair 650W
Operativsystem Microsoft Windows 7 Ultimate 64

Det skall du kunna göra om du stoppar i det andra kortet och ominstallerar dina graffedrivisar och sedan går och ställer in att det ena skall vara PhysX.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Tror inte mitt moderkort ep35-ds3 gigabyte grej stöder 2 graifkkort men.

Om man har ett 8800gt och ett 5770 kan man köra 8800gt som fysik då eller hade dom tagit bort det i drivrutiner?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Rätt gammal tråd men kan ge lite info. Använder själv ett ati 4850 och ett nvidia 7600GT, dock använder jag endast nvidia kortet för att kunna köra 3 skärmar, eftersom de är först nu på senaste som eyefinity faktiskt börjat bli intressant. Inga som helst problem i windows 7 med ati/nvidia kombo. Men som sagt, använder inte denna setup för att spela med just nu.

Visa signatur

I had a dream that I ate a giant marshmellow, i woke up and my pillow was gone...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lakej:

Tror inte mitt moderkort ep35-ds3 gigabyte grej stöder 2 graifkkort men.

Om man har ett 8800gt och ett 5770 kan man köra 8800gt som fysik då eller hade dom tagit bort det i drivrutiner?

Eftersom du har två 8800GT bör du kunna använda det ena som PhysX kort, så jag undrar nu har du testat det jag skrev?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Eftersom du har två 8800GT bör du kunna använda det ena som PhysX kort, så jag undrar nu har du testat det jag skrev?

Tror du blandar ihop mig med TS eller någon

Jag har ett 5770 och ett 8800gt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lakej:

Tror du blandar ihop mig med TS eller någon

Jag har ett 5770 och ett 8800gt.

Jepp det gjorde jag, sorry, men visst skall det gå att köra så även för dig tyvärr kan du inte har två olika drivisar om du kör med Vista, detta skall funka i XP och i W7. Jag vet dock att nVida låste den möjligheten efter en viss drivis, kommer inte ihåg vilken. Det kan även vara så att de har funnit någon väg förbi låsningen av drivisarna på senare tid

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Jepp det gjorde jag, sorry, men visst skall det gå att köra så även för dig tyvärr kan du inte har två olika drivisar om du kör med Vista, detta skall funka i XP och i W7. Jag vet dock att nVida låste den möjligheten efter en viss drivis, kommer inte ihåg vilken. Det kan även vara så att de har funnit någon väg förbi låsningen av drivisarna på senare tid

Får söka runt lite då

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Jag hade tänkt köra physx på mitt 9400 kort som jag har liggandes, och efter lite undersökning hittade jag denna tråden.. http://www.overclock.net/graphics-cards-general/508305-howto-...

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Eftersom du har två 8800GT bör du kunna använda det ena som PhysX kort, så jag undrar nu har du testat det jag skrev?

Nu har jag testat lite fram och tillbaka med drivrutiner för mina grafik kort. Även PhysX ominstallerat.
Använder dessa drivrutiner;
"197.45_desktop_win7_winvista_64bit_english_whql"
"PhysX_9.10.0129_SystemSoftware.exe"

Men när jag är i Nvidias kontrollpanel och kikar så kommer det inte upp något för att kunna ställa in några mer val för hur och vilket kort som skall göra vad. Inte heller vid installationerna fråga det inte om något liknande. Nu är ju jag ganska noob på just detta så jag kanske missar något. Vilket fall som helst så både datorn och alla program ser att jag har bägge 8800gts 512mb inkopplat men jag får inte fram något att pilla med. :S

Någon som ser vad jag kanske missar eller rent utav glömt?

Visa signatur

Kotten

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoppHS|Kotten:

Jag har två st;
ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512 (512 MB)
ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512 (512 MB)

Men tror dock inte att mordekortet jag har stöder SLI. (Gigabyte GA-P35-DS4 (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Jag skulle vilja köra SLI men för tillfället iaf använda det till att köra physix på det ena så att man kan avlasta det andra lite när man spelar. Skall köpa nytt moderkort som stödjer SLI så fort ekonomin tillåter. Men min stora fråga är hur konfigurerar man så att det skulle kunna fungera på detta sätt? Någon som vet?

Övriga systemet består av:
DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)
Corsair : 4X 2048-6400C5 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-13 @ 270 MHz)
(8GB total)
Nätagg: Corsair 650W
Operativsystem Microsoft Windows 7 Ultimate 64

Är det ett crossfirekort? Isåfall finns det ett superenkelt hack som gör det möjligt att köra sli perfektpå kortet, vilket ger mer prestanda än grafik + physx

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Är det ett crossfirekort? Isåfall finns det ett superenkelt hack som gör det möjligt att köra sli perfektpå kortet, vilket ger mer prestanda än grafik + physx

Ja alltså "ASUS NVIDIA ENGeForce 8800 GTS 512 (512 MB)" är SLI basserade kort. Och mitt Gigabyte moderkort har ATI CrossFire möjlighet.

Menar du att man kan hacka det så att man kan köra SLI!? Hur!?

Visa signatur

Kotten