Fysik PC-spelens räddning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Lär lite om vad PhysX är för något så kommer du förstå att det är ju just tvärtom.
Istället för att fysiken måste räknas ut på CPU:n så läggs beräkningarna på grafikkortet istället.

Får man fråga vad du bygger ditt påstående på?

Teori, tester visar annat.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Teori, tester visar annat.

Vilka tester?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

tar ut vinsten i förtid?

visst kan physX ha en stor effekt på den framtida spelutvecklingen, men det känns som att Roy Taylor försöker ta ut vinsten av uppköpet i förtid. PC spel är ingen växande marknad, framförallt p.g.a. det stora piratspelandet som sker på platformen. Faktum är att spelutvecklare och distributörer inte är sugna på att implementera lyxiga effekter eller utveckla spel enbart för det format som ger minst vinstmarginal (om någon över huvudtaget). Framtiden kommer enligt mig bestå av extremt många multi-platform spel, som först och främst utvecklas och anpassas för den mer lönsamma marknaden (konsoll-marknaden). PhysX kan bli aktuellt vid kommande generationer. Men då antagligen av TV-spel, såvida trenden inte förändras.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Så jävla många speltillverkade som stirrar sig blinda på häftig grafik idag.
Ett av dom bästa spelen i år släpptes till PS2. Hade helt magisk grafik och oslagbar spelkänsla.

Det är annat än "skräp" som Crysis som endast var kul att leka med i början.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Så jävla många speltillverkade som stirrar sig blinda på häftig grafik idag.
Ett av dom bästa spelen i år släpptes till PS2. Hade helt magisk grafik och oslagbar spelkänsla.

Det är annat än "skräp" som Crysis som endast var kul att leka med i början.

instämmer helt, dock måste jag säga att fallout 3 har både grafik + känsla i fighterna!

ska väl inlägga att CS 1.6 är fortfarande riktigt roligt, och det är ju inte grafiken utan känslan i spelet.. trist att dom ska stirra sig blinda på just grafik etc..

Permalänk
Medlem

Ska fysiken bli räddningen för PC-spelen? Suck. Inga kommentarer, fysik är ju något man sysslat med väldigt mycket sedan 2004, varför skulle folk hypa loss på det idag? Sedan har ju Nvidias PhsyX-prestanda varit allt annat än bra - så vem bryr sig om vad Nvidia predikar om?

Spel som EndWar (strategi) skall det vara; polerad grafik som istället satsar på en god atmosfär med hjälp av musik, ljud i övrigt och en hel rad bra iniativ för att göra spelet intressant, trovärdigt och användarvänligt. Hellre än att predika om grafik och annat skit så snackas det om nya inmatningsmetoder och unika tvister.

Just nu har ju PC:n inga vettiga spel på G som är excklusiva för systemet, vilket är vad som behövs. Tunga, intressanta och välpolerade Multiplayerspel är ju det som verkligen skapar intresse på PC:n då andra spel såsom Spore och enspelarspel lätt tankas ned av olika anledningar.

Allting som är fett på datorn finns ju även i bättre form på konsoller, med få undantag.

Citat:

_genki:
visst kan physX ha en stor effekt på den framtida spelutvecklingen, men det känns som att Roy Taylor försöker ta ut vinsten av uppköpet i förtid. PC spel är ingen växande marknad, framförallt p.g.a. det stora piratspelandet som sker på platformen. Faktum är att spelutvecklare och distributörer inte är sugna på att implementera lyxiga effekter eller utveckla spel enbart för det format som ger minst vinstmarginal (om någon över huvudtaget). Framtiden kommer enligt mig bestå av extremt många multi-platform spel, som först och främst utvecklas och anpassas för den mer lönsamma marknaden (konsoll-marknaden). PhysX kan bli aktuellt vid kommande generationer. Men då antagligen av TV-spel, såvida trenden inte förändras.

Det finns två stora problem med PC-marknaden för spel:
- Pirataktivitet
- Konfigurationer

Pirataktivitet behöver jag inte gå in på. Men konfigurationer är ju något som är det som är svårast att kontra eftersom om man sätter ribban för ett spel för högt måste användaren köpa hårdvara inte sällan över tusentals kronor för ett enda spel i åtanke. Se på World of Warcraft, skulle det spelet blivit så stort med ett systemkrav som inte vore så lågt? Knappast. Man kan ju köpa vilken laptop som helst och köra eller använda en dator flera år gammal och fortfarande hantera spelet bra.

