Ubuntu 8.10 redo för nedladdning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, du måste gå via 8.4 isåfall. hade du däremot haft 6.6 kunde du gå direkt till 8.4 utan att först gå 7.4 & 7.10 osv

se här: https://help.ubuntu.com/community/Installation/UpgradeFromOld...

/ ed, skrev lite fel.

Det gick genom att först uppgradera till 8.4 LST (eller nått) sedan från den versionen gå vidare upp till 8.10.
Sitter nu med Ubuntu 8.10 och XP SP3 på laptopen, kommer försöka köra med Ubuntu så mycket som jag kan bara för vänja mig.
Nästa projekt är att få igång torrent, lade in Vuze iaf i Ubuntu men har inte konfigurerat den ännu.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som vill prova på Ubuntu utan att för den skull lägga in det på hårddisken kan nu gör det enklare än förut. Version 8.10 har en funktion för att lagra operativsystemet på ett USB-minne, vilket är enklare än att bränna en så kallad live-DVD.

Lät ju skoj så jag provade det. Ubuntu startade faktiskt upp och det första det ville göra var att uppdatera sig. Uppdateringen kraschade systemet, och inte ens Windows går att starta nu om USB-minnet inte sitter på plats. USB-minnet blev dessutom obrukbart eftersom Windows inte känner igen formateringen på det.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Lät ju skoj så jag provade det. Ubuntu startade faktiskt upp och det första det ville göra var att uppdatera sig. Uppdateringen kraschade systemet, och inte ens Windows går att starta nu om USB-minnet inte sitter på plats. USB-minnet blev dessutom obrukbart eftersom Windows inte känner igen formateringen på det.

Har ingen aning om hur det verktyget i Ubuntu ni pratar om fungerar. Min gissning är att du gick lite snabbt förbi någon konfiguration. Jag skulle gissa att följande har hänt (om jag förstått den där detaljen om att Windows endast går att start ifall du har USB minnet inkopplat):
- du har skrivit en boot-loader (GRUB) till MBR på hårddisken som innehåller Windows
- däremot finns /boot partitionen eller mappen på USB minnet (GRUB fungerar i likhet med Windows boot-loader så att den söker efter konfigurationsfiler på angiven plats)

Det enklaste vore ju att boota upp Windows installations disk och helt enkelt återställa MBR. Nästa gång du gör detta var då noga med att kolla in på vilken hårddisk du skriver in GRUB. Linux känner igen alla media med filsystem och katalogiserar dem vanligen som sd*# (där * avser bokstaven enheten tilldelas, och där # avser eventuella partitioners nummer). Jag förstår att detta kan vara lite lurigt eftersom Windows i princip är helt oflexibelt i det här avseendet, och t o m kan ha problem att boota upp andra installationer av Windows på samma dator om detta inte görs i "rätt" ordning.

Att minnet är oläsligt är ditt minsta problem, och egentligen inte ett problem överhuvudtaget. Windows klarar av ett fåtal filsystem och utan speciella drivrutiner ser det inte ens de vanligaste filsystemen i Linux. Troligen har USB minnet formaterats som ext3. Formatera bara om hela USB minnet i Windows och du får "tillbaka" ditt USB minne. Jag skulle dock rekommendera dig att vänta tills du har fixat problemet med boot-loadern. Som det är nu bootar uppenbarligen Ubuntu helt utan problem Windows vilket ju inte är helt fel.

Men som sagt du tycks ha skapat en mindre mix av GRUB installerat på en hårddisk och dess styrande konfigurationsfiler installerat på USB minnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Lät ju skoj så jag provade det. Ubuntu startade faktiskt upp och det första det ville göra var att uppdatera sig. Uppdateringen kraschade systemet, och inte ens Windows går att starta nu om USB-minnet inte sitter på plats. USB-minnet blev dessutom obrukbart eftersom Windows inte känner igen formateringen på det.

Ladda ner EasyBCD och följ instruktionerna här: http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_inst... EasyBCD finns länkat på den sidan också för nedladdning!

Gör bara steget med att återställa windows bootloader, vilket går att göra på 3-4 klick totalt tror jag Mycket enkelt och smidigt, samt gratis! Så har du återställt så du har som innan du installera eller pilla med ubuntu, sen är det bara formatera om USB-minnet när du fixat och testat så detta funkar som herrn ovanför sa.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Jag lyckas inte ta reda på vad jag ska ladda ner för att kunna göra ett bootbart USB-minne, istället för en live-cd?

Eller är det bara något man kan göra från ett redan installerat Ubuntu?

tack tack

Såhär gjorde jag iaf för att få det att fungera: http://www.pendrivelinux.com/2008/10/06/usb-ubuntu-810-instal...

Var väldigt mycket smidigare än när jag gjorde det till 7.10 iaf. Skönt att slippa bränna ut en skiva också.

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Struligt minst sagt. Jag kollade men det tycks inte finnas någon Ubuntu *.img för USB att ladda ner. Stämmer det?

Det finns annars andra distron som tillhandahåller en sådan *.img fil som enkelt förs över till ett ledigt USB minne med dd kommandot. Installation från USB minnen är annars de klart smidigaste och snabbare.

Permalänk
Medlem

Skillz
Tack för tipset, skall kolla upp det omgående.

KimTjik
Läste nogrant allt vid installationen, tror inte jag missade något. Ubuntu lägger in en dualboot på disken även om man installerar på ett USB-minne, och sedan krävs det att minnet skall sitta på plats för att datorn skall starta. Såvida jag inte missade något, men var lätt och tydlig installation så tror inte jag bommade något.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem

Farang @

Du har säkert rätt. Lite synd att Ubuntu utvecklarna valt den lösningen, men kanske vill de på det sättet försäkra sig om att användare av datorer som inte klarar att boota ifrån USB inte ska bli uteslutna.

Permalänk
Medlem

Netcom Norway

Lyckades precis få igång mobilt bredband med Ubuntu 8.10. Det var f-n inte helt lätt. Bor i Norge, och använder Netcom. Men det gick. Hittade info här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/network-manager/+bu...
Någon som testat med en svensk operatör?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag är helt häpen över att ni inte tagit upp nya grafik/monitor stödet i 8.10, det är ju helt underbart - äntligen! För första gången funkar Ubuntu direkt i native upplösning på alla mina burkar jag har testat det på: 22" 1680x1050, 20" 1280x1024, 14" 1440x900. Och förr kunde ubuntu "glömma" vilken upplösning man hade från en bootning till en annan, men nu är det superstabilt.

Det är annars såna grejor som gör att man som n00b inte riktigt känner att man är redo för linux. Visst, linux-folket säger bara "Följ den här guiden, hur enkelt som helt att fixa!" Och visst, det är visserligen bara att lägga till sin monitor i /etc/X11/xorg.conf men va fan om man kommer från ett plug'n'play OS som Windows faktiskt är så tar det emot lite!

Så jag tror att det här var den första av mina stora stötestenar vad gäller Ubuntu, som har fixats till. En liten (och enkel?) ändring av ubuntu-utvecklarna men jag tycker det gör en stor skillnad. Som sagt, jag har redan installerat 8.10 på samtliga datorer!

Det var några som tog upp detta med att det är krångligt att installera program. Och jag måste faktiskt hålla med. Någon undrade om det helt enkelt inte bara var annorlunda än hur det går till i Windows. Och det är väl iof också sant.

Jag såg att Ubuntu m.fl. stödjer en (ny?) typ av paket "deb" och någon mer. Jag hade inte testat det förrän idag, det var Adobe Flash player som distribuerades i den paketformen. Och Voilá! Det är bara att dubbelklicka på paketet så installerar det sig, liknande Windows exe-filer.

Varför distribueras inte alla program på detta sätt, det skulle ju verkligen få Windowsanvändarna att känna sig hemma.

Appropå grafikstödet, så vet jag inte om det är uppdaterat eller så, men kan bekräfta att det funkade finfint på mina datorer.

Laptopen har ett nVidia 7700 512MB, speldatorn ett 8800GTS 512MB, och nya mediadatorn ett 780G (HD3200). Alla installerade sig utan anmärkning. Dock så gick jag "den långa vägen" som någon nämnde, genom att försöka aktivera skrivbordseffekter. Då dök ikonen för "properitära grafikkortsdrivrutiner" uppe till höger - och man fick till och med välja hur ny drivis man ville ha. 7.04 och 7.15 tror jag det var för nvidia. En helt ny kontrollpanel för nvidiakortet dök upp i programlistan också. Så jag tycker nog att de verkar hålla igång utvecklingen. Fast stödet för äldre kort kanske laggar lite...

Men nu en fråga. Jag har försökt få in XBMC i mina nya Ubuntu-installationer. Och man skulle ju lägga till en ny mjukvarukälla från xbmc.org. Men datorn hittar inte/vill inte installera XBMC! Jag läste nånstans om nån konfilkt med bluetoothmjukvaran i ubuntu. Någon som vet mer om detta, eller har lyckats installera?

PS. En sista sak. Att installera ubuntu har ju fasen aldrig varit enklare! CD:n man bränner ut bootade jag inte på, utan startade Windows, dubbelklickade på CD:n och upp kom en meny med valet "Installera Ubuntu". Och det gick supersmidigt, och med en ikon i "Lägg till / Ta bort program" så att man kan avinstallera det hela inifrån Windows när man önskar! Jag måste säga att enklare kan det inte bli

Helnöjd än så länge!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor

Det var några som tog upp detta med att det är krångligt att installera program. Och jag måste faktiskt hålla med. Någon undrade om det helt enkelt inte bara var annorlunda än hur det går till i Windows. Och det är väl iof också sant.

Jag såg att Ubuntu m.fl. stödjer en (ny?) typ av paket "deb" och någon mer. Jag hade inte testat det förrän idag, det var Adobe Flash player som distribuerades i den paketformen. Och Voilá! Det är bara att dubbelklicka på paketet så installerar det sig, liknande Windows exe-filer.

Varför distribueras inte alla program på detta sätt, det skulle ju verkligen få Windowsanvändarna att känna sig hemma.

Jag citerar Wikipedia:

deb är filändelsen för Debians färdigkompilerade mjukvarupaket. Denna sortens filer används även i andra Debian-baserade Linux-versioner, såsom Ubuntu.

Således innebär detta att just .deb paket har funnits sen debian och faktiskt ubuntu sedan begynnelsen.

Sen hur kan du klaga på att det är krångligt och installera program ?
Bara å dra igång Synaptic och sen välja de man vill ha, man får t.om en beskrivning på vad det är, samt att det installerar dom beroenden som man måste ha. Blir inte smidigare än så!

EDIT:! kastar inte länken till wikipedia för den nyfikne
http://sv.wikipedia.org/wiki/Deb

Visa signatur

bläe