Permalänk
Medlem

4x1gb snabbare än 2x2gb ?

Rubriken säger väl frågan, jag läste nyligen en recension som tydde på att 1gb modulerna presterar bättre än 2gb, stämmer detta?

En till fråga också - Om man väljer att köra xp64 för att kunna använda 4gb minne, Fungerar alla spel då?
om nej. Är det så att alla nya spel fungerar, fast inte gamla?
eller fungerar vissa gamla, vissa inte, men alla nya?
är det mer eller mindre random?

Tacksam för alla svar ska beställa prylar imorrn tänkte jag.

Permalänk
Medlem

2x2GB är lättare att få stabilt eftersom 4 moduler stressar minneskontrollern mycket mer.

Men visst kan det stämma att 4x1GB är lite snabbare. Det beror på bank interleave (om man har det aktiverat i BIOS) som ger lite extra bandbredd.

Minnen är uppdelade i flera "banker". En enkelsidig minnessticka är en bank (8 minneschip). En dubbelsidig minnessticka har 2 banker (16 minneschip). Och har man flera minnesstickor så får man ju fler banker.

Vet du, när jag satt på mitt gamla s939-system, så bytte jag från enkelsidiga cas2-minnen till dubbelsidiga cas3-minnen. Trots att cas3 dra ner lite så fick jag ändå mycket högre minnesbandbredd just pga bank interleave.

Se http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT1104012045...

edit: just det, jag skulle nog ändå rekommendera 2x2GB eftersom det ger mindre problem. Oftast så är stickorna dubbelsidiga ändå så man kan köra med bank interleave iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag skulle valt 2x2GB. Det skiljer inte mycket i snabbhet och minneskontrollern jobbar lättare, vilket gör datorn stabilare och mer lättklockad. Minnet kan troligtvis köras i 1T, vilket är svårt med fyra minnesstickor. Det är dessutom lättare att komplettera med mer minne vid en framtida uppgradering.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

tack

Heh ja ni gör ju inte valet lättare direkt ^^ men tack.

att slänga bort 500kr minne om ett år för att lägga på mer känns inte så farligt ändå, och om jag har 2x2gb då så kommer jag ju ändå behöva använda alla 4 slots.

Det känns också som att mitt moderkort kommer palla 4x1gb men jag har hört om problem med att använda alla minnes platserna så det lutar ändå åt 2x2gb igen :\ men nu är det dags iaf, måste beställa snart alltså om jag velar längre blir jag galen.

Permalänk

Finns inte mycket att vela för. Det finns inga direkta fördelar med 4x1GB, dock en hel hög med 2x2GB.
Vad skulle vara en fördel med 4x1GB? möjligtvis att man kan hitta minne med lägre latencies. Vilket dock inte kompenserar för nackdelarna.

Alla spel fungerar oavsett viket minne du tar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Alla spel fungerar oavsett viket minne du tar.

Om du läser hela frågan så förstår du att det där svaret makes no sense.

och fördelarna var, 1gb modulerna ska vara snabbare, kan klockas högre. det ger ju inte prestanda i sig men om jag ska klocka processorn så är det ju viktigt.

nackdelarna var en del men ingen som inte gick att återgärda. typ "ofta problem" och så, visst det är jobbigt att fixa och det är därför jag nog väljer 2x2gb. men det finns ju nån guide här där det står precis hur man gör om det krånglar med just 4x1. uppgradering (måste kasta 2 stickor om ett år kanske) - minnen är skitbilliga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raszmo
Om du läser hela frågan så förstår du att det där svaret makes no sense.

och fördelarna var, 1gb modulerna ska vara snabbare, kan klockas högre. det ger ju inte prestanda i sig men om jag ska klocka processorn så är det ju viktigt.

nackdelarna var en del men ingen som inte gick att återgärda. typ "ofta problem" och så, visst det är jobbigt att fixa och det är därför jag nog väljer 2x2gb. men det finns ju nån guide här där det står precis hur man gör om det krånglar med just 4x1. uppgradering (måste kasta 2 stickor om ett år kanske) - minnen är skitbilliga.

Jepp, läste om och läste rätt och insåg att det var om spelen fungerade med XP64 som du undrade. Det beror ju på spelet i fråga. De flesta spel fungerar utmärkt med XP64, men vissa strular.

Du behöver förresten inte XP64 om du bara skall ha 4GB-minne. Visst kan du inte utnyttja 4GB till fullo för program eftersom en viss del minne reserveras av hårdvaran. Men det kan du å andra sidan inte med XP64 heller, då även XP64 reserverar lite minne och då den dubbelt så stora instruktionsstorleken gör att en del minne går åt till det.

XP64 är enligt min mening endast värt uppgraderingen om du tänkt att ha mer än 4GB minne.

Visst är 1GB modulerna snabbare (pga lägre latencies) och klockar lite lättare. Detta om man jämför modul mot modul i ensamt majestät.
Men om du sätter in 4st 1GB vs 2st 2GB, så tappar du dessa fördelar, då du förmodligen kör 1GB-modulerna i 2T (vs 1T med 2GB modulerna) och minneskontrollern får jobba hårdare, vilket försvårar höga klockningar.

Summa summarum, så blir 4x1GB varken snabbare eller mer lättklockat än 2x2GB.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator, Testpilot

Ett litet inflik i debatten.

Det finns ingen vettig anledning att jobba med Windows XP 64-bit. Inte som "gamer" eller någorlunda normal "user" överhuvudtaget.

Som nämnt ovan så är det enbart om du vill kunna utnyttja mer än 4GB i RAM-minne. T.ex. 6GB eller 8GB.

Vad gäller 2x2GB eller 4x1GB så anser jag att valet är enkelt, 2x2 är mer framtidssäkert. 4x1GB ger inga reella fördelar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Wrongtarget, om man har DDR2-minne så är det väl inte så lätt att köra 1T ens med 2 stickor. Men visst, 2x2GB är klart lättast att få stabilt. Fast det skulle ju iofs vara billigast för tillfället att köpa 4x1GB om man redan har 2x1GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

tack

Tack för svaren om 64xp. lättade mitt hjärta en del iaf. jag kör nog med att installera Xp32 Xp64 och Vista anyways men det kommer väl bli så att jag sitter på xp32 mest.

Jag beställde iaf inatt här är köpråds tråden ifall ni vill se.

så det blev 2x2gb.

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att XP x64 inte kan köra 16-bitars applikationer, typ gamla program för DOS eller vissa installers för till exempel spel till Windows 95.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niczo
Kan bara tillägga att XP x64 inte kan köra 16-bitars applikationer, typ gamla program för DOS eller vissa installers för till exempel spel till Windows 95.

DOSBox finns ju. Om man nu har det behovet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W