Det är just därför konsoller är så starka idag. Man har en statisk platform som utvecklarna kan maxa och optimera så mycket de orkar eftersom de vet att slutkonsumenten har exakt den konfigurationen själv och kommer få samma prestanda hemma som inne på utvecklingsbordet. Sedan ska vi ju inte nämna rent mjukvarumässiga fördelar med konsoller såsom att man har en egen identitet för alla spel och behöver inte ha några tekniska förkunskaper alls - vilket Microsoft försökte föra över till Windows Live, men det floppade då ingen var verkligen intresserad då spelen det testades på var fantastiskt utdaterade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vilka tester?

http://www.sweclockers.com/nyhet/8151-nvidia_physx_beroende_a...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var just detta jag väntade på och ville få fram.

Testet visar på något helt normalt.
Om du kör ett stresstest på CPU:n så den belastats till 100% så kommer självklart FPS:en gå ner. Vad är det som är märkligt med det?

Förklara för mig hur CPU:n ska klara av att skicka en jämn dataström till GPU:ns fysik-del om den är till 100% belastad?
Varför visar inte testet vad som händer med FPS:en om CPU:n enbart är belastad till tex 40%, 50% eller t.o.m. 80%? Kommer då FPS:en droppa ner så markant? Nej, självklart inte.

Dom som gjort testet måste vara antigen riktigt korkade och okunniga eller så gör dom medvetet detta feltest för att dom inte gillar Nvidia.

För du verkligen ska förstå:

Tänk dig att person A och person B jobbar totalt oberoende av varandra.
Men B måste få information av A för att göra sitt jobb.
A behöver ca 2% av sin normala arbetskapacitet för att hinna lämna informationen av B.
Varje gång B får information så jobbar den för 100% av sin arbetskapacitet.

A gör även en massa andra jobb som tar ca 40% av arbetskapaciteten.
Men det påverkar ju inte B eftersom A enbart behöver 2% för att hinna ge B den mängd data för att B ska kunna jobba för 100%.

Plötsligt kommer ett jobb för A som tar 99.8% av hans arbetskapacitet. Detta jobb har högre prioritet än att lämna information till B.
Vad händer tror du? Jo, A hinner inte lämna information till B i en jämn ström utan det blir en massa tillfällen B får sitta och vänta på A:s information.
Då går B ner till enbart 10% arbetskapacitet.

Då kommer chefen och påstår att B är en dålig arbetare för han jobbar enbart till 10% när han ska jobba till 100%...

A = CPU:n
B = Grafikkortets fysikdel.
Chefen = Det är dom som gjort testet...

Förstår du nu? På vilket sätt visar testet att PhsyX kräver hög CPU-kraft? Igenstans. Den visar enbart hur en dator fungerar.
Du kan även byta ut B till det vanliga grafikkortet, ljudkortet, en mjukvara som visar en film eller vad som helst. ALLT kommer totaltstoppa om CPU:n belastas till 100%...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Spel med PhysX kräver mer av CPU:n än utan PhysX.

När jag läser detta andra gången... det låter idiotiskt. Ifall man lägger en del av jobbet på GPU istället för CPU så menar du alltså att CPU:n får mer att göra?

Förstår du hur ologiskt det låter? Och se Knashatts inlägg före här så...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Fysiken gör extremt mycket för spelbarheten och närvarokänslan. Half-Life 2 och painkiller hade inte varid vad det är utan Havoc 2.

Jag älskar grymm spelfysik! Mitt favoritspel GRAW2 (online) har oerhört grymm fysik.

Jag tvivlar dock på att bättre spelfysik kommer bli någon räddning för PC som spelkonsoll.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
äääh, trams de ger inge feeling me lite fysik, samma springa runt och panga på ändå...

Se på wow- fult som stryk (säger många, ja tycker de har skönare grafik än farcry2 tex)
ändå de mest spelade spelet, de säger ju något 14milj spelare typ. kommer säkert öka ett par % när wotlk släpps

WoW är inte ett spel, WoW är en drog, så det räknas inte

Permalänk
Medlem

Dom demos som fins som jag å farsan testat med våra 9800GTX och X2 6000+/E8400 processorer som vi kör med på våra spel riggar så får man ju en stabilare och högre fps med PyshX kört på GPU än om man kör på CPU: Går att välja i kontrollpanelen för PyshX. Men som sagt det är nvidia demos så ska väl ta resultatet med en nypa salt.

Oavset så har det nog i slutändan mycket med hur man programerar att göra och vad applikationen kräver.

EN GPU kan i dagsläget klarar 500-1000GLOPS medans en CPU ligger runt 25-50GLFOPS och det fördelat över 2-4 kärnor.

