Allt du behöver veta om USB 3.0

Permalänk

Betyder det att USB 3.0 kabeln kommer vara lika tjock som en ethernet kabel?

Kan de inte bara skrota eSATA och FireWire nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Jag länktar redan efter min första popup från windows som informerar mig om att min nya USB3 enhet kan köra snabbare om den kopplas rätt fast än mitt systemet inte har annat än USB2 kontakter.

Åh nej...

Permalänk

Utmärkt, men jag hoppas att det blir lite mer press på att köra mini-usb. Av kompatibilitetsskäl kan man givetvis inte helt gå över till det, men det hade varit kul om de körde med det lite mer. Exempelvis att köra mini-usb till mini-usb mellan två smartphones där den ena agerar host.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
USB har väl mer än något annat gränssnitt lett till drivrutinsproblem och omstarter, speciellt på ful-OS som Windows.

De allra flesta USB enheter kommer igång utan omstart. Ja, även på ful-OS. Många USB enheter behöver inga drivrutiner alls. Jämfört med alla andra standarder så är min erfarenhet att USB är överlägset mest problemfritt. Bäst av allt är att man kan plugga in och ut enheter fritt. Drog man någonsin ut en PS/2 mus från kontakten hängde sig datorn. Pluggade man in en när datorn var igång så var den död tills man startade om.

Permalänk
Avstängd

USB till all ära, visst många fördelar mot antika parallell/serie portar... men jag tycker att det är för få platser på moderkorterna.

Jag har 6st men dom är upptagna varenda en, mus, TGB, Cam, LAN/nätverk, BT och multikort läsare.. sen då? Behöver till Mp3/Mp4, Mobilen, Digicam, USB sticka, Gamepad m.m...

Tryck i 20st så är problemen lösta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Många USB enheter behöver inga drivrutiner alls. Jämfört med alla andra standarder så är min erfarenhet att USB är överlägset mest problemfritt.

Precis som med dagens grafikkort som inte heller behöver ha några drivrutiner, då dessa också oftast redan finns i windows. Och tack vare plugg och play standarden behöver användaren oftast inte göra något. Det finns för övrigt generella mjukvaror för seriekommunikation som hyperterminalen.

Annars att usb är minst problemfritt så håller jag nog med att det stämmer för de flesta konsumenter som inte programmerar hårdvaruenheter. Dock har jag p.g.a. drivrutinsstrul tvingas köra parallellkommunikation med skrivare som har usb port. T.ex. laserskrivaren samsung 1710 då winXp var nytt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
USB till all ära, visst många fördelar mot antika parallell/serie portar... men jag tycker att det är för få platser på moderkorterna.

Jag har 6st men dom är upptagna varenda en, mus, TGB, Cam, LAN/nätverk, BT och multikort läsare.. sen då? Behöver till Mp3/Mp4, Mobilen, Digicam, USB sticka, Gamepad m.m...

Tryck i 20st så är problemen lösta

Håller med parallell/serie portar är ungefär lika antika som tangentbordet och vem kör med ett sådant nu på 2000talet?
Nå angående brist på portar är du tvungen att ha en egen för mp3, kameran, mobilen usb stickan osv? Oftast tar man ur dessa efter användning, nå om man ändå vill ha fler köp ett pcikort med fler på eller en usb hub t.ex.(4,7 portars). Det är ju sällan som du skickar data till alla enheter samtidigt, så hastigheten behöver ej bli så mycket lidande.

*edit glömde det jag skulle skriva*
Gött äntligen, jag har väntat länge på en snabbare usbport. Dessutom tycker jag det är klumpigt med extern strömförsörjning till externa hårddiskar, då det inte alltid finns något ledigt strömutag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

USB-Portar för mig:

Logitech G15
Logitech G5
Logitech Attack 3

Normalt sätt så skulle jag använda två stcken USB-hårddiskar också, men jag monterade dem intern istället för bättre överföringshastigheter och jag är mycket nöjd med resultatet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bara 0.9A?
Jag antar att de fortfarande kör på 5V, vilket ger 4.5W. Jag hade hoppats på tillräckligt för att driva en vanlig 3.5" hårddisk åtminstone.

Så mycket ström är dock kanske inte särskilt optimalt för portabla enheter, men att ha det som frivilligt alternativ vore väl inte fel (nåja, kanske inte så användarvänligt om man inte gör det snyggt). Så kopplar man det direkt på nätagget så det slipper gå via kretskorten. Men folk som är insatta får kanske förklara varför man inte gör så.

Reagerade också lite på det där, 0.9A är ju inte ett skit om spänningen ligger på 5V.
FireWire klarar ju mata upp till 30 Volt och upp till 45 Watt (om man använder en kabel med sex trådar i).

