Nvidia utnyttjar AMD:s misstag

Permalänk
Medlem

AMD skickar ut kort för tester och recensioner. Dessa kort blir testade och jämförs sedan med andra kort i samma prisklass från bland annat konkurrerande företag. Dessa tester går sedan vidare för publikation.

Vafan gnäller folk om? Varför kastas det skit på NVIDIA !? Det de gjorde var ju fullt legitimt, de hänvisade till ett seriöst test där deras kort var bättre än konkurrentens. Om AMD är så extremt klantiga att de skickar ut kort som inte håller måttet så är det ju deras ensak, jäkligt klantigt dock. Men man kan ju ALDRIG klandra NVIDIA för att de drog nytta av detta i PR sammanhang, för de manipulerade väl inte med testets resultat? Att inte nytja detta vore ju nästan tjänstefel gentemot deras aktieägare. Hur "17" tror folk att den fria marknaden fungerar? Slag under bältet är vardagsmat och har man inte försett sig med suspensoar så får man lida därefter .. Och konsumenter måste fortfarande vara medvetna, annars går det tokigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Hur "17" tror folk att den fria marknaden fungerar?

Om du har svaret är du den hittills starkaste kandidaten någonsin till Nobels ekonomipris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
AMD skickar ut kort för tester och recensioner. Dessa kort blir testade och jämförs sedan med andra kort i samma prisklass från bland annat konkurrerande företag. Dessa tester går sedan vidare för publikation.

Vafan gnäller folk om? Varför kastas det skit på NVIDIA !? Det de gjorde var ju fullt legitimt, de hänvisade till ett seriöst test där deras kort var bättre än konkurrentens. Om AMD är så extremt klantiga att de skickar ut kort som inte håller måttet så är det ju deras ensak, jäkligt klantigt dock. Men man kan ju ALDRIG klandra NVIDIA för att de drog nytta av detta i PR sammanhang, för de manipulerade väl inte med testets resultat? Att inte nytja detta vore ju nästan tjänstefel gentemot deras aktieägare. Hur "17" tror folk att den fria marknaden fungerar? Slag under bältet är vardagsmat och har man inte försett sig med suspensoar så får man lida därefter .. Och konsumenter måste fortfarande vara medvetna, annars går det tokigt.

Det är en sak att utnyttja diagram, men när ett företag medveten använder felaktig statistik för att ljuga så är det en helt annan sak. Personligen vill jag inte köpa från ett företag som beviserligen ljuger så ofta som nVidia.

När man hyllar ett företag för att de medvetet ljuger för konsumenter så undrar jag lite vad man har för relation till företaget.

Permalänk
Medlem

Om Nvidia om vid publicerandet av testdatan visste om att de var felaktiga så bör de inte ha använt dem. Det är dålig affärsetik och jag kommer på rak hand inte på något annat exempel där när något sådant här har hänt i någon bransh.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
När man hyllar ett företag för att de medvetet ljuger för konsumenter så undrar jag lite vad man har för relation till företaget.

Jag vet inte heller, och än intressantare blir det ifall man reder ut vilken organisation som ibland pekas ut som det optimala exemplet på s k "fri handel": camorran i Neapel, navet i stora delar av Europas ekonomi! Jag vill på inget sätt blanda ihop nVidia med camorran, men när någon tycks se på den fria marknaden som på en helig ko ja då är den personen antingen dåligt informerad, naiv eller en medbrottsling. Av egen erfarenhet kan jag säga att suspensoar inte räcker långt i camorrans land.

Detta är nu off-topic, men att blanda ihop nVidia vs. ATi med en fri marknad är också långt ute i gråzonen. Vi har ändå inte någon fri marknad per definition eftersom våra samhällen inte klarar av dess konsekvenser och skada. Att bara acceptera, dvs vara likgiltig, är en av de farligaste attityder en människa kan lägga sig till med.