Ett spel som är ordentligt programerat och är flertrådigt skulle mycket väl kunna lägga fysiken på en eller flera kärnor. Alternativt om drivrutinerna för PyshX gör detta pär automatik i fall man kör mjukvaru acceleration istället för på GPU. Då är det mycket möjligt att prestandan räcker och blir över om en eller flera kärnor kan dedikera sig åt fysik. Beror ju helt på hur mycket beräknigskraft fysiken kräver. Vid ännu mer flertrådad optimering så kan ju fler kärnor hantera problemet som sagt och en eller ett par kärnor arbeta med annat.

Nackdelen med att låta grafikkortet sköta det är ju så klart uppenbar. Det går åt kraft från GPU:n som inte kan dedikeras till att rendera bilden. Dock kan denna nog vara försumbar om en CPU klarar jobbet så bör det räcka med säg 10-25GFLOPS av kanske 500GFLOPS tillgägliga. Rent hyppotetiskt då, beror jy helt på hur komplex fysiken är.

Sedan beror det ju också på vad applikationen använder i CPU kraft i övrigt. I dom fallen bara en kärna används så kan det ju vara fördelacktigt att köra fysik på resterande 1-3 om man nu har den möjligheten om man bara sitter på ett grafikkort.

Därimot sitter man med ett extra kort säg ett 9600GT i hop med ett GTX280 så är det nog fördelacktigt att fördela fysiken på 9600GT och rendering på GTX280 medans CPU:n sköter rästen som AI, ljud och allt annat som ehövs då GPU:erna oavset sin kraft inte kan aggera på egen hand utan CPU:n kommer ändå av övergripande jobbet att kordinera allt.

Så för den med en snabb quad och ett bra krafikort med mjukvara optiemrad för att fungera över flera kärnor skulle ju fysiken mycket väl kuna köras av processorn utan att processorn flaskar medans någon med 2 grafikkort och en dualcore kanske får bästa prestanda genom att låta ett grafikkort sköta fysiken medans prcessorn blir avlastad från både rendering och fysik.

PyshX tillåter ju som sagt både mjuk och hårdvaru acceleration i dagsläget. Vad som kommer prestera bäst i pracktiken har nog mycket med optimerigar att göra i mjukvaran och valet av hårdvar. Stöd för 2-4 eller fler processorer för fysikberäknigar skulle ju göra att valfriheten blev större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Just nu har ju PC:n inga vettiga spel på G som är excklusiva för systemet, vilket är vad som behövs. Tunga, intressanta och välpolerade Multiplayerspel är ju det som verkligen skapar intresse på PC:n då andra spel såsom Spore och enspelarspel lätt tankas ned av olika anledningar.

Diablo 3 och starcraft 2 är väl riktigt tunga titlar som kommer bli pcexklusiva (om nu inte d3 även kommer till konsoll) och kommer bli svåra att ladda ner då de spelas till stor del online.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Pirataktivitet behöver jag inte gå in på.

Du menar att man inte kan chipa eller flasha en konsoll?

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt att fysik kommer vara väldigt viktigt för framtida titlar! Kolla på grav-gun i HL2. En av de roligaste prylarna någonsin i spelväg.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Fysik är i mina ögon bra mycket viktigare än skitsnygg grafik.

Föreställ er perfekt fysik. De som 3D-modellerar ställer in vilket material t.ex en viss vägg består av, sen sköter fysiken resten. Ett skott avlossas och träffar väggen, projektilens vikt, storlek och hastighet samt vinkel mot väggen tas med i beräkningarna. Väggen är gjord av tegel och lite trä på insidan, skottet träffar först teglet, bromsas ner och träffar träpanelen, sen räknas det ut om skottet har tillräckligt mycket energi för att orka igenom det, sen räknas det ut hur mycket man blir skadad av träffen (man kanske har skottsäker väst).

Finns oändligt många scenarion där riktigt grym fysik skulle kunna göra ett spel SÅ mycket roligare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
När jag läser detta andra gången... det låter idiotiskt. Ifall man lägger en del av jobbet på GPU istället för CPU så menar du alltså att CPU:n får mer att göra?

Förstår du hur ologiskt det låter? Och se Knashatts inlägg före här så...

Jo men det gav svar på frågan, sen om det finns en manual och en hel bibliotek med teori om hur det fungerar skiter jag i.
Men CPU:n får jobba lite hårdare, var inte det fråga?

Simpla frågor har simpla svar, sen om någon vill göra bort sig gör mig inget.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Håller med om att fysik är en intressant möjlighet som helt klart ger spel en bättre upplevelsekänsla. Tror dock inte att det på något sätt är PC:ns räddning.

