Silverstone Fortress FT01

Permalänk
Medlem

tack för ännu en vettig recension.

ser lite trång ut. hårdiskplatsernas utformning gör att det lär bli svårt för stora grafikkort att få plats.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
tack för ännu en vettig recension.

ser lite trång ut. hårdiskplatsernas utformning gör att det lär bli svårt för stora grafikkort att få plats.

ja, det är en dålig konstruktion. om man ska ha ett långt grafikkort så är man alltså tvungen att offra 4hårddiskplatser, när det egentligen hade räckt med 1-2.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Recensionen ger en bild av hur god kylning över diskarna det är gentemot andra chassin.

Diskarna? det var ju bara en??

I vissa fall kastar man in 2-3 diskar så blir det ju ibland proportionellt sämre och ibland håller det i sig.

Med andra ord, vilket chassi som helst kan kyla 1-2 diskar.

Jag har provat kyla med två ynka 80 mm och en 80 som utblås och får samma resultat som här.

Men ju mer diskar man har, ju varmare blir luften, cpu, och alla andra komponenter.

Så att säga att det räcker att mäta en disk det är ungefär som att starta motorn på en bil och säga att den inte överhettar.

Nåja, synd för man tycker inte det borde vara en svår grej att stoppa in 3 diskar och mäta och DÅ jämföra om tempen är likadan från 1 - 3 diskar.
DET skulle vara ett test om man gjorde det. Men då får man nog gå till ett annat ställe, som Toms eller liknande. Men Någon moderator får gärna rätta mig, ni kanske vet något eller testat något som jag inte vet??
Kanske ni har en hemlig tabell?

28 C med en disk = 2 diskar 31 C
29 C med en disk = 2 diskar 33 C

??????????

Vem fan köper detta chassi och använder en disk?? (ja ja ni några som vill ha stort, vattenkylning etc. men överlag?)

Permalänk
Medlem

Hoppas någon gång att någon chassitillverkare släpper ett chassi som alla vill ha:

200mm fläkt i taget.
2 st 120mm fläkar som insug fram
1 st 120mm fläkt bad som utblås
helsvart lackning utanpå och innuti
bärhantag
fläktfilter

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
den har dammfilter

Förvisso, men att det är en väldigt utsatt plats för damm går fortfarande inte att komma ifrån, det dammfiltret behövs nog rengöras ganska regelbundet, sedan så lär ju fläkten börja föra sitt väsen efter en inte alltför lång tid i bruk. Hade varit betydligt smartare att ha den som utblås istället då värme som bekant stiger uppåt.

Jaja, nog klagat, gillade som sagt stilen och designen på lådan men den fläkten är en nagel i ögat på mig

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

snyggt chassi, vore nästan helt klockrent om det inte vore för den fula askkoppen på taket och den härliga "jag är en bandspelare från 1985"-fyrkantiga påknappen. (seriöst, vad tänkte dom där?) :s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag avskyr den vita optiska enheten som finns med som i alla testsystem i alla chassi-tester. Den gör så att rencensionen blir "fulare".

nej det är ju bra då det exemplifierar problemet att fula enheter måste döljas.

...vilket helt sökt leder mig till frågan om det verkligen inte fanns nån ingående döljfunktion alls för dessa? LianLi skickar oftast med en sån iaf.

irriterade sig möjligen nån på att jag drog upp LianLi nu?

LianLi LianLi LianLi LianLi LianLi LianLi LianLi LianLi

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Såhär är det:

När fläkten där uppe blåser in blir det ett övertryck i lådan, dvs, luften vill ut. Så luften sipprar ut där den kan åka ut, och på så vis (så länge insug är dammfiltrerade) så kommer inget damm in genom frontpanel och andra hål i lådan.

Skulle fläkten vara ett utsug hade det blivit undertryck, och då hade luft tagit sig in genom öppningar som inte är dammfiltrerade.

Nja, håller inte riktigt med där. Javisst kan man få ett undertryck i burken om man vänder toppfläkten och kör den på högt varvtal. Men det är ju valbart hur mycket flöde man vill ha, sätter man ned varvtalet så kan du själv välja hur trycket blir i chassit.

Du har ju ett rackarns stort filterförsett luftintag i botten, som kommer att stå för det mesta av luftintaget om det blir undertryck, luften går ju lättaste vägen.
I fallet med övertryck pressar man ju snarare ut luft den vägen, vilket inte blir optimalt, då man alltså tar in sval luft i taket, som sedan värms upp och skall tvingas ned till botten. Är det inte smartare i så fall att låta luften ta en mer naturlig väg, dvs nedifrån och upp (varm luft stiger ju som bekant).

Man skulle ju faktiskt kunna ta bort takfläkten helt och hållet och ändå ha ett bra luftflöde. Den större fläkten i fronten skulle då skapa ett övertryck som den mindre fläkten bak i chassit inte skulle orka ventilera ut helt och hållet, men då skulle luften helt naturligt leta sig uppåt och ut genom taket. Förmodligen skulle du även få ett flöde in från botten pga suget uppåt. Känns för mig som en bättre lösning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Diskarna? det var ju bara en??

I vissa fall kastar man in 2-3 diskar så blir det ju ibland proportionellt sämre och ibland håller det i sig.

Med andra ord, vilket chassi som helst kan kyla 1-2 diskar.

Jag har provat kyla med två ynka 80 mm och en 80 som utblås och får samma resultat som här.

Men ju mer diskar man har, ju varmare blir luften, cpu, och alla andra komponenter.