Permalänk
Medlem

Härligt, More power to the people!

Då USB 3.0 släpps med extra djuuz i kontakterna, är det väl bara en tidsfråga innan butiker som teknikmagasinet börjar importera strömkrävande och helt onödiga (men roliga) grejer som man kan plugga in i USB 3.0, alltid något bra som måste komma med nya standarden i alla fall.

Lite extra överföringshastighet är ju inte heller fel att ha när man ska flytta sin spel o film samling på 500 GB från datorn till en extern hårddisk

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Härligt, More power to the people!

Då USB 3.0 släpps med extra djuuz i kontakterna, är det väl bara en tidsfråga innan butiker som teknikmagasinet börjar importera strömkrävande och helt onödiga (men roliga) grejer som man kan plugga in i USB 3.0, alltid något bra som måste komma med nya standarden i alla fall.

Lite extra överföringshastighet är ju inte heller fel att ha när man ska flytta sin spel o film samling på 500 GB från datorn till en extern hårddisk

Som vadå?? USB värmeelement eller usb Strykjärn ??

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

När de löser den höga processorbelastningen och abnorma eftersläpningarna med usb så är jag intresserad. Kommer alltid välja firewire annars när alternativet finns.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Jag länktar redan efter min första popup från windows som informerar mig om att min nya USB3 enhet kan köra snabbare om den kopplas rätt fast än mitt systemet inte har annat än USB2 kontakter.

Exakt... Det läntar vi ju verkligen efter...

On-topic: Trevligt, USB 3.0 ser ut att bli en värdig ersättare till USB 2.0. Hoppas bara tillverkarna inte försöker luras och få konsumenter att köpa gamla produkter med USB 2.0 sedan... =/

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
...

Håller med parallell/serie portar är ungefär lika antika som tangentbordet och vem kör med ett sådant nu på 2000talet?
Nå angående brist på portar är du tvungen att ha en egen för mp3, kameran, mobilen usb stickan osv? Oftast tar man ur dessa efter användning, nå om man ändå vill ha fler köp ett pcikort med fler på eller en usb hub t.ex.(4,7 portars). Det är ju sällan som du skickar data till alla enheter samtidigt, så hastigheten behöver ej bli så mycket lidande.

Jo, men jag fick för mig att tänka efter mitt inlägg.. jag gjorde en USB skarv och tejpa fast det i bordskanten.

Problemet var att mina USB portar är på baksidan och det är bökit att byta sladdarna som inte är värst standard, 5 olika mini USB kontakter, men som sagt man behöver inte alla igång samtidigt.

Ska köpa en Multi tjosan till fronten med minnes kort platser och en USB så är problemet ur världen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Cpu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Kommer vara ett jädra gissel och lista ut om sakerna har USB 1,2 eller 3 som man köper. Tillverkarna vill ju inte vara ärliga. Finns många saker som bara är USB 1 fortfarande fast det står på dem att det är USB 2 men i själva verket är det bara att det stödjer USB 2 eller nått sånt tjafs. Plus USB 1 kallas Hi-Speed USB eller något sånt ibland för att man ska tro det är USB 2 fast det inte är det.

EDIT: USB 2 som kalals Hi-Speed så det är något annat liknande som de kallar USB 1 för att lura folk, typ High-Speed eller nått.

Ja kommer ju garanterat att finns kinesiska billiga produkter på marknaden som kanske t.om. har USB3 kontakter, men bara kör i USB2 eller USB high speed. Det här är faktiskt otroligt jobbigt. T.ex. när man ska köpa hubbar, få återförsäljare skriver vad det är för chip, eller om man får med nätadapter osv. Sen när man väl köpt hubben ska man vara glad om inte sakerna man ska koppla in bråkar med varandra. Har t.ex. 3 externa hdds som inte gillar varandra, har ett jog-hjul och en midi kontroll som inte tycker om varann, och en webbcam som hatar allt sällskap på bussen. Så om USB löst problem vet jag inte. Tycker helt ärligt att Scsi är bättre. Trycka in ID manuellt, då VET MAN IAF att skiten inte krockar, som det är nu så ber man mest.

Sen drar usb lite väl mkt cpu, löser dom det blir jag glad.

Firewire har jag dock aldrig haft problem med, där tycker alla enheter om varandra och cpu aktiviteten är låg.

Men 4800mbps, hmm det låter som nåt man skulle kunna realisera för nätverk? Tjo, vi säger väl 2000mbps riktiga, då, i äkta USB anda.

Hyser hopp inför framtiden.

