AMD stärker positionen på grafikmarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD stärker positionen på grafikmarknaden

Halvledartillverkaren AMD har det svårt på processorsidan, men när det gäller grafikkretsar går det desto bättre. Nya Radeon HD 4000 stjäl marknadsandelar från konkurrenten Nvidia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktiskt att siffrona skulle vara lite mer för AMD;s fördel.
Men skönt att dom tar marknadsdelar!

Bra jobbat!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att dem stjäl dem, snarare sagt förtjänar dem!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag tycker inte att dem stjäl dem, snarare sagt förtjänar dem!

Yep, håller med

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Vad bra att det börjar jämna ut sig på den stationära sidan,då kanske det kan bli ett riktigt priskrig framöver vilket gynnar oss konsumenter:-)))
Gillar verkligen att amds HD4xxx serie skakade om nvidia litegrann:)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag älskar AMD <3

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

En ökning med bara 2.5 procentenheter? Förvånande lite måste jag säga, även om det är en ökning med över 10% tycker jag det är lite i förhållande till hur 4000-serien krossar allt motstånd. Men eftersom AMD hade 4000-serien ute förra kvartalet och därav den låga ökningen -skulle det vara mer intressant och se ökningen mot hur det såg ut förra året.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem
Citat:

... go get laid

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
En ökning med bara 2.5 procentenheter? Förvånande lite måste jag säga, även om det är en ökning med över 10% tycker jag det är lite i förhållande till hur 4000-serien krossar allt motstånd. Men eftersom AMD hade 4000-serien ute förra kvartalet och därav den låga ökningen -skulle det vara mer intressant och se ökningen mot hur det såg ut förra året.

Jag tror det mest har att göra med hur dominerande integrerade grafikkort är. Dessutom är det nog ganska svårt att ta marknadsdelar när Intel framgångsrikt säljer in sina processorer vilket per automatik exkluderar AMD (räcker kanske en hands fingrar ifall vi ska räkna upp moderkort för Intel CPU med AMD/ATi kretsar?). Egentligen tror jag att konsumenter som skaffar system med integrerat grafikkort skulle tjäna mer på att satsa mer på grafiken (alltså bästa integrerade lösningen) istället för att utgå ifrån CPU märket, men så ser ju marknaden inte ut. 4000-serien har trots allt en försvinnande liten del av försäljningen, och detsamma kan nog sägas om nVidias toppkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
En ökning med bara 2.5 procentenheter? Förvånande lite måste jag säga, även om det är en ökning med över 10% tycker jag det är lite i förhållande till hur 4000-serien krossar allt motstånd. Men eftersom AMD hade 4000-serien ute förra kvartalet och därav den låga ökningen -skulle det vara mer intressant och se ökningen mot hur det såg ut förra året.

http://images.vnu.net/gb/inquirer/news/2008/10/27/graphics-ma...

Permalänk
Avstängd

Bra!

Hoppas de hamnar på jämnt antal marknadsandelar med Nvidia.

Alla mina grafikkort har varit fråN Nvidia, men jag sneglar på AMD grafikkort för Nvidia verkar inte så trevliga.
* Vägrar släppa specifikationer för sina grafikkretsar.
* SLI fungerar bara på Nvidia moderkortskretsar. Vendor lock-in.
* Nvidias stänger av PCI Express peer-to-peer skrivningar om två icke-Nvidia (läs ATI) grafikkort upptäcks vid boot.

AMD/ATI har iaf släppt en del hårdvaru dokumentation, register, specifikationer etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
En ökning med bara 2.5 procentenheter? Förvånande lite måste jag säga, även om det är en ökning med över 10% tycker jag det är lite i förhållande till hur 4000-serien krossar allt motstånd. Men eftersom AMD hade 4000-serien ute förra kvartalet och därav den låga ökningen -skulle det vara mer intressant och se ökningen mot hur det såg ut förra året.

Tror att nvidia fanboys/oinsatta inte insett hur bra 4000serien varit.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

Har ju helt klart med integrerade kretsar att göra. Ta bort Intels andel så ser man att lägret skiftat från 33/67 till nästan 45/55 AMD/nVidia. Räknar man då bort integrerade kretsar lär det se ännu bättre ut för AMD.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Borde inte nVidias kontrakt med Apple förstöra jämförelsen mellan AMD och nVidia? Och vara anledningen till att AMD "bara" tagit 2,5%. Dom har ju trots allt tagit över från intel med sin nya 9400-krets i samtliga Macbook.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Har kört Nvidia sedan GeForce 1 och alltid uppskattat deras kort. Men på senare tid tycker jag de har mest bara pysslat med en massa trams.

Sista vettiga från Nvidia är 8800/8600-korten, som jag ser på det.

Hade en uppgradering varit aktuell, hade det blivit ett kort ur AMD's mäkta imponerande 4000-serie.