Så att säga att det räcker att mäta en disk det är ungefär som att starta motorn på en bil och säga att den inte överhettar.

Nåja, synd för man tycker inte det borde vara en svår grej att stoppa in 3 diskar och mäta och DÅ jämföra om tempen är likadan från 1 - 3 diskar.
DET skulle vara ett test om man gjorde det. Men då får man nog gå till ett annat ställe, som Toms eller liknande. Men Någon moderator får gärna rätta mig, ni kanske vet något eller testat något som jag inte vet??
Kanske ni har en hemlig tabell?

28 C med en disk = 2 diskar 31 C
29 C med en disk = 2 diskar 33 C

??????????

Vem fan köper detta chassi och använder en disk?? (ja ja ni några som vill ha stort, vattenkylning etc. men överlag?)

Du kan tyvärr inte veta vilken temperatur du får ens med en disk hemma efter att ha följt ett test, du kan bara få en uppfattning om hur chassit presterar gentemot andra chassin som sweclockers testat med samma uppsättning. Om det är så att (chassi A) har lägre temp på disken än (chassi B) så gäller detta troligen även om man sätter in flera diskar, dock med högre temperatur.

Inför nästa uppsättning av testsystem så kan jag hålla med om att det vore på sin plats att använda många varma diskar, grafikkort i crossfire och den varmaste cpun de kan komma över då detta ger en bättre bild av hur bra chassit faktiskt hanterar värmeutvecklingen.

När det kommer till testet med ljudnivå så skulle då detta till större grad visa hur bra chassit är på att isolera ljud.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
som vanligt, den som bryr som om Hårddiskens temp kan ju glömma att se någon vettig info här.

FÖR FAN testa med flera hårddiskar!!

Kan bara hålla med här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, håller inte riktigt med där. Javisst kan man få ett undertryck i burken om man vänder toppfläkten och kör den på högt varvtal. Men det är ju valbart hur mycket flöde man vill ha, sätter man ned varvtalet så kan du själv välja hur trycket blir i chassit.

Du har ju ett rackarns stort filterförsett luftintag i botten, som kommer att stå för det mesta av luftintaget om det blir undertryck, luften går ju lättaste vägen.
I fallet med övertryck pressar man ju snarare ut luft den vägen, vilket inte blir optimalt, då man alltså tar in sval luft i taket, som sedan värms upp och skall tvingas ned till botten. Är det inte smartare i så fall att låta luften ta en mer naturlig väg, dvs nedifrån och upp (varm luft stiger ju som bekant).

Man skulle ju faktiskt kunna ta bort takfläkten helt och hållet och ändå ha ett bra luftflöde. Den större fläkten i fronten skulle då skapa ett övertryck som den mindre fläkten bak i chassit inte skulle orka ventilera ut helt och hållet, men då skulle luften helt naturligt leta sig uppåt och ut genom taket. Förmodligen skulle du även få ett flöde in från botten pga suget uppåt. Känns för mig som en bättre lösning.

Du får prata med Silverstone om det, Im just the messenger

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Tack för ett bra och detaljerat test.

Men vad har det här chassit som inte P182 har?
En hot-swap plats och större fläktar? Det känns inte alls prisvärt i jämförelse...

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
Tack för ett bra och detaljerat test.

Men vad har det här chassit som inte P182 har?
En hot-swap plats och större fläktar? Det känns inte alls prisvärt i jämförelse...

Ser bättre ut & trevliga hårddiskbur.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Håller med wasabi, testa med fler hårddiskar.

För övrigt tycker jag att frontfläkten borde vara ganska värdelös med tanke på dess plasering.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Du kan tyvärr inte veta vilken temperatur du får ens med en disk hemma efter att ha följt ett test, du kan bara få en uppfattning om hur chassit presterar gentemot andra chassin som sweclockers testat med samma uppsättning. Om det är så att (chassi A) har lägre temp på disken än (chassi B) så gäller detta troligen även om man sätter in flera diskar, dock med högre temperatur.

Inför nästa uppsättning av testsystem så kan jag hålla med om att det vore på sin plats att använda många varma diskar, grafikkort i crossfire och den varmaste cpun de kan komma över då detta ger en bättre bild av hur bra chassit faktiskt hanterar värmeutvecklingen.

När det kommer till testet med ljudnivå så skulle då detta till större grad visa hur bra chassit är på att isolera ljud.

ok, jag förstår vad du menar, men allt jag säger är just att det blir oproportionell inverkan ju mer hårddiskar/värme du har i burken.

Genom att jämföra olika chassin med endast 1 HD ger dig inte rätt bild om vilken som presterar bättre vid 4 hd eftersom det är just DÅ man kan mäta effekt av extra finesser och luftflöde i chassit.

Titta tex. på tester som cpu osv. vid mindre belastning är det ingen större skillnad det är när man kommer upp i varmare processorer som man ser vad som händer.

Men nåja, jag förstår och hoppas du förstår vad jag menar ocskå.

Permalänk
Medlem

takfläkten kan man väl vända så att det blir ett utblås i stället

Permalänk
Medlem

Bra recension, men jag kan nog tycka att det är lite för mycket chassirecensioner på Swec nu - det finns ju andra intressanta produktkategorier att lägga krut på också.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Avstängd

"Silverstone är som vi tidigare nämnt ingen nykomling i branschen och har under många år tillverkat exklusiva och intressanta produkter"

Ehm dom har funnits i 5 år. Kan man kalla det för "många år" ??

Visa signatur

Der Steppenwolf