Permalänk
Medlem

USB är bra för enkla saker som tangentbord, mus och nått usb-minne.

För mer krävande saker är ju FireWire helt klart att föredra, jag hoppas inte FireWire dör nu för att man tror USB3.0 ska lösa alla problem. FireWire är väl multihome:at också, dvs man kan ansluta fler datorer till en pryl, eller? Och så kan man daisy chain:a FireWire. En feature jag tror folk skulle uppskatta på USB då portarna aldrig verkar räcka till.

Sen minns jag att fasttracker II kom med en textfil som beskrev hur man byggde ett litet "ljudkort" med några passiva komponenter och kopplade på parallelporten. Mixningen gjordes såklart i mjukvara (av fasttracker), men det det funkade helt klart för dom som inte hade nått ljudkort. Vore kul att se nån göra motsvarande med USB (eller nån annan buss för den delen)

Usb är fint, men inte lösningen på alla problem. Jag kommer hålla hårt i min RS232 ett tag till.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Du gör inte en speciellt rättvis jämförelse. Prestanda(hastighet) skillnaden är enorm mellan RS232 och USB. Det gör att USB behöver vara mer avancerat, vilket leder till att det finns fler saker som kan strula. Precis som att en F1-bil kräver mycket mer underhåll för att fungera jämfört med en Toyota Corolla. RS232 går inte använda till flesta produkter eftersom det är långsamt och klumpigt.

Öhh? Jämförelsen mellan RS232 och USB står artikeln för, inte jag. Jag förklarade just bara att de kompletterar varandra och den ena inte kan ersätta den andra.

Vad hastigheten beträffar har du fel. Det finns ingen som helst relation mellan prestanda i betydelsen hastighet och hur "avancerat" det är på de högre kommunikationslagren. Prestandan hänger mer på kabel och signalintegritet och liknande än på något mjukvarulager längre upp. UART på PC klarar i allmänhet bara upp till 115 200 eller 200 någonting, och själva standarden tillåter hastigheter upp till dryga 1 Mbit/s. Inget hindrar emellertid att man har en elektrisk specifikation som kan köra RS232 i säg 100 MBit, eller ännu bättre RS485 med full differentiell signalering. Andra icke-relaterade standarder kan vara både snabbare och enklare än RS232, t.ex. SPI som klarar 20 Mbit/s eller så och är i sin enklaste form två (eller t.o.m. bara 1 vid simplexförbindelse) skiftregister. RS232 kan vidare kompliceras godtyckligt genom att smeta på protokoll och högre lager som t.ex. Modbus eller ännu simplare SMBus. Vidare finns CAN-bus, TWI och en sjujäkla massa standarder och ostandarder med alla möjliga hastigheter och komplexitetsgrad. Det finns inget universellt med USB egentligen, USB löser bara mycket specifika, konsumentelektroniska, problem. RS232 är mer universellt då det låter en vanlig, billig PC tala med miljoner mycket speciella, konstiga, specifika, förunderliga, generella och coola apparater. USB har där inte en sportslig chans.

Vidare; om hastigheten är USBs existensberättigande så faller det på att man kopplar möss, tangentbord och annat låghastighetsfanskap till de alltför få men snabba USB-portarna.

Problemet med USB är att det så att säga utger sig för att vara ett universellt seriellt gränssnitt vilket det ju inte är. USB är ett speciellt gränssnitt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Hade bestämt för mig att styrmaskinerna i processindustrin, vilka enbart levereras med RS232, kör en seriell<->USB-converter till standard POLL-maskiner -- och SE! När jag frågade den där konstiga snubben från sogeti, så är det just USB -> RS232 converters man använder uteslutande idag och alla seriella styrkretsar (som tydligen gick sönder i tid och otid) är kastade för 6-7 år sedan.

Precis, industrin fullkomligt dräller av USB<>RS232-omvandlare vilket kan vara ett gissel. Embeddedsystemen har i allmänhet RS232 (eller annat) men problemen är kopplingen till vanliga kontors-PC på t.ex. utvecklingsavdelningar. Gamla processmaskiner (i mjukvara) som körs på modern hårdvara är dock ett problem när gamla OS inte gillar dessa donglar. Fördyrande och platskrävande är det också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
De allra flesta USB enheter kommer igång utan omstart. Ja, även på ful-OS. Många USB enheter behöver inga drivrutiner alls. Jämfört med alla andra standarder så är min erfarenhet att USB är överlägset mest problemfritt. Bäst av allt är att man kan plugga in och ut enheter fritt. Drog man någonsin ut en PS/2 mus från kontakten hängde sig datorn. Pluggade man in en när datorn var igång så var den död tills man startade om.