Den goda nyheten: nVidia vs. ATi är inte fråga om liv eller död, och den enda skadan här är kanske sämre prestanda/pris förhållande. Fast när man läser vissa kommentarer här börjar man ju tvivla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Det är lite se-och-hör-varning på den här artikeln, vi vet inte vart den bilden användes och om de ens visste att den var fel eller inte. Ungefär som med AMD-fusk-diagrammet. Så att dra en massa slutsatser om att nvidia (eller AMD) gör så och så "i marknadsföringen" (enligt atikelnskribenten) är bara larv.

Håller med, det kan vara en tidningsanka och är dessutom på gränsen till en storm i ett vattenglas. Jag protesterar mer mot attityden "alla företag ljuger och bedrar sina kunder så fort de får en chans". Jag hade också protesterat mot attityden "Alla Sweklockers slår sina fruar/flickvänner/pojkvänner" Alla vet att det sistnämnda inte är sant. Vi är datornördar, det är vi som får stryk av våra respektive...

Det finns en del här som legitimerar elakt spel med att "alla gör det". I det här fallet sägs det vara Nvidia som följer den traditionen. Jag säger att om de gör så konsekvent är det oprofessionellt och kommer att skada dem i längden. Inte den här enstaka incidenten förståss men grafikkort är en förbrukningsvara och det enda som man har om man inte har pris eller prestandatronen är sin trovärdighet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Tja, man kanske har andra orsaker än det så rent genomskinliga-så-uttjatade 'bang-for-bucky'. Tycker om vad ett företag gör, säger, står för, bidrar till.
Vill hålla konkurrens vid liv genom att stödja den mindre.

Mindre rationellt: Tycker att bara köpa det som är bäst för stunden är att vända kappan för vinden, som att hålla på vilkethelst lag som vinner elitserien det året; eller som att köpa euroshopper och eldorado-tonfisk för de är så jäkla bra bang för bucky så-det-finns-inte utan att inse att låga priser kostar någonstans i kedjan.

Kort sagt : Din åsikt är flavour of the year och därmed så trådig och miserabel att man knappt kan stå ut med den. Låt var och en tycka vad de vill- 'lojalister' såväl som skottpengar på manliga rådjur

[/rant]

Ok, du verkar inte gilla bang-for-the-buck

Jag köper ett par av dina argument. Som att man vill stödja den mindre tillverkaren och hålla konkurrensen vid liv. Helt legitimt skäl och ett ganska ädelt sådant.

Samma sak med att bang-for-the-buck till vilket pris som helst så håller jag med dig om att det är förkastligt. Man bör vara medveten om vad det är man köper och varför det är billigt. Men när det gäller grafikkort så är det ju knappast några delfiner eller barnarbetare som kommit till skada. Och när det gäller företagsetik så verkar både ATI och Nvidia vara lika goda kålsupare på att använda fula marknadsföringstricks.

Där jag inte håller med dig är det mindre rationella skälet att man håller på ett märke likt ett fotbollslag och helt blundar för det märkets fel och brister och rackar ned på alla andra märken.

Ok, man kan gilla ett märke mer eller mindre men till slut måste man ändå tänka rationellt och välja det som passar ens behov bäst till minsta peng.

Sen att det skulle vara något mode i bang-for-the-buck så måste jag tyvärr göra dig besviken att det är så jag alltid köpt grafikkort. Jämfört prestanda och priser och valt efter det. Är prestandan likvärdig kan man låta känslorna för företaget eller konkurrenssituationen bestämma.

Så här har mina grafikkortsköp sett ut 1996-2008

- Matrox
- 3DFX
- 3DFX
- 3DFX
- Nvidia
- Nvidia
- Ati
- Ati
- Nvidia
- Ati

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar ju helt störda som medvetet testar ett grafikkort som dt är fel på!!!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Det löjligaste av allt var att testerna kom från Techpowerup som suger stenhårt och är till 90% aldrig rätt mot 11 andra testsidor. Och nej, tänk inte ens tanken för dom är inte bra. Detta har jag säkerligen bevisat 33 gånger.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är en sak att utnyttja diagram, men när ett företag medveten använder felaktig statistik för att ljuga så är det en helt annan sak. Personligen vill jag inte köpa från ett företag som beviserligen ljuger så ofta som nVidia.