Bättre fysik på PC skulle dock helt klart vara ett bra säljargument. Det kräver dock att NVIDIA, ATI, INTEL och MS ser till att komma överens om en gemensam standard; underlättar för spelutvecklare. Om de gjort det från början skulle vi haft mängder av avancerad fysik i spel vid det här laget.

Personligen tror jag risken är överhängande att NVIDIA:s PhysiX-satsning kommer att falla lika platt som tidigare produktunika satsningar gjort genom åren. Så länge ATI mfl. upplever att de missgynnas av att stödja PhysiX kommer de inte att gå i samma riktning. Om de inte gör detta lägger inte majoriteten av spelutvecklarna energi på att implementera funktionerna; för få konsumenter som drar nytta av tekniken = ingen lönsam investering. Så är fallet för närvarande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
Fysik är ett måste...mer fysik stöd mer realism och för folk som redan kan köra på högsta inställningar i alla spel vill garanterat ha mer ögongodis för detta år har varit helt värdelöst om man igenför med förra året.

skärpning på ubisoft...rejält...
sen vill vi se en uppdaterad variant på Unreal motorn. och gärna ett nytt crysis för där har vi ju grafik kungen fast det är ca 1 år gammalt.

Och hur viktigt är 'realism' för ett spel?
Super Mario är knappast världens populäraste spelserie för att det är realistiskt eller särskilt snyggt.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

ähh ett bra spel är beror nog mest på storyn skulle jag säga iaf ^^
kanske som HL2, Wc3 osv

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det var just detta jag väntade på och ville få fram.

Testet visar på något helt normalt.
Om du kör ett stresstest på CPU:n så den belastats till 100% så kommer självklart FPS:en gå ner. Vad är det som är märkligt med det?

Förklara för mig hur CPU:n ska klara av att skicka en jämn dataström till GPU:ns fysik-del om den är till 100% belastad?
Varför visar inte testet vad som händer med FPS:en om CPU:n enbart är belastad till tex 40%, 50% eller t.o.m. 80%? Kommer då FPS:en droppa ner så markant? Nej, självklart inte.

Dom som gjort testet måste vara antigen riktigt korkade och okunniga eller så gör dom medvetet detta feltest för att dom inte gillar Nvidia.

För du verkligen ska förstå:

Tänk dig att person A och person B jobbar totalt oberoende av varandra.
Men B måste få information av A för att göra sitt jobb.
A behöver ca 2% av sin normala arbetskapacitet för att hinna lämna informationen av B.
Varje gång B får information så jobbar den för 100% av sin arbetskapacitet.

A gör även en massa andra jobb som tar ca 40% av arbetskapaciteten.
Men det påverkar ju inte B eftersom A enbart behöver 2% för att hinna ge B den mängd data för att B ska kunna jobba för 100%.

Plötsligt kommer ett jobb för A som tar 99.8% av hans arbetskapacitet. Detta jobb har högre prioritet än att lämna information till B.
Vad händer tror du? Jo, A hinner inte lämna information till B i en jämn ström utan det blir en massa tillfällen B får sitta och vänta på A:s information.
Då går B ner till enbart 10% arbetskapacitet.

Då kommer chefen och påstår att B är en dålig arbetare för han jobbar enbart till 10% när han ska jobba till 100%...

A = CPU:n
B = Grafikkortets fysikdel.
Chefen = Det är dom som gjort testet...

Förstår du nu? På vilket sätt visar testet att PhsyX kräver hög CPU-kraft? Igenstans. Den visar enbart hur en dator fungerar.
Du kan även byta ut B till det vanliga grafikkortet, ljudkortet, en mjukvara som visar en film eller vad som helst. ALLT kommer totaltstoppa om CPU:n belastas till 100%...

Underbart

Permalänk
Medlem

Det finns väl redan fysik till konsol. körde nyss lite Star Wars force unleased. Då kan man använda "force push" så delarna flyger lite vartsomhelst, även fienderna är roligt att kasta upp i luften

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Och det där är typ 0,1 % av alla spel.

Hur många spela kan ens behöva hårdvaruacceleration för fysiken i dagsläget? Det är väl först och främst tänkt att spelutvecklare nu kan göra mer avancerade effekter för spel som kommer.
Hoppas bara att dessa effekter även finns tillgängliga för folk som inte vill köra med nvidia. :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

skulle tro att 0,1% av spelarna bryr sig om extrem fysik och realism. Känner väldigt få själv i alla fall. Själv gillar jag fysik men ökad spelglädje vid extrem fysik vs dagens hyfsade crysis fysik vore nog för dom flesta minimal. Fysik kommer inte att rädda pc och fysikkort ger snarare pc än värre hårdvarurykte.