Bra induktion!
Du redogör alltså för två typer av data: "Många" USB-enheter vilka "de flesta" inte utgör något problem och _en_ RS232-applikation, nämligen seriemus. Ur detta drar du slutsatsen att RS232 har problem, men inte USB. Kanske skulle fundera lite på ditt dataunderlag?

Hur Windows hanterar seriellmöss är välkänt och fult. För det första finns egentligen inga RS232-möss. I stället är RS232 faktiskt också ett ganska universellt och förlåtande gränssnitt som tolererar prylar som inte följer den rena RS232-standarden. Möss, t.ex, är "fulenheter" som bara snor ström och använder Tx. Windows signalerar vid boot och skickar ut ett "m" på serieporten för att kolla om en seriemus finns ansluten. Hur i helsike kan det vara RS232s fel att Windows inte klarar att återansluta en seriellmus? Det är nämligen Windows som helt enkelt inte frågar. Mössen flyttade man sedermera över till en dedikerad, förenklad RS232-port, nämligen PS/2. Eftersom Windows (eller andra OS) vet att PS/2-kontakten för musen bara ska kopplas till just en mus, kan operativet polla porten och därmed medge in- och urkoppling under drift (något som fungerar ungefär som för USB, det vill säga "sådär"). När operativen ska snacka med ett USB-tangentbord eller en USB-mus så finns en jäkla overhead, inte minst mellan in- och urkoppling.

När man diskuterar sådana här saker kan det vara viktigt att redogöra en smula stringent för sakens natur och inte hemfalla åt känsloargument. Jag skulle kunna svara något i stil med "hur vanligt är det att man byter mus under drift?" för att vifta bort "kritiken". Dylika goddag-yxskaft-svar är ungefär vad man får när man pekar på problem med USB. "Men hur vanligt är det att man vill kommunicera mer än 5 meter"? osv. Det handlar återigen för något jag talat tidigare om: 'confirmation bias' vad självbilden angående den "typiska användaren" beträffar.

Det är så att USB lättare ruckar operativet eller annan mjukvara. RS232 kan inte, så länge du inte kör in 230 volt i kontakten, påverka operativsystemet. Du kan rycka och koppla in enheter precis hur som helst, hur ofta som helst, när som helst. RS232 medger helt "tom" signalering som inte behöver kvitteras alls. Det måste vara operativsystemet eller den generella RS232-drivrutinen (vilket är en del av OS) som tappar fattningen - något som knappast är RS232s fel.

Du skriver att "många" USB-enheter inte behöver drivrutin. Det är fel. RS232 däremot, kan omöjligt kräva någon speciell drivrutin alls eftersom RS232 är just en standard i själva länklagret. I själva verket finns en generell drivrutin för RS232 som är OS-specifik. En enda. Hur kommunikationen ser ut är upp till applikationsmjukvaran. Det UART-chipet på moderkortet vill ha är baudrate och övriga FIFO-inställningar (paritet, etc). USB däremot kräver flera drivrutiner. Nu råkar det vara så att några av de vanligaste finns integrerad i de flesta operativsystem från början. Det finns en drivare för USB-storage (minneskort, etc), för HID-interface (möss, tangentbord och en del enklare apparater) och några till. Dessa, i sin tur, är ofta uppdelade i mer märkes- och produktspecifika drivrutiner. Att USB-sticka X fungerar från fösta början beror inte på att det inte krävs drivrutin utan för att operativet hemfaller åt en HID-liknande grundnivå som alla USB ska kunna kommunicera på och helt enkelt frågar vilken drivrutin som ska användas. Om tillverkaren specat rätt (vilket inte är självklart) går allting smidigt (med dröjer flera sekunder eller rentav minuter i Windows). Om inte får man ett förbaskat jäkla helvete att reda ut vad som gick snett. RS232 kan sniffas, kräver generellt inga drivisar alls (förutom en (1) - den generella, väl utprovade. Om den inte finns tillgänglig kan du alltid 'bit-banga' via UART-kontrollchipet och BIOS-interrupter [om Windows bara låter dig komma nära hårdvara du själv äger ]).

Den som aldrig upplevt DLL-hell med USB (eller över huvud taget) kan bara inte ha speciellt stor erfarenheter av datorer (med ful-OS) och USB-enheter. Någon analog till detta, ett "RS232-hell" finns inte. Möjligt är förstås att modem strular därför att den puckade tillverkaren bestämt sig för att lägga AT-kommandon i en DLL i stället för applikationen och råkar skicka med fel DLL (detta har hänt). Men där finns en solklar analogi till USB.