När man hyllar ett företag för att de medvetet ljuger för konsumenter så undrar jag lite vad man har för relation till företaget.

Okej, fast de har ju inte ljugit. AMD tillhandahöll ju själva korten. Varför inte rikta de arga blickarna mot AMD? AMD har själva gått ut med att dessa handikappade modeller kan ha letat sig ut i butik. Och om företaget säger att de kan ha letat sig ut i butik får man nog räkna ganska stark med att de verkligen finns i butik för slutkund att köpa. Alltså finns två versioner av samma modell med varierande prestanda, vilken av dessa borde man använda till ett test? Den svagare därför att det är minst den prestandan man kan räkna med. Även om felet bara ligger i kortets bios så är det en försvinnande liten del av alla som äger eller köper kortet som kommer vara medvetna om detta och en ännu mindre del som faktiskt kan flasha kortet. Ligger det på konkurrentens ansvar att försäkra sig om att det/de andra konkurrerande bolagen inte har sjabblat till det för sig innan man planerar en marknadsföringskampanj? Skall BMW ringa upp Mercedes och fråga om deras bilar verkligen ska välta i ett undermanövertest eller om ett designfel uppstått innan de går ut och marknadsför sin icke vältande bil?

Förresten är jag en stolt Radeon 4850 ägare eftersom du undrade över min relation till NVIDIA. Dock ser jag AMD som skurken i detta drama och inte NVIDIA.

Permalänk
Medlem

De felaktiga korten finns dessutom i butik: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.188206/amd-bekraftar-probl...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vet inte om epitetet skurk är riktigt korrekt. AMD/ATI har ju ändå gått ut med att det kan vara fel på produkten och att det kan fixas med en mjukvaru-uppgradering, har svårt att se att de kan göra mer än så. Visst felet skulle inte funnits där från början men misstag sker och detta får väl ändå räknas som ett mycket lindrigt sådant om man jämnför med tex nvidias mobila kretsar och microsofts tidiga 360 konsoller.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Tycker det var lite lågt att gjort, men på samma gång förstår jag dom, man blir inte stor inom affärer genom att vara snäll och gullig. Och förtal, ja vilket företag skulle inte ta chansen att smutskasta sin största konkurent ?

Jag är innerst inne en Nvidia fanboy, men för den sakens skull betyder det inte att jag tänker köpa deras produkt om konkurenten erbjuder bättre saker till ett lägre pris. Jag vet att Nvidia kommer gå om ATI igen, o sen kommer ATI komma upp på topp igen, fram o tillbaka, som det alltid har vart. Hoppas bara AMD kan göra samma sak för suna CPU´s.

Ett gott råd, om ni inte gillar smutskastningen, håll er till privata resencioner. Så länge det finns smuts att kasta kommer någon att kasta smutsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
I och för sig har ett 280 nästan samma prestanda (i samma prestandaklass i alla fall) som två 4870 i Crossfire så din dröm är i stort sätt i uppfyllelse. Dock så kostar också ett 280 också nästan lika mycket som två 4870.

jaha typiskt att dom värsta korten alltid är så dyra

Permalänk
Inaktiv

nVidia suger, vilken nyhet då. I vilket fall som helst så är hd4830 överlägsen 9800gt/8800gt/gtx150 eller vad nV har för planer att kalla det.

Permalänk

asså, måste hålla med tidigare talare som säjer att nvidia har rätt att göra såhär.

fast sedan så kan amd självklart fixa fram något test mot nvidias defekta mobila kretsar...

hur som helst så kostar 4830 för mycket för att det ska vara värt att köpa det, 4850 är bättre och kostar inte många kroner mer