Permalänk
Avstängd

AMDs grafikkortsfront är iaf på framfart, och nu ska det köpas en liten aktiepost

Undrar om AMD kunde förutspå precis hur sjukt populär HD4-serien skulle bli? Jag menar, de har övertaget i alla segment utom bland de bärbara. Allt från integrerat till absolut High-end är AMDs domän.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Precis nvidia har fått storhetsvansinne på den senaste tiden med femtioelva nya revisioner på gamla kort med nya namn å + hit å dit.. nejtack nu är det ati som gäller isf.

Permalänk
Medlem

Sammanlagt blir det 97,8 %. Trorde inte att Matrox och S3 har så lite andel i det hela. Men bra för AMD iaf.
Önskar mig dock en tredje konkurrent i toppen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Bra. AMD förtjänar det verkligen. nVidia behövde tas ner på jorden.

4800-serien är väl lite av R600's revanch, eller? Samma arkitektur är det iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
En ökning med bara 2.5 procentenheter? Förvånande lite måste jag säga, även om det är en ökning med över 10% tycker jag det är lite i förhållande till hur 4000-serien krossar allt motstånd. Men eftersom AMD hade 4000-serien ute förra kvartalet och därav den låga ökningen -skulle det vara mer intressant och se ökningen mot hur det såg ut förra året.

Eftersom 95% av världen inte tänker så mycket på hårdvara så borde inte ökningen va enorm, då de flesta sitter med både grafik o processor från Intel.
Så jag själv ser egentligen en ganska stor ökning 2.5% är inte lite av hela marknaden det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3

Sista vettiga från Nvidia är 8800/8600-korten, som jag ser på det.

8600gt var ca 5% snabbare än 7600gt så det är nog bara 8800GT/X/S som var vettig eftersom den var klart snabbare än 7950-serien

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Kul att de går bra för AMD på någon front iaf, förhoppningsvis kommer utvecklingen gå framåt i snabbare takt och priserna sjunka nu när de är hett mellan AMD och Nvidia. Dock avstår jag nog från att ta första skeppet och väntar på uppgraderade och bättre kort från AMD och Nvidia, mitt 8800GT håller i dom flesta spelen på max idag så jag har ingen panik med att köpa nytt grafikkort.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
8600gt var ca 5% snabbare än 7600gt så det är nog bara 8800GT/X/S som var vettig eftersom den var klart snabbare än 7950-serien

stämmer inte

har testat båda korten, och skillnaden är minst 50%. detta kan ju självklart variera beroende på vem som säljer kortet(gigabyte, club3d...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
stämmer inte

har testat båda korten, och skillnaden är minst 50%. detta kan ju självklart variera beroende på vem som säljer kortet(gigabyte, club3d...)

jag har ägt ett 7600gt och kollat massvis med tester och hade det skiljt 50% hade jag uppraderat till ett 8600gt men det skiljde max 15%

Edit: Har kollat tester ännu en gång och ser at du verkar ha rätt. Obegripligt hur jag kan ha så mkt fel. Jag är säker på att jag läste tom på swec att 8600gt var en klen uppgradering framför 7600gt. Har de ändrat testresultaten i efterhand för att blåsa mig idag?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Nu måste väl mupparna på nVidia äntligen börja anstränga sig med riktiga nya kort istället för att sätta nya klisterlappar på gamla kort och kalla dem "nysläppta jättebraiga kort", när inget egentligen är förändrat (förutom klisterlappen ).
De har som nån annan sa: "inte gjort något vettigt sedan 8800-serien"...

Fortsatt konkurrens skrämmer företagen att förbättra produkter och priser så att vi konsumenter ska välja just deras grejer, alltså är ATI:s ökning i marknadsandelar riktigt bra på alla sätt...

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Avstängd

Skippade Geforce 3,skippade Geforce FX,skippade Geforce 7 kommer skippa Geforce 9,funderade ett tag på geforce 260 eller 280 men blev ett ATI HD4870 istället och är skitnöjd.Verkar som nvidia kommer ut med kassa modeller emelanåt

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Men sen är det väl så att det ändå är större leverantörer som står ör den största delen av alla kort, och det krävs mer än några månader för en ny bättre serie innan tex. HP, Dell osv ska hinna uppdatera sina serier, och kanske ändra avtal dom har med Nvidia och Ati.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att HP och Dell skulle byta ifrån Nvidia.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
en ökning med 2,5 procent från kvartalet innan.

Menar ni procent eller procentenheter?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Menar ni procent eller procentenheter?

Mvh Johan

Om man ser på tabellen Viceroy länkat till handlar det om 2,5 procentenheter sedan förra kvartalet. Däremot jämfört med för ett år sedan (procentenheter):
- AMD + 0,1
- Nvidia - 8,6
- Intel + 16
- VIA/S3 - 6,28

Resultaten fluktuerar avsevärt. Siffrorna tyder på att Intel helt enkelt tagit över andelar ifrån Nvidia och VIA vad gäller den egna plattformen, samt att försäljningen i stort ökat. AMD:s mindre skillnader kan ju tyda på att försäljningen är ungefär vad den var men att deras integrerade grafiklösningar tagit andelar av Nvidia.