Skillnaden är denna: USB kräver drivrutiner eftersom protokollen är för komplexa att implementera i hårdvara och förutsätter och uppmuntrar drivrutiner "by design". RS232 är helt "platt" och specades långt innan någon hade hört talas om något så dumt som en "drivrutin" över huvud taget. Drivrutiner där är "by idioticy". Sedan har vi licensfrågor som inte är lika lätta att sätta sig in i för USB.

Så, slutligen: Du kan inte jämföra USB med RS232 och kalla den ena för bättre eller sämre. De är för olika. RS232 är i USB-perspektiv oersättligt. USB är "sämre" där en RS232-lösning är lämplig. USB är "bättre" där just en USB-lösning är lämplig. Något annat finns det egentligen inte. USB ersätter alltså inte RS232 och RS232 kan inte hantera flashdiskar, digitalkameror, webbkameror och andra snabba enheter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vidare; om hastigheten är USBs existensberättigande så faller det på att man kopplar möss, tangentbord och annat låghastighetsfanskap till de alltför få men snabba USB-portarna.

kom igen nu, för normalbruk idag kan du väll inte mena att det är kontaktbrist på USB?

mellanpriskorten har ju oftast uppåt minst 6st fasta bakpå och pinnar för 6 till.

sen tycker iaf jag att USB idag funkar bra nog för att man inte behöver lasta det för allt krångel det var med det förra årtusendet. jodå, jag kommer ihåg..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
USB är bra för enkla saker som tangentbord, mus och nått usb-minne.

För mer krävande saker är ju FireWire helt klart att föredra, jag hoppas inte FireWire dör nu för att man tror USB3.0 ska lösa alla problem. FireWire är väl multihome:at också, dvs man kan ansluta fler datorer till en pryl, eller? Och så kan man daisy chain:a FireWire. En feature jag tror folk skulle uppskatta på USB då portarna aldrig verkar räcka till.

Sen minns jag att fasttracker II kom med en textfil som beskrev hur man byggde ett litet "ljudkort" med några passiva komponenter och kopplade på parallelporten. Mixningen gjordes såklart i mjukvara (av fasttracker), men det det funkade helt klart för dom som inte hade nått ljudkort. Vore kul att se nån göra motsvarande med USB (eller nån annan buss för den delen)

Usb är fint, men inte lösningen på alla problem. Jag kommer hålla hårt i min RS232 ett tag till.

Tänker man på det så... vad ska man med FireWire och göra när det nya USB-standarden skulle kunna vara snabbare eller lika snabb? Är inte det som gör FireWire så bra? Just att den är snabb?

Jag har bara en enda enhet med Firewire och redan där är det alldeles för mycket. Firewire var kul för några år sedan medan USB var snigellångsamt och e-SATA inte heller fanns med i bilen.

Permalänk

Har letat efter en vettig extern håddisk med usb 3.0. Dom kostar ju typ 2000. Att köpa ett mobo utan usb 3.0 idag skulle jag kalla dumsnålt. Undrar om man ska byta mobo och cpu till sandy bridge. Kul med det nya bios men frågan är om det kommer bli ett rikigt lyft mot nurvarande rigg.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_KingCrab:

Är inte så värst kunnig kring USB, men finns det nån möjlighet att fixa ett kontrollerkort så den nuvarande brädan kan använda det nya gränssnittet?

Kontrollerkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Medlem

Precis. Och då frågan är om man ö.h.t. kommer att få användning av USB3 så är det inte på något sätt dumsnålt eller en begränsning att köpa ett mobo utan USB3 (eller SATA 6 för den delen).

Permalänk
Medlem

KÄNNS DET BÄTTRE NU?

Eftersom det nästan är ett år sedan sista inlägg så antar jag det... men jag vill också tycka/hävda mig så:

NOG har vi olika behov & attityd av/till teknik och datorer liksom annat.

Sanning, korrekthet, etc. får lika mycket stryk i dessa forum som absolut
objektiv verklighet & ärlighet, får utanför forumen.

Ovanstående är givetvis min högst subjektiva kommentar till de enligt mig
förvånande fläckvisa känsloengagemang som dyker upp rörande datorkontakter.

ingen sanning - ingen respit

"No Retreat No Surrender"

Visa signatur

//the Hawk
__________________________________________________________
ASUS Sabertooth P67 - i5 2500K - Corsair Vengeance 4GB 1600MHz x4
MSI GTX560 Ti TwinFrozrII x2 - OCZ 1000W 80+ Gold
OCZ Vertex3 MAX IOPS SSD SATAIII - Cooler Master HAF X nVidia edition