Som iofs är överdrivet. Ett grafikkort för 3-400kr klarar Fallout 3 helt ok, när spelet sedan kraschar varje kvart är detta inte bra reklam. Kör det på 3 olika datorer som aldrig kraschat innan.

Animationerna ser ut som om de har en kratta upp i röven. Ska spelmakare då lägga 15% utvecklingstid för 0,01% av spelare med fysikkort på pc då nästan alla spelare kör konsol. De flesta spelmakare skulle till och med tjäna på en utdöende pc marknad då spelarna köper konsol istället och den blir betydligt mindre arbete.

Ingen vettig utvecklare siktar på PC ( men indieutvecklare har inget val innan de slagit igenom.) Konsolerna är här för att stanna och styr utvecklingen med sin begränsade hårdvara. PC spel får inte ens vettiga texturer utan lågupplösta xbox 360 texturer som ser butte ut.

På listan av fysikkortsspel är det 4-5 spel med effekter i spelet resten har bara med drivrutinerna för det men i stort sett utan märkbara funktioner.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Det finns väl redan fysik till konsol. körde nyss lite Star Wars force unleased. Då kan man använda "force push" så delarna flyger lite vartsomhelst, även fienderna är roligt att kasta upp i luften

ja vad jag vet så är det ju phys x i dom nya konsollerna så

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga, tror pa1983 att det heter "PyshX" eller skriver han bara så för att det låter roligare än PhysX?

För övrigt ska sägas att jag betvivlar att jag någonsin spelat ett spel med bättre fysik än Carmageddon2. Och det funkade hur bra som helst, kraschade aldrig, buggade sig extremt sällan, krävde ingen bra dator, etc. Idag skulle det nog betraktas som ganska fult (väldigt lågupplösta texturer och modeller), men även på sin tid tror jag att utvecklarna prioriterade fysik över grafik och de gjorde de banne mig rätt i. Ofta är bra fysikmotorer trevligt, jämför t.ex. Just Cause där bilarna tvärfastnade i marken och exploderade bara för att fysikmotorn inte kunde beräkna kollisioner ordentligt, med nyare spel där varenda blad i djungeln flyttar på sig när man går i den, till skillnad från i just Just Cause.

Vad gäller konsoler vs pc är jag lite kluven. Ta t.ex. ett spel som Oblivion. Det gjordes till både och, och resultatet blev ett uselt UI för PC-användare. Ironiskt nog var det också ett bättre spel för PC, eftersom man kunde modda spelet och fixa buggar och diverse problem som fanns i originalet, vilket konsollanvändarna inte kunde. Å andra sidan tycker jag det är helt oacceptabelt att man ska behöva modda ett spel för att det ska bli värt ens tid. Och ta t.ex. Metroid Prime, som jag lade ner en massa tid på bara för att upptäcka att jag drabbats av buggen som gjorde att man inte kunde klara spelet utan var tvungen att börja om från början. Sånt ska bara inte få hända i ett konsolspel, som inte går att patcha. Hade det varit till PC hade denna patch kunnat fixas, och dessutom hade man kunnat styra skräpet. Det är ju värdelöst att spela FPS med handkontroll. Å andra sidan hade det säkert varit ännu buggigare än det var om det hade släppts till PC eftersom spelutvecklare ger blanka fn om deras spel är buggigt eller inte när det släpps. Och klaga till konsumentverket kan man inte heller, till skillnad från om det hade varit hårdvara. Undra på att folk inte vill betala om man inte ens kan få nån garanti på att det kommer fungera som det ska...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
För övrigt ska sägas att jag betvivlar att jag någonsin spelat ett spel med bättre fysik än Carmageddon2.

Då måste du ha missat dagens spel mellan 2004 - 2008... Kan väl inte direkt påstå det spelet hade direkt avancerad fysik i jämförelse med standardspelen idag...

http://www.youtube.com/watch?v=V6TVqtNZWBY

Tror du minns spelet lite väl "förfinat" under dom 10 år som har gått sedan det kom ut.
På sin tid kanske det var bra fysik, men sedan 2004... Nej, inte direkt imponerande.
Kan räkna upp hur många spel som helst som har bra mycket mer avancerad och mer realistisk fysik än Carmageddon 2:

Halflife 2
Call of Duty 4
Crysis
Dirt
Medel of Honnor Airborne
STALKER
Unreal Tornamet 2003
Unreal Tornametn 3
Bioshock
mm mm mm mm mm mm mm mm mm

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |