Nvidia satsar på DirectX 11 nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
windows 7 är vista 1.5 så dx11 kommer garanterat till bägge utan problem.

Får nvidia ut 40nm före Ati? det kan ju göra rätt mycket då gtx 260 redan nu är en strömsnål och sval krets trots 65nm.

Kanske blir att uppgradera då.

Har du någon källa på att DX11 kommer till Vista? Med tanke på att MS verkar använda DirectX som ett PR trick för att få över småbarn till senaste Windows versionen så skulle jag inte riktigt vara lika säker.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hjälpsam

Här var man inne på att det skulle komma till Vista.
http://www.sweclockers.com/nyhet/8037-microsoft_avslojar_dire...
Jag har inte sett något bekräftat från MS dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Skönt att veta att ens 4870 1gb kommer ligga bland "toppen" även långt in på nästa år:)

Tycker detta är en väldigt konstig inställning. Ett grafikkort blir inte sämre bara för att billigare och snabbare kort kommer ut på marknaden. Vi vill ju att utvecklingen ska gå framåt.

Permalänk

http://blog.laptopmag.com/windows-7-coming-early-not-so-fast

mycket tyder på att windows 7 inte släpps innan 2010. Dx11 utan OS vore ju småsugit och mindre än 3 år mellan OS låter lite panik artat.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får en smärre huvudvärk av nVidias namnbeteckningar hit och dit med b-revisioner och nya namn på korten?
Lyckas inte bli riktigt klok på vad som gäller, får väl läsa artikeln 3 ggr till och hoppas på en "blixt från klar himmel".

Schysst att nVidia börjar med dx11 stöd, ska väl inte dröja innan ATI bestämmer sig för att haka på tåget eftersom de inte vill vara sämre...

Dock tycker jag att om nVidia tar ett GTX280 (god knows vad kortet egentligen heter nu) och endast ger det stöd för just DX11 och kallar funktionen något banbrytande, samt sedan döper om kortet och säljer det för några hundralappar dyrare blir det 8800 GTS 512mb->9800Gtx all over again, att nVidia försöker sko sig på mindre kunniga konsumenter med halvfula knep.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

bra att det går framåt. men nyheter som dessa är bara bra för de som vill fundera och diskutera framtiden. det brukar altid visa sig vara annorlunda när saker väl kommit ut.

dessutom är jag inte alls en fan av nvidea. deras namnbeteckningar och uppgraderingar är helt galna. jag undrar hur dom tänker i deras PR avdelning egentligen.

hålller ochså med att opengl behöver bättras.. ogl3 var en STOR besvikelese. till början skulle det vara massa nya funktioner som skulle göra detm möjligt att öka prestanda och sånt. men i slutändan kunde dom tydligen inte komma överens (dom som satt i styrningen (olika företag) ) och det blev till sist bara en mindre uppgradering.

jag tycker det hade varit riktigt intressant att se ett spel programmerat specielt för ett grafik kort med hjälp av cuda eller nått. och jämföra detta med en som kör dx10 på samma dator. bara för att se om det är värt det.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Har du någon källa på att DX11 kommer till Vista? Med tanke på att MS verkar använda DirectX som ett PR trick för att få över småbarn till senaste Windows versionen så skulle jag inte riktigt vara lika säker.

Jag tror det DX11 kommer ochså till Vista för annars hade Vista bara varit en övergångslösning för många. Det skulle många användare som köpte eller byggde datorn med Vista som OS vara besviken över Om MS inte släpper DX11 till Vista.
Sen att Win7 bygger på samma kärna som Vista gör saken lättare och implementera tror jag.
En till Win ME vill MS under alla omständigheter förhindra tror jag och hoppas jag.
Jag själva har fortfarande XP pro som OS och sen Kubuntu. för jag har inget behov av Vista och tycker det går lite segt med vissa applikationer under Vista men de e en annan sak (kanske jag ska försöka utan superfetch och uac ) ).
Sen sa ju MS för ett tag sen, när Vista var i utvecklingen att dom ville öka takten för release av nya OS (ca 2 till 3 år). Så om jag har det i baktanken är det helt klart dödlig för microsoft och utelämna Vista gällande DX11.
Men det är bara min fundering. Jag kanske har fel vem vet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

så länge opengl till stor del utvecklas för cad och annat arbete kommer det vara långt efter. Men innan opengl får någon ordning finns väl varken det eller dx kvar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Har du någon källa på att DX11 kommer till Vista?

T.ex. här:
http://www.shacknews.com/onearticle.x/53810

Citat:

# Full support (including all DX11 hardware features) on Windows Vista as well as future versions of Windows
# Compatibility with DirectX 10 and 10.1 hardware, as well as support for new DirectX 11 hardware

Permalänk
Medlem

om man jämför OGL och DX så var OGL 2.1[nv branch i alla fall] [nästan] lika bra om man tänker på funktioner som DX10, och OGL 2.5/3.0 satsar man mest på optimering [om jag inte mins fel] och kod förbättringar och standardisering.

OMFG!!! [edit]
Spel utväklarna är inte glada på opengl 3.0 :'(
http://www.irrlicht3d.org/pivot/entry.php?id=760

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil5
Varför DirectX11, när det nästan inte finns några spel som har DirectX10?

För att få ut stödet av en ny teknologi till konsumenterna i tid. Spelutvecklare började programmera spel till DX10 innan det fanns kort som hade stöd för det på marknaden. Detta är ju som det alltid varit innan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hoppas att det även skall komma till Vista, om inte annat skulle det underlätta övergången till DX11.
Ett problem som DX10 dragits med, är att det krävt både ny hårdvara och nytt OS.

DX10 fungerade bara på Vista för man gjorde om allt från början (jag påstår inte att de hade varit omöjligt att konvertera XP så det fick stöd för det) DX10 är alltså helt omgjort från DX9. DirectX 1-9 bygger på varandra precis som DX11 kommer bygga på DX10, och där av kommer det komma till Vista också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

DirectX11? VEM BRYR SIG?
Var har vi DirectX 10 ens?

Fail.

Permalänk
Inaktiv

40 nm kommer inte förrän sent Q2, kan ni vara säkra på. Och ATi kommer garanterat vara för nvidia i det avseendet, som alltid.

Permalänk
Medlem

Hmm direct x11 efter direct x 10. Varför "hetsar" microsoft ut en ny direct X, kan det vara för att de eventuellt känner sig hotade av OpenGL?
Alltså för att låsa spelmakarna ännu mer?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1